25 באפריל 2024 20:43
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תערוכת היין המקצועית סומלייה 2020

20200211_123358

 ??????????

 

תערוכת סומלייה התקיימה בהיכל התרבות וזו השנה ה 18 לקיומה בניהול סטודיו בן עמי.  חגיגה גדולה של יקבים, ייננים,  מסעדנים וחובבי יין. השנה אני רוצה לומר הבציר היה משובח מתמיד.

זו ההזדמנות לפגוש את היקבים זו ההזדמנות להכיר יקבים חדשים, לטעום יינות מהארץ מתוך מבחר של יינות היקבים המשתתפים, (כ 60 יקבים) ולהתעדכן לשנת 2020.

??????????

בחרתי השנה להתמקד בעיקר ביקבים ישראליים בעיקר ביקבי הבוטיק ואחרים.

השנה הרגשתי בתערוכה שמישהו ערבב את היין לבלנד מעניין מבחינת המיקום של הדוכנים, אמנם חלק מהמשתתפים לא ויתרו על מיקומם המסורתי אולם הרבה יקבי בוטיק עלו לקומה השלישית והיין שלהם מהווה מתחרה רציני ליקבים הגדולים התעשייתיים.

20200211_130033B

פתחתי דווקא בלגימת פינו נואר של "הרצברג"

??????????

??????????

יקב הרצברג הוא יקב משפחתי הנמצא במושב סתריה. הם מייצרים יין בשיטות מסורתיות, ללא שימוש במוצרים מן החי ובמהדורות מוגבלות. את הענבים הם מגדלים בכרם הצמוד ליקב, בהתערבות מינימלית ובעזרת שיטות גידול טבעיות. היין מתיישן בחביות עץ אלון, כמיטב המסורת הצרפתית.

היין שלגמתי מרענן יש לו ארומות פירותיות ופתיחה טובה לתערוכה.

המשכתי בלגימת יין ארגמן של יקב יזרעאל זן ישראלי מקורי המתאים באופן מושלם לגידול באקלים בארצנו, היין אדום גוף מלא, פירותי מאוד מלא בתבלינים וארומות של פריחה. היין התיישן 18 חודשים בחבית עץ אלון.

??????????

וגם בביתן הזה של "צור: טעמתי שבלי

??????????

מהיינות של יקב סוסון ים טעמתי Take tow בלנד של זינפנדל פטי סירה. יקב סוסון ים חוגג 20 שנה מהיקבים הוותיקים של מטה יהודה. בוותק בזה הם כבר חקרו את זני הענבים השונים  לקבלת תוצאה מרבית, כל זן שהם מגדלים מקבל טיפול מתאים והתוצאות ידועות . ה"TAKE TOW" שלגמתי יין זינפנדל שקשה לגדל, זן אקזוטי התיישן 12 חודש בבית.

 ??????????

ביקב כישור לגמתי ויווניה 2011 יין בניחוח הדרים ,פירותי ונהדר לכל יום של כיף

??????????

??????????

בגליל המערבי, כישור שוכנת על אחד הרכסים בין כרמיאל לעכו, גם הרכס הזה משקיף אל הים, הנופים כאן אחרים, גם האקלים, במורדות הוואדי נטעו כרם לפני כמה שנים, זה התחיל ב2007 ריצ'רד דייויס הוא למעשה הכורם איש האדמה שדואג לגפנים של " יקב כישור " האדמה כאן טרה רוסה וגיר, מזג האוויר שונה מהגליל העליון, ביום קריר יותר בלילות קר פחות.

כישורית היא בית לאנשים בוגרים בעלי צרכים מיוחדים, בית שהוא קהילה המאפשרת חיים משותפים, עצמאות, תעסוקה כבוד וקיימות. זהו בית לכל החיים, כאן ההורים יכולים להיות בטוחים ב " מה יהיה אחרי…" זהו כפר לכל החיים.

 

מהיינות של יקב 1848 לגמתי מרלו 2018

וקברנה פרנק שלצערי השתנקתי והייתי חייב לנוח

20200211_130044AA

??????????

