28 במרץ 2024 14:00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שטיבל, יש קמח יש חיים – רשמים מטחנת הקמח

??????????

שטיבל, יש קמח יש חיים

חיטה מסמלת חיים ולא סתם, לחם הוא אחד המוצרים הבסיסים לחייו של אדם על פני האדמה, חיטה , תירס ואורז הם המרכיבים העיקריים והחיוניים למזון האדם. וכמובן היא אחד משבעת המינים.

החיטה מוזכרת בתנ"ך אולם כבר האדם הקדמון גילה אותה גידל אותה וטחן אותה לקמח.

חיטה שטיבלבאדיבות שטיבל

קמח הוא המוצר ממנו אופים לחמים עוגות, עוגיות , וכל דברי המאפה , הוא משמש לייצור פסטה ועוד.

טחנת הקמח החדשה של " שטיבל " הוקמה ב 2014 זה עולם חדש, דמיוני ומרתק, יש כמה טחנות קמח לשטיבל, בנתניה, חיפה, עד הלום, ובאר שבע. הטחנה הזאת שנמצאת בסמוך לטחנה הישנה היא שיא הטכנולוגיה, היא הטחנה המשוכללת ביותר בעולם ונמצאת בין 3 הטחנות קמח  הגדולות בעולם ומהמתקדמות טכנולוגית, במתחם, מפעל משפרי האפייה של דגן וגם מעבדת בדיקה ואפייה מהמתקדמות בישראל. חברת שטיבל נוסדה לפני 80 שנה בדיוק ( 1935 ) על ידי זאב שטיבל, ומנוהלת ע"י הדור השני השלישי והרביעי מאז.

??????????

??????????

??????????

??????????

1000 טון גרעיני חיטה טוחנים כאן ביום !!! מניבים כ 780 טון קמח!

דוד פרידמן ( פרידי ) מנהל המו"פ הסביר לנו על החיטה, מבנה החיטה, הסובין ועל קמח ולחם בכלל, כל מדינה והתנאים האקלימיים שלה והקרקע מניבים זנים וסוגים שונים של חיטה עם תכונות אחרות. המאפים הם שונים בגט צרפתי אינו דומה לבגט בישראל בגלל סוג הקמח. לחם רוסי אינו לחם רוסי שמוכרים לנו כאן בארץ שיש לו אוריינטציה רוסית, הקמח בדנמרק מתאים לייצר עוגיות חמאה פריכות בשונה מהקמח בארץ בגלל ספיגה שונה של החמאה בבצק שמכינים בדנמרק צריך פחות שומן

דוד פרידמן ורפי עמר
דוד פרידמן ורפי עמר

יש קמחים שונים ש"שטיבל" מייצרים ליעדים ומוצרים שונים, שטיבל מייצר גם לחברות אחרות כמו "סוגת" ועוד

אישית התנסתי במספר קמחים כגון, קמח כוסמין, קמח עוגיות, קמח מלא, קמח לחלות וקמח לפוקצ'ה שאני משתמש בקילו בחודש..

בין הקמחים שהוצגו לנו ושקיבלתי להתנסות נציין:

שטיבל 1 קמח רב תכליתי מועשר הנו קמח בסיסי בדומה לקמח ה"רגיל" המוכר לכולם מהמכולת, להבדיל את עניין היותו מועשר ובעל איכות יציבה, מבוקרת ואחידה. הבצק שמתקבל מהקמח הזה מתאפיין באלסטיות רבה, וכשמו, כן הוא יכול להתאים לשימוש כללי, אך במיוחד לבצקי עלים, בצק פלונדר, סופגניות ובלינצ'ס. הקמח מופק מחלקו הפנימי של גרעין החיטה ואינו מכיל רכיבי סובין.

??????????

שטיבל 2 קמח לחם מועשר הנו קמח המיועד לבצקי שמרים המשמשים לאפיית לחמים בעלי מרקם אוורירי ונפח גבוה, וכן ללחמניות חלות, פוקצ'ה וכו'. בקמח זה רמת הגלוטן גבוהה, ומאפשרת ספיגת מים רבה בבצק, דבר שתורם גם להארכת משך חיי המדף של המאפה המוכן. כדי להפיק את יתרונו של הקמח, יש ללוש את הבצק באופן נמרץ עד לקבלת בצק חלק. הקמח מתאים במיוחד למכונות לחם.

??????????

שטיבל 3 קמח כפרי מועשר, מתאים לאפית לחמים כפריים כהים ומסורתיים. הקמח עשוי מחלקו החיצוני של גרעין החיטה, והוא מכיל חלק מסובין החיטה.
בהכנת בצק ללחם זה, יש להוסיף כמות מים גדולה יותר מהרגיל, וללוש אתו לישה ארוכה במעט מהמקובל בלישת בצק מקמח לבן.

??????????

שטיבל 4 קמח עוגיות מועשר, עשוי מתערובת של חיטה רכה וקשה, והנו מיועד להכנת מוצרי בצק פריך. בעת הכנת בצק מקמח זה, יש להפחית את כמות המרגרינה או החמאה אותה מוסיפים בדרך כלל לקמח ה"רגיל" עד כדי 25% מהכמות. המוצר שיתקבל יהיה פריך ומופחת שומן.

