24 באפריל 2024 1:56
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רות סירקיס עושה זאת שוב – חנוכה לביבות וסופגניות מכל העולם

 ??????????

 

זה לא יאומן, ספר הבישול הרציני הראשון שלי הוא "מהמטבח באהבה" של רות סירקיס. הספקתי לגדל דור מאז ולחרוש ספרים רבים אבל כל פעם רות מפתיעה מחדש. זה מעין נובע של ידע ונסיון וכל מתכון שרות מפרסמת זה באמת בדוק, אמיתי, ומבטיח הצלחה.

??????????

רות כוהנת תרבות הקולינריה הישראלית יוצאת עם ספרה ה-19 במספר במיוחד לחג החנוכה ובו שלל מתכונים מהירים וקלים מכל הסוגים לצד מבחר מתכונים מכל העולם המתאימים לחנוכה, מדונאטס ועד לוקומודוס יווניות.

חנוכה הוא אחד החגים הכי סימפטיים בלוח השנה. חג של ניצחון המכבים, חג של אורות ונרות, חג של סביבונים ודמי חנוכה, חג של התכנסויות משפחתיות נחמדות ומפגשים עם חברים. ולא פחות חשוב – חנוכה הוא חג של אוכל טעים. הספר החדש של סירקיס "חנוכה" מגיש לכם מבחר גדול של מאכלי חנוכה מסורתיים וגם מבחר מתכונים מכל העולם המתאימים לחנוכה.

בזכות נס פך השמן – מבוססים רוב מאכלי חנוכה על שמן: לכן תמצאו בספר חנוכה מבחר של לביבות וסופגניות, דונטס וספינג', טמפורה יפנית, צ'ורוס ספרדיות ו-לוקומדוס יווניות. הכל מטוגן בשמן עד להשחמה או לפריכות, והרוב זרוי באבקת סוכר או מצופה בשוקולד, ממולא בריבה או במליות גורמה מפתיעות. אולם רות אומרת לי "גם הכנתי בתנור עם פחות שמן וללא טיגון " והתוצאה מעולה.

המתכונים בספר חנוכה אכן מאפשרים לנווט נכון ולהימנע מהשמנה. תמצאו כאן הרבה מאכלי חנוכה אפויים שהם טעימים לא פחות מהמטוגנים, סופגניות ודונטס "מיני". תמצאו כאן לביבות עם ירקות מגוונים שיכולים להיחשב חלק מתפריט בריאותי. יש בספר מתכונים שהם ללא גלוטן ומתכונים שמתאימים לטבעונים.

אני לא בטוח שאחכה עד שהחג יגיע אולי כבר מחר אצליח להכין את לביבות הכרובית, ושמתי עין על שני מתכונים לחג, קצת לצאת מההגדרה של סופגניות אולי.

צ'נצ'י איטלקיות

באדיבות רות סירקיס

טיגוניות בצק כאלה מקובלות במטבחים של עמים רבים. ה"צ'נצ'י" (Cenci) שייכות למטבח האיטלקי ופירוש השם הוא "סמרטוטים". אלה הן רצועות או ריבועי בצק דק מטוגן בטיגון עמוק. באיטליה יש להן שמות שונים באזורים שונים, אחד מהם הוא "פטפטניות". מעניין שגם במטבח ההונגרי מכינים טיגוניות כאלה וקוראים להן שם "קשקשניות" (צ'ורוגה). זה כנראה בגלל הרחש שנוצר בעת הטיגון וגם בזמן האכילה, כי הצ'נצ'י הן פריכות מאוד.

צנצי מאיטליה קרדיט לצילומים דן לב
צנצי מאיטליה קרדיט לצילומים דן לב

מתקבלות: כ-40 יחידות

חומרים

420 גרם (3 כוסות) קמח

רבע כפית מלח

2 כפיות סוכר

50 גרם חמאה נמסה

2 ביצים L, טרופות

2 חלמונים

3 כפות יין לבן

100 גרם אבקת סוכר

שמן לטיגון עמוק

 

הכנה

שמים בקערה גדולה את הקמח, המלח והסוכר. עושים גומה במרכז ויוצקים לתוכה, בהדרגה, את החמאה, הביצים, החלמונים, והיין. מאחדים את כל החומרים ליצירת בצק אחיד וחלק. מוסיפים עוד מעט קמח או יין לפי הצורך. לשים מעט את הבצק, אוספים אותו לכדור ומניחים ל-15 דקות.

על משטח עבודה מקומח מרדדים דק את הבצק, לעובי של 3 מ"מ או דק יותר, ואפשר להיעזר במכונת פסטה. חותכים את הבצק לפסים דקים או לריבועים בעזרת גלגלת פיצה או גלגלת משוננת. מטגנים את הריבועים והפסים כפי שהם ואפשר גם לתת להם צורות שונות. למשל, לקשור את הרצועות לעיגולים או לפתל אותם. במטבח ההונגרי חותכים מלבנים רחבים, בגודל 6 על 10 ס"מ, עושים חתך לאורך המרכז ומשחילים בתוך החתך את הקצוות של הרצועה.

מחממים שמן לטיגון עמוק ומטגנים, בכמה מחזורים, עד שהצ'נצ'י מטוגנות כולן. עורכים על צלחת הגשה וזורים עליהן אבקת סוכר במסננת דקה.

