28 במרץ 2024 17:25
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל "שירת האושפיזין" בבית הקונפדרציה הפסטיבל יתקיים במתכונת זום


מוולט ויטמן ובוב דילן – ועד דליה רביקוביץ' ורבי נחמן מברסלב
חוה"מ סוכות, ראשון עד שלישי, 4–6 באוקטובר 2020

הפסטיבל יתקיים במתכונת זום – הצפייה פתוחה לקהל ללא תשלום

וכל מפגש יכלול מוזיקה חיה או יסתיים במופע מוזיקלי.

בחג הסוכות הקרוב יקיים בית הקונפדרציה פסטיבל חדש: "שירת האושפיזין", המוקדש לשירה העברית ולשירת העולם. הפסטיבל יתקיים במתכונת זום, וכל מפגש יכלול מוזיקה חיה או יסתיים במופע מוזיקלי.

פסטיבל "שירת האושפיזין", בהפקת בית הקונפדרציה ובניהולו האמנותי של המשורר והסופר בנימין שבילי, הוא המשך של סדרת המופעים שהחלה בשנה שעברה. הרחבת הסדרה לפסטיבל של ממש היא ביטוי לכך שבית הקונפדרציה הפך בשנים האחרונות למרכז נוכח ומשמעותי לשירה העברית, נוסף על היותו היוזם והמפיק של פסטיבל המשוררים השנתי במטולה.

לדברי אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה, ההחלטה על קיומו של פסטיבל חדש לשירה היא המשך טבעי לפעילות השנתית של הבית, המקיים עשרות אירועי שירה במהלך השנה, ששיאה הוא פסטיבל המשוררים במטולה. "אני מזמין את כולכם לסוכת השלום שלנו בירושלים, עיר שלושת הדתות, לפגישה עם משוררים גדולים מכל רחבי תבל. דווקא בימים קשים אלה, של שמים סגורים בעולם כולו – אנחנו פורצים את שמי הרוח, וכולכם מוזמנים להמריא עימנו".
הפסטיבל, אומר בנימין שבילי, יתרכז בעלייה לרגל, נדודים והיציאה מהמרחב המוגן של הבית. "כמחווה לאופיו האוניברסלי של חג הסוכות, נזמין לסוכת השירה שלנו אושפיזין אהובים מכל אומות העולם", הוא מוסיף.

בשלושת ימי הפסטיבל יתקיימו עשרה מפגשים. שחלקם ילוו במוזיקה מקורית שנכתבה במיוחד עבורם. שלושה מהאירועים יסתיימו במופע מוזיקלי מלא, הקשור לנושא המפגש. והם יצולמו מראש וישודרו בפייסבוק-לייב ובערוץ היוטיוב של בית הקונפדרציה.

האירועים יעסקו בשירה עברית לצד שירה מן העולם: משירת ההייקו היפנית, דרך השירה הפולנית הגדולה ועד כתביו הפיוטיים של רבי נחמן מברסלב; משירי הנדודים ההודיים, דרך שירת הנשים הסופית ועד דליה רביקוביץ'; מרחבי אמריקה של בוב דילן, שירת המשורר הסורי אדוניס – ועד געגועיו של רבי יהודה הלוי לארץ הקודש. הפסטיבל ייחתם בהילולת רבי נחמן מברסלב (יורצייט), שהלך לעולמו בג' חול המועד סוכות.

אגי משעול, צילם רמי נעים
אגי משעול, צילם רמי נעים

להלן מופעי הפסטיבל:

ראשון, 4.10.20, א' חול המועד סוכות, ט"ז בתשרי תשפ"א, בית הקונפדרציה
17:00 – אושפיזין ראשון:על היציאה לדרך אל ההארה בשירת ההייקו היפנית. בהשתתפות אלכס בן-ארי ועדנה גורני,בהנחיית בנימין שבילי ובליווי מוזיקלי שלויסאם ג'ובראן.
18:30 – אושפיזין שני:
שירת הדרך והיציאה לדרך – מחווה למתרגם השירה הפולנית דוד ויינפלד. בהשתתפות דוד ויינפלד ויונתן ברג ובהנחיית בנימין שבילי.מוזיקה: רונן שפירא.
20:00 – אושפיזין שלישי:
על הנדודים וטלטלות הנפש בשירתה של דליה רביקוביץ'. בהשתתפות נוית בראל ונועה שקרג'י, בהנחיית יונתן ברג.מוזיקה: מורין נהדר.
21:30 – אושפיזין רביעי:
על שירת דבקות ונדודים הודית, בעקבות ספרם של יגאל ברונר ודוד שולמן, "עין להודו". בהשתתפות: יגאל ברונר ודוד שולמן,בהנחיית בנימין שבילי.
22:45 – מופע מוזיקלי: השקט שבין הצלילים: דהרופד – מוזיקה הודית קלאסית
ראגת ערב בסגנון הדהרופד הקלאסי והעתיק, המאופיין באלתור אטי ובמעברים מעודנים. יצירה זו תבוצע על-ידי הזמרת אסנת אלכביר, תלמידתו של פנדיט ריטוויק סניאל, ונגן הרודרה-וינה דודו אלכביר, שלמד נגינת סיטאר מאוסטד סוגאט חאן ונגינה בווינה מאוסטד בהאאודין דאגר, גדול נגני הרודרה-וינה. אלכביר הוא אחד הנגנים היחידים בעולם שמנגנים בכלי מיתר מיוחד ועתיק זה, שהוא בעל שתי תיבות תהודה. ילווה אותם נגן הטבלה עידו גפני, תלמידו של המאסטר יוגש ססמי. המופע יוקלט מראש וישודר בפייסבוק-לייב ובערוץ היוטיוב של בית הקונפדרציה.

