18 באפריל 2024 3:04
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"קמאנצ׳לו" מפגש קסום חוצה תרבויות ותזמורת ירושלים מזרח מערב באופרה הישראלית

"קמאנצ׳לו" מפגש קסום חוצה תרבויות ותזמורת ירושלים מזרח מערב באופרה הישראלית

באופרה הישראלית התקיים מפגש קסום במסגרת סדרת מזרח- מערב בשיתוף תזמורת ירושלים מזרח ומערב, בניצוחו וניהולו האמנותי של מאסטרו תום כהן.   הקונצרט המיוחד "קמאנצ׳לו" – מפגש חוצה תרבויות שמביא אל הבמה ארבעה כלי קשת בני משפחה אחת: הצ׳לו התורכי של מאיו שבירו , הצ'לו המערבי של מאיה בלזיצמן, הקמנג׳ה המרוקאית של אלעד לוי והקמנצ׳ה הפרסית האזרית של רועי סמילה.

מוסיקה חוצת תרבויות האסלאם מכיכר תקסים בטורקיה דרך פרס ועד אגדיר במרוקו ובמרכזה ארבעה סולנים וסולניות כשכל אחת ואחד מהם הוא נגן בפני עצמו וביחד בכלל מתקבל משהו שהוא חד פעמי בארץ ובעולם. אותו כלי מיתר, הצ'לו שאנו פוגשים בכל קונצרט מקבל תפנית ומפיק צלילים אדירים בביצועים המיוחדים של מאיה בלזיצמן ועוד גוון שחודר שריון של כל אחד בצלילים שמפיקה מאיו שבירו מהצ׳לו התורכי.

זאת ועוד, אלעד לוי מעמיד על הברכיים את הקמנג׳ה המרוקאית, הכינור המרוקאי ומפיק צלילים שלא שומעים כל יום. והתברכנו במפגש עם רועי סמילה שניגן לנו בקמנצ׳ה הפרסית האזרית וזאת למזלנו במקום שהיה צריך להיות בדובאי.

כל הקונצרט הקסום הזה ארגן לנו מאסטרו תום כהן והאופרה הישראלית במסגרת סדרת מזרח-מערב עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב באופרה.

אותו הצ'לו מקבל תפנית אחרת כאשר הוא בטכניקה מערבית או טורקית. כך גם הכינור שבו ניגנו במרוקו הקמנג׳ה המרוקאית והקמנצ׳ה הפרסית האזרית זה בכלל כלי מעולם אלף לילה ולילה.

הקונצרט שיקף את האג'נדה המוסיקלית של התזמורת ומנהלה המוסיקלי כתזמורת רב תרבותית ייחודית ואת הרעיון המנחה של הסדרה – התכה של מתודות מוזיקליות ממזרח וממערב לכדי שפה אחידה, קוהרנטית ואורגנית המפגישה, למשל, מקאמים ומקצבים מארצות ערב והאסלאם עם הרמוניה ואסתטיקה מערביות.

הקונצרט כלל קשת רחבה מאוד של יצירות סולו – ממוסיקה תורכית מאת המלחין גוקסל בקטגיר, יצירה מקורית מאת מאיה בלזיצמן שנכתבה במיוחד עבור הקונצרט, יצירה מאת האייקון השעבי המרוקאי עבד אל ווהאב דוקאלי, מוזיקה מקורית מאת פרץ אליהו בביצוע רועי סמילה  ודואטים בין הכלים השונים כמו היצירה "אגדיר" מאת המלחין חיים אוחנה שחברו את התרבויות דרך השפה המוזיקלית של התזמורת – המאחדת את כולן.

אני חושב שמאז התזמורות האנדלוסיות בארץ התזמורת ירושלים מזרח ומערב הצליחה לקרב רבבות ישראלים למוסיקה הייחודית הזו ולהכיר בין הקהל לזמרים, מלחינים ומבצעים כהזדמנות שלא תסולא בפז. כל מופע לוקח את הצופה לעולמות אחרים כשבמרכז התזמורת והמנצח האנרגטי ומלא ההומור תום כהן.

תום כהן: "לארבעת הכלים בקונצרט משותפת העובדה כי הם כולם כלי קשת ששיטת משיכת הקשת שלהם היא דומה. אבל הרבה יותר חשוב מכך, עבורי, מדובר בארבעה כלים שהצורה שמקבל הגוף בזמן הנגינה עליהם היא כמו הזמנה פנימה. להבדיל מהכינור הניצב החוצה מן הכתף הזקופה, כאילו קורא "תראו אותי! תנו לי להיכנס לליבכם!" – הם עטופים ע"י הגוף כאילו לוחשים "בואו, היכנסו אל לבי".

