19 במרץ 2024 7:56

עונת 2018-2019 באופרה הישראלית

 

??????????

העונה הבאה באופרה הולכת להיות מרתקת, מרגשת, מובילה ומיוחדת. ב שנת 1900 עלתה האופרה טוסקה של פוצ'יני ברומא לכבודה של המלכה מרגריטה. כעת מצאו את כל התפאורה ועגשיו ב 2019 תעלה האופרה טוסקה עם אותה התפאורה ששוחזרה משנת 1900 , אם זה לא מרגש מה כן.

האופרה הישראלית חרטה על דגלה להיות בית ליוצרים ישראלים ובמאים וזה ניכר ביצירות , העיבוד והבימוי המבצעים והמנצחים.

שבע אופרות בהפקות מרהיבות ומרתקות יעלו על במת האופרה הישראלית בעונה הבאה, וביניהן הפקה חדשה של "סלומה" בבימוי איתי טיראן, האופרה "הנוסעת" המספרת את סיפורן של אסירות באושוויץ, ואופרות אהובות של ורדי, פוצ'יני ומוצרט

 

עונת המחול תציג רפרטואר מטאורי של להקות המחול המובילות בעולם וביניהן להקתה של כוהנת המחול האגדית – פינה באוש, להקתו של יורי גרגורביץ' עם הבלט הגרנדיוזי – ספרטקוס, להקתה של הכוריאוגרפית הנודעת סשה וולץ ועוד


סדרות מוסיקה המייצרות מפגשים מפתיעים בין עולמות מוסיקליים שונים
וביניהן סדרה חדשה עם שלומי שבן והקאמרטה, סדרה של תזמורת המהפכה וסדרה עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב ומאסטרו תום כהן

האופרה הישראלית מגישה בעונה זו כבכל עונה מופעי תרבות ומוסיקה אשר מחולקים :

אופרה

עונת המחול

סדרת המוסיקה

אופרה ומופעים לילדים ונוער

בעונת האופרה פרט לטוסקה נציין במיוחד את ההפקה המרגשת של "הנוסעת" המתארת מאבק על צלם אנוש כפי שמשתקף ממסע של דיפלומט גרמני ורעייתו ,נאצית בעברה.לראשונה בישראל תבוצע האופרה המצמררת "הנוסעת" (The Passenger”") מאת המלחין מצ'יסלב ויינברג (Mieczyslaw Weinberg) המספרת את סיפורן של אסירות מכל העולם שנשלחו לאושוויץ.

 

האופרה "טוסקה" (“Tosca”) מאת פוצ'יני תעלה בהפקה המשחזרת את ההפקה המקורית שעלתה ברומא בשנת 1900, בניצוחו של רב המנצחים של האופרה הישראלית, מאסטרו דניאל אורן (Daniel Oren), שינצח גם על האופרה "נשף מסכות" (Un Ballo in Maschera””) מאת ורדי.

 

אופרה של מוצארט "כך עושות כולן". על אהבה וחיפוש האהבה. במאי הקולנוע הקנדי עטור השבחים, אטום אגויאן (Atom Egoyan) ("המתיקות שאחרי", "אררט" ועוד), יגיש את גרסתו ל"כך עושות כולן" (Cosi Fan Tutte”") מאת מוצרט, עליה ינצח מאסטרו דניאל כהן(Daniel Cohen).

"סלומה" אופרה מורכבת מוסיקאלית על תקופת הורדוס עד יוחנן המטביל. איתי טיראן (Itay Tiran) יביים לראשונה על במת האופרה הישראלית את האופרה "סלומה" (“Salome”) מאת ריכרד שטראוס (Richard Strauss) על פי המחזה של אוסקר ויילד, בניצוחו של מאסטרו דן אטינגר (Dan Ettinger), המנהל המוסיקלי של האופרה הישראלית

גם השנה, לצד סולנים מובילים מכל העולם, יככבו על במת האופרה סולנים ישראלים, וביניהם: אירה ברטמן ("נשף מסכות" ו"הנוסעת"), הילה בג'יו ("כך עושות כולן" ו"נשף מסכות"), הילה פחימה ונור דרוויש ("ורתר"), נעמה גולדמן ("ורתר" ו"כך עושות כולן"), מאיה לחיאני ("ורתר"), אלה וסילביצקי ("סימון בוקנגרה"), ענת צ'רני ("כך עושות כולן"), עודד רייך ("כך עושות כולן"), ומרב ברנע ("סלומה").

