26 באפריל 2024 2:12
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פליאצ'י – אופרה באופרה הישראלית

פליאצ'י – האופרה הישראלית ביקורת וכתבה  מתוך חזרה גנרלית של האופרה הישראלית.

 

הזדמן לי לצפות ולהאזין לאופרה פליאצ'י של רוג'רו לאונקוולו בחזרה גנרלית באופרה הישראלית

עוד אופרה העוסקת בתשוקה, אהבה אשר מסתיימת ברצח כפי שמסתיימות אופרות

כאשר יצאתי אמרתי לידידתי  שגם צפתה, תזהרי מקנאת בעלך….

סולנים:

קניו – יותם כהן טנור. יליד הארץ,בעל רפרטואר של  יותר מ 25 תפקידים והופעות באופרות ופסטיבלים באירופה הופיע באופרה הישראלית במקבת, סימון בוקנגרה, אטילה, מאדם בטרפליי, טוסקה ועוד.

נדה – אינה דוקאץ' סופרן, ילידת רוסיה מתגוררת בארה"ב,הופיעה בלה בוהם,טורנדוט, נישואי פיגרו, חליל הקסם ועוד. מופיעה בבית האופרה הממלכתית קובנט גרדן,בקולרדו, הוואי,אמסטרדם ועוד.

טוניו – פאולו גבנלי בריטון. יליד איטליה הרפרטואר שלו כול את תפקידי הבריטון באופרות של ורדי, הופיע בין היתר בריגולטו,נבוקו,מקבת, ופלסף.כן את יאגו באותלו וגם בטוסקה ועוד. מופיע בקביעות בכל בתי האופרה הגדולים בעולם,בין היתר במטרופולין ניו יורק, לה סקאלה מילנו,האופרה הממלכתית וינה, קובנט גרדן ועוד.

 

האופרה "פליאצ'י" היא אופרה בשתי מערכות מאת רוג'רו לאונקוולו לליברית פרי עטו. הופעת הבכורה שלה התקיימה במילנו ב-21 במאי 1892 תחת שרביטו של המנצח ארתורו טוסקניני.

עלילת האופרה עושה שימוש בדמויות המוכרות של הקומדיה דל'ארטה ובכך יוצרת במערכה השנייה הצגה בתוך הצגה. אופרה זו נחשבת לאחד מנכסי צאן הברזל של הרפרטואר האופראי והיא מועלית דרך קבע על בימות האופרה בעולם.

https://www.youtube.com/watch?v=tOL4oN174xY

העלילה מתארת להקת שחקנים המגיעה לכפר קטן בכדי להציג קומדיה. קניו הוא פליאצ'ו הליצן הולך עם חברים לשתות במסבאה.נדה אשתו נשארת עם עם טוניו החושק בה.כשהוא מתוודה על אהבתו היא דוחה אותו והוא נשבע לנקום ועוזב את המקום.נדה והמאהב שלה סילביו,בן הכפר, מחליטים לברוח ביחד. טוניו שצותת להם מספר על כך לקניו. הוא מתעמת עם נדה אך ההצגה מתחילה והוא עולה לבמה שבור לב. קניו משתמש בעלילת ההצגה  והקהל מבין מאוחר מדי כי המציאות היא שמשחקת בהצגה:קניו דוקר את נדה, וכשסילביו נזעק להצילה, נרצח אף הוא בידי הבעל הזועם.

באופרה משתתפים קהל גדול של שחקנים והיא מתארת הגעת להקה נודדת של שחקנים לעיר בדרום איטליה. קניו השחקן הראשי מזמין את הקהל לבוא ולחזות בהצגה בלילה. ובעוד קניו יוצא אל הפונדק, נדה אשתו פוגשת את טוניו  המכוער והמגושם המגלה לא את אהבתו אליה וזו לועגת לו ודוחה אותו מעל פניה. נדה פוגשת את מאהבה סילוויו ( אוברי לודוויק הדרום אפריקאי) ובעודה מתנה עימו אהבים טוניו רואה ושומע את תכניתם להימלט לאחר המופע וקנקמה על עלבונו הוא רץ לספר לבעלה קניו.

Pagliacci-photo-by-javier-del-real

Pagliacci-photo-by-javier-del-real

נו הרבה לא נשאר לדמיון…האיטלקים חמי המזג לא יתנו לפגיעה בכבוד המשפחה להתרחש ולעבור בשקט וכך בחלק השני עת הקהל מתאסף להצגה קניו אינו מסוגל להמשיך בתפקיד ותוך כדי ההצגה הוא מתנפל על נדה ונועץ בה את הסכין ומיד גם דוקר את סילוויו ומסיים את הפרשה.

