18 באפריל 2024 17:44
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פירקת אל נור בפסטיבל פליציה בלומנטל ברקאנטי.

פירקת אל נור בפסטיבל פליציה בלומנטל ברקאנטי.

לראשונה מוסיקה מיצרית ערבית קלאסית נוגנה במסגרת פסטיבל של מוסיקה קלאסית מערבית זאת בהופעה אדירה של תזמורת פירקת אל נור. והקהל יצא מגדרו.

"פירקת אלנור" הוקמה ע"י חנה פתיה (מנכ"לית ומנהלת אמנותית של התזמורת), אריאל כהן (מנצח ומנהל מוסיקלי, אמן כלי הקשה), ד"ר יהודה קמרי (חוקר כלי דם ונגן עוד) ורני שלום ביאלר (מזרחן. פירקת אלנור  היא תזמורת האור היא באמת נותנת זרקור ומאירה ומעוררת את המוסיקה שהרבה אנשים עולים מארצות ערב גדלו עליה ולא רק הם, אפילו אנחנו מהדור הקודם היינו מקשיבים כל שישי לטלוויזיה מצרית והשירים נחקקו.

בתזמורת מנגנים יחד מוזיקאים יהודים וערבים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. מייסדי התזמורת הם נשים ואנשים בעלי חזון, שביקשו לקומם מחדש את המסורת המוסיקלית המזרחית, המשותפת ליהודים ולערבים בארץ ובעולם

הם מנגנים רפרטואר רחב מאוד של מוזיקה גם ממרוקו, עיראק, סוריה לבנון ,ישראל והרבה פיוטים בערבית ועברית.

זוהי תזמורת שצמחה מהשטח, מתוך אהבה ותשוקה למוסיקה הקלאסית המזרחית ומתוך אמונה במוזיקה כשפה על זמנית המסוגלת לחבר בין עמים, אמונות ודתות התזמורת מבקשת לייצג את מדינת ישראל ואת המוזיקה המזרחית הקלאסית בארץ ובבמות בינלאומיות ברחבי העולם.

קונצרט מוסיקה מצרית שנוצרה במצרים בשנות ה40 עד ה 70 במאה העשרים בעיקר שירים של מוחמד עבש אלוהאב, פריד אלאטראש, בליע' חמודי, מוניר מוראד, סאלם מחמוד וניגון מתוך פתיחה לשיר של אום כולתום.

היה אדיר ומרגש, עצם המעמד וכבר שמענו מוסיקה ערבית  באופרה עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב, אולם ערב זה במוזיאון תל אביב באולם הקונצרטים  שבפסטיבל בו מנגנים מוסיקה מערבית זה היה נדיר ואדיר.

פסטיבל פליציה בלומנטל למוסיקה ה 24. אביב 2022

100 מוזיקאים מהארץ והעולם, 10 תזמורות והרכבים, 14 אירועים וקונצרטים

נוסד על ידי אנט סלין

המופע: 'שושנת קהיר' תזמורת פירקת אל נור . אולם רקאנטי

מיטב הקלאסיקות של המוסיקה המצרית החל משנות ה-40 ועד לשנות ה-70

סולנים: הזמרת ג'יאנא נאדאף והזמר אריאל כהן

שירים שכיכבו בסרטי הקולנוע הערביים עם המבצעים הגדולים כמו אום כולת'ום, עבד אלחלים חאפז, וורדה ועוד. היצירות שינוגנו מאת מחמד עבד אלוהב, ריאד אלסונבטי, פריד אלאטרש, מחמד אלמוגי

התזמורת  כולה או רובה מורכבת מוירטואזים של ממש וראיתי שם באגף כלי המיתר ממש כמה כישרונות בלתי נשכחים בנגינתם, והם מנגנים ללא תווים ובדיוק רב מאוד. כפיים!

נגן החליל ונגן הקאנון והמטופפים היו אדירים כל צליל היה מדויק ומרגש.