בין הסולנים הבינלאומיים שיופיעו לראשונה בעונה הבאה על במת האופרה הישראלית: אליזבת סטריד ("סלומה"), דניאל סומגי ("סלומה"), כריס מריט ("סלומה") ואניהואי ארטיטה ("טוסקה"). לצידם יופיעו סולנים שכבר זכו באהבת הקהל הישראלי בהופעות קודמות, וביניהם: אלכסיי דולוגוב ("ורתר"), גוסטבו פורטה ("נשף מסכות"), יונוץ פאסקו ("נשף מסכות") ואורליה פלוריאן ("סימון בוקנגרה").

עונת המחול הולכת להיות ייחודית ומדהימה. שבעה יוצרים וחמישים שנות עשייה יקבלו ביטוי על הבמה. פינה באוש כוהנת המחול המודרני, הכוריאוגרף הנודע יורי גריגורוביץ' עם “ספרטקוס למוסיקה של חצ'טוריאן” – אחת מיצירות הבלט הנודעות והגרנדיוזיות ביותר הפקה בנוסח הבולשוי, להקתו של הכוריאוגרף ויין מקרגור תעלה את היצירה החושנית ENTITY עטורת פרסים בליווי מוסיקה מאת ג'ון הופקינס מלהקת 'קולדפליי' והמלחין ג'ובי טלבוט, הבימאית והכוריאוגרפית הידועה סשה וולץ תגיע עם להקתה לביצוע משגע על אלימות רב תחומית ופס קול משגע. וגם הכוריאוגרף האהוב בוריס אייפמן ישוב לבמת האופרה עם להקתו ועם שתי יצירות מרהיבות. והבלט הקנדי עם סיפורי מאפיה "ונדטה".

ואי אפשר בלי פלמנקו פסדובלה "כרמן" בהשראת ציורי פיקאסו עם בלט היספניקו. לא להחמיץ!!

עונת המוסיקה 2018-19

סגנונות שונים ורבגוניות זה מה שמאפיין את העונה. בהיותנו קיבוץ גלויות לתרבויות שונות הדבר יקבל משמעות בתכנית לעונה החדשה מה שיצור גם דיאלוג עם הקהל. יוון, ספרד אפריקה ועוד. בין יתר המופעים: השתקפויות – סדרה חדשה עם שלומי שבן ותזמורת הקאמרטהשתחבר בין העולם הקלאסי למוסיקה פופולרית, בהשתתפות חוה אלברשטיין, מרינה מקסימיליאן וההרכבים האלקטרוניים רד אקסס ונגה ארז.

סדרת המהפכה עם תזמורת המהפכה שתארח, בין היתר, את אסתר רדא, ברי סחרוף ורע מוכיח.

סדרת מזרח מערב עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב , שתארח, בין היתר, את מירי מסיקה, רביד כחלני והזמר היווני הנודע דימיטריס באסיס.

 

בנוסף כמובן הסדרה הסימפונית עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון

 

הסדרה שבת של זהב בביצוע סולני האופרה

והסדרה לילדים שתקרב אותם לעולם המוסיקאלי

 

לתכנית היותר מפורטת:

אופרה

"ורתר"(Werther”(, מאת המלחין ז'ול מסנה(Jules Massenet)הפקה חדשה בניצוחו של אלאן גוינגאל (Alan Guingal) ובבימויו של פול אמיל פורני (Paul Emile Fourny) האופרה על פי רומן המכתבים הנודע של גתה שהשפיע על דור שלם ועיצב את פניה של התנועה הרומנטית. הפקה מרגשת המחברת בין עולם האמנות לבין המציאות הכואבת של אהבה נכזבת, שבמרכזה עומדת ההתנגשות בין הרובד החיצוני והפנימי של הדמויות בסיפור. (נובמבר 2018)

