19 באפריל 2024 10:11
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"שלוש בחמש" שלש תערוכות חדשות במוזיאון העיצוב בחולון

מוזיאון העיצוב חולון מציין 5 שנים לפתיחתו

בשלוש תערוכות חדשות,

שנפתחות לקראת שבוע העיצוב חולון:

25 במרץ – 6 יוני 2015

* רעיון מגירה / אלסי *

תערוכה מקורית בה יוצגו מעל ל-50 דגמים, שמעולם לא הגיעו לקו הייצור, מתוך אוסף מוזיאון אלסי.

הדגמים בתערוכה, ממיטב המעצבים והאדריכלים בעולם ובהם: פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק, אטורה סוטסאס ועוד

אוצרת: פרנצ'סקה אפיאני

 

* שרפרפים / יעקב קאופמן *

חשיפה של מהלכי העיצוב של אחד מבכירי המעצבים בישראל: תצוגה של כ-450 שרפרפים, שיצר קאופמן בשני העשורים האחרונים

קאופמן: "זו אמנם תערוכת שרפרפים אבל השרפרף הוא רק סיבה לעסוק במבנה.. זו צורה של הבעה כמו המלבן של הצייר"

אוצרת: גלית גאון

* תצוגה מאוסף המוזיאון *

מתבנית לשבר / סטודיו קאהן

הצגת תהליך פיתוח מלא ושלם של שלושה חפצים מוכרים בשדה העיצוב הישראלי: מלחייה, שרשרת וקערת פירות

 

לרגל מלאת חמש שנות פעילות למוזיאון העיצוב בחולון נפתחות שלוש תערוכות מיוחדות ושונות לקהל. במרכז נמצאת התערוכה" רעיון מגרה" של החברה האיטלקית "אלסי" בה מוצגות בעיקר יצירות הקשורות לקולינריה ואוכל וכלי הגשה. התבוננתי במוצגים והם בהחלט מיוחדים ויש בהם כדי לעניין ולגרות אנשי עיצוב, אומנות, קולינריה וקהל חובב אומנות.

מעט מדברי הפתיחה ניתן לשמוע כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=pID64q_aWzA

עוד מוצגות התערוכות "שרפרפים" שהיא ממש מדהימה ברעיונות והיצירות שיצר המעצב יעקב קאופמן.

ותצוגה קטנה ומיוחדת של תהליך הפיתוח "מתבנית לשבר" מאוסף המוזיאון של סטודיו קאהן.

במרץ 2015 מציין מוזיאון העיצוב חולון חמש שנים לפתיחתו במשכנו האייקוני שעוצב על ידי האדריכל רון ארד, וביוזמת ראש העיר, מוטי ששון ומנכ"לית העיריה, חנה הרצמן.

במהלך חמש שנות פעילותו, הציג המוזיאון למעלה מ20 תערוכות בינלאומיות, המבטאות את רוחב היריעה של תחום העיצוב כיום. לדברי אלון ספן, מנכ"ל המוזיאון ומתחם המדיטק, "האתגר בשנים הראשונות היה ועודנו למקם את המוזיאון בשורה הראשונה של מוזיאונים לעיצוב בעולם, ולהציג תערוכות מחזית הזירה הבינלאומית בתחום. ההוכחה להגשמת היעדים אלו היא ההכרה הרחבה במצוינות שלנו, והפניות של אוצרים ומעצבים מכל העולם המעוניינים להציג בחולון". גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: "בדרך אופיינית למדיום כה צעיר, העיצוב עובר בשני העשורים האחרונים התרחבות, הסתעפות והשתנות עצומה. התערוכות במוזיאון מהוות עבורנו הזדמנות לשאול, לחקור, להגיב, להתלבט, להתרגש, ללמוד ולהציג חפצים של יום יום, חפצים בסדרות גדולות, חפצים יחידים וחפצים ייחודיים. במסגרת התערוכות הבינלאומיות שהוצגו במוזיאון מאז פתיחתו, הוצגו חפצים מהאוסף, חפצים היסטוריים וחפצים עכשוויים כשהם מלווים תמיד בשתי נקודות מבט לפחות: זאת של היוצרים וזו של האוצרים."

"שלוש בחמש" היא כותרת הגג שתלווה את שלוש התערוכות שנפתחות במוזיאון עם ציון חמש שנות פעילותו, והן תוצגנה בין 25 במרץ ועד ל6 ביוני 2015:

"רעיון מגירה" של חברת אלסי (ALESSI), מאוסף מוזיאון אלסי

"שרפרפים" של יעקב קאופמן

תצוגה מתוך האוסף, "מתבנית לשבר", של סטודיו קהאן

היכולת לזהות את הרגעים בהם נבחרת סקיצה אחת לפיתוח או ככיוון להתקדמות, היא אחד מהמפתחות החשובים לשיח המחקרי בתחום העיצוב. שלוש התערוכות החדשות יעסקו, כל אחת בדרכה, בתהליך העריכה שעובר חפץ כשהוא עושה את דרכו מהסקיצה הראשונית ועד לתצורתו הסופית.

