29 במרץ 2024 8:49
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רמלה יעד תיירותי היכן לבקר ומה לעשות ברמלה בסוכות וכל השנה

 

יש הרבה יעדים תיירותיים בארצנו, חלקם רחוקים וחלקם ממש כאן במרכז הארץ. אולם אני לא מכיר מקום נוסף לרמלה פרט לעכו שיש לו מאפיינים כה מעניינים, מגוונים, ומייצגים גם את שלושת הדתות ( כמובן שירושלים מעל כולם).

רון פלד
רון פלד

כל המשפחה משתתפת ב'מחפשים את המטמון' בעקבות חסמב"ה; מופעי אש וירטואוזיים ושייט בבריכת הקשתות; תערוכה חדשה במוזיאון רמלה; סיורים מודרכים; ביקור וטעימות בשוק הססגוני והמקורה של רמלה עם כרטיס טעימות לשוק רמלה משולב עם כניסות לאתרים; סדנאות יצירה לקטנטנים ועוד.

חול המועד סוכות ימים ג' – ה' 29.9.15 – 1.10.15

במהלך חוה"מ סוכות תקיים עיריית רמלה מגוון פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה.

'מחפשים את המטמון'

בין אתרי העיר רמלה צולמה כידוע הסדרה המיתולוגית חסמב"ה. בחוה"מ סוכות יופעל משחק לכל המשפחה – מחפשים את המטמון בעקבות חסמב"ה. בכל אחד מאתרי התיירות (בריכת הקשתות, המגדל הלבן ומוזיאון רמלה) תוכלו לקבל מפה ייעודית עם מסלול המשחק ורמזים שונים לפתרון החידות. חידון המשחק יעסוק בהיסטוריה של העיר רמלה ובדמויות מהסרט חסמב"ה. בין הפותרים נכונה יוגרלו מצלמות דיגיטליות ופרסים נוספים. המשחק יתקיים בין השעות 16:00-08:00 במהלך שלושת ימי חול המועד הראשונים.

מחיר כניסה לשלושת האתרים (הכולל השתתפות במשחק מחפשים את המטמון) הנו 25 ₪ למבוגר ו-22 לילד.

המשחק יעבור באתרים הבאים (ניתן להתחיל במוזיאון, בבריכת הקשתות או במגדל הלבן)

בהמשך תקראו על המקומות וההתרשמויות:

רמלה נוסדה במאה השמינית והנה העיר היחידה בא"י שהוקמה בידי המוסלמים ואשר שימשה כבירתם.

מיקומה של רמלה במרכז הארץ, בין יפו לירושלים ואם הדרך בין קהיר לדמשק, העלה את חשיבותהּ בקרב המבקרים בארץ הקודש. מלכים וקיסרים התהלכו ברחובותיה כדוגמת נפוליאון, ריצ'ארד לב הארי ועוד. כיום גרים בעיר 76,000 תושבים, יהודים, מוסלמים ונוצרים.

מי שמסתובב ברמלה מזהה את הישן והעתיק מול רמלה המודרנית אולם בלב לבה של רמלה עומדים שלשה או ארבע יסודות

השוק

הקולינריה

העתיקות

והכנסיות, המסגדים ובתי הכנסת

תחנה ראשונה להכרת ההיסטוריה ולהבנת ההיסטוריה של רמלה היא: מוזיאון רמלה המנוהל על ידי מנהלת התיירות של עיריית רמלה. לרשותכם, במרכז המבקרים מוזיאון רמלה בו תוכלו בטלפון אחד לתכנן את הביקור באתרי העיר, לקבל המלצות ומידע מלא על אפשרויות הסיורים בעיר כי רבות הן.

אתם יודעים ההגעה לרמלה יכולה להיות ברכבת, באוטובוס או ברכב הפרטי, אם הגעתם ברכב פרטי מומלץ להחנות בחניון השוק, החניון קרוב למוזיאון שם כפי שציינתי תוכלו לקבל חומר ויעוץ היכן לבקר, ועד אז אני אתן לכם כמה טיפים ועצות.

מרכז המבקרים במוזיאון רמלה

??????????

בניין המוזיאון הנו בית העירייה ההיסטורי מתקופת השלטון הבריטי בא"י. המוזיאון מתאר ומתעד את תולדותיה של העיר למן הקמתה ועד לימינו אנו.

