24 באפריל 2024 21:41
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

״מוסטונןפסט״ – טאלין-תל אביב – אהבה אינסופית

??????????

אנדרס מוסטונן  עם הוֹרְטוּס מוּזִיקוּס ואתי בן-זקן עם אנסמבל מוֹדאליוּס  ביצעו בחג האהבה את מופע שירי אהבה מרחבי העולם "אהבה אינסופית" במסגרת מוסטונן פסט.

 [

פסטיבל טאלין  תל אביב ״מוסטונןפסט״  שמאחורי כל השמחה המוסיקלית הזו  עומד המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן, יוזמו ומנהלו האמנותי של "״מוסטונןפסט״" – פסטיבל בעל-שם עולמי שמתקיים כבר 30 שנים בטאלין, בירת אסטוניה. מוסטונן נודע ברחבי העולם בשל גישתו הא-פורמלית למוסיקה ושבירת הקונספט המעונב של אולם הקונצרטים המסורתי  ומשלב בין סגנונות המוסיקה השונים בהפקה חדשה וייחודית – עם דגש מיוחד על חוויה כיפית ומשחררת, תוך הצגת מוסיקה נגישה שפונה לקהל רחב. וזוהי לזיכרוני השנה השישית שהוא מתקיים בתל אביב. החיבור של מוסטונן לתרבות הישראלית אינו חדש ולמעשה הוא מנצח בכמה וכמה תזמורות וקונצרטים ברחבי הארץ ונודע בדמותו הססגונית מלאת השמחה וכך הוא מביא זאת לבמה.

צילום יחצ
צילום יחצ 

קרדיט: נופר הורוביץ

הוא גם  הקים את ההרכב הורטוס מוסיקוס ב-1972  ומשמש כמנהלו האמנותי מזה כ-47 שנה. ההרכב מציע רפרטואר שנע ממוסיקה הודית, ערבית ויהודית מסורתית ועד ליצירות העכשוויות ביותר. הקים את רביעיית הארט-ג'ז עמה הוא מופיע בתכניות של עיבודי ג'אז למוסיקה מהבארוק וגם עיבודים רוקיסטיים או ג'אזיים למוסיקה מהודו, אסיה, צפון אפריקה ועוד. מרבה לסייר ברחבי העולם והופיע  בכל הגלובוס, מברזיל ועד ישראל, כולל הבמות החשובות ביותר באירופהעם תזמורות מקומיות ובבתי אופרה כמנצח אורח, עם הורטוס מוסיקוס, או כסולן. מנהל את פסטיבל טאלין "מוסטונן-פסט" שמתקיים מדי שנה בפברואר ומעלה מופעים מעולים, קונצרטים ומארח את טובי המוסיקאים מרחבי העולם. הורטוס מוזיקוס הציגו רפרטואר עשיר, חוצה גבולות גאוגרפיים וז׳אנרים מוזיקליים שנע החל מהשירה הגרגוריאנית, האורגנום, דרמה ליטורגית מימי-הביניים, המנון ומוטט, מבית האסכולה הפרנקו-פלמית, פרוטו-רנסאנס, הפוליפניה הקפדנית של המאה ה16, שאנסונים צרפתיים, מדריגלים איטלקיים, פרוטולה ווילנלה, ריקודים מהרנסנס מרחבי אירופה, סונטות מוקדמות ויצירות דתיות מהמאה ה17 וה18 ומלחינים מהמאה ה-21 שכתבו במיוחד להרכב.

החבורה הזו, הורטוס מוסיקוס, אתי בן זקן ומודיאלוס חברו למופע זה וזו לא הפעם הראשונה. בבסיס האידיאולודיה המוסיקלית של אנדרס מוסטונן הוא שיתוף פעלה וחילופי תרבויות והופעות עם אמנים ישראלים.

במופע זה שולבו שירי אהבה מכל העולם, יותר ברקע של מוסיקה מהודו ועד דרום אמריקה עם דגש למזרח התיכון אבל גם משהו מאסטוניה, מאיטליה וגם משהו באנגלית, שירה כזו שמשלהבת את הנשמה והיא מאוד ייחודית ודומיננטית.