"סלומה" ((“Salome”מאת ריכרד שטראוס(Richard Strauss) בבימויו של איתי טיראןItay) Tiran) ובניצוחו של דן אטינגר(Dan Ettinger) – הפקה חדשה ומסקרנת של אחת מיצירות המופת האופראיות לפי המחזה של אוסקר ויילד (Oscar Wilde) עם המוסיקה המסחררת בעוצמתה ובה ריקוד שבעת הצעיפים המפורסם. (ינואר 2019 ).

יחצ
יחצ

"נשף מסכות" (Un Ballo in Maschera”") מאת ג׳וזפה ורדי בבימויו של הבמאי הפולני מיכאל זנאנייצקי (Mical Znaniecki), שעבודותיו מועלות בכל העולם. דניאל אורן (Daniel Oren) ינצח על האופרה הססגונית שבמרכזה סיפור אהבה בלתי אפשרי הכולל נשף מסכות מפואר ורצח מתוך נקמה עיוורת. (פברואר 2019)

נשף מסכות צילום יוסי צבקר (3)

אירה ברטמן בהדגמה

 

"טוסקה" (“Tosca”) מאת ג'קומו פוצ'יני בבימויו של אלסנדרו טאלבי (Alesaandro Talevi)ובניצוחו של דניאל אורן. סקיצות שנמצאו בארכיון בית האופרה של רומא, אפשרו לשחזר את ההפקה הראשונה והמקורית בה צפה פוצ'יני שעלתה בתאטרו קונסטנצי ברומא בשנת 1900. התוצאה מרהיבה ביופיה. (מרס-אפריל 2019 )

יחצ
יחצ

לקראת ציון יום השואה תעלה האופרה "הנוסעת" (The Passemger) בביצוע ראשון בישראל לאופרה המצמררת של המלחין היהודי הרוסי (יליד פולין) מצ'יסלב ויינברג Mieczyslaw) Weinberg)על סיפורן של אסירות מכל העולם שנשלחו לאושוויץ ומנסות לשמור על אנושיות. הבמאיהבריטי דיוויד פאונטני (David Pountney) הביא אל הבמה את "הפלנטה האחרת". בליל השפות שהיה באושוויץ נשמע גם באופרה אשר לכל דמות בה יש את השפה שלה – פולנית, יידיש, צרפתית, רוסית, גרמנית וצ'כית. מנצח: סטיבן מרקוריו (Steven Marcurio). (מאי 2019).

יחצ
יחצ

"כך עושות כולן" (“Cosi Fan Tutte”) מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט בבימויו של במאי הקולנוע הקנדי הנודע אטום אגויאן (Atom Egoyam()
('המתיקות שאחרי', שזיכה אותו בשתי מועמדויות לפרס האוסקר, "אררט" ועוד) ובניצוחו של דניאל כהן.(Daniel Cohen) הפקה מרעננת, מקורית ומסוגננת המאפשרת הצצה לבית הספר לאוהבים מתבגרים של האופרה מלאת ההומור על שתי אחיות נאיביות ושני גברים המהתלים בהן. (מאי- יוני 2019).

 

 

יחצ
יחצ

 

"סימון בוקנגרה" (“Simon Boccanegra”)– מאת ג'וזפה ורדי בניצוחו של ג'וליאנו קרלה
( Giulano Carella) ובבימויו של דיוויד פאונטני (David Pountney). יצירת המופת של ורדי, על שודד הים שהפך למושל ועל תאוות נקם אכזרית לעתיד של שלום ושלווה. (יולי 2019)

מחול

סדרת המחול באופרה הישראלית מביאה אל הבמה יצירות ולהקות של יוצרי מחול מהשורה הראשונה בעולם:

תיאטרון מחול וופרטאל של פינה באוש (Pina Bausch Tanztheater Wuppertal) – להקת המחול של הקיסרית הבלתי מוכתרת של המחול המודרני חוזרת ארצה אחרי שנים רבות עם היצירה "מאזורקה פוגו" (“Masurca Fogo”) המוקדשת לעיר ליסבון ומלווה בצלילים הסוחפים של עמליה רודריגז, דיוק אלינגטון ומלחינים נוספים. (אוקטובר 2018).

