20 באפריל 2024 1:48
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט הנבל הארגנטיני – הסימפונית ראשון לציון

 

 

סוף סוף התזמורת הסימפונית ראשון לציון יצאה מכבלי השמרנות ומהחיבוק של בטהובן/ מוצארט/שטראוס ועוד. ובכלל ניתן לומר באופן מובהק שהעונה 2014 חל שינוי בגישה של המנהלים המוסיקליים ויצירות של מלחינים כמו דה פייה, חצ'טוריאן, ועוד הגיעו לבמת היכל הקונצרטים.

הפעם הייתה זו יצירה של אלברטו חינסטרה שבזכותה אפשר רק למחוא כפיים ולקרוא בראבו, בראבו!

 DSCN0171A  1

קונצרט מס' 6

מנצח פרי סו – הונג קונג

סולנית נבל ארגנטיני – אנאיס גודמאר, צרפת – זוכת פרס ראשון בתחרות הנבל הבינלאומית 2012 בישראל.

ורדי – "אותלו", מוסיקה לבלט

רוול – "קברו של קופרן"

רוול – "אמה אווזה"

חינסטרה – קונצ’רטו לנבל

דביסי – "הים"

 

 

הקונצרט החל בעוצמה רבה בנגינת מחול ( 7 דקות) מתוך האופרה אותלו, ורדי חיבר את קטעי המחולות של האופרה לקראת העלאתה בפריז.

 

כבר בניצוח הקטע התאהבתי במנצח הסיני פרי סו, הוא משדר נעימות מיוחדת, שולט מצוין בניצוח וניהול הקונצרט , אבל החן המיוחד בתנועותיו והחיוך שלו שובה את הקהל.

 credit Colin Beere

המנצח פרי סו, משמש כמנצח עמית בפילהרמונית הונג-קונג וכן הוא אחד מצוות מנצחי הבית בפילהרמונית לוס אנג'לס לצדו של המנהל המוסיקלי גוסטבו דודמל. ב-2008 זכה בפרס הראשון בתחרות פרוקופייב למנצחים בסנט פטרבורג, הפעם השלישית בלבד בהיסטוריה של התחרות בה הוענק הפרס הראשון.

עד היום ניצח פרי סו על התזמורות הסימפוניות של סינגפור, אסטוריאס, ניו זילנד, קווינסלנד, מוסקבה ועל הפילהרמוניות של לוס אנג'לס, לונדון, יפן, זגרב, סיאול ומלזיה. בינואר 2012, ראה אור התקליטור המסחרי הראשון שלו, בחברת "אוהמס קלאסיקס" בו הוא מנצח על הכנר הגרמני אלכסנדר גילמן והפילהרמונית קייפטאון, בקונצ'רטות לכינור של מלחינים אמריקניים. הירחון "מיוזיקל אמריקה" בחר בו כ"מוסיקאי החודש" באוקטובר 2009.

IMG_6619AA

מתוך היצירה של מוריס ראוול "אמא אווזה", סוויטה, הקטעים והיצירה זה בעצם עיבוד מוסיקלי ל"יפיהפיה הנמה" והיא מורכבת ממספר קטעים מהאגדות. יש החושבים שהיצירה עובדה לשני פסנתרים אולם ראוול עיבד אותה במושגים תזמורתיים (למרות שבמקור נכתבה לדואט פסנתרים). בשנת 1911 הוא עיבד את היצירה לבלט והרחיב אותה.

הקטעים שנוגנו:

פאוואן של היפיפייה הנמה

אצבעוני

לדרונט, קיסרית הפגודות,

שיחת היפה והחיה

גן הפיות

נראה לי שבנגינת קטע קיסרית הפגודות המנצח חייך מרוב אושר…

לעומת זאת בנגינת " קברו של קופן" מאת מוריס ראוול הפכו פניו לרציניות מה.

יצירה שראוול חיבר לחבר שנפל בקרב במלחמת העולם הראשונה. מה ששמענו בערב זה היה תיזמור שהוא עיבד לסוויטה שבמקור הייתה ששה פרקים לארבעה פרקים ובעצם יש ביצירה גם מחווה למוסיקה צרפתית ולצרפת.

היצירה מתחילה בפרלוד ארוך ורציני, עוברת לאלגרטו מקסים וחינני שמזכיר מחול איטלקי, ממשיכה במינואט עדין שמציג מחול צרפתי, ואז בעוצמה רבה הפרק הרביעי המקסים והפופולרי מכל היצירה – הריגודן. בראבו!!

