20 באפריל 2024 8:46
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החברים של יואכים – קונצרט פתיחת העונה בסימפונית ראשון לציון

 

הקונצרט מס 1 שפתח את העונה 2014-15 היה חגיגי במיוחד: "החברים של יואכים"

המנצח ג'יימס ג'אד

סולן , פסנתר בארי דגלאס

ג'ימס ג'אד (James Judd), הוא המנהל המוסיקלי החדש של התזמורת, ג'יימס ג'אד מונה למנהל המוסיקלי החדש של "התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון". ג'אד החליף את דן אטינגר שכיהן בתפקיד בשבע השנים האחרונות ונכנס לתפקידו בתחילת העונה, בספטמבר 2014. ג'אד ייצא עם התזמורת לסיור קונצרטים בסין בנובמבר השנה. בהמשך העונה הוא ינצח על שתי סדרות קונצרטים ועל קונצרט למשפחה בסדרה "מועדון צעיר".

ג'יימס ג'אד ניהל לאורך הקריירה שלו את התזמורת הסימפונית של ניו-זילנד במשך שמונה שנים, את התזמורת הפילהרמונית ואת האופרה של פלורידה במשך ארבע-עשרה שנים והיה מנצח אורח ראשי של תזמורת ליל בצרפת, על הסימפוניות של סנטה צ'צ'יליה-רומא, בייג'ין, ההונגרית הלאומית, גוונדהאוס-לייפציג, הלאומית צרפת, פראג, טונהאלה-ציריך, מונטה קרלו,     NHK טוקיו, שוייץ המערבית, ירושלים, ראשון לציון, פיטסבורג, סינסינטי, דאלאס, בולטימור, מונטריאול, סיאטל, יוטה, ריו דה ז'נרו, סאו פאולו ואינדיאנפוליס. ג'אד מוכר היטב כמנצח תזמורות צעירים בארה"ב ובאסיה. הקלטותיו לסימפוניות של מאהלר, בעיקר עם תזמורות צעירים, זכו להערכה רבה בקרב מוסיקאים ומבקרים כאחד והקלטותיו ליצירות וולטון, ברנשטיין, קופלנד, ווהן-ויליאמס ועוד מלחינים אנגליים זיכו אותו בפרסים בינלאומיים חשובים.

 

בארי דגלאס, פסנתרן. הקריירה הבינלאומית של בארי דגלאס פרחה בעיקר לאחר שזכה במדליית הזהב בתחרות צ'ייקובסקי במוסקבה בשנת 1986. שלוש שנים קודם זכה בפרס הרביעי בתחרות ארתור רובינשטיין בתל אביב. דגלאס הוא פסנתרן סולן, נגן רסיטלים ומוסיקה קאמרית, מנצח ומנהל פסטיבלים.  הוא משמש כמנהלה האמנותי של ה"קאמרטה האירית" וכמנהלו של פסטיבל קלאנדבוי, בעונה הנוכחית הוא מופיע עם תזמורת רבות וברסיטלים במקומות רבים בעולם. לצד הצלחותיו הרבות בנגינת רפרטואר רומנטי מובהק (ברהמס, צ'ייקובסקי, רחמנינוב) הוא ידוע כפרשן ליצירות של מלחינים כמו  רגר, בריטן, קורליאנו ופנדרצקי.

דגלאס נמנה עם צוות המורים של הקולג' המלכותי למוסיקה בלונדון והוא נושא תואר OBE, חבר מסדר האימפריה הבריטית שהוענק לו ע"י המלכה אליזבט בשנת 2002 על הישגיו השונים במוסיקה.

IMG_8406A

 

תכנית הקונצרט:

-דבוז'ק – סרנדה במי מינור לכלי קשת אופ' 22

-דבוז'ק – סרנדה ברה מינור לכלי נשיפה מעץ אופ' 44

-ברהמס – קונצ'רטו מס' 1 לפסנתר

היצירה הראשונה

-דבוז'ק – סרנדה במי מינור לכלי קשת אופ' 22

מודראטו

טמפו די ואלס

סקרצו ויואצ'ה

לרגטו

אלגרו ויוואצ'ה.