להקת פינה באוש צילום יחסי ציבור (2)
להקת פינה באוש צילום יחסי ציבור (2)

בלט בוריס אייפמן (Eifman Ballet) – הלהקה האהובה חוזרת לישראל עם שתי יצירות: "צ'ייקובסקי, בעד ונגד" על חייו הטראגיים של צ'ייקובסקי למוסיקה של המלחין ו"המלט הרוסי" למוסיקה של בטהובן ומהלר שבמרכזה הדילמה הנצחית של להיות או לא להיות. (אוקטובר 2018).

להקת המחול של הכוריאוגרף ויין מקרגור (Wayne Mcgregor) – תעלה את היצירה עטורת הפרסים ENTITY"" בליווי מוסיקה מאת ג'ון הופקינס (Jon Hopkins), הנודע בין היתר בזכות עבודתועם להקתקולדפליי, והמלחין ג'ובי טלבוט (Joby Talbot). מסע יצרי עוצר נשימה של רקדנים בשילוב אורות, טכנולוגיה וקולנוע. (נובמבר 2018).

- להקת וויין מקרגורEntity Photo by Ravi Deepresיחצ

תיאטרון מחול יורי גריגורוביץ' (Yuri Grigorovich Dance Theatre) -להקת הבלט הקלאסי המוערכת בכל העולם, מגיעה עם "ספרטקוס (“Spartacus”), אחת מיצירות הבלט הנודעות והגרנדיוזיות ביותר בכוריאוגרפיה של יורי גריגורוביץ' (Yuri Grigorovich) למוסיקה של ארם חצ'טוריאן (Aram Khachaturian) (דצמבר 2018).

יורי גריגוביץ' ספרטקוס צילום יחסי ציבור
יורי גריגוביץ' ספרטקוס צילום יחסי ציבור

הבלט הקנדי הגדול (Les Grands Ballets Canadiens) עם היצירה "ונדטה- סיפורי המאפיה" (Vendetta Storie di Mafia””) של הכוריאוגרפית אנאבל לופז אוחואה (Annabelle Lopez Ochoa) הלוקחת את הקהל לתוך העולם האפל של המאפיה האיטלקית. (פברואר – מרס 2019)

להקת המחול של סשה וולץ (Sasha Waltz & Guests), אחת הבמאיות והכוריאוגרפיות האהובות בעולם, מגיעה עם היצירה “CONTINU”למוסיקה של יאניס קסנאקיס (Iannis Xenakis), אדגר וארז (Edgar Varese),קלוד ויוויה (Claude Vivier) ומוצרט (Mozart). יצירה מלאת מתח בין התנועה, המוסיקה והעיצוב ומביעה את ההמשכיות המתמדת של כוחות הטבע. (מאי 2019).

להקת סשה וולץ צילום יחסי ציבור (2)
להקת סשה וולץ צילום יחסי ציבור (2)

בלט היספניקו (Ballet Hispanico) יגיע עם ביצוע מיוחד לכרמן (“Carmen. Maquia”) בכוריאוגרפיה של גוסטבו רמירז סאנסאנו (Gustavo Ramirez Sansano)– יצירה המושפעת מעולמו החזותי של פיקאסו ומהקצב הספרדי הסוחף של הפלמנקו והפסדובלהלמוסיקה מאת ז'ורז' ביזה המושפעת מיצירתו "כרמן". (יולי 2019).