בגלריית ד"ר שולמית כצמן (בקומת הכניסה) תוצג התערוכה "רעיון מגירה" של החברה האיטלקית אלסי, מחברות העיצוב הוותיקות והיוקרתיות בעולם הפועלת מאז שנת 1921. אוצרת התערוכה: פרנצ'סקה אפיאני.

התערוכה היא הזדמנות יוצאת דופן להצצה אל מאחורי הקלעים של החברה. יוצגו בה מעל ל-50 דגמים, שתהליך הפיתוח שלהם נעצר לפני שהגיעו לקו הגמר. מדובר בדגמים של המעצבים והאדריכלים הטובים והמפורסמים בעולם, ביניהם: פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק ואטורה סוטסאס. לצד כל דגם יוצגו סקיצות והדמיות מתוך שלבי הפיתוח וטקסט המתאר את תהליך העבודה, משלב הפנייה או היזמות ועד לרגע בו מחליטים החברה או המעצב, לעצור את תהליך הפיתוח ולהקפיא את הרעיון. נקודת המבט הייחודית של התערוכה חושפת את החלק הפחות מסחרי של מוזיאון אלסי ואת המנגנון הפנימי שבלב אחד ממותגי העיצוב המובילים בעולם.

DSCN2860AA

DSCN2843AA

DSCN2839AA

DSCN2833AA

A

DSCN2737A

photo Ben Kelmer
photo Ben Kelmer

במסדרון ההיקפי יוצג ציר זמן היסטורי עם נקודות ציון חשובות בהתפתחות חברת אלסי, במסגרתו יוצגו אובייקטים שישקפו את אבני הדרך של החברה והפיכתה למה שהיא היום.

מוזיאון אלסי ממוקם במפעלי החברה באיטליה ומונה 25,000 אובייקטים ו-19,000 עיצובים שונים. אוסף המוזיאון מהווה חתך רוחב של שדה העיצוב העכשווי ומשקף פרספקטיבה נדירה לאלפי הגישות השונות בעולם העיצוב.

דוגמאות לפריטים שיוצגו בתערוכה:

ג'ובאני אלסי, כלי להכנת קפה אספרסו, 1921 לערך, אבטיפוס, פליז מצופה ניקל

בשנת 1921 קנה ג'ובאני אלסי, חרש מתכת מיומן, אדמה בעיר אומנייה שבחבל פיימונטה באיטליה. יחד עם אחיו ייסד סדנה בשם Fratelli Alessi Omegna (האחים אלסי אומנייה), שהתמחתה בעיצוב כלי שולחן וכלי בית.

אב טיפוס זה הוא ללא ספק כלי חדשני להכנת קפה אספרסו. לרוע המזל, ההמצאה היצירתית הזו הייתה מורכבת מידי לייצור תעשייתי. לכן, פיתוחו נעצר בשלב סדרת הקדם ((pre-series ורק כמה עשרות יחידות יוצרו בפועל.

פיליפ סטארק, מכוניות צעצוע עבור חברת אלסי, 1991, אבי טיפוס, שרף פלסטי, PMMA, ואלומיניום

בשנת 1991 הציע פיליפ סטארק לאלסי פרויקט ניסויי ושאפתני, שנוצר בהשראת המנהג לייצר מודלים של מכוניות חדשות כצעצועים או כפריטי אספנים. אך בניגוד לדגמים מסוג זה, המבוססים על מכוניות קיימות, נקודת המוצא של סטארק הייתה תהליך חדשני לעיצוב דגם בקנה מידה קטן, שאפשר לו חופש צורני רב בתהליך העיצוב – בניגוד לצורות החוזרות ונשנות שמייצרת תעשיית המכוניות, שהשקעתה הכספית העצומה במכוניות חדשות אינה מאפשרת לה לקחת סיכונים בשם החדשנות. סטארק התכוון למצוא חברת מכוניות שתוכל לייצר מכונית של ממש בהתבסס על הדגם. מכיוון שאף חברה לא נענתה לאתגר, הפרויקט נגנז.

התערוכה מתוך אוסף מוזיאון אלסי מתקיימת תודות לסיוע של חברת אלסי וחברת טולמנ'ס. הפריטים בגלריית ד"ר שולמית כצמן יוצגו על גבי תצוגה שעוצבה במיוחד בשיתוף חברת אבן קיסר.

 

בגלריה העליונה תוצג התערוכה "שרפרפים" של יעקב קאופמן, מבכירי המעצבים בישראל. אוצרת: גלית גאון.