גולת הכותרת במוזיאון הנו אוסף מטבעות הזהב הנדיר מהתקופה המוסלמית הקדומה שנחשב לאחד המטמונים האסלאמיים החשובים מסוגו שהתגלו בא"י.

??????????

??????????

בימים אלה עובר המוזיאון שדרוג לקראת הפיכתו למרכז מבקרים ומבואה לסיורים ברחבי רמלה.

מי שאוהב ארכאולוגיה והיסטוריה ימצא כאן דברים מעניינים.

מרחק של כמה פסיעות מהמוזיאון נמצא המסגד הגדול, כפי שציינתי זו עיר מעורבת, יהודים, מוסלמים ונוצרים חיים בכפיפה אחת.

סיפור הקמתה של רמלה, העיר היחידה שנוסדה ע"י המוסלמים בארץ ישראל ואשר שימשה 300 שנה כבירה.

אז המלצה : תחנה ראשונה במשחק: מוזיאון רמלה – המגולל את סיפורה של העיר, שנבנתה לפני 1300 שנה, מאז הקמתה ועד היום. במוזיאון מוצג אוצר העיר, הכולל 376דינרי זהב בוהקים, בני יותר מאלף שנה. במהלך חול המועד יוכלו ילדים בכל גיל ליהנות מהטבעת מטבעות (5 ₪ למטבע) בעזרת מתקן משוחזר המטביע מטבעות נחושת באמצעות פטיש ורושמה, בדיוק כמו בעבר הקדום. כמו כן, במוזיאון תיפתח בסוכות תערוכת יחיד חדשה של הפסלת והאמנית מטי יולזרי.

הפסלת והאמנית מטי יולזרי בתערוכת יחיד חדשה במוזיאון רמלה: 'נפלאות החומר' – תערוכת פסלים חדשה תיפתח בסוכות במוזיאון רמלה. יולזרי, אמנית רמלאית, עוסקת בפיסול ובאמנות שנים רבות כמו כן, שימשה מורה לאמנות ועסקה בחינוך. בתערוכה מוצבים 21 פסלים העשויים ברונזה, שיש, אבן ועץ. סגנונה האמנותי הייחודי הוא פיגורטיבי עם השפעות אבסטרקטיות. הציגה בתערוכות יחיד רבות בארץ, ובעיר רמלה מוצבים פסלים רבים שלה.

אוצר: ד"ר ליאור אלון.

 ??????????

אתריה המוסלמיים של רמלה שמחים לארח קבוצות ומטיילים. ביקור במסגד הגדול הסמוך לשוק הנו חוויה יוצאת דופן. סיפורו של המסגד הקטן והקשר אל נפוליאון. שרידי המסגד הלבן הקדום מימי תפארתה של רמלה, קבר והילולת נבי צלאח, חמאם רדואן, מטמוני הזהב, סיפורם של הסוּפים ברמלה ועוד.

??????????

אני חושב שהביקור במסגד גם אם אינו כלול במשחק, ממש מרשים ומהווה חוויה שמחברת בין ההיסטוריה והדתות, אי אפשר שלא להתרשם מהמקום הגדול הזה , הגובה, החלונות והעמודים, ספרי הקוראן ומקום התפילה הכל ממש עובר אל המבקר במקום, מומלץ.

כמובן שהמרחק בין המסגד, המוזיאון והשוק הוא צמוד ממש ולכן טבעי שמי שמבקר ברמלה יבקר בשוק, אני בכלל ממליץ להקציב זמן לשוק. שוק רמלה הוא שם דבר בין השווקים בארץ. השוק הזה צבעוני, תוסס, שוקק חיים, מגוון וגם טעים. יש המון מקומות לאכול אוכל מיוחד וטעים " סנדוויץ' טוניסאי" משהו כמו שצריך, "בורקס רמלה" יהיה קשה להחליט אם עדיף תרד או גבינה עדיף שניהם. גבינות וחמוצים או דגים מלוחים לקרדות ומעדני ים ללקק ת'שפתיים..בחמוצי כרמל. אוכל הודי, ירקות ופירות, פיצוחים ותבלינים מיוחדים שתמצאו ב"קליית אביבי דוד" ושאר מוצרי השוק. פשוט בסיור הקצר שסיירתי שם אין לי המלצות ספציפיות כי השוק גדול, ארוך אבל מקורה ונעים.