 

והמתכון השני שאני מאפשר להציץ באדיבותה של רות סירקיס זה משהו שמחזיר אותי לתקופה שנשלחתי מהעבודה לארה"ב ושם אתם יודעים המציאו את הדונטס וכל שלל הציפויים:

דונטס בטעם תפוז בציפוי קרם גבינה

דונטס אלה הם עסיסיים ויש להם טעם הדרים. הציפוי הוא של גבינת שמנת והקישוט הצבעוני נוצר מקוביות קטנות וצבעוניות של פירות, המשמשים לחליטת תה בטעמים שונים. ניתן לקנותן בחנויות תבלינים, פיצוחים וחנויות מתמחות.

דונטס בטעם תפוז בציפוי גבינה קרדיט לצילומים דן לב
דונטס בטעם תפוז בציפוי גבינה קרדיט לצילומים דן לב

את הדונטס הצבעוניים האלה אפשר להגיש לא רק בחנוכה, אלא בכל הזדמנות שיש צורך בהכנת כיבוד קל.

מתקבלים: כ-12 דונטס

חומרים

בצק

210 גרם (1.5 כוסות) קמח תופח

חצי כפית מלח דק

175 גרם (3/4 כוס) סוכר חום

חצי כוס מיץ תפוזים

2 ביצים L

100 גרם חמאה רכה מאוד

1 כפית תמצית וניל

1כפית גרידת לימון

1 כפית גרידת תפוז

 

ציפוי גבינת שמנת

250 גרם גבינת שמנת בטעם טבעי

1 כפית תמצית וניל

50 גרם חמאה ללא מלח, רכה

חצי כפית גרידת לימון

200 גרם אבקת סוכר

שליש כוס חלב

 

קישוט

100 גרם קוביות חליטת תה צבעוניות

 

הכנה

מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים היטב בשמן או בספרי שימון את השקעים של תבנית דונטס.

בקערה בינונית שמים את הקמח, המלח והסוכר ומערבבים.

בקערה של מיקסר שמים את המיץ, הביצים, החמאה, תמצית הווניל. וגרידת הלימון והתפוז. מקציפים לתערובת אחידה.

מוסיפים את תערובת הקמח לחומרים שבמיקסר ומקציפים עד שנוצר בצק אחיד. לא לערבב יותר מדי.

מחלקים את הבצק בין השקעים של תבנית הדונטס, בכף או בשקית זילוף, לא עד מלוא הגובה, ומיישרים את הבצק בכפית.

אופים במשך 10 עד 12 דקות, או עד שקיסם שננעץ בדונטס יוצא כמעט יבש.

מוציאים את התבנית ומצננים עוד כמה דקות לפני שהופכים אותן על משטח עבודה כדי להוציא את הדונטס מהתבנית.

ציפוי גבינת שמנת

כדאי להכין את הציפוי במיקסר חשמלי, ואפשר גם במיקסר ידני קטן. שמים בקערה עמוקה את הגבינה ותמצית הווניל ומפעילים את המיקסר בתוך הגבינה עד שהיא מתרככת ונעשית קרמית.

מוסיפים את החמאה ואת גרידת הלימון וכן את אבקת הסוכר והחלב בהדרגה ותוך כדי הפעלה של המכשיר. ממשיכים להקציף 3 דקות, עד שנוצר ציפוי אחיד וחלק של קרם גבינה.

מורחים על כל אחד מהדונטס קרם גבינה ומסדרים על הצלחת כשהקרם למעלה. מקשטים בקוביות קטנות וצבעוניות של חליטת תה. אפשר כמובן לקשט גם בחתיכות קטנות של פירות טריים צבעוניים.

רבים מהמתכונים בספר זה מתאימים להגשה כקינוחים או לאירוחים. במקום לאפות עוגות אפשר לטגן בזריזות סופגנייה מבצק רבוך, הנראית כמו פחזנית, ולהגישה עם קרם נוטלה – תענוג. תמצאו כאן עוד הרבה רעיונות להגשת פינוקים מתוקים שהם גם טעימים וגם ניתנים לקישוט ולעיצוב יפהפיים.

רות סירקיס, ילידת תל-אביב, בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים ,עוסקת שנים רבות בכתיבה גסטרונומית. פרסמה בעיתונות הישראלית והאמריקנית ובאינטרנט אלפי מאמרים העוסקים באוכל ובמסעות קולינריים. היא מרבה לנסוע בעולם ומבקרת במסעדות, שווקים, יקבים, בבתי ספר לבישול ובכל הקשור באוכל טוב. בשנת 2014 קיבלה רות את "אות מסדר אבירי הגריל בישראל" על תרומתה לתרבות הקולינריה של מדינת ישראל. ביום העצמאות 2015 הוכתרה רות כ"יקירת העיר תל-אביב" על ידי רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב. בסוף 2018 קיבלה "אות מפעל חיים קולינרי" מהמגזין טיים אאוט.  חנוכה הוא ספרה התשעה-עשר.

באדיבות ידיעות אחרונות
באדיבות ידיעות אחרונות

96 עמ' |  88 ₪

להשיג בחנויות הספרים טו בספריית ידיעות אחרונות

חפשו קופונים בעיתון

אל תעברו את החג הזה ללא הספר

© כל הזכויות למתכונים שמורות לרות סירקיס

שתפו את הפוסט!