בתזמורת חברים כ-30 נגנים, מקהלה, וזמרים אורחים המתחלפים מעת לעת ומבצעים יצירות אינסטרומנטליות לצד יצירות בעברית ובערבית . חברי התזמורת הינם מטובי הנגנים של המוסיקה המזרחית הקלאסית, רבים מהם תלמידיהם של המוסיקאים הגדולים חברי תזמורת "קול ישראל בערבית" אשר הניחו בסיס איתן בעל סטנדרטים מחמירים לסגנון המוסיקלי המזרחי.

פירקת אלנור  נוסדה על ידי שלושה אנשים: המנצח – אריאל כוהן, חנה פתיה, וד"ר יהודה קמרי. יחד הם הגשימו חלום לקדם מוסיקה ערבית קלסית ומוסיקה מזרחית ישראלית והם עושים זאת בהצלחה.

אריאל כהן (35), המנצח, המנהל המוזיקלי של התזמורת ואחד ממייסדיה, היה בן טיפוחיו של זוזו מוסא, המנצח המיתולוגי של תזמורת קול ישראל. הוא למד מוזיקה בבר אילן אבל לא את זו שהוא מנגן ושר היום. מנגן בטמבור מגיל 14 בתיפוף למד בישיבות חרדיות בוגר בית הספר למוסיקה בבר אילן "בארץ אין מי שילמד את המוזיקה הזו רשמית. מוזיקה ערבית לומדים בערבית ולא במערבית", הוא אומר ומשתף שזהו גם חלק מחזון התזמורת: "ללמד כמו במצרים לפני 80 שנה". השתתף בפרויקטים לקידום המוסיקה של המזרח והפיוט היהודי. איש משכמו ומעלה וקולו  מצביע על כישרונו ויכולתו הרבה.

בניגוד לתזמורת קול ישראל שהורכבה בעיקר מיוצאי עיראק ומצרים, בפירקת אלנור מנגנים גם כאלה שלא גדלו על אום כולתום ופריד אל אטרש. אפשר לומר שהתמהיל האנושי מגוון בצורה מעוררת השראה. "יש כאן יהודים וערבים, דרוזים ונוצרים, חילונים ודתיים, ימין ושמאל, צעירים בשנות ה-20 ונגנים בשנות ה-50 לחייהם", מסביר כהן ומתעקש שכולם מתקבלים אך ורק על סמך אודישן. גם מבחינה מגדרית חל שיפור. "במצרים הנשים היו רק שרות ולא מנגנות, בתזמורת קול ישראל הייתה נגנית אחת – אצלנו יש ארבע נגניות ובמקרה יצא שכולן כנריות.

התזמורת מייצגת את כל קצוות הקשת החברתית בישראל של ימינו, היא מהווה מעין מיקרו קוסמוס של החברה הישראלית ויוצקת חיים ותוכן חדשים ורעננים למוזיקה המזרחית הקלאסית.

הזמרת האורחת ג'יאנא נדאף היא סוד הקסם והסולנית, היא המתגוררת בנצרת. למדה באקדמיה למוסיקה בירושלים והחלה לשיר בגיל 8 אז תבינו שעמדה לפנינו זמרת וירטואוזית שהרעידה את הקהל בקולה. היא אומרת "תמיד האווירה טובה כשמנגנים ופשוט כיף כי כולנו בני אדם שאוהבים את האמנות". "זו אהבה, זו שריטה טובה", מחזק את דבריה נגן הנאיי אלעד קימחי. "אנחנו כמו בני אותו שבט, כולנו מכורים למוזיקה הזו וזו השפה שלנו – לא צריכים יותר מצלילים כדי לתקשר". פוליטיקה, לטענת כולם, היא מחוץ לתחום. "ברגע שמתחילים לנגן אין שום עניין בפוליטיקה, האמנות היא מעל זה, בטח בימים כאלה שלא יודעים מה יקרה בעולם, לפחות יש לנו מפלט שבו לא מדברים על כלום, לא על מדינות, לא על גבולות, לא על מגפות – רק על מוזיקה".

ואז  בסיום 12 דקות של אינתא עומרי אחרי עוואזי פלפלו  סגר את האירוע שלא נשכח.

 

התזמורת יצאה בימים אלו לעונת מנויים וקונצרטים ברחבי הארץ. https://www.facebook.com/firqatalnoor

פירקת אלנור בדובאי לאחרונה:

 

 

שתפו את הפוסט!