??????????

??????????

??????????

??????????

שוק רמלה הוא אחד השווקים הצבעוניים והתוססים בישראל. השוק הוקם בסוף התקופה העות'מאנית וקיים כבר למעלה ממאה שנה. ליבּוֹ הפועם של העיר רמלה. בשנים האחרונות, עבר השוק הססגוני, הצבעוני והמקורה של רמלה מתיחת פנים וחווה פריחה מחודשת. בעיר, בה חשקו דמויות מוכרות כמו נפוליאון, צלאח א-דין, הארון אל ראשיד, ריצ'רד לב הארי ואחרים, מתקיים פסיפס רב תרבותי בין דתות וקהילות רבות מ-56 מדינות.

מידי שבוע בימי ד', מתרחב השוק ומאות רוכלים פורסים את מרכולתם על פני שטח נרחב.

 ??????????

20150708_094047

אחרי השוק אני ממליץ לכם לקחת אתנחתא, לנוח, ולצאת למסע אחר המטמון ברמלה

יש כמה וכמה מסעדות מומלצות ברמלה בהן תוכלו לסעוד, אני תמיד ממליץ להציץ באתר או בספרים של אתר " מפה" המאגד חוות דעת, כך למשל מסעדת "חליל" הידועה בחומוס שלה, אנחנו אכלנו במסעדת "סמיר" מקום אוטנטי מיוחד ונמצא במסלול ההליכה.

??????????

מכאן תוכלו לגשת למקום מיוחד המאחד את החיבור בין הדתות והאנשים וכוונתי לביקור בסטודיו של ניהאד דאביט, אומן מוסלמי שעושה עבודות מדהימות בחוטי ברזל ויש לו סיפורי אלף לילה ועוד לילה. סיירו בסמטאות העיר העתיקה – בינות למסעדות, גלריית אמנים, המנזרים ועוד.

 

 ??????????

המשיכו מכאן לכנסיה הפרנציסקנית. קצת מידע על הנצרות ורמלה במאה ה-12 הגיעו הצלבנים אל רמלה בדרכם לירושלים. לאחר שהסיקו כי השם 'רמלה' הנו עירו של יוסף הרמתי וכן העיר רמתיים צופים בה נולד שמואל הנביא, הקימו בה לא פחות מאשר בזיליקה מדהימה – כיום המסגד הגדול של העיר.

??????????

??????????

כך קרה שברמלה ארבע קהילות נוצריות, האורתודוקסים שמרכזם במנזר היווני סנט גיאורגיוס, הקתולים אשר מרכזם במנזר הפרנציסקאני, הארמנים אשר המרכז הדתי שלהם במנזר הארמני והפרוטסטנטים ולהם הכנסייה האנגליקנית.

חפשו את המטמון ב חומת המנזר הפרנציסקני – הכנסייה נחשבה בנצרות כביתו של יוסף הרמתי. בקומה השנייה של המבנה, אשר הוקם במאה ה-15, התאכסן נפוליאון בשנת 1799. האגדה המקומית מספרת שמחלון חדרו בקומה זאת ירה נפוליאון במואזין שניצב בראש המסגד הסמוך, כי הוא הפריע לשנתו. אל חלון החדר ניתן להציץ מרחוב המסדר הפרנציסקני, המוביל אל הכנסייה. במרכזו של אולם הכנסייה מתנוסס ציור בן 500 שנה של צייר הרנסאנס האיטלקי המפורסם טיציאן.

 ??????????

מכאן תצאו למסע בחיפוש המטמון לבריכת הקשתות – בדרך הססגונית של שוק העיר יגיעו המשתתפים לבריכת הקשתות, מאגר המים המפורסם ביותר בעיר החולות (רמל = חול בערבית), שבו גם צולם הסרט "חסמב"ה ונערי ההפקר" בכיכובם של שלמה ארצי וזאב רווח. מדובר במאגר מים שהוקם בשנת 789, בימי החליף הארון אל ראשיד, ונשמר עד היום. במאגר ניתן לשוט בסירות עץ ולהתרשם מהאדריכלות העתיקה במקום. יש אמנם הרבה מדרגות לרדת אבל החוויה שווה. כמו כן, בכל יום בימים אלו יתקיים מופע אש וירטואוזי לכל המשפחה על המים בשעה 18:00 (המופע בעלות של 35 ש"ח לאדם. יש להזמין כרטיסים מראש, מותנה במספר משתתפים).