יצירה שנכתב עליה שהיא נטולת מחויבות וסיפור, מוסיקה שהמלחין ישב במשך כ 12 יום וכתב אותה בהינף אחד. נאמר עליה שהיא אחת המוצלחות שנכתבו לאחר מוצארט. היא משלבת בתוכה מוסיקה עממית ואפילו מחולות.

https://www.youtube.com/watch?v=OWjxVrJMSMA

 

הפרק השני הוואלס מלא חינניות ומענג. הפרק השלישי חוזר על הנושא במהירות אחרת ומאוד נמרץ. פרק רביעי די מונוטוני, שקט "סכאריני " מתקתק מחד ומשעמם מעט מאידך עד שהוא מתעורר ונשמע מעודן ונפלא. פרק הפינאלה פשוט נהדר, כפיים.

היצירה השניה של דבוז'אק סרנדה ברה מינור לכלי נשיפה מעץ אופ' 44 , הייתה ממש סוכריה, יצירה נפלאה בביצוע מעולה של 11 נגנים , 9 כלי נשיפה חלקם מעץ וצ'לו וקונטרבס. אחת היצירות הנפלאות והיפות ששמענו בהרכבים קטנים וללא מנצח.

https://www.youtube.com/watch?v=DWZnIestDps

 

זוגות אבובים מול זוגות קלרניתות מול זוג באסונים ושלש קרנות, תחרות קולית של נשפנים מנגנים את צ'כיה כמו שרק דבוז'אק ידע להלחין.

מתחיל בשיר לכת ועובר למחולות עממים פרק מחווה למוצארט ופרק דמוי פולקה. הנאה צרופה.

IMG_8387AZ

IMG_8391A

לאחר ההפסקה ברהמס – קונצ'רטו מס' 1 לפסנתר

 IMG_8402A

פתיחה מאסטוזו

אדג'יו

רונדו- אלגרו נון טרופו

יצירה שתחילתה החלה בכתיבת סונטה לשני פסנתרים שלא צלחה וסיומה לאחר 20 שנות המתנה והבשלה. בקונצ'רטו הוא שמר שני פרקים מתוך הסונטה וחיבר פרק שלישי, יצירה שחבלי הלידה שלה התקבלו בסבל רב וקטילת המבקרים.

בקיצור הפרק הראשון שנפתח בעוצמה רבה היה מצויין לטעמי.

IMG_8401A

הפרק השני מסורבל ומשעמם והפרק השלישי הרונדו נוגן כל כך יפה על ידי הפסנתרן המוכשר בארי דגלאס, ששכחנו את האדג'יו שהיה רגוע מדי. פרק שנוגן במרץ רב עד הקודה הנמרצת שהביאה את הקהל לשיא של מחיאות כפיים שלא הניבו הדרן…

 

אז מי זה יואכים?

יואכים יוזף, כנר עימו ועם קלרה שומן נועץ ברהמס על היצירה.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון נוסדה בשנת 1988 ובתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית, כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית. על עשייתה יוצאת הדופן והצטיינותה בביצועה של היצירה הישראלית המקורית, בהפצתה ובקידומה זכתה התזמורת בפרס אקו"ם לשנת 1991 (תשנ"א). התזמורת הינה הראשונה שביצעה בישראל בקונצרטים פומביים את יצירותיהם של ריכרד שטראוס ואלכסנדר זמלינסקי והשתתפה בפסטיבלים בינלאומיים יוקרתיים. החל משנת 2010 לוקחת התזמורת חלק חשוב ומרכזי בהפקות האופרה במצדה בשיתוף האופרה הישראלית, עד כה עלו האופרות "נבוקו" (בשנת 2010) ,"אאידה" (בשנת 2011), ו"כרמן" (בשנת 2012). החל מתחילת עונת הקונצרטים 2014 ג'יימס ג'אד מונה למנהל המוסיקלי החדש של התזמורת והחליף את דן אטינגר אשר כיהן בתפקיד 7 שנים ומונה כעת למנצח אורח ראשי.

שתפו את הפוסט!