אסנת אלכביר שירה | דודו אלכביר רודרה-וינה | ורד יחזקאלי טמפורה | עידו גפני טבלה

שני, 5.10.20, ב' חול המועד סוכות, י"ז בתשרי תשפ"א, בית הקונפדרציה
17:00 – אושפיזין ראשון:על שירת הגעגועים לציון של רבי יהודה הלוי. בהשתתפות אריאל הירשפלד ויהונתן ורדי, בהנחיית אלמוג בהר. מוזיקה: מורין נהדר.
18:30 – אושפיזין שני:
נשים סוּפיות שָרוֹת וחולמות –עם שרה סבירי וסיון הר שפי,בהנחיית בנימין שבילי.
מוזיקה:
אמיר שאהסאר.
21:00 – אושפיזין שלישי:
"אני שומע את אמריקה שרה": וולט ויטמן והסוכה של הנרי דייוויד תורו. בהשתתפות זלי גורביץ וגדעון עפרת, בהנחיית יונתן ברג.
22:15 – מופע מוזיקלי: "אני שר את עצמי – אני מכיל המונים", הדרה לוין-ארדי במחווה לבוב דילן
.בוב דילן והמשורר וולט ויטמן הם עשבי הפרא האציליים של השירה האמריקאית. שניהם מכילים ריבוי פנים, זהויות וסתירות, וכל דבר אנושי אינו זר להם. כל אחד בדרכו שר את עצמו, "ומתיר את הדיבור מול פני כל סכנה", כפי שכתב וולט ויטמן בספרו "שירת עצמי". בוב דילן, באלבומו האחרון, מבצע מחווה מפורשת לוויטמן בשירו "אני מכיל המונים", ושר את עצמו מתוך כל השראותיו, אבל על-פי דרכו. הדרה לוין-ארדי תגיש מחווה בדרכה שלה לבוב דילן, וגם תפרע בו, כדרכם של עשבי הפרא. "אני סותר את עצמי? ובכן, כן, אני סותר את עצמי. אני עצום. אני מכיל המונים" (וולט ויטמן, "שירת עצמי"). עם הדרה לוין-ארדי בשירה, ספוקן-וורד וקלידים; אבי שניידר בטרומבון ושירה; שלמה לנגר בגיטרה ונדב אסף בתופים. המופע יוקלט מראש וישודר בפייסבוק-לייב ובערוץ היוטיוב של בית הקונפדרציה.

דליה רביקוביץ. צילום דינה גונה
דליה רביקוביץ. צילום דינה גונה
ויסאם ג'ובראן. צילום ימן ג'ובראן
ויסאם ג'ובראן. צילום ימן ג'ובראן
sasson tiramדב אלבוים. צילום 007
sasson tiramדב אלבוים. צילום 007


שלישי, 6.10.20, ג' חול המועד סוכות, י"ח בתשרי תשפ"א, בית הקונפדרציה
17:00 – אושפיזין ראשון:
מחווה למשורר הסורי אדוניס ושיחה על גבולות ושטחי הפקר בין תרבויות בשירתו. בהשתתפות רוני סומק ואלמוג בהר,בהנחיית בנימין שבילי.
מוזיקה:
ויסאם ג'ובראן

19:30 – אושפיזין שני:על שירת ירושלים החדשה ועל מסעות קטנים וגדולים בשירת פנחס שדה. בהשתתפות אגי משעול ויונתן ברג,בהנחיית בנימין שבילי.מוזיקה: עופר כלף.
21:00 – אירוע הסיום של "שירת האושפיזין":
הילולת רבי נחמן מברסלב (יורצייט). שיחה על רעיון הנדודים והעלייה לרגל אצל רבי נחמן מברסלב, שנפטר בג' חול המועד סוכות. בהשתתפות מירון ח. איזקסון, דב אלבוים וצבי מרק, בהנחיית בנימין שבילי.
22:15 – מופע מוזיקלי: ניגוני רבי נחמן מברסלב: נאור כרמי
.כמו התורות של רבי נחמן, כך גם ניגוניו – פשוטים, עמוקים ומלאי חן. ההרכב של נגן הבס והזמר נאור כרמי, יוצא להקת בוסתן-אברהם, יציג את הניגונים הללו, כמו גם ניגונים אחרים, במופע מיוחד עבור "שירת האושפיזין". נאור כרמי ישיר וינגן בבס וטנבור, נדב בכר בגיטרות, ג'ומבוש ובנג'ו, ואסף זמיר בכלי הקשה.המופע יוקלט מראש וישודר בפייסבוק-לייב ובערוץ היוטיוב של בית הקונפדרציה.

האירוע בתמיכת משרד התרבות והספורט, מינהל התרבות ועיריית ירושלים, האגף לתרבות

הצפייה באירועים חופשית ופתוחה לקהל ללא תשלום

למידע נוסף:
"בית הקונפדרציה" בפייסבוק

אתר בית הקונפדרציה: http://www.confederationhouse.org

טל' 02-5399360, שלוחה 5

שתפו את הפוסט!