20 באפריל 2024 7:13
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צעדים אחרים – תיאטרון מחול ירושלים

 

להקת תיאטרון מחול ירושלים בניהולו האמנותי של ליאור לב, העלו באולם סוזן דלל בבכורה את המופע החדש "צעדים אחרים".לב, כוריאוגרף מוערך, מארח על במה אחת שלושה יוצרים ישראלים מוכשרים אשר רקדו על בימות שונות בארץ ובעולם ועתה חברו לערב משותף בו נחשפו ארבעת העבודות.

ברגע שראיתי את המחול הראשון אמרתי לעצמי " סוף סוף מחול מודרני כהלכתו" לאחרונה יצא לי לראות ערבי מחול מודרני שהיה בהם יתר דיאלוג ומסרים חברתיים, לפעמים על חשבון המחול עצמו, וצמאתי למחול קלאסי ( מודרני ). זה בהחלט בסדר להביא מסרים אבל אישית פרט להופעות פלמנקו שהולך בישראל מעולה לא יצא לי אישית ליהנות בחוויות מחול כפי שנהנתי בערב זה.

וזה לא הרקדניות או הרקדנים בלבד שעשו את הערב הזה למוצלח, כל היצירה עצמה: הכוריאוגרפיה, המוסיקה על כל הקולז'ים שמי שבנה אותם, כפיים. וגם מי שבנה את התאורה והתאים אותה במדויק למחול.

כל זה יחד עם המחול עצמו שבא לבחון את גבולות התנועה על הבמה גם על זה כפיים.

במופע המיוחד, "צעדים אחרים" מביאים ארבעת היוצרים ערבול ניחוחות של מחול ישראל במיטבו אשר ניזון מהשפעות אירופאיות עכשוויות. היוצרים, אשר רקדו בלהקות נבחרות בארץ, דוגמת להקת בת שבע, להקתה של ענבל פינטו, בת דור ותמר, ויצרו במסגרות שונות בהולנד, בלגיה וגרמניה התאחדו ליצירת ערב מסקרן הבוחן את הגבולות בין הישראלי לעולמי, בין הברור ללא נראה, בין הישן לבין החדש. לב, בחיבורו לשורשיו הישראלים משלב בערב זה בין המחול המקומי לבין השפעות אירופאיות שונות על הבמה. זהו קולאז' יצירות שלם ונפרד בו זמנית בעל צבעוניות תנועתית מגוונת.

המחול הראשון מבין 4 פרקי מחול היה Step Count

כוריאוגרפיה:       ליאור לב

תלבושות:            מומי גיל

מוזיקה:               קולאז'

רקדנים:               שרה גרנגה, דנה חפוטה, קורנליה טרומפר, נועם פרנק

צילום-כפי-בולוטין
צילום-כפי-בולוטין
צילום-כפי-בולוטין
צילום-כפי-בולוטין

ביצירתו בעיבוד מחודש זה עוסק לב בשאלות הנוגעות לערכה של תנועה בכלל וערכו ומקומו של האדם בחברהובאי השוויון הקיים בה.

זה הקטע הקלאסי ביותר של תנועה על הבמה וגם אם אין בו חידוש מודגש הביצוע היה ממש מושלם לטעמנו.

https://www.youtube.com/watch?v=Nmbk9CQS6pIveyg

הקטע השני Backwardbill

כוריאוגרפיה:                     ליאת ויסבורט

עוזרי כוריאוגרף: מייקה ואן –קרוחטן, איוואן אוגרין

מוזיקה:                             אלברטו יסטרן נובלו

רקדנים:                             קורנליה טרומפר, דנה חפוטה

יצירה זו הוצגה לראשונה בפסטיבל בלגיה ב 2/2013 ומבוססת על המופע "מה נשאר". זהו דואט חזק ועוצמתי הבוחן איכויות שונות של תנועה, גוף ותוכן. המוזיקה הקצבי והאווירה התובענית מאלצת את הרקדנים להתחבר לעולמם הפנימי. ביצירה משחק מגדרי, הנע בתנועה מסונכרנת, מאבקי שליטה וקודים חברתיים.

ביצירה הזו מישהו החליט לבחון לא רק את היכולת הפיזית והטכנית של זוג רקדניות אלא גם את עוצמת העמידה בסבל של הקהל. מדבר בניסיון של הרקדניות להתחרות בקצב של מפרעון אלקטרוני שצורם עד כדי שנאלצתי לאטום אוזן!

