29 במרץ 2024 18:01
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט הקאמרטה "שירי שוליה נודד" בסדרת "כלים וקולות"

??????????

תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים קיימה את הקונצרט שלה , "שירי שוליה נודד" בניצוחו של אבנר בירון במוזיאון תל אביב אולם רקאנטי.

בתוכנית:
מוצרט– סרנדה מס' 6 ("סרנדה לילית") ברה מז'ור

היידן– קונצ'רטו לשתי קרנות במי במול מז'ור

מאהלר – "שירי שוליה נודד" בעיבוד שנברג

שוברט"- שר היער" בעיבוד מ. רגר

שוברט – "אלהמוסיקה" בעיבוד מ. רגר

דבוז'אק – סרנדה לכלי נשיפה, לצ'לו ולקונטרבס ברה מינור

ניצוח: אבנר בירון 

סולנים:
ג'וליאן ואן-מלרטס
– בריטון (ניו זילנד)
אלון ראובן
– קרן
רות ורון – קרן

מוצרט– סרנדה מס' 6 ("סרנדה לילית") ברה מז'ור

??????????

היצירה נפתחת בעוצמה שמהר מאוד הופכת למעין מארש, המבנה התזמורתי מעניין: יש כאן כמו במקור מעין שתי תזמורות, מחד שתי הכנריות הראשונה והשניה ( אני מניח נטשה שר וכרמלה ליימן) נגן ויולה ומאחור הקונטרבס ומסביב שאר התזמורת עם נוכחות בולטת לטימפאני וללא כלי נשיפה קטנים בכלל.

??????????

??????????

כאמור בלטה נגנית הטימפני בביצוע קצבי מרשים, חביבות רבה למיתרים ובמיוחד בפיציקטו והסולניות הכנריות שהפיקו צלילים עדינים ונעימים.

המינואט מיוחד, הוא אמנם מפתח את הנושא הקודם למבנה מינואט, אולם המנגינה המלודית קצת בארוקית ואולי מקורה במחולות מזלצבורג (עיר הולדתו של מוצרט) שלא נודעו.

הפרק השלישי רונדו בו בלטו הכנריות הסולניות, עדינות הצלילים מול העוצמה התזמורתית, שני ניגודים יפהפיים וסיום בקודה עוצמתית עם תרועה מאחור.

ביצוע מרשים.

 

היידן– קונצ'רטו לשתי קרנות במי במול מז'ור

??????????

??????????

רבים המחלוקות והדיונים סביב של מי היצירה הזו ולכן נרשם "מיוחסת להיידן", על כל פנים לביצוע יצירה זו הגיעו 2 סולנים אורחים שהגישו עם התזמורת ביצוע מיוחד.

אלון ראובן – קרן יער

??????????

החל ללמוד נגינת קרן יער בהיותו בן עשר עם יעקב קְלִינְג. שנתיים אחר כך הופיע כסולן עם תזמורות ובשידורי רדיו וטלוויזיה. אחרי שירותו הצבאי, בעת לימודיו אצל דיויד ג'ולי (Jolley) בבית הספר הגבוה למוזיקה של מנהטן, ייסד אנסמבל קאמרי ב-International House הניו-יורקי. אחר כך השתלם אצל פרופ' פרידריך אדם באקדמיה ע"ש ליסט בבודפשט. עם שובו ארצה נתמנה לנגן הקרן הראשי של התזמורת הקאמרית הקיבוצית ואחר כך היה לנגן הקרן הראשי של הקאמרטה הישראלית ירושלים, תפקיד שבו הוא מחזיק עד היום. לחם חוקו הוא מוזיקה קלאסית ובארוקית. הוא מופיע עם "הפרויקט הקאמרי הישראלי", ב"ימי מוצרט באֶלמָא" ועם האנסמבלים "המאה ה-21", "מיתר" ו"בארוקדה". לעתים הוא מנגן גם בכלי נשיפה עתיקים.

 

רות ורון – קרן יער

??????????

רות ורון, ילידת ישראל, למדה נגינה בקרן יער אצל יעקב מישורי באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בתל- אביב והשלימה תואר ראשון במדעי החברה והרוח באוניברסיטה הפתוחה. עוד בין מוריה בארץ יעקב קְלִינְג וג'יימס קוֹקְס ובארצות הברית פיטר לַנְדְגְרֶן. כמו-כן השתתפה בכיתות האמן של הרמן באומן ובארי טַקְוֶל. ב-1987 זכתה בתחרות קרן המוזיקאים ובשנות לימודיה קיבלה מלגות מקרן התרבות אמריקה-ישראל. במסגרת שירותה הצבאי במעמד מוזיקאית מצטיינת הופיעה כסולנית עם התזמורת הקאמרית של חיל-החינוך.

 

במחצית הראשונה של שנות התשעים שימשה רות ורון נגנית קרן יער בסימפונית ירושלים, בשנים 2000-1995 כיהנה כנגנית קרן ראשונה בקאמרטה הישראלית ירושלים ובמשך 13 שנים אחר-כך הייתה נגנית קרן ראשונה בתזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. אל שורות הקאמרטה שבה בשנת 2015. בתזמורות אלה וכן בסימפוניות של חיפה וראשון-לציון הרבתה להופיע כסולנית.