הסולנים המשתתפים בקונצרט הם מהחשובים והבולטים בתחומם:

רועי סמילה, בן 37, הוא מוזיקאי נתנייתי מנגן בהרכב Anna RFעארף (אנא-עארף), מנגן מוזיקה חוצה גבולות עד לטורקיה. רועי סמילה הוא, נגן קמנצ'ה ומלחין. החל את מסעו המוסיקלי בשנת 2000. למד ממאסטרים רבים בארץ ובעולם. כגון יאיר דלאל, מארק ופרץ אליהו, ועוד. בשנת 2009, התמקצע בארצות הברית אצל אימאמיאר חסנוב, יליד אזרביג'אן, מנגני הקמנצ'ה הטובים בעולם.

מאיה בלזיצמן: צ'לנית, זמרת ומוזיקאית ישראלית. למדה בבית הספר לאמנויות ובתיכון תלמה ילין לאמנויות. עם סיום שירותה הצבאי, החלה לעבוד בתעשיית המוזיקה הישראלית. עבדה וניגנה עבור אמנים כגון נינט טייב, דני סנדרסון, דויד ברוזה, נורית גלרון, מירי מסיקה, רוקפור, יוני בלוך, יזהר אשדות, אפרת גוש, ריטה, שילה פרבר, אהוד בנאי ועוד.

קרדיט – יואל לוי

בלזיצמן מופיעה בישראל ומחוצה לה עם זמרים ישראלים וכותבי שירים, ולוקחת חלק פעיל בתהליך היצירה שלהם. כמו כן יצרה מוסיקה מקורית למחול של להקת ענבל פינטו ואבשלום פולק, הוציאה בשנת 2018 את אלבומה "אלף. דלת" בו היא מנגנת צ'לו ובשנת  2020 השתתפה בפרויקט צו השעה וביצעה יחד עם אביב גדג' גרסת כיסוי לשיר "שדות שבעמק" שנכתב בידי לוי בן-אמתי.

אלעד לוי: כנר, מעבד ומנהל מוזיקלי. מנהל המחלקה למוזיקה צפון אפריקאית במקאמאת – בית הספר למוזיקה מהמזרח. לוי החל ללמוד את מסורת המוזיקה האנדלוסית מילדות מוקדמת, והחל להופיע בגיל צעיר. הוא תלמידו המובהק של הכנר האנדלוסי המפורסם, ישועה אזולאי ז”ל, והמשיך את לימודיו אצל המורים הדגולים מאיר עטיה ז”ל, חיים ביטון וחנניה ביטון. בשנים האחרונות הוא מרבה להופיע בארץ ובטורים ברחבי העולם (אירופה, צפון אפריקה, אוסטרליה וכו’). לוי מופיע עם תזמורות אנדלוסיות בארץ ובעולם, מנהל ומעבד עבור תזמורות והרכבים אחרים, מקליט ללא הרף ומלחין.

אלעד לוי קרדיט צילוםעוז ברק

מאיו שבירו: נגנית צ'לו, מלחינה ומעבדת. החלה דרכה בתחום המוסיקה המערבית קלאסית אך עם סיום לימודיה התיכוניים החלה ללמוד במרכז למוסיקה מן המזרח במוסררה, ונחשפה למוסיקה תורכית וערבית. כך החלה את דרכה בתוך עולם המקאם.

מאיו שבירו – קרדיט צילום Me_Geogia

מאיו נסעה מספר פעמים לתקופות ארוכות ביוון ולקחה חלק בסדנאות של מורים מיוון, תורכיה ואיראן. בנוסף למדה באופן פרטני מוסיקה עות׳מאנית אצל נגן היאלי טנבור – איבגניוס וולגאריס. את המשך לימודיה עשתה באזרבייג'אן לשם נסעה כדי ללמוד את המוגאם (המוסיקה האזרית הקלאסית) אצל נגן הקמנצ'ה אלשן מנסורוב.

השתתפה במופעים והקלטות רבות עם הרכבים ואמנים בארץ ובחו"ל – בהם דודו טסה, אלעד גבאי, פרץ אליהו, רוני עיברין, עופר מזרחי, שי מאסטרו, הראל שחל והעות׳מאנים, תזמורת ירושלים מזרח ומערב, Ross Daly, Kelly Thoma, Murat Aydemir, Evgenios Voulgaris. כיום ממשיכה מאיו להעמיק במסורות המוזיקליות שמביאות אותה ואת הצ'לו למחוזות חדשים.

המופע הסתיים בשיר העברי "מגדלור" בביצוע מאיו שבירו ו מאיה בלזיצמן צ'לו ושירה.

דברים כאלה לא זוכים לראות כל יום, תעקבו מתי המופע הבא כנראה עם יסמין לוי.

דמויות

 

 

שתפו את הפוסט!