29 במרץ 2024 18:12
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כאב האהבה וקסם הנעורים- קונצרט מס' 5 של הסימפונית ראשון לציון

נראה שחברי הוועד המנהל והנהלת עמותת התזמורת הסימפונית ראשון לציון שמו לעצמם

אבן דרך לקדם את המלחינים הישראלים.

בערב זה הבמה נפתחה בבכורה עולמית ליצירתו של בנימין יוסיפוב (1962) "דמויות הנשמה" קונצ'רטו לשתי קלרניתות ולתזמורת.

יצירה בה הוא מעביר את הרוח לכלים המגוונים של התזמורת ומצליח להפיק צלילים בהם טרם נפגשתי על הבמה. יש בה ביצירה נסיון שלו להעביר למאזין ארבעה דרכים או זוויות שונות לצייר בצלילים את הנשמה במוסיקה היהודית של הקלרנית. ואכן בקונצ'רטו מורגש כל פעם נסיון לניגון יהודי חסידי שמיד הוא " מקלקל " אותו בנסיון הנועז שלו להפיק צלילים נועזים לפעמים צורמים, לפעמים מיוחדים ולפעמים מענגים.

בפרק הראשון " הרהורים מהדהדים" יש נסיון לקרב את המאזין למוסיקה קווקזית , נעימה קסומה מחד וצורמת מאידך.

הפרק השני מהר , סקרצו צרחני

" עוצמת הדממה" שבפרק השלישי היא האדג'טו אסוציאטיבי ליצירה של מאהלר החמישית.

שני הסולנים התאומים הזהים אלכסנדר ודניאל הקלרניתנים – נכדיו של ארקדי גורפינקל נגן קלרניט ידוע מצליחים להפנט את הקהל ויוצרים מקצבים תוססים אין סופיים, אביהם הוא מיכאל גורפינקל הקלרינתן הראשי בסימפונית ראשון לציון. בפרק האחרון יש אנרגיות המציגות את הרוחניות האלוקית..

בנימין יוסיפוב המנצח הנמרץ והמלחין המוכשר למד פסנתר בקונסרבטוריון צ'ייקובסקי הממלכתי במוסקבה. יש לו תואר דוקטור מבר אילן זכה לפרסים ויצירותיו מנגנות בפסטיבלים בעולם וכן זכה לפרס ראש הממשלה למלחין 1999.

יוסיפוב גם ניצח על התזמורת בחלק שלו.

הזמרת מריאנה באטה קילנד – מצו סופרן שרה חמישה שירי ריקרט של גוסטב מאהלר.

מריאנה נולדה בנורווגיה 1975 שם גם למדה והשתלמה אצל אורן בראון ועוד ונחשבת לאחת הזמרות המובילות בסקנדינביה. שרה שירי מוסיקה עתיקה בהרכבים ידועים בגרמניה. בקיצור זמרת מהשורה הראשונה.

ניתן לציין כי אין קשר בין חמשת השירים אותם שרה הזמרת וכי נבחרו באקראי והם מבטאים את מחשבותיו של מאהלר על האהבה והחיים.

אני יכול לציין את כלי הנשיפה שביצירות, החצוצרות, הטרומבון ונגינת האבוב. יחד עם זאת זו מוסיקה " מעייפת" מבחינתי.

רגעי עונג היו לצלילים של הצ'מבלו בו פגשתי לראשונה על בימת ההיכל של הסימפונית ראשון לציון בנגינתו של שלו עד-אל אשר גם ניצח על כל היצירות בקונצרט פרט לראשונה.

יוזף היידן בקונצ'רטו למקלדת ולתזמורת בפה מז'ור , הוב' 3:18

אלגרו

לרגו קנטבילה

פינלה פרסטו.

מורגשת כנראה חיבתו של היידן למקלדת שכן הוא הלחין כשמונה יצירות למקלדת- צ'מבלו, כמובן שבהשוואה לשאר היצירות הכמות היא קטנה ובטח לעומת מוצארט.

ניכרת היטב בקיאותו של היידן עצמו בכלי והיכולת להפיק צלילים הרמוניים.

בקיצור שילוב נפלא והרמוני בין כלי הקשת לבין המקלדת רגעי עונג רומנטיים.

היצירה האחרונה "ביתו של השטן של לואיג'י בוקריני – סימפוניה ברה מינור אופ' 12 מס 4.

היצירה נקשרת למחזה " אורח האבן " מחזה ספרדי על דון חואן בה האורח לוקח את האבן של דון חואן לשאול.

הסימפוניה מתחילה במבוא שקט והמשך סוחף ודרמטי המסתיים בחזרה מעגלית להתחלה.

לסיכום ערב מוסיקאלי שונה, יצירות לא מוכרות ומתנגנות בלב אבל מוסיקה כמו באהבה ובכאב לפעמים היא מענגת לפעמים היא סוערת ולעיתים נועזת.

האזנתי כבר לקונצרטים טובים יותר בראשון לציון.

שתפו את הפוסט!