18 באפריל 2024 21:45
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כח הג'אז פסטיבל טאלין תל אביב – Tallinn TLV

כח הג'אז פסטיבל טאלין תל אביב – Tallinn TLV

אמש התקיים קונצרט ג'אז מיוחד במבנה מיוחד עם הרכב מיוחד בתחנה בתל אביב במסגרת פסטיבל טאלין תל אביב עם המנצח והמוסיקאי  אנדרס מוסטונן.

על הפסטיבל כבר כתבתי  כאן כך שאין לי כוונה לחזור

ועל אנדרס מוסטונן כתבתי כאן במפגש עימו ועם שגרירת אסטוניה מאלה טאלכס-מוסטונן  טרם פתיחת פסטיבל טאלין תל אביב.

מה שחשוב שהפסטיבל עדיין מתקיים חי ונושם, ואם לא הספקתם בינואר או פברואר מתקיים בטאלין שבאסטוניה גם פסטיבל Tallinn TLV

הפסטיבל התאפשר על ידי שיתוף פעולה בין עירית תל אביב ומשרד החוץ האסטוני. וכמובן מנהל אתר התחנה בל אביב והעסקים שם.

כי באמת לקחת האנגר ששימש את העותומנים או הבריטים ולהכשיר אותו כאילו קפצנו לחו"ל או לאיזה מקום אקזוטי ומיוחד, זה לא פשוט ומגיע שאפו גדול לכל מי שטרח ותכנן והכין את המקום לאולם קונצרטים שיש בו את ההוד מחד ואת חוסר הפורמליות והנוסטלגיה שמאפיינת כל כך את אנדרס מוסטונן האיש שמאחורי כל הפסטיבל והקונצרט הזה.

המוסיקה היא לא רק חוצה גבולות , היא מחברת בין אנשים וכאן בפסטיבל היא כל כך מגוונתבסגנונות שונים ולא בתבניות מרובעות, זהו אנדרס מסטונן שעומד  בראש הפרמידה של העושים במלאכה והיוצרים שעושה כאן את הבלתי אפשרי לאפשרי וברמה הכי גבוהה.

כח הג'אז הוא מופע ג'אז המכיל עיבודי ג'אז למוסיקה של באך ובני זמנו, יום לפני כן היה כאן באולם 4 פתיחה סימפונית עפ מוצארט, הנדל, מהלר ועוד. הערב חלום נורדי ישר מאסטוניה. מחר בערב ( ה23.2) בל קאנטו עם שירי אופרה וביום שני ה 24.2 הרמוניה אוניברסלית מופע קוסמפוליטי ענק לכבוד יום האצמאות האסטוני  עם האנסמבל הורטוס מוזיקוס שהגיעו מטאלין וזמרת שלנו אתי בן זקן ועוד

זה מה שמייחד את הפסטיבל המגוון הזה הרבגוני וזהו הפסטיבל האסטוני ישראלי, תל אביבי הזה

התכנית של כח הג'אז

רביעיית ארט-ג'אז עם אנדרס מוסטונן, כינור (אסטוניה)
טריו ירון גוטפריד: ירון גוטפריד  פסנתר, יוראי אורון- קונטרבס,, רוני הולן – תופים
ואיתמר כרמל נגן פסנתר בן 13

 ענת פורט פסנתר
עיבודי ג'אז למוסיקה של י. ס. באך ובני זמנו

מדובר בעיבודי ג'אז מיוחדים , וריאציות על באך ויצירותיו ואחרים.

רביעיית ארט ג'אז שבראשה עומד אנדרס מוסטונן המנגן בכינור הוקמה בטאלין ויש בה נגנים מפסגת הג'אז האסטוני, יאק סואר בגיטרה חשמלית , טאבו ראמל על הקונטרבס וטאנל רובן ל התופים, יחד אנחנו מקבלים הרכב שיש לו יכולת אילתור ובניה של ג'אז על יצירות קלאסיות שמותחות את גבול הרפרטואר שבין הקלאסי לג'אז  באופן מדהים

אחרי החימום המדהים של ארט ג'אז הפתיעו אותנו עם נגן צעיר, איתמר כרמלי (13) שכאשר דובי לנץ המנחה שואל אותו איך הוא התחבר לאנדרס מוסטונן הוא מכוון אל אביו המוסיקאי. אלא שהוא מנגן ג'אז  בשתף לא פחות טוב מכל נגן אחר בוגר. לא פלא, בגיל עשר החל ללמוד נגינת פסנתר ג'אז אצל אריק שטראוס וניגן בהרכבי ג'אז בקונסרבטוריון גבעתיים. בשנת 2012 זכה בפרס השני בתחרות סולני קונסרבטוריון גבעתיים. הופיע כסולן עם תזמורת פסטיבל אמיינטציוני מוסיקלי באיטליה, השתתף והופיע בקורסים פסנתרן צעיר של המרכז למוזיקה ירושלים, וכן בקורס קשת אילון. לאחרונה הוזמן לנגן בפסטיבל לכשרונות צעירים במוסקבה מהיווסדו של הכנר הבין לאומי ולדימיר ספיבקוב.