בלט היספניקו כרמן צילום יחסי ציבור

מוסיקה

עונת המוסיקה של האופרה הישראלית ממשיכה להרחיב את הרפרטואר ולבחון את גבולות הז'אנרים ביצירת מפגשים מוסיקליים בלתי צפויים:

סדרה חדשה עם שלומי שבן והקאמרטה – השתקפויות (Shlomi Shaban & The Camerata – Reflections)שלושה קונצרטים מיוחדים בניהולם האמנותי של שלומי שבן ואבנר בירון המחברים בין העולם הקלאסי למוסיקה פופולרית ובין החדש והנצחי. בחלקו הראשון של כל מופע תבוצענה יצירות קלאסיות המתכתבות עם חלקו השני, בו יתארח אמן עכשווי עם רפרטואר אישי בהשראת חלקו הראשון של המופע: לילה אלקטרוני באופרה קונצרט ובו יארחו התזמורת ושלומי שבן את ההרכבים האלקטרונים נגה ארז ורד אקסס (Noga erez & Red Axes) כשבחלקו הראשון תבוצע החמישייה לפסנתר וכלי קשת מאת שוסטקוביץ (Shostakovich). (2.12.18). מארינה מקסימיליאן (Marina Maximilian) תבצע את מיטב שיריה לצד רפרטואר רוסי שעיצב את אישיותה בעיבודים מיוחדים לערב זה, לאחר ביצוע של יצירתו הסוחפת של סטרווינסקי – "פולצ'ינלה" (Pulcienell). (10.1.19). חוה אלברשטיין (Chava Alberstein) בהופעה ראשונה עם תזמורת בישראל תבצע את אלבום המופת שלה ביידיש ״לעמעלע״ לצד שירים אהובים מן הרפרטואר שלה. בחלקו הראשון של המופע יבוצעו יצירות מאת פרוקופייב.( 7.7.19).

סדרת "מזרח מערב" עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב (East – West Series with the Jerusalem Orchestra East &West) בניצוחו ובניהולו של תום כהן (Tom Cohen): מופעים בהם המזרח נושק למערב במפגשים מוסיקליים מרגשים :

אפריקה– מופע מלא קצב ונשמה שיפגיש בין קצוות יבשת אפריקה – מהפולחנים השבטיים המהפנטים ועד המקצבים הלוהטים ממרוקו. בהשתתפות: נטע אלקיים (Neta Elkayam) ורביד כחלני (Ravid Kahalani – Yemen Blues) (20.11.18)

אתונה – ירושלים – מופע עם דימיטריס באסיס (Dimitris Basis), כוכב הענק מיוון, מלך סגנון ה״לאייקה״, שיבצע להיטים עממיים בעיבודים מיוחדים ״בשפת התזמורת״, ועם אורחת מיוחדת: מירי מסיקה (Miri Mesika)(13.2.19)

גיברלטר“- על מיצר גיברלטר נפגשים אירופה ואפריקה, ספרד ומרוקו, גיטרה ופלמנקו. בהשתתפות זמר הפלמנקו יהודה שוויקי (Yehuda Shveiky), הוירטואוז הקולי בנימין בוזגלו (Binjamin Bouzaglo) ורקדניות הפלמנקו שרון שגיא וקרן פסח (Sharon Saguy & Keren Pesach). (8.4.19)

זוהר – מופע מחווה מיוחד לזוהר ארגוב (16.7.19)

סדרת המהפכה (The Revoulution Series) עם תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזהר שרון (Roy Oppenheim & Zohar Sharon) חוזרת לעונה נוספת עם שלושה מופעים ייחודיים:

“Standard Revolution” – מופע מלא גרוב עם אסתר רדא (Ester Rada) וההרכב GESHEM. יצירותיהם של מלחיני הג'אז הגדולים אלינגטון, גרשווין, מונק, קולטריין, מינגוס ואחרים, לובשות צורה חדשה. (25.2.19).

