25 באפריל 2024 23:22
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ממוצארט עד רודריגו רשמים מקונצרט בסימפונט רעננה

ממוצארט עד רודריגו רשמים מקונצרט בסימפונט רעננה

 

אילו היו שואלם אותי מה מניע אותי לנסוע מראשון לציון עם היכל התרבות המפואר והגדול שלה לרעננה? הייתי עונה בפשטות, בשני המקומות מנגנים מוסיקה מעולה, אולם ברעננה אני מרגיש הרגשה ביתית אינטימית, אתה פרט באולם ולא אנונימי נעלם.  ולא רק, היצירות שמגיעות לביצוע עם התזמורת הסימפונט רעננה הן לא רק השגרתיות שמנוגנות בבתי הקונצרטים. יש כאן מחשבה על גיוון וזה בהחלט גורם מדרבן..

הקונצרט " ממוצארט עד רודריגו" היה דוגמה מיוחדת לכך, את מוצארט מנגנים המון בארץ ( איך לא?) אבל את רודריגו מעט, זוהי לי הפגישה הראשונה עם יצירותיו על הבמה. כן, כולנו מאזינים ושומעים את הקונצ'רטו מאַרָנְחוּאֶז שלו אבל יצירות אחרות פחות.

על הקונצרט ניצח עומר מ. ולבר מנהלה המוסיקלי של סימפונט רעננה ובית האופרה של ולנסיה.האסיסטנט של דניאל ברנבויים באופרה של ברלין והיה מנצח הבית באופרה הישראלית. בקונצרט הופיעו הסולנים הבינלאומיים: אלון גולדשטיין ( פסנתר) וניתאי צרי (כינור).

 

היצירות שנבחרו לקונצרט על ידי עומר מ. ולבר מפגישות שני גאונים מוסיקליים מתקופות שונות: מוצארט ורודריגו: "החטיפה מן ההרמון", פתיחה, "קונצ'רטו לפסנתר מס. 21 בדו מז'ור "ו-" הסימפוניה מס. 31 ברה מז'ור ק. 297 " מאת מוצרט וכן ה"קונצ'רטו לכינור", "סולריאנה" ו-" Tres Viejos Aires De Danza" מאת חואקין רודריגו.

בערב הפתיחה כיבדו את הקונצרט שגריר ספרד אירנזו גוטיירז- שגריר ספרד בישראל ומר נחום חופרי- ראש העיר רעננה. ססיליה רודריגו, מרקיזת גני ארחואז הייתה אורחת הכבוד בקונצרט מחווה חגיגי לאביה המלחין הדגול חואקין רודריגו. ולדבריה  "אני נרגשת עד מאד מהביקור הראשון שלנו לישראל" אומרת ססיליה "התכנית שתעלה תזמורת סימפונט רעננה בקונצרט זה, הינה הזמנה אמיתית להתוודע למוסיקה של חואקין רודריגו. באופן אישי אני רואה באבי כשגריר חשוב של התרבות הספרדית, של ספרד האותנטית והמתורבתת שאותה הוא מייצג. בתקופה בה הופיעו חלוצים אשר התרחקו ממוסיקה טונאלית, הוא האמין שבאמצעות המלודיה הוא יוצר שפה אישית משלו".

הקונצרט נפתח באופן מרשים ביותר עם הפתיחה לאופרה " החטיפה מן ההרמון" ק.384 למוצארט.

פתיחה קצרה ומרשימה בת 6 דקות,המכילה מאפיינים מהמוסיקה הטורקית המאפיינת בשימוש בתוף, מצלתיים, ופיקולו. אולם עבודת הכינורות נפלאה המהירות המתפרצת  והסיום העז פשוט גורמים להנאה מרובה.

ההמשך בסימפוניה מס 31 ב רה מז'ור ק.297 מאת מוצארט הייתה השקט שלאחר הסערה הקודמת.

היצירה נכתבה בפריס וכל היא מכונה " פריס" ויש בפתיחה שלה מעין תאור של ההמולה הרווחת ברחוב הפריסאי.

שפע מלודי, ומעברים מלודיים מאפיינים את היצירה הפרק האחרון האלגרו מרשים מאוד כאשר כל כלי התזמורת מנגנים יחד.