1848 זה שם היקב שאני מעריך מאוד  היין הוא מסע בזמן לשנת 1848 עת החסיד אברהם גלינא הקים את היקב בירושלים. מאז כל יין מסומן בדור המסוים המציין את התיישנות היין.

 

מיקב    TURAלגמתי שיראז 2016 אחד הטובים שלגמתי בתערוכה

ורוזה חגיגה.

??????????

??????????

יקב טורא הוא יקב אחוזה הנמצא ביישוב רחלים שבשומרון. בעלי היקב, ארז וורד בן סעדון, הם גם הבעלים של הכרמים הנמצאים באזור ומכרמים אלה מגיעים הענבים ליקב.  היקב שהוקם בשנת 2003, ומהבציר הראשון יצרו 1200 בקבוקים, גדל בהתמדה ועד לבציר 2017 הגיע היקב לייצור של כ – 100,000 בקבוקים בשנה. כרמי היין נטועים החל משנת 1997, ביישוב ברכה. הכרמים התגלו ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ, הם נהנים מטרואר  ייחודי ונדיר ומתנאי גידול אולטימטיביים. תנאים אלו נובעים ממיקומו של הכרם על הר בגובה 850 מטר, החשוף לרוח המערבית. הערפל השורה על הכרם עד שעות הבוקר המאוחרות ומזג האוויר במקום (16 מעלות בלילות הקיץ עם לחות של 98%, ומינוס 4 מעלות בחורף ולפעמים גם שלגים) חברו יחד עם אדמת הטרה-רוסה הסלעית ומעניקים לענבים איכות יוצאת דופן שהפכה לשם דבר באזור וברחבי הארץ. זהו מיקום אופטימלי לגידול ענבי יין משובחים, מרוכזים ואיכותיים. כל מגוון יינות היקב מאוזנים, בעלי טעם וארומה ייחודיים ובכך מבטאים את השילוב הנכון בין תנאי גידול מצוינים

ביקב גבעות היה תור ולא הייתה לי סבלנות… חבל

??????????

יקב גבעות שוכן בגבעת הראל אשר בלב השומרון, על מצוקי נחל שילה, כ-800 מ' מעל פני הים, באזור הררי בעל מסורת עתיקת יומין של גידול כרמים.

השילוב המוצלח בין טרואר ייחודי, המאפשר גפנים איכותיות, לבין טכנולוגיה מתקדמת, מסייע ליקב לממש את חזונו לייצריינות איכותיים בעלי אופי וטעם ייחודי.

מיקב ברבדו  קופאז' 2017 בלנד מעולה של קברנה פרנק קברנה סובניון וסירה -40% ענבי קברנה פרנק, 30% שירז,  20% קברנה סוביניון  ו 10% פטי ורדו שנבצרו מכרם יחיד באמצע ספטמבר 2017. הוא יין יבש, בעל גוף מלא וצבע אדום סגלגל בהחלט מעולה.

??????????

מיקב היוצר טעמתי ארגמן 2013 יין בעל נוכחות וגוף שווה קניה, המלצת הששת

??????????

??????????

אנשים בדרך כלל לא יודעים, שכל יקב מתאפיין באיש, האדם שמאחורי היצירה הזו שנקראת יין – היינן. והיינן של יקב היוצר הוא פיליפ ליכטנשטין, יינן צרפתי מהמוערכים בארץ שעלה לישראל עם החלום לייצר יין איכותי. היקב מאמין שיין הוא יצירת אומנות והיינן הוא זה שיוצר אותה.

מכאן בא המותג "היוצר". יקב היוצר הוא יקב בוטיק, הוא אמנם מייצר  כ 350- 400 אלף בקבוקים בשנה אולם התהליכים הייחודים לו והאומנות שביצירת היין נותנת לו מעמד של בוטיק.

