29 במרץ 2024 3:09
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אזרבייג'אן מגיעה לסימפונט של רעננה

אזרבייג'אן מגיעה לסימפונט של רעננה      

 

אמנם הכותרת לקונצרט שהוזמנתי ברעננה היא " דון קישוט ושבע היפיפיות" אולם מה שאפיין אותו הוא היצירות שהולחנו על ידי גדולי המלחינים האזריים, והשתתפותו המרגשת של הפסנתרן האזארי: פרחד בדלביילי.

 

מדובר בקונצרט מרגש כיוון שהיצירות האזריות לא היו לי מוכרות וכן הופעתו של פרחד בדלביילי הייתה חוויה מרגשת, מה גם שהוא העניק לנו פעמיים הדרן.

 

על הקונצרט:

המנצח: דימיטרי יבלונסקי

 

 

היצירות:

אמירוב: קפריצ'יו אזרביג'אני

סן סאנס: קונצ'רטו לפסנתר מס' 2

קראייב: דון קישוט, פיתוחים סימפוניים לתזמורת

קראייב: שבע היפיפיות, מוסיקה מתוך הבאלט.

 

סולן: הווירטואוז, פרחד בדלביילי – פסנתר

 

פרחד פסנתרן ומנצח יליד 1947 העניק לנו רגעי עונג בלתי מתוארים כשאצבעותיו פורטות על מקשי הפסנתר. ולא בכדי האיש עטור פרסים וכישרונות. כאמור פרחד ניגן כסולן את הקטעים לפסנתר ביצירה של סן סאנס.

על היצירה הנפלאה של סן סאנס קשה להוסיף ולהכביר במילים, ארתור רובינשטיין אמר עליה: " יש בו בקונצ'רטו הזה הכל: מעוף ואלגנטיות, ברק מסנוור וטמפרמנט.זוהי מוסיקה טובה, אף אם אין היא חופשייה לגמרי מבנאליות מסוימת"

 

אני מאוד אהבתי את הפרק השני עם הסקרצו הנמרץ והתופים הפותחים במקצב. נוסיף לזה את הנגינה של פרחד בלדביילי ונקבל רגעי הנאה צרופה.

 

הסימפונט רעננה ניגנה את היצירה של אמירוב ושתי היצירות של קראייב

אמירוב הוא מלחין אזרי (1922-1984) מושפע מהשירה של אביו שהיה זמר מוגאם ונגן טאר ( כלי פריטה מסורתי בנוי משתי תיבות נגינה). אמירוב כתב מוסיקה סימפונית, קאמרית, אופרות ומוסיקה למקהלות, קומדיות ושירים. חובבי המקאם ירוו נחת מיצירותיו.

 

קארה קראייב (1918-1982) מלחין כשרוני למד אצל שוסטקוביץ' אשר ניבא לו עתיד מזהיר.כרקטור הקונסרבטוריון של אזרבייג'אן טיפח את המוסיקה  העממית המסורתית.היצירה דון קישוט ששמענו, נושאת פיתוחים סימפוניים, והשיא שלה מבחינתי הוא מסע הפרשים לקראת הסוף מה שמקרב אותנו ליצירות של פרוקופייב.

 

קראייב השאיר אחריו קרוב ל 110 יצירות כולל מוסיקה לבאלט, אופרות, אורטוריות, ויצירות קאמריות וסימפוניות, ועוד. המוסיקה " שבע היפיפיות, היא מוסיקה לבאלט. התמונות המתוארות במוסיקה של קראייב נהדרות, לפעמים מתמזגות עם מחולות עממים. אין ספק שהמשכן העירוני למוסיקה ואמנויות ברעננה,והמנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונט רעננה בחרו לנו מוסיקה שאני לפחות לא הכרתי, והעניקו לנו חוויה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!