סימנים של חולשה (Signs of Weakiness) – גרסה תזמורתית מיוחדת לאלבום המופת עם ברי סחרוף & רע מוכיח (Berry Sakaharof & Rea Mociach). פרשנות מוסיקלית חדשה לאלבום שהמציא מחדש את צלילי הרוק המקומי. ( 3.4.19)

RE:PLAY II”" – הופעה חיה של אמנים מתיםגדולי אמני המוסיקה שהלכו לעולמם – פברוטי, הנדריקס, לנון, פיאף ועוד, קמים לתחייה בהקרנות וידאו ארט מהפנטות בשילוב מוסיקה תזמורתית חיה. (20.6.19)

סדרת שבת של זהב (Saturday Morning Opera Highlights)– סדרת מופעים בשבתות בבוקר עם סולני האופרה הישראלית ומיטב להיטי האופרה מכל הזמנים בליווי פסנתר, עם : “כרמן וחברותיהCarmen and Frinds) – חגיגה צוענית סוחפת עם קטעים מהאופרה כרמן ועם להיטים צועניים מקפיצים מאופרות נוספות, “הגיבורות של פוצ'יני (Puccini Heroines) – אריות על אהבה בלתי אפשרית מהאופרות של פוצ'יני, “משחקי אהבה (Games of Love) – דואטים שכולם אהבה, “תשע הסופרניות" (The Nine Sopranos) – מופע של תשע זמרות סופרן בתכנית חד פעמית של להיטי אופרה ומחזות זמר וחגיגת קיץ– סיום עונה חגיגי עם האריות האהובות ביותר בכל הזמנים ממיטב האופרות והאופרטות.

שיתוף פעולה מיוחד: היפה והחיה אופרה מאת פיליפ גלאס (La Balle et la Bete) – לראשונה בישראל יצירת המופת של פיליפ גלאס (Philip Glass) מגדולי המלחינים של המאה ה-20 בביצוע חי של הפסקול הייחודי והסוחף של גלאס על רקע הקרנת סרטו המופתי של קוקטו (Jean Cocteu( משנת 1946 על הסיפור הקלאסי של היפה והחיה. (11-13.10.18)

מופעי ילדים באופרה הישראלית

האופרה הישראלית ממשיכה לפנות לילדים ולהקנות להם את האהבה לאופרה ולמוסיקה קלאסית.

חליל הקסמים הפקה חדשה וצבעונית לכל המשפחה של האופרה 'חליל הקסם' מאת מוצרט בגרסה מיוחדת ובתרגום לעברית של אהוד מנור. במאית: שירית לי וייס. בהשתתפות סולני האופרה הישראלית והתזמורת הקאמרית הישראלית

באולם הקטן ימשיכו לעלות בשבתות ובחגים המופעים 'אליסה בארץ הפלאות' (Alice in Wonderland) – גרסה אופראית ומשעשעת לסיפורו הקלאסי של לואיס קרול, ו'מה עושות האיילות?' (What About the Deer?) – מופע משובב משירי הילדות הנוסטלגיים של לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס ואחרים.

??????????????????

 

 

??????????

מופעים אלה יצטרפו אל שתי הסדרות האהובות, שילדים רבים כבר גדלו עליהן:

"צלילי קסם"עם ניצה שאול (Magical Sonds( with Nitza Shaul)הסדרה המספרת את סיפורם של המלחינים הגדולים ועולם המוסיקה המופלא בשירה, בנגינה ובמחול. בעונה 18/19 תוקדש הסדרה למלחינים באך, מוסורגסקי, חצ'טוריאן מוצרט וכן מופע שכולו קצב דרום אמריקאי.

שעת אופרה לילדים – שעה קלה של קסם אופראי בעיבוד מיוחד לשפה העברית, בבימוי מלא בליווי פסנתר בביצוע זמרי מיתר אופרה סטודיו. העונה עם: “סינדרלה של רוסיני, “תיבת ההפתעות של מוצרט", "חליל הקסם" ו"נישואי פיגרו" של מוצרט ,"הנזל וגרטל" של הומפרדינק ו"שיקוי האהבה" של דוניצטי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!