בתערוכה יוצגו כ-450 שרפרפים, שנוצרו בסטודיו של קאופמן בשני העשורים האחרונים. גלית גאון: "התערוכה תציג אותם כמהלך שלם ורציף הדומה לתהליך הפיתוח שלהם. במבט ראשון הם נדמים כמו מוטציות משוכפלות של רהיט קטן, כמו ספר אנימציה לדפדוף מהיר. במבט שני וממוקד, מתגלה מערכת מסועפת של בדיקות שאין בה התחלה וסוף, קצה או שוליים והיא מתפתחת ללא סוף."

קאופמן מציע לצופה חשיפה למהלך העיצוב, ללא עריכה. מעין כתיבה אוטומטית של חפצים בתלת מימד, והימנעות מודעת מבחירה מיון או צמצום. במבט נוסף מתגלה לעין מארג מפורט ומרתק של ערכי עיצוב. זוהי עבודה מחקרית מרתקת השקולה למהלך כתיבת דוקטורט מחקרי בתחומים תיאורטיים אחרים.

DSCN2773AA

DSCN2771AA

DSCN2795AA

20150324_110923AA

קאופמן מציין כי: "זו אמנם תערוכת שרפרפים אבל השרפרף הוא רק סיבה לעסוק במבנה… זו צורה של הבעה, כמו המלבן של הצייר. אני יוצר תחילה שרפרף אחד או שניים וכל אחד מהם מניב בעיה שהפתרון שלה הוא הבא. כמו כתיבה אוטומטית בה מילה אחת מושכת אחרת וזו את הבאה אחריה ויחד הן בוראות משפט ומפתחות תחביר. כמו אובייקט שנזרק לזבל והשאריות שלו יוצרות את האובייקט הבא אחריו. העיסוק שלי הוא במבנה. אני יוצר מבנה – הוא יכול להיות מנורה עומדת, שרפרף או מתלה. יש בזה משהו אוניברסלי ואולי אחד מהם ייצור את האשליה שלכך הוא נועד. אבל לעתים הוא מתגלגל למשהו אחר – אני יכול ליצור פמוט אבל אולי אחר כך יהפוך לשרפרף. שרפרף גרוע יכול להיות אולי מנורה טובה ואולי לא זה ולא זה".

יעקב קאופמן נולד ב-1945 בברית המועצות ועלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן 12. את דרכו המקצועית החל בלימודי פיסול במכללה לאמנויות בבת-ים, ורק לאחר מכן המשיך בלימודי עיצוב תעשייתי מטעם המכון ללימודי חוץ של הטכניון. כבר מתחילת דרכו הציג עבודות עיצוב ואמנות בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בכל העולם, זכה בפרסים רבים ובמלגות והספיק לרשום לא מעט פטנטים במסגרת עבודתו.

 

במעבדת העיצוב תוצג תערוכה מתוך אוסף המוזיאון: "מתבנית לשבר" של סטודיו קאהן

תצוגה זו מתארת תהליך פיתוח מלא ושלם שנעשה בחמש השנים האחרונות, של שלושה חפצים מוכרים: מלחיה, שרשרת וקערת פירות. תצוגה קטנה זו תציג על ציר זמן אחד את כל שלבי הפיתוח: ממודל ראשון דרך מודל מודפס, תבניות גבס ראשונות, תבניות סופיות ועד מתקני ייבוש ייחודיים ויציקות מעורבות – לצד טקסטים, סרטים ושרטוטים.

התצוגה מדגישה את היכולת של מעצבים תעשייתיים לקיים הליך יצירתי-חדשני וייחודי גם בחפצים יום יומיים. מצד אחד יכולתם לנוע בחופשיות בין תחומי תוכן וטכנולוגיה בדרך המזמנת עבורם הזדמנויות לחשיבה פורצת דרך, ומצד שני שיטות העבודה שלהם שהן מהלך סדור ובעל משמעת פנימית ניכרת, המוביל אותם לפיתוח תכנון מפורט ולייצור בעל אופי מוצרי שלם גם בחומרים שבהווייתם שייכים לטיפולוגיה של קראפט.

DSCN2806AA

DSCN2808AA

DSCN2811AA

DSCN2815AA

 

במסגרת התערוכות יצאו לאור קטלוגים חדשים:

קטלוג התערוכה "רעיון מגירה / אלסי" יסקור את תהליכי החשיבה שליוו את האובייקטים למן הרעיון הראשוני ועד לנימוקי ההחלטה להקפיאו. לצד טקסטים, יכללו בו רישומים ומתווים מפורטים.

קטלוג התערוכה "שרפרפים / יעקב קאופמן" ירכז את הטקסטים שילוו את התערוכה וצילומים איכותיים של כ-300 שרפרפים מתוך האוסף, ביחידים ובקבוצות (צלם: איתי בנית).

