29 במרץ 2024 10:24
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט ווקאלי לפתיחת העונה אנסמבל סולני תל אביב

אנסמבל סולני תל אביב, ומקהלת זמרי קולגיום בניצוחו של טל ברק וזמרת הסופרן קרן הדר,

פתחו את עונת 2012-2013 בכמה יצירות מיוחדות ואיכותיות.

המיוחד באנסמבל סולני תל אביב הוא האוסף של נגנים צעירים, שכל אחד מהם עומד בפני עצמו כמוסיקאי מקצועי. ובחיבור הזה של תזמורת הם מגישים ומנגנים ברמה גבוהה מאד.

ברק טל, מוסיקאי ומנצח אשר הקים את האנסמבל בשנת 2001 הוא גם המנהל המוסיקלי של המקהלה הווקלית זמרי קולגיום משנת 2012.

ברק טל  למד ניצוח באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים ובבית הספר למוסיקה אצל פרופ' מנדי רודן ז"ל.

כיהן כמנצח של תזמורות שונות, התזמורת הפילהרמונית הצעירה, התזמורת הסימפונית חיפה.

הופיע עם האנסמבל ברחבי העולם ושיתף פעולה עם גדולי הסולנים בעולם בפסטיבלים ושידורי טלווזיה. זכה בפרסים, ועושה ומקדיש מזמנו לחינוך מוסיקלי לצעירים. לראשונה פגשתי אותו בקונצרטים של אגודת מתא"ן.

מקהלת זמרי קולגיום הוקמה ב 1997 על ידי המנצח אבנר איתי, המקהלה פעילה בשירת א-קאפלה, ובשירה עם תזמורות קאמריות במוסיקה יהודית לצד מיטב הרפרטואר הקלאסי. כולם בעלי הכשרה קולית ובעלי נסיון. הם הופיעו באולמות וקונצרטים רבים בארץ ובעולם כולל פעילות לשילוב המוסיקה הערבית והנוצרית שבשיאה פרוייקט בו שרו את Voiese for Peace

עם מקהלה ערבית משפרעם והזמרת תמנה בראואר. לאחר פרישתו של המנצח אבנר איתי ב2012 הוא הפקיד את המשך הניהול המוסיקאלי בידיו של ברק טל.

קרן הדר, זמרת סופרן בוגרת בית הספר לאמנויות בית צבי, זכתה למלגה מהמאסטרו דניאל בארנבוים והשתלמה בחו"ל. זכתה להכרה וקריירה בינלאומית רב תחומית בשירה אופראית וכן בזמר עברי אמנותי ועוד

קרן היא זוכת תחרות ריינסברג  בגרמניה 207. ואומנית נבחרת של הקרן למצוינות בתרבות 2008.

את קרן הדר זכיתי להכיר ולהאזין בקונצרט עם המנצח הדגול פרדריק שאזלן והתזמורת הסימפונית ראשון לציון.

היצירות שנוגנו בקונצרט הנפלא:

וולפנג אמדיאוס מוצרט – " כה גדול הסקרמנט" ק.142 לסופרן, למקהלה ולתזמורת.

יצירה נפלאה  שהקול של קרן הדר משתלבת עם קולות המקהלה בהרמוניה.

זו כמובן מוסיקה כנסיתית בה מתקיים שיח נפלא בין הזמרת למקהלה. מוצרט כתב אותה בהשפעת האופרות באיטליה כהמנון בראשית התפתחותו כמלחין בוגר.

היצירה השנייה מיוחדת במינה, מדובר במלחין והמוסיקאי יחזקאל בראון כאן ביצירה זו בא השילוב בין הקרבה שלו למוסיקה מסורתית יהודית ובין התמחותו בלימוד מוסיקה גרגוריאנית אותה למד במנזר בנדיקטיני בצרפת. ביצירה אותה שמענו " אור גדול" על פי פסוקים מספר ישעיה יש שילוב בין זמרת הסופרן לבין קרן היער עלה מנגן הסולן אלון ראובן.

קטע ממנה ניתן לשמוע:

https://www.youtube.com/watch?v=KW09EpoYb0I

יצירה שלישית : פליקס מנדלסון " הנותן לאל הטוב למשול" קנטה לסופרן, למקהלה ולתזמורת

שוב מוסיקה דתית של כנסיה, ליצירה ארבעה חלקים ובחלק השלישי האריה מושרת על ידי קרן הדר. היצירה היא טקסט ליטורגי שבאך השתמש בו לקנטטה מס 93 שלו.

 

עוד ממנדלסון נגני האנסמבל ניגנו את היצירה סינפוניה למיתרים מס 7 ברה מינור כאן יכולנו לשמוע את כלי המיתר ללא כל ליווי נוסף. אישית אני לא ממש יודע להסביר את ההבדל בין סינפוניה לסימפוניה, מה גם שחלק גדול מהסימפוניות נכתבו בשלושה חלקים וכאן לפנינו היו 4 חלקים. להבנתי גם למנדלסון לא הייתה כוונה לפרסם יצירה זו שהשתמרה על ידי בני משפחתו.

בהמשך

מיסה מס 3 של היידן בסול מז'ור למקהלה ולתזמורת " בואו שמים ממעל" הייתה קצרה במיוחד מהמיסות ששמענו ( פוצ'יני, רוסיני ) אבל מושלמת ונמרצת. מאידך קולות המקהלה ביצירה זו התגברו על קולות כלי הנגינה שהפכו לליווי בלבד ואולי זו ההרמוניה שהמנצח כיוון אליה.

חלק ממנה ניתן לשמוע

https://www.youtube.com/watch?v=nFGLpHEOPr8

יצירה מיוחדת מפתיעה לחלוטין הייתה יצירה של מלחינה ישראלית צעירה נעמה תמיר אשר מהווה ביקורת חברתית הומוריסטית במדת מה על עליית המחירים והמצב החברתי הכלכלי.

היצירה הייתה בביצוע קרן הדר, מקהלה ותזמורת. מאוד מעניין ומיוחד, אפילו חדשני לי.

https://www.youtube.com/watch?v=07e_apeTfUI

בסיום  יצירה של מוצרט " מריה הקדושה, אם האלוהים" למקהלה ולתזמורת ק.273

יצירה קצרה שנכתבה ב 1777 ונוגנה במסגרת חג הבתולה בזלצבורג. זו בעצם תפילת הדרך אותה מיען מוצרט למריה הקדושה. גם ביצירה זו יש הרמוניה בשילוב של קולות הזמרות סופרן במקהלה עם התזמורת ובעצם המקהלה גוברת על התזמורת .

שתפו את הפוסט!