25 באפריל 2024 17:00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט חגיגי: אנדרס מוסטונן וחברים עם הקאמרטה הישראלית ירושלים

 

לכבוד יום הולדתו של המנצח והמוסיקאי אנדרס מוסטונן נערך קונצרט חגיגי, יוצא מהכלל ולא שגרתי במוזיאון תל אביב לאמנות באולם רקנאטי.

אנדרס מוסטונן הוא בעלה של שגרירת אסטוניה בישראל, אתה מיד מזהה בו טמפרמנט בלטי עליז ושמח. אנדרס מנגן בכינור בצורה נפלאה וייחודית ומנצח באותו הזמן. הוא נושא תואר אמן בנגינה בכינור מאוניברסיטת טאלין והוא משעשע וממש מרתק את הקהל באישיותו המרשימה.

הוא הקים את ההרכב הורטוס מוסיקוס ב-1972  ומשמש כמנהלו האמנותי מזה כ-40 שנה. ההרכב מציע רפרטואר שנע ממוסיקה הודית, ערבית, ויהודית מסורתית ועד ליצירות העכשוויות ביותר. הקים את רביעיית הארט-ג'ז איתה הוא מופיע בתכניות של עיבודי ג'אז למוסיקה מהבארוק וגם עיבודים רוקיסטיים או ג'אזיים למוסיקה מהודו, אסיה, צפון אפריקה ועוד. מרבה לסייר ברחבי העולם והופיע  בכל הגלובוס, מברזיל ועד ישראל, כולל הבמות החשובות ביותר באירופה, עם תזמורות מקומיות ובבתי אופרה כמנצח אורח, עם הורטוס מוסיקוס, או כסולן. מנהל את פסטיבל טאלין "מוסטונן-פסט" שמתקיים מדי שנה בפברואר ומעלה מופעים מעולים, קונצרטים ומארח את טובי המוסיקאים מרחבי העולם.

יש בתפיסה שלו ערבוב של עולם ישן וכנסייתי ועולם חדש בן זמננו, כאן הרגשנו את המשיכה שלו לעולם הכנסייתי משהו, שבא בבחירת הקטעים שנוגנו בקונצרט.

ויואלדי – סינפוניה בסול מג'ור, פרק ראשון

ויואלדי – קונצ'רטו קונצ'רטו לכינור, צ'לו ותזמורת כלי קשת

הנדל – Piangero"" מתוך יוליוס קיסר במצרים

גלוק – "Che fiero momento" מתוך אורפאו ואאורידיצ'ה בביצוע סופרן קלייר מגנאג'י מהאופרה הישראלית.

היידן – קונצ'רטו בפה מג'ור לכינור, פסנתר ותזמורת מיתרים, פרקים שני ושלישי

שירים מאת איתן שטיינברג בביצוע הזמרת המדהימה אתי בן-זקן

מוצרט – סינפוניה קונצ'רטנטית לכינור, ויולה, צ'לו ותזמורת

למוסטונן התמחות במוסיקת בארוק ובמוסיקה עתיקה, מכאן השימוש שלו בקונצרטים בכלים עתיקים, כאן הייתה נוכחות לצ'מבלו.

מוסטונן הקים את אנסמבל  "הורטוס מוזיקוס" המתמחה במוסיקה עתיקה.

תחת שרביט הניצוח שלו ניגנו עד כה התזמורות המובילות של גרמניה,  הולנד, שוודיה, פינלנד, לטביה, ליטא ורוסיה.  באסטוניה מולדתו  עבד לאורך שנים עם התז' הסימפונית  הלאומית והאופרה הלאומית, עם הקאמרית  של טאלין והסינפונייטה של טאלין. בארץ מוסטונן ניצח על הקאמרטה בעונת 2012/13 בסדרת קונצרטים.

הקאמרטה הישראלית ירושלים נוסדה ברחובות על ידי פרופסור אבנר בירון, בשנת 1984. בשנת 1996 הפכה התזמורת לירושלמית בהזמנת ראש העיר דאז, אהוד אולמרט. התזמורת מקיימת למעלה ממאה קונצרטים בשנה, ביניהם קונצרטים מיוחדים בערי שדה בישראל, כמו גם תוכניות חינוכיות בירושלים וברחבי הארץ. הקאמרטה מקיימת סיורי קונצרטים ברחבי העולם ומופיעה באולמות קונצרטים המרכזיים.  בשנים 2007 ו-2008 העניק משרד התרבות לקאמרטה את הדירוג המקצועי הגבוה ביותר.

בקונצרט זה היו כ-20 כלי מיתר שניגנו מצויין.

שתי היצירות של ויואלדי היו מעולות ואפשרו למוסטונן להפגין את כישרונו על הכינור כוירטואוז.

הקונצ'רטו לצ'לו וכלי מיתר הוא  אחד מהקונצ'רטי היפים ביותר של ויוואלדי שמעולם לא פורסם קודם לכינור ולפסנתר. על הצ'לו ניגן הסולן רמון ג'פה – RAMON  JAFFE . רמון יליד ריגה, בן למשפחת מוסיקאים שהגיעו לארץ ב- 1971, כשרונו נשא אותו להיות מוערך מאוד בחו"ל והוא מנגן הרבה בין היתר בגרמניה וזכה גם להערכה ולפרסים.

את האריה מתוך היצירה "יוליוס קיסר" של הנדל שרה הסופרן קלייר מגנאג'י מהאופרה הישראלית.

זו אופרה שכתב הנדל והוצגה לראשונה בלונדון  ב-1724 , אופרת בארוק על יוליוס קיסר וקליאופטרה. אני חושב שמי שראה את הזמרת קלייר מגנאג'י שרה יכול לומר  "veni, vidi, vici", אופרה עם תזמור עשיר והקאמרטה מתמודדת עם היצירה בכבוד.