גם אנשים לא יודעים שזה יקב ארזה לשעבר והוא כנראה כבל לא בוטיק אבל גם לא תעשיה. . יקב "היוצר" מציע יין פרימיום שיושן בחביות עץ במשך שנה עד שנתיים (בהתאם לסדרה) לרשתות השיווק כחלק מתפיסה כוללת להנגיש יין איכותי לקהל הרחב. על פי ההערכה מחירו של היין יהיה נמוך משמעותית מיין באיכות מקבילה הנמכר בחנויות המתמחות ביין.

 ??????????

מהיקבים המשפחתיים הבוטיק של הבוטיק יקב צפרירים לגמתי עדולם – קברנה מרלו 2017 היין קיבל אצלי ציון מצוין,

הפטון 2016 בלנד של רברנה סובניון, מרלו וסירה פחות התלהבתי הוא צריך לחכות כמה שנים

רציתי את הזינפנדל שלהם אבל לורי  אמרה שהוא צעיר מדי לתערוכה, נחכה לשנה הבאה.

??????????

שייקה ולורי עושים פלאות בזן הענבים זינדנפל, זהו חיבור נפלא בין אנשים מעניינים שמחברים את האדמה, האדם והגפן ליין נפלא.  היקב פעיל מ 2005 הוא נמצא במושב צפרירים בחבל עדולם שבמטה יהודה. הכרמים שלהם נמצאים באיזור עמק האלה ופארק בריטניה. האדמה היא גירית והאקלים משתנה בין חום הקיץ לקור החורף והלילות הקרים בכל עונות השנה. אבל האנשים האלו שפגשתי שם, לורי ושייקה מחוברים למקורות שלנו שנמצאים על פני האדמה או מסתתרים מתחתיה: ארכיאולוגיה זה העיסוק של שייקה. ולורי היא מעצבת על פי רוח זו את הבקבוקים וגם נותנת שמות ליינות. לורי לא ספק היא אחת הייניות המעניינות שפגשתי.

 

יקב נעמן לגמתי  10 Years After 2015בלנד קברנה, מרלו פטי ורדו, יין נהדר  המלצת ששת.

??????????

??????????

כמובן קברנה פרנק ( כי שלו מהטובים בארץ) 2018 פשוט מעולה!

היקב ידוע כמי שמייצר את הקברנה פרנק הכי טוב שיש, פשוט מדליה! 5 כוכבים . אבל שתי מדליות לקברנה מרלו שלו. היקב נמצא ברמות נפתלי ושווה ביקור.

יקב סקוריה הוא יקב בוטיק הממוקם במושב כנף על הכביש העולה מצומת מעלה גמלא לגולןמייצרים כ6000 בקבוקים בשנה.

??????????

??????????

היקב נוסד ב 2008 מאהבה ליין וחיידקים המייצרים אותו….. אבל בעיקר מהחיידק שתפס את עופר היינן של היקב כך מתחילים, מייצרים כמה בקבוקים ורואים כי טוב מתקדמים בכמות ובאיכות ובסוגי הענבים. עופר למד ייננות, במכללת תל חי עופר השתתף בסמינר בבורגונדי בצרפת, על מנת להתמקצע בתחום ייצור היין. הקו שלו בורדולזי באדומים, בנוסף ליינות שהוא מייצר או ייצר בעבר, ביניהם מרלו פטיט ורדו, שנין בלאן, ורוסאן בהמשך החל לגדל סירה המתאים לאקלים הישראלי אותו גם  מיסך עם הרוסאן ויצר בלנד ממסך צרפתי פראי. כיום הוא מגדל גם ליקב מאור סובניון בלאן ופטי וורדו. מלמידה על חבל הרון  החל לגדל סירה שממנה הוא מפיק  יותר מ 1000 בקבוקים לדונם, עיקר הגידול שלו כיום הוא קברנה סובניון האקלים בתל פארס 700 מטר מעל הים  בקרקע כבדה אבל אוורירית מהטוף מהווה בסיס טוב לענבי הקברנה סובניון פחות מחלות ויבול טוב.  השפעות של איכות המים על הצימוח לגובה, הרוח ומשם דיברנו גם על מחסור במים להשפעתו על צבע העלווה או גובה העשבייה , כל מיני אודנים לצורך בהשקיה לכרם.
לגמתי כאן סירה 2017 טעמי עמק הרון, נעים בפה, מתערסל בעונג, פירותיי ועשיר, עפיץ ואלכוהולי קצת יותר 14.2% טעמי דובדבן ופירות יער. התיישן 12 חודשים בחבית עץ אלון צרפתית המלצת ששת