Backwardbill מאת ליאת וייסבורט. צילום כפיר בולוטין 2 (Custom) Backwardbill מאת ליאת וייסבורט. צילום כפיר בולוטין 4 Backwardbill מאת ליאת וייסבורט. צילום כפיר בולוטין 6 (Custom) Backwardbill מאת ליאת וייסבורט. צילום כפיר בולוטין 1 (Custom)צילום-כפי-בולוטין

הקטע השלישי היה Sneak Peak

כוריאוגרפיה:       עידו בטש

תלבושות:            עידו בטש

מוסיקה:              עידו בטש, סיטה

רקדנים:שרה גרנגה, דנה חפוטה, קורנליה טרומפר, נועם פרנק,דור פרנק

קטע מעניין מאוד של תנועה ושיווי משקל על במה.

הסיום Letters to a dog

כוריאוגרפיה בימוי וטקסט: איל נחום

מוזיקה:               קולאז'

רקדנים:               שרה גרנגה, קורנליה טרומפר, נועם פרנק, יואב קליינמן

שחקן:                  ליאור לב

עבודת תיאטרון מחול בשילוב שחקן אשר מתרחשת במקביל בשני ערוצים. ערוץ אחד מאזכר את המינימליזם המחולי האמריקאי ומנגד לו הערוץ השני משמש לביטוי אקספרסיבי.

הקריין , שחקן ליאור לב שהוא גם הכוריאוגרף בחלק היצירות מסביר למעשה את היווצרות התנועה, סוג של ארספואטיקה של מחול, תוך כדי שילוב הרקדנים במחול עצמו, החלט משולב טוב ומעניין את הצופה.

צילום-כפי-בולוטין
צילום-כפי-בולוטין

מכתבים לכלב. צילום כפיר בולוטין 1 (Custom)

אודות היוצרים

 

ליאור לב

כוריאוגרף, רקדן, והמנהל האמנותי של תיאטרון מחול ירושלים.

החל את לימודי המחול שלו בסטודיו בת דור בעיר באר-שבע בה נולד.במהלך השנים הצטרף ללהקת בת דור בתל אביב, זכה במלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל וציון לשבח בלימודיו על פי שיטת הרויאל אקדמי של לונדון אותם סיים בהצטיינות. בשנת 1990 זכה בתחרות הראשונה לבלט בישראל ע"ש מאיה ארבטובה והוזמן לעבוד עם להקת סקפינו בלט בהולנד.ב 1994 עבר לב ללהקת הבלט של שטוטגרט שם רקד 8 שנים כסולן ועבד עם כוריאוגרפים בעלי שם עולמי.   מ- 1996 התמחה לב במגוון סגנונות מחול עכשווי והחל ליצור במסגרת תוכנית הכוריאוגרפים הצעירים של בלט שטוטגרט. בנוסף הועלו עבודותיו מאז בלהקות ופסטיבלים שונים ברחבי העולם. ב2003 זכה במלגה יוקרתית של קרן האומנות של מדינת באדן-וורטמברג בגרמניה והוא מורה אורח קבוע בלהקות מקצועיות ברחבי אירופה .בין המסגרות להן יצר בחו"ל ניתן למנות את בתי האופרה של שטוטגרט, פרנקפורט וקלן Platform de la danse בפריס, The Place Theater בלונדון, הפסטיבל הבינלאומי למחול בבנגלור- הודו ולהקת המחול של זיינפ טנביי באיסטנבול.

בארץ יצר לב ללהקת קמע, פסטיבל המוסיקה על שם פליציה בלומנטל, פסטיבל כרמיאל ועוד. כיום הוא יועץ אומנותי, כוריאוגרף ומורה מוסמך מטעם ביה"ס לבלט של ג'ון קרנקו, שופט בתחרויות ומרבה לעסוק ביצירת מחול לאופרה, תיאטרון ומיצגים למיניהם. ב 2012 הוזמן ליאור לב לנהל אמנותית את להקת תיאטרון מחול ירושלים. עבודתו הראשונה בירושלים היתה "Second Count" שהועלתה ב 2011. "סינדרום ירושלים" יצירתו השנייה של לב הועלתה ב 2012 ואחריה Step Count ב 2013. "כדוריחד" עבודתו הרביעית ללהקה ב 2014 מוקדשת לילדים ובני נוער והתקבלה בימים אלה לסל תרבות ארצי לעונת 2014-15.