שני הקטלוגים, בעריכתה של מיה דבש, העורכת הראשית של המוזיאון, ובעיצוב קובי פרנקו, יראו אור בעברית ובאנגלית, וימכרו הן בחנות המוזיאון והן באמצעות פניה לאתר המוזיאון.

שבוע העיצוב החל בחול המועד פסח בא לידי ביטוי בהרבה פעילויות בחולון עיר התרבות והילדים.

פעילויות בתערוכות:

מפגשי עיצוב

בימי שבת ב12:00 יתקיימו מפגשי עיצוב בתערוכות בהנחיית מעצבים ישראלים, שיציגו את "מאחורי הקלעים" של עולם העיצוב, וישתפו את הנוכחים בתהליך העיצוב. ההשתתפות בשיח הגלריה כלולה בכרטיס הכניסה למוזיאון, ומותנית בהרשמה מראש.

פעילות להורים ולילדים

סופשבוע משפחתי במוזיאון, חווית עיצוב לכל המשפחה בכרטיס אחד הכולל כניסה לתערוכה, בלשי עיצוב, וסדנה להורים ולילדים במחיר 100 ₪ ל-4 משתתפים.

בלשי עיצוב, סיור בלשי ברחבי הגלריות במהלכו יסיירו המשתתפים בתערוכה בהנחיית מדריכי המוזיאון ויפענחו את שפת העיצוב דרך משימות חקר וגילוי.

במסגרת "בלשי עיצוב" תתקיים פעילות בחול קינטיבמעבדת העיצוב – הילדים יוכלו להתנסות בתהליך עיצוב ויצירת אובייקטים חדשים ומקוריים באמצעות יציקת חול קינטי לתבניות תלת ממדיות שונות ועבודה באמצעות כלי פיסול ועיטור. להורים ולילדים בגילאי 7 – 10. בשבת ב11:00 – 16:00.

 

סדנת עיצוב לילדים: "מפצחי אגוזים", סדנת עיצוב בה ייצרו המשתתפים מפצח אגוזים. במהלך הסדנה יחליפו הילדים את הצורה המוכרת ושיטת הפיצוח המסורתית בצורה חדשנית עשויה עץ וטקסטיל. להורים ולילדים בגילאי 11-7

התנסויות במעבדת העיצוב, בחסות "אבן קיסר"

התנסות עצמית בעיצוב אריחי שיש, באמצעות חיבור ארבעה אריחים קטנים ועיטורם בדוגמאות שונות. בכל ימות השבוע, כלול במחיר הכניסה למוזיאון.

חופשת פסח במוזיאון העיצוב חולון

סדנת "מפצחי אגוזים": להורים לילדים בגילאי 11-7, בתאריכים 30/3 – 2/4; וכן בחג שני של פסח, 10/4 בשעות 11:00, 12:30. ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש ובמספר מינימלי של משתתפים.

התערוכות מתקיימות לרגל שבוע העיצוב חולון שייערך בעיר ובמתחם המדיטק בחול המועד פסח, ימים ראשון עד חמישי, 9-5 באפריל.

העיר חולון מציינת השנה 75 שנים להיווסדה. שבוע העיצוב חולון, המתקיים זו הפעם החמישית הוא חלק מחזון העיר להוות מוקד לאומי לעיצוב, וכן זירה בינלאומית לחדשנות בתחום זה. יחד עם תערוכות אלו ומגוון אירועים נוספים לכל המשפחה, יוצגו תערוכות שונות בגלריות העירוניות. כחלק משבוע העיצוב יתקיים גם פורום עיצוב איטליה-ישראל, "מזון למחשבה", בהשתתפות מעצבים ושף מאיטליה, לצד עמיתים מישראל שיעסוק בנקודות החיבור שבין אוכל לבין עיצוב. הפורום מתקיים במדיטק, ביום רביעי, 25 במרץ, בשיתוף שגרירות איטליה בישראל ולשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה.

שעות פתיחת המוזיאון: ימים ב', ד' 10:00-16:00; ימים ג', ה' 10:00-18:00; יום ו' 10:00-14:00; שבת: 10:00-18:00; יום א' – סגור

בשבוע העיצוב חולון, חוה"מ פסח: ימים א'-ד 10:00-18:00, ביום ה' 10:00-14:00

מחיר כניסה: 35 ₪; מחיר מיוחד בשבוע העיצוב חולון: 20 ₪, וילדים חינם (עד 18)

פרטים על הנחות ופעילויות לילדים ולכל המשפחה – באתר המוזיאון http://www.dmh.org.il         מוזיאון העיצוב חולון, פנחס אילון 8, חולון, קופות המוזיאון:  073-2151500

שתפו את הפוסט!