 

 

אבל במרכזו של הקונצרט בערב זו עמדה ה סולנית בנגינת נבל ארגנטיני – אנאיס גודמאר, מצרפת – זוכת הפרס ראשון בתחרות הנבל הבינלאומית 2012 בישראל.

DSCN0175AA

הנבלאית הצרפתייה אנאיס גודמאר, הינה הזוכה בפרס הראשון בתחרות הנבל הבינלאומית בישראל 2012, ובפרס על הביצוע הטוב ביותר ליצירתו של מורי שייפר "כתרה של אריאדנה".

מאז זכייתה בישראל, זכתה גודמאר בתחרות הבינלאומית ברומא, בפרסים על שם פייר סאלווי וז'אן פול נה על ביצוע יצירות חדשות וכן בפרס הראשון של קרן פרנץ יוזף ריינל במינכן.

אנאיס הופיעה עם תזמורות מובילות בעולם ביניהן תזמורת פסטיבל לוצרן, הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הלאומית של ליון ועם מנצחים כקלאודיו אבאדו, ניר קברטי, ליאונרד סלטקין וקאזושי אונו.

אנאיס סיימה לימודים במרסיי בצרפת, למדה עוד יותר עם פבריס פייר בקונסרבטוריון הלאומי Supérieur de Musique בליון ופה אחד זכתה בפרס הראשון על ידי חבר המושבעים סיום הלימודים.
רגעי השיא שלה ב 2014/15 יהיו: סיור קונצרטים בארצות הברית, באירופה ובאוסטרליה והסיור שלה אצלנו כאן בראשון לציון התזמורת הסימפונית, תזמורת הסינפונייטה הישראלית באר שבע, ואחרים, "קונצרט פתיחה "של תחרות הנבל הבינלאומית -19 בישראל, במונדיאל נבל הקונגרס בסידני, רסיטל באולם הקונצרטים ליון והילי בשיקגו.

צילום אריאל בשור

היא פועלת להרחבת הרפרטואר שנכתב במקור לנבל ומסתייעת לשם כך בעבודתם של המלחינים פיליפ הרסאן וטריסטן מוראי. שיתוף הפעולה הזה עתיד להניב יצירות חדשות לנבל ולוויולה. בעונה הנוכחית מופיעה גודמאר בארצות הברית, באוסטרליה ובאירופה. היא עתידה לשוב לישראל לקונצרט הפתיחה של תחרות הנבל הבאה, לנגן בכנס העולמי לנגני הנבל בסידני, אוסטרליה ולהופיע ברסיטל באולם "ליון והילי" הנחשב בשיקגו.

DSCN0174A  2

3 DSCN0188A

היצירה אותה נגנה היא קונצ'רטו לנבל אופ' 25 של המלחין הקטלאני אלברטו חינסטרה ( ארגנטינה).

אנאיס מנגנת, פורטת, הולמת, מקישה ומלהטת במיתרים של הנבל המיוחד שלה, היא לא רק וירטואוזית מהמדרגה הראשונה, היא מהפנטת אותך בקסם הנגינה שלה והשליטה בכלי היחודי שלה.

אלברטו חינסטרה , ארגנטינה אשר מוצא משפחתו מקטלוניה בספרד, הוא אחד מגדולי המלחינים בארגנטינה וסוף סוף זכינו לו בראשון לציון.

החלק הראשון של היצירה שקט, הנבל משתלב בפרק האלגרו ג'וסטו בנעימות קלילה, מרחפת.

אולם השיא נקבע בסולו שלה בפרק המולטו מודארטו בעוצמה שאיש לא ראה ולא שמע על במת היכל הקונצרטים בראשון לציון ולא רק! נגינת המיתרים שלה מרעידה את האולם!

ולסיום הפרק השלישי, רונדו – פיברמנטה קפריצ'יוזו – ויואצ'ה הוא נפתח בעוצמה תזמורתית המדגישה את כלי ההקשה ומיד צליל הנבל מהדהדים באולם הפעם בשיתוף מלא עם התזמורת וסיום קודה, של הנבל עם כלי הקשה. בראבו!

DSCN0196AA  5

DSCN0185A

קלוד דביוסי צייר לנו בתווים וצלילים את גלי הים ביצירתו, הים, שלשה מתווים לתזמורת פרקים מיוחדים, מעניינים מוסיקאלית, אבל אני עדיין נשארתי מהופנט מאנאיס גודמאר.

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!