 

 

ליאת ויסבורט

כוריאוגרפית, רקדנית, יוצרת, מורה למחול, קונטקט אימפרוביזציה ויוגה

ליאת, ילידת תל אביב (1974), חיה באמסטרדם ובתל אביב, יוצרת, מופיעה ומלמדת בתיאטראות, בתי ספר ופסטיבלי מחול בהולנד, בישראל, וברחבי העולם. ליאת משלבת ידע אקדמי מתקדם (תואר שני בלימודי כוריאוגרפיה (Master in Choreography) מאוניברסיטת Codarts ברוטרדם, הולנד) עם ניסיון מקצועי עשיר ומעמיק כרקדנית מובילה (רקדנית ראשית לשעבר בלהקת בת שבע ובאנסמבל בת שבע תחת ניהולו האמנותי של אוהד נהרין), ומשמשת הן ככוריאוגרפית יוצרת פעילה, אשר עבודותיה המגוונות מועלות בפסטיבלים, תיאטראות ואירועי מחול ברחבי העולם, והן כמורה ומנחת סדנאות בתחום המחול (לרבות קונטקט, קומפוזיציה ועוד), במסגרות חינוכיות מובילות, המיועדות לאוכלוסיית אנשי המקצוע בתחומי המחול. לליאת רשת קשרים בינלאומית ענפה עם כוריאוגרפים עמיתים, מנהלים אמנותיים של להקות ופסטיבלים וגורמים נוספים בתחום החינוך והמחול, עימם היא מקיימת קשרי עבודה רציפים ופוריים, המולידים שיתופי פעולה מסוגים שונים.

 

איל נחום

יוצר, רקדן, מורה לבלט ולמחול.
רקד בלהקות "הבלט הישראלי", "בת דור","הלהקה הקיבוצית", אמיר קולבן וקבוצת הרקדנים של מונטריי שבשוויץ.

איל עוסק בהוראת בלט במספר מסגרות, בתי ספר ולהקות ביניהן להקת "קמע" להקת המחול הקיבוצית, ולהקות שונות באירופה כגון הבלט של גטבורג בשבדיה, ווילאם פורסיית' בגרמניה, ולהקתה של זיינפ טנבי באיסטנבול. לאחרונה איל יצר מספר עבודות, "רק על עצמי" לפסטיבל מחול אחר, "נוצות שחורות" ו "אביב" עבור להקת קמע. איל הוא בוגר תואר ראשון בלימודי פסיכולוגיה (בהצטיינות) מטעם האוניברסיטה הפתוחה ולקראת תואר שני במסלול תיאוריה של מחול (בהצטיינות יתרה) באקדמיה למחול בירושלים.

 

 

עידו בטש

רקדן ויוצר עצמאי, מתעסק בפרויקטים שונים שקשורים למחול, תיאטרון וקולנוע, מורה למחול ומעביר סדנאות לרקדנים מקצועיים ביפן, דרום קוריאה, הונגריה, הולנד, בלגיה, דרום אפריקה ועוד. מפתח שיטה הנקראת ׳Monkey Mind' שמטרתה להתמקד במחקר התודעה של הנוכחות הפיסית הנפשית והרגשית שלנו כפרפורמרים על במה.

רקד בלהקת המחול הקיבוצית, בלהקת N.N.D בהולנד, בלהקת המחול גלילי דאנס בניהולו האמנותי של איציק גלילי בהולנד ובלהקת המחול של ענבל פינטו ואבשלום פולק. בנוסף, רקד עבור הכוריאוגרפים: עידן כהן, רועי אסף, וטליה בק.

היום רוקד עידו עבור להקת המחול הבלגית Les Ballets C de la B, בניהולו של הכוריאוגרף אלן פלאטל. כיוצר, נבחר לכוריאוגרף הבית של קבוצת Random Collision ההולנדית לאחר שהציג את עבודותיו ב: Grande theater ­ Groningen, Korzo Den haag The Netherlands­.

בשנת 2013, יצר סולו שהוזמן בבכורה להופיע בקיוטו וטוקיו ביפן, ואף המשיך כמופע על הבמות בבודפשט שבהונגריה. בשנת 2014 עידו יצר את Ego Trip  בשיתוף פועלה עם היוצרת אנה רטי מהונגריה, העבודה הועלתה בתיאטרון טראפו בבודפשט, ונתמכה ע״י DEPARTS והמרכז לאומנות של הכוריאוגרף ג׳וזף נאדג׳ בצרפת.

 

 

תיאטרון מחול ירושלים

להקת תיאטרון מחול ירושלים היא להקה רפרטוארית שמציבה לעצמה כמטרה, להציג מגוון רחב של עבודות מחול, עם דגש על יוצרים מקומיים ששהו בחו"ל ומשקפים לרוב את הנעשה בעולם המחול הבינלאומי. מאז היווסדה ב-1985 ועד היום, הופיעה להקת "תיאטרון מחול ירושלים" ברחבי הארץ ובחו"ל וזכתה לביקורות משבחות. ביצירתו האישית בודק לב את חיבורו לשורשיו הישראליים וירושלים בפרט תוך כדי הקשבה ושיקוף חייו ועבודתו ארוכת השנים באירופה. שאיפתו בתהליך עבודה זה בשיתוף יוצרים אורחים עם מכנה משותף דומה היא גישור אמנותי בין תרבויות ומיתוג ירושלים כעיר מחול ייחודית.

 IMG_8295A

 

 

שתפו את הפוסט!