29 במרץ 2024 10:47
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסימפונית ראשון לציון קונצרט מס 1 רומיאו ויוליה

קונצרט פתיחת העונה בראשון לציון השאיר אותי ברגשות מעורבים, זה אמור להיות קונצרט מצוין עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון שזכתה להוקרה רבה, אולם משהו לא היה לטעמי ( אולי האישי), מה שמביא אותי ליצירה העיקרית (?)בסיום  של הקונצרט " רומיאו ויוליה של פרוקופייב.

המנצח אנדריס פוגה, לטבי, המנהל האמנותי של תזמורת כלי הנשיפה של ריגה,  זוכה פרס המוסיקה הגדול לאמנים צעירים ב 2007 הוא אשר ניצח על התזמורת הסימפונית. אולי בשל הכשרתו הראשונית כחצוצרן והתמחותו בניצוח על כלי נשיפה נתן משקל יתר לכלי הנשיפה ביצירה זו בפרט אולם גם באחרות, אלא שביצירה זו, סוויטה שמיועדת למעשה לבלט , מיד עם החלק הראשון בקונצרט – סוויטה מס 1 פרק 2 בני מונטגיו ובני קפולט המוסיקה הייתה צורמת ממש. ההבדל המוסיקלי בין כניסת הכינורות וכלי המיתר בשקט נקטעה בצרימת כלי הנשיפה והלמות התופים וטוב שמיד הרגיעו כלי המיתר .

החלק הבא סוויטה מס' 2 פרק שני יוליה, היה רומנטי

החלק השלישי סוויטה מס' 3 דרמטית חליל הצד אולי הפיקולו והכינורות מענגים את המאזין , כאן הבחנתי בטובה שמוסיפה לדרמטיות.

ושוב בחלקים הבאים לאחר מינואט שמכניס אותנו לאווירת הבלט הריקוד והנשפים ואחריו, המסכות פרק 5 של סוויטה מס 1 נכנס קצב שכלי הנשיפה לוקחים כאן חלק מובחן היטב.

כשם שפרוקופייב לא שמר ביצירה על רצף עלילתי כך גם בקונצרט בה המנצח לא שמר על סדר ובכך אולי יצר משהו חדש. חבל.

הקונצרט עצמו היה חוויה זאת בשל בחירת הפתיחה " כוחו של גורל " של ורדי, אין מה לעשות הקהל אוהב את המוסיקה והבחירה הייתה טובה לקונצרט זה. אהבתי את הביצוע של הפיקולו , חליל הצד והקלרנית וכן גם האבוב, ביצירה זו גם צלילי הנבל הוסיפו נופך מענג כלי הנשיפה היו "עדינים"  יחסית בפרק האלגרו מולטו מודראטו.

האדג'ו איטי אפילו מרדים, ורק הפסנתר והפסנתרן כמובן מפיחים בו חיים.

הפרק השלישי כצפוי אלגרו מודראטו נמרץ נפתח עם הצגת כל כלי הנשיפה ( מי שנרדם, התעורר) יופי שלל יצירה.

מה שעוד עושה את הקונצרט מיוחד זה הפסנתרן הוירטואוז תושב ראשון לציון בוריס גילטבורג אשר ניגן  שתי יצירות

בוריס גילטבורג הוא פסנתרן, יליד מוסקבה 1984, גר בראשון לציון, חתן פרס ראשון המלכה אליזבט בריסל 2013, זכה מקום שני בתחרות  קונצ'רטו קלאסי ע"ש רובינשטיין 2011 ועוד פרסים ותחרויות בינלאומיות. מנגן בתזמורות שונות מהחשובות בעולם, מופיעה עם הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים ועוד.

גריג   – קונצ'רטו לפסנתר בלה מינור אופ' 16
אהבתי את הביצוע של הפיקולו , חליל הצד והקלרנית וכן גם האבוב, ביצירה זו , גם צלילי הנבל הוסיפו נופך מענג כלי הנשיפה היו "עדינים"  יחסית בפרק האלגרו מולטו מודראטו.

האדג'ו איטי אפילו מרדים, ורק הפסנתר והפסנתרן כמובן מפיחים בו חיים.

הפרק השלישי כצפוי אלגרו מודראטו נמרץ נפתח עם הצגת כל כלי הנשיפה ( מי שנרדם, התעורר) יצירה נפלאה כמו הביצוע.

קונצ'רטו לפסנתר  בסול מז'ור ראוול

יצירה שנהניתי מאוד, אולי בשל חלקים שונים שהזכירו לי יצירות גאז, מעניין מי שאב את הקצב והתזמור ממי? זה ניכר בכל הפרקים אולם במיוחד בפרק השלישי.

היצירה נפתחת בהצגת כלי נשיפה בעיקר חליל, קלרנית, הפיקולו אליו מצטרף הסולן בנגינת פסנתר, והחצוצרה המצטרפת ממש נפלא. הסיום של חלק הראשון ענק, פשוט מדהים. אגב חייב לציין את נגינת הנבל כמו מי נהר בקטע זה .

האדג'ו חולמני, שונה לחלוטין מהפרק הראשון, ברובו הפסנתרן עושה את העבודה, מוסיקה אקספרסיבית, חדשנית משהו, ושוב מחזיר אותנו לכלי הנשיפה הקטנים, החליל ואחריו הקרן.

הפרק השלישי הפרסטו , מהיר ונמרץ הפסנתרן מפגין את כשרונו וזוכה בסוף לתשואות אדירות של הקהל בסיום המרשים.

היצירות פרט לבחירה והביצוע של רומיאו ויוליה הן שעושות את הקונצרט.

קטעים להמחשה ( אין הקלטות של התזמורת עצמה)

הפתיחה ליצירה של ורדי כוחו של גורל

http://www.youtube.com/watch?v=DxzKFtVSjnE

הפתיחה ליצירה של גריג

http://www.youtube.com/watch?v=VhBZ9LLgAr8

ראוול

http://www.youtube.com/watch?v=3vEKOCQPhQM

 

שתפו את הפוסט!