שטיבל 5 קמח עוגות מועשר, מופק מחיטה רכה, ומיועד לבצקי בלילה-ופלים, פנקייק, ולבצקים בחושים – עוגה אנגלית, עוגות פירות ודומיהם. בקמח זה רמת גלוטן נמוכה. בהכנת הבצק יש להקטין את חומרי ההתפחה הכימיים (אבקות אפייה)ולהקטין את כמות המים בבצק.

??????????

שטיבל 6 קמח חיטה מלא, נטחן מכל גרעין החיטה באבני רחיים. הקמח מכיל את כל רכיבי הגרעין, וזאת בניגוד לקמח משוחזר. קמח זה מיועד לאפית לחמים ומאפי בריאות מקמח מלא, וכן כמרכיב בתערובת עם סוגי קמח אחרים.

שטיבל 12 קמח כוסמין מלא אורגני. הכוסמין הינו דגן מזן עתיק יומין המוזכר בתנ"ך, והינו בעל ערכים תזונתיים גבוהים, טעם אופייני, וגלוטן בעל אופי שונה מגלוטן החיטה, וידוע כקל יותר לעיכול ע"י אנשים בעלי רגישות מסויימת לחיטה.
מקמח הכוסמין ניתן לאפות לחמניות ולחמים מלאים, עוגיות ומוצרי מאפה שונים המבוססים על מתכונים לקמח מלא.

שטיבל 15 קמח פיצה ופוקצ'ה עשוי מחלקו הפנימי ביותר של גרעין החיטה. הבצק המתקבל מקמח זה סופח הרבה מים ומאפשר לקבל בצק דק שיש לו אלסטיות רבה אבל גם פלסטיות. כדאי להכין את הבצק לפיצה יום מראש (עם מעט מאוד שמרים) ולהניח אותו במקרר למשך לילה או יותר. לקבלת תוצאה אופטימלית עדיף לאפות את הפיצה או הפוקצ'ה על גבי אבן אפייה בחום מרבי לזמן קצר.
רכיבים :קמח חיטה לבן בהיר

??????????

שטיבל 18 לחלות, קמח חלה עשוי מחיטה עם רמת גלוטן גבוהה ממנה מופק קמח לבן בעל יכולת תפיחה רבה. בנוסף לכך, הבצק המיוצר מקמח זה מאפשר להכין בקלות את הצמות המשמשות לקליעת החלה. חלה מקמח זה תקבל צבע חום באפייה גם בלי שנוסיף כמות סוכר גדולה לבצק. לקמח זה הוספו ויטמינים ומינרלים המומלצים ע"י רשויות הבריאות.
רכיבים:קמח חיטה לבן (מכיל גלוטן), סידן, ויטמין C ברזל, סיסטאין, ניאצין, ויטמין B1, ויטמין B2, חומצה פולית ויטמין B1, ויטמין B2, חומצה פולית

??????????

הדבר הכי חשוב לדעת זה לנפות את הקמח ולא רק בשל דינים ודת, הניפוי מאורר את הקמח ומוסיף לו נפח ואוריריות.

החיטה מגיעה מארצות שונות ומשמשת לקמחים בהתאם לתכונות, נציין את המקור מארה"ב, גרמניה, קנדה, צרפת.

הטחנה, בתחנה הזו אתה נכנס לחללית עצומה, הכל סילואים, צינורות, מטחנות, נפות . הכל נקי למהדרין, אין דברים כאלו

זה מתחיל בניקוי החיטה, קשה להאמין איזה ניקוי וסינון עוברת החיטה, איזה אבנים מוצאים ועוד, אבל העיקר הוא בחינה מיקרוסקופית של גרגר גרגר!!! כן מצלמות אלקטרוניות בוחנות את הגרגרים ומנפות גרגרים פגומים. בנוסף המיון הוא גדול \ קטן, קל \ כבד וכל מה ששונה מחיטה!

??????????

החיטה עוברת תהליך ניקוי מדהים, הבחינה כוללת את צבע הגרעין הכל מזוהה ומנופה לפני כניסה לטחינה.

על ידי הוספת לחות לקליפה, הקליפה מופרדת ומיועדת לסובין ואו לבע"ח.

הניפוי ממשיך לפי משקל סגולי, כך יקבע לאיזה סוג קמח הגרגר מתאים

??????????

7 קומות יש בטחנה !! לאחר הניפוי והתהליכים שיפרידו את הקליפות , הסובין תתחיל הטחינה על ידי פעולת גזירה בגלגליות , הגלוטן מופרד ונטחן כך גם העמילן שבקמח. גלוטן זה החלבון הבריא ביותר לאנושות ( למי שמותר) בלי קשר לאופנה של הרזייה! הגלוטן מתפתח ונפתח ונמתח בזמן הלישה.

??????????

 

 

קמח זה לא חמץ! מצה עשויה מקמח, אבל בלי לחות ובלי התפחה

בטחנה יש 72 סילו, מהם יוצאים צינורות לכל התהליכים והקומות, עד שמתקבלים הקמחים, הסולת והמוצרים והם נכנסים לאריזה, ומשם למשאית ולחנות ולעוגה או המאפה שנכין.

??????????

??????????

רוצים לראות טחנה בלי מגע יד אדם? בכל בשליטה מחדרי הבקרה. טחנת קמח בלי יונים, נקיון להדהים והקמח הטוב ביותר שמיוצר בארץ. תרשמו לפניכם "שטיבל" עד הלום זו הטחנה הכי משוכללת בעולם.

מידע נוסף http://www.stybel.co.il/profile.php

 

שתפו את הפוסט!