טריו ירון גוטפריד זה כבר הרכב משופשף , ירון גוטפריד הוא מנצח ומנהל מוסיקלי שת תזמורת נתניה הקאמרית , הוא אמנם מגיע מעולם המוסיקה הקלאסית אך האצבעות שלו ניגנו פרלודים של באך בעיבוד לג'אז שאת באך קשה למצוא שםהכל החל כנראה עם פרוייקט שלו שילב בין מוסיקת בארוק לג'אז שסךך לו דרך לעולם הג'אז בעולם.

לצדו נגנו

יוראי אורון, קונטרבס
בסיסט. בוגר התיכון שליד האקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בירושלים. שירת  בלהקות צבאיות. ב-1989 קיבל מלגה לברקלי, שם למד וסיים בהצטיינות. בנוסף, למד עם צ'ארלי באנאקוס. ניגן עם קלאודיו רודיטי, האל קרוק, דידייה לוקווד, לני סטרן, ראוי קולטריין ואחרים. בתחום המוזיקה הקלה. שליטה מעולה על הקונטרבס , מנגן מצוין.

רוני הולן, תופים
יליד ירושלים, השלים את לימודיו בצרפת שם הופיע עם נגנים שונים ובהרכבי ג'אז. מלמד בבית הספר למוסיקה רימון מאז 1986 והיה חלק מצוות הקמת בית הספר. מופיע באופן קבוע בהפקות תאטרון, בעיקר בהבימה ובתאטרון הקאמרי. הופיע עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית ב"מחווה ללאונרד ברנשטיין". חיבר מוסיקה ליצירתו של חליל ג'וברן "הנביא" (1999). כיום הוא שייך לצמרת נגני הג'אז בישראל ומוזמן להופיע עם מוסיקאים בינלאומים כמו דייב ליבמן, סאם ריברס, בני גולסון, ג'יימס מודי, אדי דניאלז, ואחרים. כמו כן מופיע עם הרכבים שונים בפסטיבל הג'אז באילת.

עוד כשרון מיוחד שהחבר  לפסטיבל ובהתראה די קצרה עיבדה יצירות שזו הייתה הבכורה שלהן, ענת פורט, היא רק שבה מפסטיבל הג'אז באילת וכבר הכינה עיבודים משלה לפסטיבל וכמה שעות לפני המופע ישבה עם מוסטונן ויחד הכינו יצירה מעולה.

ענת היא פסנתרנית הג'אז הישראלית הראשונה (והיחידה, בינתיים) שזכתה להקליט בחברת ECM, שבה זה עתה מהקלטת הפרוייקט השלישי עבור חברת התקליטים היוקרתית. הקלטת הבכורה שלה עבור ECM נעשתה בשיתוף פעולה עם אד שולר, פרי רובינסון והמתופף האגדי פול מושן. הופיעה במקומות כמו בלו נוט, בירדלנד, פסטיבל הג'אז במונטראול, פסטיבל JVC, פסטיבל Jazz Sur Son 31 בצרפת, פסטיבל הג'אז בבלגרד ועוד רבים אחרים. כמלחינה זכתה למילגות מקרן רבינוביץ', מקרן ג'רום ומ-Meet the Composer והוזמנה להלחין עבור בית האופרה בתל אביב, פסטיבל ישראל והביאנלה למוסיקה עכשווית. אחרי 17 שנה בניו-יורק, שבה לישראל וממשיכה להופיע עם הטריו הבינלאומי שלה בכל העולם ולשתף פעולה בפרויקטים מיוחדים, כדוגמת המחווה לשלום חנוך שערכה במשכן לאמנויות הבמה במאי האחרון, בהשתתפותו.

לסיום רביעיית  ארט ג'אז וענת פורט נתנו לנו ברוק'נרול הללויה אינדיה…

אנדרס מוסטנן נמצא די הרבה בארץ, הוא נשוי לשגרירת אסטוניה וניתן לפגוש אותו כמנצח על קונצרטים , אני ראיתי אותו בקונצרט באולם רקאנטי והתמכרתי…

שתפו את הפוסט!