קלייר מגנאג'י, נולדה בישראל והיא בוגרת האקדמיה למוסיקה בתל-אביב. היא המשיכה את לימודיה בבוסטון ובניו-יורק. זכתה לשבחים נלהבים מהמגזין היוקרתי American Record Guide  על הופעת הבכורה שלה בתפקיד טוליה באופרה נצחונה של קמילה (בונונצ'יני) בבוסטון. מאז הופיעה בתפקידים האש/הנסיכה בנער והכשפים )רוול) בקיימברידג', הנכדה בצחוק של עכברוש (א. שריף) עם התזמורת הקאמרית הישראלית וצרלינה בדון ג'ובני (מוצרט)  עם התזמורת הסימפונית החדשה חיפה. בקונצרטים שרה עם מיטב התזמורות הישראליות, בין היתר במשיח ודיקסיט דומינוס של הנדל, המיסה הגדולה בדו-מינור של מוצרט, הסימפוניה הרביעית של מהלר ורקוויאם גרמני מאת ברהמס. בקיץ  2005 השתתפה באקדמיה האירופית לזמרים צעירים של פסטיבל אקס-אן-פרובנס, שם הופיעה ברסיטלים  שהוקלטו לערוץ הצרפתי .ARTE  הופיעה בפסטיבל ישראל, פסטיבל פליציה בלומנטל עם הקמראטה ירושלים, פסטיבל Lo Gai Saber עם אנסמבל בוסטון קמראטה ועוד. זוכת מלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל משנת 2005, המכון הישראלי לאמנות הזמרה, וקונסרבטוריון ניו-אינגלנד בבוסטון. באופרה הישראלית הופיעה בתפקיד דספינה בכך עושות כולן (מוצרט), רועת צאן בארמיד (גלוק) והנזירה אוספת התרומות בנזירה אנג'ליקה (פוצ'יני(. (מתוך עמוד האופרה הישראלית) התקבלה לתחרות הזמרה היוקרתית "זמר העולם"  בקרדיף בחודש יוני 2009.

קלייר שרה גם אריה מתוך האופרה "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק אשר בה הופיעה בתפקיד אאורידיצ'ה באופרה הישראלית.

את היצירה של היידן קונצ'רטו בפה מג'ור לכינור, פסנתר ותזמורת מיתרים ניגן אנדראס פרויליך ,פסנתרן גרמני , זוכה כמה וכמה תחרויות בינלאומיות, כמו ב- Senigallia,  התחרות הבינלאומית לפסנתר "פלמה ד 'אורו"  ביגורה Finale  או תחרות המוזיקה הבינלאומית בווינה. מנגן כסולן בכמה וכמה בתי קונצרטים מהטובים באירופה. גם כאן בערב זה הוא סחף את הקהל לתשואות.

אנדריאס פרוליך הוא מוסיקאי קאמרי מעולה ומאמן נהדר. כנגן מוסיקה קאמרית, לעתים קרובות הוא מופיע עם אנסמבל ווינה בראשותו של הנגן הראשי של התזמורת הפילהרמונית של וינה. אנדריאס פרוליך הוא פסנתרן הבינלאומי של יצירות מנדלסון.

הפתעת הערב הייתה הופעתה של הזמרת אתי בן- זקן אשר שרה שירים בלדינו ובספרדית מאת איתן שטיינברג.

אתי בן- זקן וקהל זוכה לשבחי ביקורת להופעותיה של יצירות עכשוויות, שחלקן נכתבו במיוחד לסגנון השירה והרקע שלה. הרפרטואר הביצועי שלה כולל שירי לאדינו, לצד יצירות מקוריות המשלבות תיאטרון ושירה ווקאלית, פרי עבודה משותפת עם בן זוגה לחיים, המלחין איתן שטיינברג. היא מבצעת ושרה מוסיקה בת זמננו לצד מוסיקה עממית ועתיקה. למדה שירה באקדמיה למוסיקה על שם רובין בירושלים וכן למדה תיאטרון בבית הספר לתיאטרון חזותי גם כן בירושלים. שפת הגוף שלה על הבמה מהפנטת.

 

איתן שטיינברג למד קומפוזיציה באקדמיה ע"ש רובין בירושלים, יש לו דיפלומה מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה,  דוקטורט,  והוא פרופ' מן מניין במחלקה למוזיקה באוניברסיטת חיפה, ישראל.   בין הפרסים האחרונים שלו: פרס אקו"ם  ופרס ראש הממשלה. היצירות שלו מנוגנות על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים, והקאמרטה הישראלית ירושלים.  שיתוף הפעולה שלו עם אשתו אתי בן- הזקן הניבה יצירות רבות שנכתבו לקול ולמנעד המיוחד שלה. כאן על הבמה היא חדרה ללבבות של כולם בקולה ובשירתה.

הסיום מוצרט – סינפוניה קונצ'רטנטית לכינור, ויולה, צ'לו ותזמורת עם הסולנים אשר נוסף אליהם צבי כרמלי על הויולה. אוסף מדהים של וירטואוזים שחתם ערב נהדר שבו נאספו יצירות מיוחדות ואמנים מעולים לביצוע.

אך לא די בזה:

להדרן הסיום עלו חברים של אנדרס מוסטונן נגנים מאנסמבל הורטוס מוזיקה מאסטוניה. והחלה חגיגה של מוזיקה יהודית על הבמה בביצוע משעשע בכלים לא שגרתיים.

 

וכאילו לא די בזה,שני נגני קלרניט התאומים גורפינקל ניגנו לו לאחר הקונצרט האדיר בקבלת הפנים החגיגית שנערכה לכבודו.

הללויה

שתפו את הפוסט!