השילוב הזה של הורטוס מוסיקוס עם אנסמבל מוֹדאליוּס על הבמה יוצר הרמוניות בלתי מוכרות במחוזותינו (פרט למסטונן פסט במופעים דומים בשנים אחרות) ובהחלט מדובר במופע בעל אופי מיוחד וייחודי.

בוא ואומר את זה כך: אתי בן זקן היא כוהנת השירה האתנית ומפגש התרבויות הזה על הבמה עם שירת הנשמה שלה זה מרגש וחודר שיריון, פשוט יוצא מהכלל. היא זמרת אשר בעיני היא התמצית של קיבוץ הגלויות בארץ, היא זמרת נשמה והיא שרה מהנשמה, מהפנימיות העמוקה ביותר, ומי שמבחין בתנועות או בהבעות הפנים שלא לדבר על השירה מבין למה אני מתכוון. אתי בן זקן מופיעה על במות שונות בארץ ובעולם והיא כמובן משתפת פעולה ושרה את העיבודים של בן זוגה המלחין איתן שטיינברג זוכה פרס אקו"ם 2014 על מפעל חיים ועוד פרסים מכובדים. הטקסט אותו עיבד ואתי בן זקן שרה הוא מתוך האלבומים "שמחה" فرحه וגם "חירות אחרות אחריות" והאלבום הכפול "לאדינו".

‎⁨1. אתי בן-זקן ואנסמבל מודאליוס⁩2
‎⁨1. אתי בן-זקן ואנסמבל מודאליוס⁩2 

קרדיט: נופר הורוביץ

הרפרטואר הביצועי שלה כלל שירי לאדינו  לצד יצירות מקוריות בחיקתיה (שפה עתיקה מאזור מרוקו) שירים בניב הודי של יהודי קרלה, שיר בשפת הג'הורי של יהודי ארמניה, שירים בניב של יהודי סוריה, אידיש, ערבית ועוד.  הכל פרי עבודה משותפת עם בן זוגה לחיים,המלחין איתן שטיינברג. היא מבצעת ושרה מוסיקה בת זמננו לצד מוסיקה עממית ועתיקה. למדה שירה באקדמיה למוסיקה על שם רובין בירושלים וכן למדה תיאטרון בבית הספר לתיאטרון חזותי גם כן בירושלים. שפת הגוף שלה על הבמה מהפנטת.

??????????

??????????

המופע החל בשירים משותפים עם הורטוס מוסיקוס,  כשמונה שירים כאשר מעבר לקולה של אתי בן זקן העיניים והשמיעה מתרכזים בכלים הבארוקיים, החליל ואחרים של הורטוס מוסיקוס וכמובן באנדרס מוסטונן עם הכינור, כולם בבגדים מסורתיים מהממים ויחודיים. השירה של אתי עצומה ואם יש תפילה לשמים היא יכולה להיות  שליח הציבור שלנו. היא שולטת בלאדינו ויודעת להביא את השמחה לבמה (כמו גם העצב).

??????????

??????????

שירת החתונה שלה בשפת יהודי קרלה מהודו אדירה!! זו וירטואזיות בשירה.

יש שירים בספרדית, רומנסות ושירי אהבה. אחרי כ-4 שירים משותפים היא ממשיכה עם כשישה שירים עם חברי מוֹדאליוּס.

שריג סלע חליליות, עודד שוב גיטרה, אורית מסר-יעקבי צ'לו, טל פדר קונטרבס, אמנון יואל ואיתן שטיינברג כלי הקשה.

??????????

??????????

נֹעה חורין, צ'לו   

נעה חורין, ילידת קיבוץ איילת-השחר, החלה את לימודיה בגיל תשע עם מר אורי חן ולאחר מכן המשיכה את לימודיה אצל מר הלל צרי, אשר בהדרכתו סיימה את לימודי התואר הראשון (B.M.) בבית הספר למוסיקה ע"ש "בוכמן-מהטה" באוניברסיטת תל-אביב. בהמשך השתלמה אצל מר צבי פלסר. סיימה את לימודי התואר השני  (M.A) בהצטיינות יתרה בבית הספר הגבוהה למוסיקה ע"ש הנס-אייסלר בברלין, בהדרכתם של פרופסור יוסף שווב ((Josef Schwab ופרופסור שטפן פורק (Stephan Forck).