יקב גת שומרון מקרני שומרון לגמתי קברנה פרנק 2017 , 14חודש בחבית יין כרם יחידני מעולה.

??????????

??????????

??????????

פטיט ורדו 2017 יין לא מסונן ומצוין, אבל השיא היה שווה 23 קראט ויוניה מהקפאה  מתוק כמו שאסור בחוק קינוח חלומי.

יקב תישבי הגיש את היין הרומנטי ביותר בתערוכה, יין שוקולד ותותים – רוזה מ-נואר

??????????

יקב תבור טעמתי: טיפסי רד בלנד שובב של קברנה סובניון, קברנה פרנק, מרלו

??????????

??????????

??????????

התפנקתי על לגימה ארוכה של המלכיה, יין הדגל, אם ללגום קברנה סובניון זני , כרם יחידני זה היין.

מיקב אסף, אחד היקבים ה"אהובים" עלי פתחתי בפינו גרי, אחח כמה פירותי וכמה רעננות יין מצוין.

??????????

??????????

סובניון בלאן יין עשיר בטעמים, מתאפיין בניחוחות אשכולית, אגס, תאנים, דשא קצוץ ופרי טרופי. בעל חומציות לימונית מאוזנת ועקצוץ עדין, מאוד אהבתי את היין אלו יינות ללגימה ( לא למרקקה).

וסיימתי כמובן עם 4 עונות שיא הפינוטז של הכרמים של אסף 85% ענבי פינוטאז׳, 15% ענבי קברנה סוביניון וקברנה פרנק מהכרמים נערן, הציידים ומויסה. התיישן בחבית במשך 17 חודשים.

בלנד מיוחד זה ייחודי ליקב אסף. יין עשיר בטעמים השומרים על קלילות ורעננות בחך. צבעו עמוק והוא בעל חומציות ארוכה ומאוזנת. מתאפיין בריחות פרי אדום בשל, רמיזה לליקריץ, קפה קלוי ושוקולד מריר. אין יינות כאלו בכל התערוכה !!

הייתי ביקב אסף בעת קביעת המזוזה למרכז המבקרים המרשים אולם אז החלום החל להתגשם לקרום עור וגידים, אורן הבן יינן וכורם הרוח הנושבת במפרש היקב כשמאחוריו אסף ובשיווק האחים שחר וטומי כולם הבינו שכפר היין מחייב להיות דוגמה כמו כפרי היין בחו"ל והנה בביקורי זה 4 הבקתות שבכפר כבר פועלות והמתארחים זוכים ליין חופשי וארוחות. התנועה בסופי שבוע ביקב עצומה לפעמים מגיעים לשש מאות אורחים. יום ראשון סגור, צריך לנוח. חדר הטעימות שלצד המסעדה המשפחתית הוא מהמרשימים שיש ליקבי בוטיק, והיינות מהטובים שיש ברמת הגולן ובכלל אם אפשר לומר. לאט  לאט מקימים כרמים חדשים זנים אחרים, פינוטז' , שנין בלאן. יש להם כ 50 דונם כרמים ומייצרים כ 60000 בקבוקים בשנה מיקב בוטיק קטן בקדמת צבי יש כבר יקב בינוני גדול, היין מיוצר רק מהכרמים שלהם.

כעת ליקב עמק האלה כאן לגמתי סוביניון בלאן יין קיצי, קליל ומזמין, אלגנטי מדגיש במשהו את הטרואר והפירותיות המזוהה עם היקב. ליין חמיצות מרעננת.