 

במאי האופרה ג'נקרלו דל מונקו-צוקרמן, נולד באיטליה והוא בנו של זמר הטנור הנודע מריו דל מונקו. ההפקה הראשונה שביים היתה "שמשון ודלילה" (סן-סנס) בשנת 1964 בסירקוז שבאיטליה עם מריו דל מונקו. הוא החל את הקריירה שלו בגרמניה כעוזר לוילנד וגנר, גונתר רנר וולטר פלזנשטיין. הוא היה הבמאי הראשי באופרה של אולם בין השנים 1970 – 1973 שם ביים מעל ל-15 הפקות ושימש כמנהל פסטיבל מצ'רטה באיטליה, ומנהל בתי האופרה של בון ושל ניצה. הוא מביים אופרות בכל בתי האופרה החשובים בעולם כולל המטרופוליטן בניו יורק, לה סקאלה במילנו, האופרה הממלכתית בווינה וכן בבתי האופרה של ברצלונה, ברלין, בולוניה, ברגנץ, בואנוס איירס, קטניה, המבורג, לוס אנג'לס, מדריד, מינכן, מונפלייה נפולי, פריס, רומא, ונציה, וושינגטון, ציריך ועוד רבים. הפקותיו למטרופוליטן אופרה של "הנערה מהמערב הפרוע" (פוצ'יני), "סטיפליו" (ורדי), "מאדאם בטרפליי" (פוצ'יני), "סימון בוקנגרה" ו"כוחו של גורל" (ורדי) כולן שודרו בטלוויזיה וקיימות על קלטות מסחריות. באופרה הישראלית ביים את "לה צ'נרנטולה" (רוסיני), "אנדראה שנייה" (ג'ורדנו), "הנערה מהמערב" ו"הטריטיקו" (פוצ'יני). ביוני הקרוב הוא יביים באופרה הישראלית את "כרמן" במצדה.

מנצח האופרה דייויד שטרן, הוא מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית, ערך את הופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית עת ניצח על "החטיפה מן ההרמון", אחת האופרות המוקדמות של מוצרט, בשנת 2002. מאז ניצח שטרן על הפקות נוספות באופרה הישראלית ביניהן האופרות הישראליות "מסע אל תום האלף" ו"הילד חולם" ועל האופרה "ירושלים" בבריכת השולטן ו"חליל הקסם"

האופרה הישראלית תפתח חגיגית את עונתה ה-27  בהפקות חדשות של שתי אופרות קצרות המועלות בערב אחד: "קוולריה רוסטיקנה" (אבירות כפרית) מאת פייטרו מסקני ו"פליאצ'י" (ליצנים) מאת רוג'רו לאונקוולו.

האופרה בשיתוף עם מחלקת המופעים של עיריית תל- אביב "חודש אופרה" בחוצות העיר אליהם מוזמן הקהל להגיע וליהנות ממגוון מופעי אופרה מהנים ללא תשלום.

ברחבת בית האופרה ייבנה אוהל ענק המכיל כ-900 מושבים וכל הקודם יזכה.

בתאריכים ה- 1-3 בדצמבר ברחבת בית האופרה באוהל גדול ובצמוד לשלוש ההופעות הראשונות של האופרה תשודר האופרה "פליאצ'י" בשידור ישיר מאולם בית האופרה, כניסת קהל לאוהל תהיה בשעה 20:30.

בשעה 21:00 יתקיים קונצרט בליווי פסנתר בביצוע זמרי האופרה סטודיו.

בשעה 21:30 תוקרן לקהל בשידור ישיר מהאולם האופרה "פליאצ'י".

בשני מוקדים נוספים בעיר:

"אופרה בשדרה" בתאריכים: 2, 9, 16, 23 בדצמבר בין השעות  12:00-16:00 מדי יום שישי לאורך שדרות רוטשילד, הופעות מוסיקליות של זמרי האופרה וניצבים בתלבושות ססגוניות.

"אופרה בתחנה" בתאריכים: 3, 10, 17, 24 בדצמבר- בימי  שבת אחר הצהריים החל מהשעה 16:00 במתחם התחנה, קונצרטים מונחים עם זמרי אופרה וניצבים.

שתפו את הפוסט!