 

ורון השתתפה בפסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון ובפסטיבלי רוֹלַנְדְס-אֶק ושלזוויג-הולשטיין בגרמניה, ניגנה בהרכבים "נגני ואן-ליר" ו"אנסמבל המאה ה-21" והיא חברה מייסדת באנסמבל "תמה" ובחמישיית "קפריזה". זה 25 שנה ורון מלמדת בקונסרבטוריונים וכיום היא מורה לקרן יער במרכז למוזיקה רעננה.

 ??????????

בפרק הראשון אלגרו מאסטוזו הסולנים משמיעים מנגינת ציד הנתמכת בנגני הנשיפה הנוספים מאחור וכלי ההקשה.

הפרק השני פחות דרמטי ויותר מלודי בו ניתן יותר לנגנית להתבלט, לדעתי.

הפרק השלישי אדיר, שמח ונעים להאזנה.

 

מאהלר – "שירי שוליה נודד" בעיבוד שנברג

??????????

ביצירה זו זכינו להכיר ולהאזין לזמר בריטון נפלא, ג'וליאן ואן-מלרטס (ניו-זילנד) הוא היה פשוט אדיר, הופעתו על הבמה מאוד מהוקצעת, נימוסית כזו ושפת הגוף שלו מאוד תואמת למילות השירים.

??????????

??????????

??????????

לצורך הביצוע התווסף פסנתר לבמה, משולש הקשה וכמה כלי נשיפה, ביניהם חליל צד ראוי לציון.

ארבעה שירים יש ביצירה:

השיר הראשון מאסופה גרמנית, אגב כל השירים היו בגרמנית. שירה עדינה שבולטת בה נוכחות הקלרניט מאחור, שיר אהבה מהול בכאב.

השיר השני מתחיל עליז, מלא שמחה עד לסיום העגמומי והדרמטי "לא, לא זה לא האושר בו אחפץ, לי אף פעם לא יפרח". הזמר וירטואוזי במיוחד וראוי לשבח.

השיר השליש יותר עצוב ועגמומי, דרמטי באופן שהרגש עובר למאזין, עוצמה אדירה ופלצט מדהים בקולו הבריטוני. מאחור כלי הנשיפה הקטנים עושים את המנגינה.

בשיר הרביעי הבס של הפסנתר יוצר עוד יותר דרמה ואוירה כבדה, המוות הוא הגואל מייסורי האהבה .

??????????

ג'וליאן ואן מֶלֶרְטְס – בריטון

יליד עיר קטנה בצפון האי הצפוני של ניו-זילנד, הרחיק אל דרום האי הדרומי, אל אוניברסיטת אוֹטָגוֹ שבעיר דָנִידִין כדי ללמוד שם מוזיקה ושפות. אחרי תום לימודיו הרחיק עוד, אל לונדון, להשתלם באמנויות הזמרה בבית הספר הבין-לאומי לאופרה של הקולג' המלכותי למוזיקה. היום ואן מלרטס מופיע בתפקידים אופראיים, בקונצרטים וברסיטלים ברחבי אירופה ומחוצה לה.

 ??????????

בין תפקידיו האופראיים: אפולו באורפיאו של מונטוורדיבאופרת אוֹטָגוֹ, גוסטבו בפָרָמוֹנְדוֹ של הנדל בפסטיבל הנדל בלונדון,נַרְדוֹ בהגננת המדומה של מוצרט. בין הופעותיו הקונצרטיות: יוהאנס פסיון של באך ומשיח של הנדל עם תזמורת סנט ג'ון הלונדונית, כרמינה בורנה של אורף בסנייפ מלטינגס, רקוויאם המלחמה של בריטן בקתדרלות לינקולן וסָלִיסְבֶּרִי
ואן מלרטס קצר לא מעט פרסים: אשתקד העפיל למקום הראשון בתחרות הליד הגרמני במונטריאול וזכה בפרס מורין פורסטר הקנדי, ב-2017 הוענק לו פרס קרן כהן בוויגמור הול הלונדוני ופרס קתלין פרייר וב-2015 זכה במענק ע"ש זמרת המצו-סופרן המנוחה מורין להאן (Lehane).

 

שני שירים שלשוברט "שר היער" ו"אל המוסיקה" (שניהם בעיבוד מקס רגר) שניהם בביצוע הבריטון ג'וליאן ואן מֶלֶרְטְס.

 ??????????

שוברט – "אלהמוסיקה" בעיבוד מ. רגר

שוברט" – שר היער" בעיבוד מ. רגר

בלטו ביצירה כלי הנשיפה הקטנים: 2 בסונים, 2 קלרניטנים, 2 אבובים, חליל-צד ועוד ושוב הטימפני.

שיר ראשון שירה וליווי תזמורתי מלהיבים, ביצוע רומנטי נוגע ללב.

השיר השני דרמטי יותר ועוצמתי בו הזמר במיטבו, כפיים והדרן.

 

דבוז'אק – סרנדה לכלי נשיפה, לצ'לו ולקונטרבס ברה-מינור

יצירה ל 3 קרנות, שני בסונים, 2 קלרניטים, שני אבובים, צ'לו וקונטרבס.

האנסמבל, קבוצה קטנה ואיכותית, המוסיקה קצבית כולה מלאה במקצבים מוסיקליים של מוסיקה עממית סלובנית הרמונית עשירה.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

פרק שני המינואטו עשיר בצלילים ויפה מאוד, ביצוע מעולה.

הפרק השלישי האנדנטה משהו פסטורלי, מאוד מלודי עם ביטוי טוב של האבוב והקלרניט.

הסיום אדיר מדהים ומשוחרר, הקרנות לקראת הסיום מביעות את הצלילים הארוכים ובהחלט פרק מהנה.

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!