29 במרץ 2024 8:16
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנסמבל גרופיוס ואיתי טיראן מציגים : רשימותיו של מטורף

 

דרמה מוסיקלית חדשה מאת יונתן קרן ע"פ ניקולאי גוגול

אנסמבל גְרוֹפִּיוּס הוקם ב 2004 ע"י המנצח הישראלי הצעיר דניאל כהן, אשר אסף סביבו קבוצה משובחת של אמנים המסורים למציאת שפה בימתית חדשה תוך יצרת סינתזה בין אמנויות הבמה השונות למוסיקה האמנותית. האנסמבל נקרא על שמו של הארכיטקט והמודרניסט הגדול וולטר גרופיוס ושואבהשראה מתורתו ויצירתו. שיתוף פעולה פורה ומרתק נוצר בין אנסמבל גרופיוס ובין השחקן רב הכישרונות, איתי טיראן, שהפך להיות איש התיאטרון של האנסמבל. זיקתו של טיראן למוסיקה והדחף של חברי האנסמבל לפרוץ את גבולות הקונבנציה של הביצוע המוסיקלי הוביל את האנסמבל ליצירת דרמות מוסיקליות מקוריות שנכתבות במיוחד עבור חברי האנסמבל והשחקן איתי טיראן.  

כתבה טלוויזיונית מ 2009

https://www.youtube.com/watch?v=CTTAgh0qT7w

רשימותיו של מטורף שהוצגה בקאמרי על ידי אנסמבל גרופיוס עם השחקן איתי טיראן,

זו דרמה מוסיקלית. מהי דרמה מוסיקלית? מדובר על סוג של מופע שבין הצגה לקונצרט. וזו בעצם גדולתו של האנסמבל, שכן מדובר בקבוצת נגנים מלוהקים לתפקדי משחק על הבמה בנוסף ליכולת המוסיקלית שלהם. ואתה כצופה יושב מולם מופתע, פעור פה על יכולת ההבעה והמשחק שלהם בנוסף לנגינה.

ואכן על הבמה ישובים בשורה קבוצת נגנים ובינהם שחקן אחד: איתי טיראן.

איתי טיראן הינו בין השחקנים המוערכים ביותרבדורו. החל את הכשרתו האומנותית כפסנתרן בבית הספר תלמה ילין ולאחר מכן עבר ללמודמשחק בבית הספר לדרמה 'בית צבי', שם סיים בהצטיינות מרובה וקיבל את פרס 'קלייר' למשחק. בעודו ב'בית צבי' שיחק טיראן את ריצ'ארד השני של שקספיר בהצלחה מרבה וזכהבפרס השחקן המבטיח לשנת 2003

 

כאן בדרמה המוסיקלית הוא מביא את כשרונו כאחד מהשחקנים המוכשרים שפגשנו על הבמה בשנים האחרונות והוא מספר לנו לצלילי הליווי של חברי האנסמבל והבעותיהם, על הבמה, את סיפורו של לבלר בו המאה התשע עשרה שהולך ומאבד את שפיות דעתו.

אבל  האם באמת הוא המטורף והעולם סביבו נורמלי? לא בטוח.

 

היצירה מבוססת על יצירה של ניקולאי גוגול על השיגעון האוחז בפקיד הזוטר, הצנוע חצ'קונסקי המשרת את אדונו  בנאמנות והכנעה תוך ביטול עצמי מוחלט. בעבודה חסרת תוכן ועניין יוצרים אצלו מחשבות המעוררות את דמיונו באשר לבתו של האדון שהוא עוקב אחריה, והמפגש ההזוי שלו עם בעלי החיים אותם הוא מעלה לדרגה אנושית. מכאן ועד לשיגעון האוחז בו הדרך קצרה.

 

חברי האנסמבל כולם יושבים לפניך לבושים לכאורה בכותנות משוגעים והם מצטיינים בהבעות פנים ושפת גוף שתוציא אתכם משלוותכם. ללא ספק התהליך של יצירת הדרמה המוסיקלית שארך כמה שנים והשחקנים – מנגנים אותם אסף המנצח המוכשר והצעיר דניאל כהן יצר שיח בימתי חדש, לא מוכר.

 

 

שתפו את הפוסט!