 

חורין השתתפה בכיתות אומן עם גדולי הצ'לנים, בהם: פרופ' עוזי ויזל, פרופ' ברנהרד גרינהאוז, פרופ' פרנץ הלמרסון, פרופ' וולפגנג בצ'ר, פרופ' פיליפ מולר, פרופ' יאנוש שטארקר ועוד. כנגנית קאמרית פעילה הופיעה במספר רב של פסטיבלים בישראל ובאירופה; פסטיבל "קול המוסיקה בגליל העליון", פסטיבל אילת, פסטיבל מוסיקה קאמרית ברולנדצק (גרמניה), פסטיבל  "סרנטה ברלין" בספרד, "ימי המוסיקה קאמרית בפרל" (גרמניה) ופסטיבל מוסיקה קאמרית וויזל (גרמניה), שם הופיעה גם כסולנית עם תזמורת הפסטיבל.

 

חורין זכתה במלגות יוקרתיות כמו: מלגת "קרן התרבות אמריקה ישראל" לצ'לו ולמוסיקה קאמרית, מלגת ברנבוים-סעיד,מלגת "יהודי מינוכין" למוסיקאים מצטיינים, מלגה מטעם אגודת הידידים של בית הספר הגבוהה  למוסיקה הנס-אייסלר ברלין, ומלגת הצטיינות מטעם מדינת גרמניה.

??????????

??????????

השירים בניב הודי, בערבית, מהם אחד של עבדל וואהב בן מאות שנים ואת הקוקורוקוקו בספרדית וגם באידיש שלמרות היותו שיר חתונה הוא מלא עצב מהפרידה מהאם  ודווקה השיר שמסיים את החלק הראשון "הושט ידך לחנא" בערבית היה שמח.

??????????

החלק השני זו החגיגה של הורטוס מוסיקוס  ואנדרס מוסטונן.  העוגב והצ'מבלו שמתחלפים לסירוגין נותנים את הגוון הבארוקי שמאפיין אותם וזה המקום של הזמרים.

??????????

??????????

??????????

??????????

השירה בחלקה אסטונית, אפילו בגוון ליטורגי או בארוקי , הבריטון מעולה ואת הטנור כבר ראינו ערב קודם. מוסטונן "מתפרע" עם הכינור והקצב עולה, כעת זה פולקלור, הם שרים באנגלית ובאיטלקית  והאהבה מטורפת. ואז אתי והאנסמבל חוזרים לבמה בחגיגה אתנית שבה שתי התרבויות ונוספות נפגשות על הבמה הקצב די מזרחי והוא הולך וגואה ונוצרת במפגש הזה חוויה ווקאלית יוצאת מהכלל. יש שיר סורי מעניין, פיוט  שגורם לך לעור ברווז, זמרת נשמה שנכנסת לך לנשמה ומרעידה קירות, כמה עוצמה. עוד שיר אחד  או שניים בספרדית ואז בסוף "זינגן" באידיש לסיום.

 

??????????

??????????

??????????

??????????

 

הוֹרְטוּס מוּזִיקוּס (באסטונית: Hortus Musicus בעברית: הגן המוזיקלי)הוא הרכב מוזיקלי מאסטוניה שאותו ייסד המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן. כיום נחשב להרכב הפעיל והוותיק ביותר למוזיקה עתיקה באירופה. מאז הקמתו מופיע ההרכב בפסטיבלים רבים בעולם, בהם פסטיבל אוטרכט, פסטיבל הבארוק מלמו, פסטיבל הבארוק לופטהנזה בלונדון, פסטיבל המוזיקה העתיקה בגלזגו, פסטיבל לוקנהאוס באוסטריה, פסטיבל מוצרט בחמניץ ובקונצרטים בכל רחבי העולם, לרבות בפסטיבל יפו בישראל.  במהלך השנים הקליטו מוסטונן ו"הורטוס מוזיקוס" 25 אלבומים והציגו רפרטואר המקיף את ההיסטוריה המוזיקלית של אירופה – החל מהכוראל הגרגוריאני ועד למלחיני הבארוק הגדולים של המאה ה-18. בתוכניותיהם, הם מציגים מוזיקה מימי הביניים לצד ראגות מהודו, שירים עבריים מימי הביניים, מוזיקה נוצרית מוקדמת מארמניה ומקמאת  ערביים.

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!