24 באפריל 2024 0:06
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיור בשפלה, ושפלת יהודה יש מה לראות, ללגום ולטעום

 

בין מישור החוף להרי יהודה נמצאת שפלת יהודה, ונכון לא כל האתרים שסיירנו נמצאים בתחום הגיאוגרפי של " שפלת יהודה" אולם הם נמצאים בחסות של עמותת התיירות "שפלתיהודה" המאגדת אתרי תיירות ונופש מגזר ועד קריית גת.‏

אז לקחנו תרמיל ומטריה כי היה טיפה גשום וזה ממש לא נורא, וביום יפה זה בכלל נפלא ויצאנו לדרך בסיור חשיפה לתקשורת של כמה אתרים.

???????????????????????????????

התחלנו במרכז המבקרים יקבי ברקן, מהווה "עוגן תיירותי" בשפלת יהודה, ליקב יותר מ 2000 דונם כרמים, ובאולם החביות יותר מ 5000 חביות, זהו יקב של עולם חדש מייצר באמצעים מודרניים ומתמחה ביין אדום.

??????????

??????????

במקום אפשר לחוות במרכז המבקרים הכרה עם עולם היין הישראלי- "מהאדמה לבקבוק", הכרות עם הכרם וסוגי הטראוור, שלבי הכנת היין , צפייה בתהליכי העשייה ובסוף טעימה, ברמות שונות כולל ערבי יין בליווי הייננים מהיקב (אמני היין)

החקלאות בשנות ה- 121 תרומת היקב לשימור הקרקע והחקלאות בישראל, טיפולים בכרם, השקיה ועוד' כולל סיורים מקצועיים בליווי אגרונום היקב.

היסטוריה של האזור, מאז פגישתם של דוד וגולית, משפחת החשמונאים, יער חולדה ובית הרצל עם הסיפור החשוב שלהם ועד מלחת העצמאות והקרבות בסביבה.

יש סיורים ביקב וטעימות יין, טעמנו מרלו 2012 ותקרובת שהוגשה לנו שהיתה מעולה.

??????????

??????????

??????????

??????????

במקום חנות יין מרשימה.

עוד על יקב ברקן באתר היקב

מכאן יצאנו לסייר במזכרת בתיה, מקום ציורי בפני עצמו, מלא אטרקציות מרתקות התמקדנו ברחוב אחד, רוטשילד.

התחלנו ב"הפינה של מיכל" מלון בוטיק מקסים בלב המושבה הפסטורלית מזכרת בתיה. המלון שוכן במבנה משנת 1883 שהורחב ושופץ לצורך מלון ובו 10 חדרים בסגנון B&B. המבנה מקסים, יש פרטיות לשוכנים בחדרים ומקום המפגש הוא בחדר האוכל בו מוגשת ארוחת בוקר, אנחנו טעמנו פנקייק וריבות תוצרת בית מעולות.

??????????

??????????

??????????

המבנה הוא משנת 1883 והוא מקסים, תריסים של פעם, מעוטרים ציור "כאילו" אדנית, חצר עם חניה לאורחים, פאטיו מקסים וחדרי אירוח עם מטבחים וחדר שינה נעים, אבל אנחנו בעידן מודרני ויש אפילו Wi-Fi חופשי…

המלון כשר כך שאם חיפשתם צימרים גם לציבור הדתי, מצאתם.

הפינה של מיכל היא מלון בוטיק של צימרים במרכז – פינה מקסימה לשהות בה לצרכי עבודה או חופשה זוגית ומשפחתית. המלון הוא ללא עישון.

ממול נמצא מוזיאון המושבה, רגעים של נוסטלגיה והיסטוריה של ארץ ישראל. מוזיאון המושבה הינו מוזיאון מוכר ע"י מדינת ישראל. הוא נפתח לקהל בשנת 1987. המוזיאון מהווה מקום לשמירת מוצגים בעלי ערך היסטורי ואסטטי, מרכז חינוכי ומחקרי ומקום בו חווים הבאים בשעריו הנאה. זהו מוסד חי ופעיל שתפקידו לא רק לתעד ולשמר, אלא גם ליזום, לפעול ולחדש. בגלל אופייה המיוחד של המושבה, המוזיאון מקיים מערך יוזם, מחיה ומפעיל בתחום שימור ושיחזור האתרים ההיסטוריים במושבה.

 ??????????

??????????

??????????

??????????

זמני הפתיחה הרגילים:

ימי חול, א-ה: 0800-1330
יום ב: גם אחר הצהרים 1600-1800
יום ו: 0800-1200
שבת: 0930-1330 (כדאי לוודא מראש שהמוזיאון פתוח)

ממול הנפחיה בה תוכלו להתרשם מאוסף כלי העבודה ששימשו את החקלאים דאז, ומתקיימת פה פעילות חינוכית.

??????????

??????????

ליד אחד המבנים שכנראה שימש בית כנסת וגם בו יש אוספים של פירזול ועוד

 ??????????