רון פלד
רון פלד

 

אי אפשר להשלים את הסיור ברמלה ובטח בחיפוש אחרי המטמון ללא ביקור במגדל הלבן – התצפית היפה ביותר בעיר. המגדל הלבן, שהדעות לגביו חלוקות אם היה צריח או מבצר צבאי עם חרכי ירי, הינו המבנה הגבוה ביותר ברמלה. המגדל מתנשא לגובה 30 מטר, והוקם בתחילת המאה ה-14. מעל מרפסת הגג של המבנה ניתן לראות ביום בהיר את נופו של כל גוש דן. מבנה זה מועמד להיות מוכרז כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו. יש חניה נוחה, המקום מיוחד – מגדל פיזה של רמלה, לא לפספס, בשטח גם קשתות של אמת המים העתיקה.

 ??????????

??????????

המלצה לביקור במרכז היהדות הקראית העולמית-מגוון רב של עדות, דתות ומנהגים מושך תיירים רבים לחקור את הווייתה המיוחדת של העיר רמלה. הזרם הקראי הינו זרם ביהדות המקבל על עצמו את התורה שבכתב בלבד. העדה הייחודית, שצמחה במאה ה-8 לספירה, מזמינה מטיילים לסיור בבית הכנסת הגדול של הקהילה בעיר ולחשיפה לאופן אמונתם. הביקור נחשב על פי רבים לפנינה נסתרת בין כל אתרי התיירות וההיסטוריה הרבים הקיימים בעיר. עלות כרטיס לסיור במרכז: 10 ₪ לאדם

 ??????????

כרטיס הטעימות של שוק רמלה, סיורים מודרכים ועוד

במהלך חוה"מ יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב באתרים השונים של רמלה:

סיור מודרך לילדים על ידי שחקנים המגלמים דמויות היסטוריות שפקדו את העיר יתקיים כל יום בין השעות 09:30-14:00.

סיור מודרך למבוגרים יתקיים כל יום בין השעות 14:00-09:30.

מותנה בהרשמה מראש ובמספר משתתפים.

עלויות: 85 שח למבוגר, 75 ש"ח לילד כולל ההדרכה (המחיר כולל כניסה לאתרים שבתשלום).

חובה להירשם מראש בטלפון 08-9292650 או במייל tour@goramla.com

במתחם בריכת הקשתות ובמוזיאון רמלה יוכלו הקטנטנים ליהנות מסדנאות יצירה בעלות של שקלים בודדים לסדנא. ניתן לרכוש שובר לסדנאות במקום.

 

רמלה היא ללא ספק בירת אוכל הרחוב של ישראל. מה לא תמצאו כאן? פריקסה- סנדוויץ טוניסאי, בורקס טורקי, לימונדה טרייה, מנות הודיות, תבשילים מזרחיים, ירקות מיוחדים, גבינות מובחרות, מלבי ועוד. כרטיס הטעימות בשוק הצבעוני והמזמין של רמלההוא בדיוק מה שצריך כדי להתוודע לחגיגת הטעמים והניחוחות שבשוק. הכרטיס מקנה 3 טעימות מדוכנים מובחרים (בחירה אישית מבין 6 דוכנים) וכניסה ל-3 אתרים (מוזיאון, מגדל לבן ובריכת הקשתות) וכולל השתתפות במשחק 'מחפשים את המטמון' בעלות של 69 ₪ לאדם בלבד. ניתן לרכוש את הכרטיס באתר האינטרנט או במוזיאון רמלה.

http://www.goramla.com/category/%D7%9B%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%A1-%D7%98%D7%A2%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%95%D7%A7-%D7%A8%D7%9E%D7%9C%D7%94

לפרטים מלאים ונוספים על האירועים, סיורים מודרכים וביקור באתרי רמלה ניתן לקבל באתר:

www.goramla.com

מוזיאון רמלה ומנהלת התיירות – רח' הרצל 112 רמלה: 08-9292650

שעות פתיחה: א'-ה' 10:00 – 16:00 ו' 13:00-9:00

 

שתפו את הפוסט!