הפסנתרן אלון גולדשטיין שהיריעה קצרה מלתאר את פועלו בעולם המוסיקה הצטרף לתזמורת כסולן

לקראת ביצוע היצירה הבאה:

קונצ'רטו מס' 21 בדו מז'ור לפסנתר לתזמורת ק.467 של מוצארט

 

אלון גולדשטיין הוא אחד הפסנתרנים המוערכים בשל כשרנו והאישיות המקסימה שלו אותה הוא משדר לקהל מהבמה. גולדשטיין ניגן עם תזמורות מפורסמות בחו"ל כגון  הסימפונית של פילדלפיה, סן פרנציסקו, לוס אנג'לס, יוסטון ועוד. בארץ ניגן עם הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מטה, עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון, הקאמרטה, התזמורת הקאמרית הישראלית ועוד.

את הקונצ'רטו כתב מוצארט בשנת 1785  בווינה הוא גם ניגן אותה כסולן בעצמו  בביצוע הבכורה .

הקונצ'רטו נפתח ברעיון של שיר לכת המוצג בכלי הקשת  ואז נכנס הפסנתר לפעולה. יש כאן מעין איזון מיוחד בו התזמורת משלימה את הפסנתר, והפסנתר גם מכין את הרקע לכניסת התזמורת

מבחינתנו כצופים ומאזינים שיא העונג המוסיקאלי היה כמובן הקטע הידוע כ " אלווירה ממידגן" ( אין לי הקלטה). פרק הסיום גם הוא מהנה מאוד רונדו מלודי מעולה. כמובן שהביצוע של התזמורת הסימפונט של רעננה והסולן אלון גולדשטיין זכו לתשואת רבות בסיומן הביא אלון גולדשטיין הדרן נעים לשמיעה ( לא זיהיתי את הקטע ).

חואקין רודריגו  שהוא מלחין בן זמננו ( נפטר 1999 ) מוכר לנו מאוד מהקונצ'רטו ד'ארנחואז אותו כתב ב1933. מה שמדהים אותי הוא שהוא לא הושפע מהמוסיקה בת זמננו והמגמות המוסיקליות המאפיינות את המאה ה20  הוא המשיך את המוסיקה של ארץ מולדתו – ספרד . היצירות שלו ליריות קלסיות והן כמובן משלבות כלי נגינה כמו הגיטרה המאפיינות את המוסיקה הספרדית.

רודריגו התעוור וכתב בכתב ברייל. הוא נישא לאשתו הפסנתרנית היהודייה ילידת טורקיה- ויקטוריה קמחי שכתבה את כל התווים ליצירותיו. במהלך מלחמת העולם השנייה, נדד עם ויקטוריה בין בירות העולם בכדי להצילה ובסיומה קבעו את מקום מושבם במולדתו ספרד.  לדעתי מצאתי מוטיבים יהודיים בחלק מהיצירות , אולי?

שלש נעימות מחול עתיקות Tres Viejos Aires De Danza" ביצוע מדהים של התזמורת הסימפונית רעננה. היצירה נקראת " פסטוארלה " יצירה שמחקה מוסיקת רועים, מעין סוויטה בארוקית עם נטייה להציג מחולות עתיקים

ובסיום למדנו להכיר יותר מקרוב את הכישרון העצום של הכנר הסולן נתאי צרי. אם חזרתי הביתה מלא רושם זה בהחלט היה המופע של נתאי צרי הנגן הראשי והכנר הווירטואוז נתאי צרי.

נתאי שהחל את לימודי המוסיקה אצל אביו, צבי צרי, המשיך אצל פרופ' יאיר קלס ואצל פרופ' אילן גרוניך ואחרים. בעל ואר ראשון במוסיקה מהאקדמיה למוסיקה ע"ש רובין . הופיע עם תזמורות שונות בעולם בהן כמובן התזמורת הסימפונט רעננה וכן הקאמרית הקיבוצית, הסימונייטה ב"ש, הסימפונית הישראלית ראשון לציון ועוד. נתאי הוא כנר מוביל בקבוצת המוסיקה נובה, משמש כמדריך נגנים מחוננים במרכז המוסיקה משכנותת שאננים ירושלים . והעיקר נתאי צרי הוא שניגן לנו  את יצירתו של חואקין רודריגו: קונצ'רטו קייצי לכינור ולתזמורת. ואולי לא סתם יצירה זו הייתה האהובה על רודריגו .

יצירה ממש אלמותית כשבפרק הסיום נתאי מגיש לנו כסולן את מיטב ההנאה שאפשר להפיק מנגינת כינור.

שתפו את הפוסט!