באר טוביה, מושב קסום מימי העליה הראשונה, כאן ביקרנו במחלבת משק שמואלי, דור שלישי למשפחות של חקלאים מכפר ביל"ו ומבאר טוביה. 50 שנה גידלו ירקות ב 1960 הקימו רפת אולם קשה בימינו להתקיים מזה ( 50 חולבות) וזה חייב המשך גידולי שדה. המשיכו עם כבשים וכיום ( 2012) הבן ניר מגדל עיזים ומקיים כאן מחלבה משפחתית בוטיק המייצרת גבינות עיזים.

??????????

??????????

הם רואים חשיבות רבה וערכית בעובדה שכל התהליך מתבצע במשק שלהם הם מגדלים את העיזים, דואגים לתזונה ולתנאים מיטביים ובכך מבטיחים כי החלב שלהן איכותי ובאיכות גבוהה. החליבה מתבצעת פעמיים ביום, במכון חליבה חדיש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר. המעקב אחר העיזים הוא יום יומי והדאגה לבריאותן רבה.

בעת ייצור הגבינה מקפידים על כל התקנים והדרישות המחויבות על מנת לייצר גבינה איכותית, טעימה, בעלת ערכים תזונתיים טובים. בחרנו שלא להשתמש בחומרים משמרים על מנת לשמר את איכות חלב העיזים והסגולות הייחודיות לו.

??????????

שמחים כאן לארח אנשים הבאים לבקר במשק, לשתף במידע על אודות בעלי החיים והתהליכים שנעשים במשק. פעמיים בשבוע יתקיימו סיורים/אירוח במחלבה ובמשק המיועדים לקבוצות בגילאים שונים. בנוסף השתתפות בשוקי אוכל נראה כמקור מתאים ונכון. מקור שלישי הוא מספר מצומצם של מעדניות שמשווקות את המוצרים של המחלבה.

 

 הארטישוק של נועם - נועם יעקובא הבעלים בקטיף - צילום  איה וינד

IMG_20140102_115441

ניר בנים זה מושב ששייך למועצה האזורית באר טוביה, אמנם לא ממש שפלת יהודה אבל מקום טוב לבוא ולאכול ארוחת צהריים צמחונית וגם לחוות סיור בשדות הארטישוק הכל אצל נועם מהארטישוק של נועם. אני ממליץ כיוון שאין כמו חיבור בין האדם לאדמה, לחקלאות, לשדות הירוקים, השבילים שמובילים אותך לאוויר הצח מחוץ לעיר מחוץ לקופסא.

זה כבר כמה שנים שהמסורת הזו של אירוח בשישי שבת בשדות של הארטישוק של נועם בהיר בנים. והנה העונה נפתחה ואני ממליץ לכם לנסוע ( חצי שעה מהמרכז) לניר בנים לבוא לחוויה אחרת, מיוחדת ושיש בה ברבה בריאות גם. אולם לא רק זה מה שצריך להוציא אתכם מהבטון של העיר את המושב והכפר. אלא החוויה המשפחתית של סיור וטיול במושב ניר בנים ובארוחות הטעימות שנועם והחברה שלו ( משפחה ) מכינים שם ואני בטוח שזו חוויה שלא תצטערו או לא תשכחו הרבה זמן.

??????????

??????????

הפעילות במקום כוללת ארוחת בופה עשירה וטרייה כולל שתייה קרה וחמה ומנות אוכל המבוססות על טהרת הארטישוק {כל המנות צמחוניות} וסיור חקלאי בשדות הארטישוק כולל קטיף.

בין המנות המיוחדות שיוגשו במקום: סלט פרוסות ארטישוק בבלסמי, סלט ארטישוק ובצל מוקפץ ברוטב טריאקי, שיפודי ארטישוק וירקות ברוטב צי'לי מתוק, פסטה ארטישוק ועגבניות שרי, נודלס אסיאתי בתוספת רצועות ארטישוק.

שעות פתיחה בשישי-שבת:10:00-16:00

סיורים המיועדים למבוגרים ולילדים יערכו בשעה 11:00, 13:00 ו-15:00

מאחר ולא היה יין אצל נועם ( מאידך יש לו שמן זית מעולה) נסענו ליקב ומסעדה " לה טרה פרומסה " בישוב גת.

לה טרה פרומסה הינו יקב קטן המייצר מגוון רחב של יינות ייחודיים על פי מיטב המסורת האיטלקית ובסה"כ כ- 7000 בקבוקים בשנה. ביקב פועלת מסעדה המשלבת שתי מסורות בישול גדולות האיטלקית וההודית. בארוחות המוגשות במסעדה משולבים– כמובן יינות היקב. פגשנו את סנדרו אשר גדל באיטליה לדור חמישי של ייננים וכן את אירית אישתו שבאה מהודו ומכניסה למסעדה ניחוחות מיוחדים., לגמנו שני יינות פרימיטיבו שמוכר לנו כזינפנדל, החמיצות שלו הייתה גבוהה לטעמי. אמרלד ריזלינג מלטף ומפנק וטעמנו נישנוש עדשים שחורות ועוד משהו ליד. הלומי יין ושבעים , עייפים אך מרוצים חזרנו הביתה, כל כך קרוב שלא הספקתי להרדם…

יחצ
יחצ

??????????

??????????

יש המון מה לראות , לבלות , לשתות ולאכול בסביבה הזאת שרק מחכה לכם

שתפו את הפוסט!