??????????

??????????

??????????

וויוניה "בלאנק " משהו מדהים טעים פרחוני ופירותי

ולאחריו השיא, השרדונה מסדרת האלה ליין גוף בינוני ועגלגל, הוא ומרענן בשילוב המורכבות האופיינית לזן השרדונה. נוכחות החבית (8 חודשים בחבית) מובילה לסיומת ארוכה ונדיבה. מעולה.

מיקב רוגלית אותו כלל לא הכרתי לגמתי פטיט וורדו פטיט סירה 2017 יין עגול בעל גוף ונוכחות מתערסל בהנאה בפה ( חלילה לא למרקקה)היין הזה קיבל אצלי ציון מצוין!

??????????

זהו יקב בוטיק ישראלי המביא לידי ביטוי ביינות את הטרואר המקומי  המשלב  אקלים אדמה  ועשייה משפחתית.  מסורת היסטורית של גידול גפנים וייצור יין באזור זה קימת כבר 3000 שנה.

יקב לוריא היה עמוס מבקרים היינות שטעמתי היו מעולים אבל עירפול חושים מנע ממני לרשום.

??????????

??????????

יקב לוריא זה כמו תמונה של חקלאות גלילית הוא שוכן למרגלות הר מירון , מי שלא עבר בכרמים כדאי לו. לגמתי כאן לריענון מהאדומים רוסאן לבן – לוריא רוסאן הופק מ-%100 ענבי רוסאן הגדלים ברום של 840 מטר במבנה קרקע ייחודי המשלב בזלת, גיר וטרה רוסה יחד למרגלות הר מירון שבגליל העליון. היין יוצר מהמיץ  הניגר מן הענב בזמן הפרדתו מהשדרות וללא כל מעיכה, מתקבל מיץ ארומאטי ורענן יותר שלאחר מכן תוסס בטמ"פ קרה ומבוקרת במיכל נירוסטה. לוריא רוסאן, כאופי האדמה והכרם בעל מינרליות עשירה ומרגיש כפסיפס של ניחוחות פירותיים ופרחוניים. בעל צבע לימוני בהיר, גוף היין מלא, עשיר בטעמי הדרים, דבש ואגסים. חגיה היין הזה גם מקבל ציון מצוין

ביקב מוני שמו ילד שלא יודע כלום על היקב הראיסים ישבו ופטפטו בצד! על כל פנים לגמתי מלבק 2017 יין פירותי בעל בוקה של שדה פרחים ופירות יער, היין זכה ממני רק לשבחים.

??????????

??????????

??????????

גם הפטיט סירה 2017 יין טעים מאוד

האתר של היקב לא ידידותי כמו היושבים מאחור ומלפנים לא הצלחתי להיכנס ולא נחזור , יין טוב יש לעוד יקבים.

סיימתי ביקב מירון ליינות מתיישנים, במצבי כבר לא הייתי מסוגל לומר לא לקברנה סובניון הכי טוב 2011 תשמעו אין דברים כאלו – ג'רמק

??????????

יקב מירון יקב בוטיק קטן הממוקם בתוך הישוב מירון, בקרבת הכרמים. הענבים המגיעים ליקב הבוטיק נבחרים בקפידה מהחלקות המוצלחות ביותר, המעובדות במטרה לקבל את האיכות הגבוהה ביותר של ענבי יין מהזנים האציליים קברנה ושירז

אוטובוס 63 לקח אותי שתי תחנות ה 5.90 (אזרח ותיק) לתחנת האוטובוס שלקחה אותי הביתה הכי חשוב היה לא להירדם..

תערוכה נפלאה  בציר משובח תמהיל נהדר של יקבים, לחלקם לא הגעתי עקב צפיפות לחלקם בשל יכולת הספיגה נתראה בע"ה בשנה הבאה

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

20200211_141541

??????????

רוצים להבין ביין ? מילון שקד למונחי יין!

 ??????????

שתפו את הפוסט!