29 במרץ 2024 14:53
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להקתו של אנטוניו גדאס בחתונת הדמים וסוויטה פלמנקה

הלהקה של אנטוניו גדאס הגיעה למספר הופעות בארץ. הלהקה משחזרת בקפדנות את הכוריאוגרפיות אותן יצר אנטוניו גדאס . הלהקה כיום לאחר מותו של גדאס משלבת בין רקדנים ותיקים לחדשים ומשמרת את העקרונות עליהם בנה גדאס וקיים את הלהקה.

כשצפיתי אמש בריקוד המדהים שבא לידי ביטוי בשתי היצירות ובמיוחד בסוויטה פלמנקה, חשבתי, כצד זה שספרד אלופה ותמיד במקומות הראשונים בספורט כמו כדורגל, מרוצי מכוניות, מרוצי אופניים ועוד, ועוד וכעת אני משוכנע שהם אלופים בריקוד ואומנות הבמה. הלהקה הפגינה כישרון ושליטה ברזי הריקוד עד שהצופה נשמתו נעתקת!

את הכוריאוגרפיה ליצירה חתונת הדמים משל גרסייה לורקה יצר גדאס ב1974 ובכך הצעיד את הלהקה והמחול הספרדי צעד גדול קדימה.

זו עלילה בה בעיירה בדרום ספרד חוגגים חתונה בעוד הכלה עדיין שבויה באהבתה למאהבה ליאונרדו ועוד בליל כלולותיה היא מתמסרת לו ושניהם בורחים בעוד הבעל הנבגד רודף אחריהם.

כאשר הוא מוצא אותם יש על הבמה קטע דו קרב סכינים בסלאו מושן מדהים עד שניהם נהרגים.

על הקטע הזה אמר גדאס " המאבק הוא הדבר הקשה ביותר אותו עשיתי מימי. אני דורש מעצמי הרבה, הכל. אני רוצה לצרף את הכאב , לרקוד כאדם העומד למות  ופוגש את מותו בשלווה ובלא לעורר מהומה" היצירה כל כך מענגת ומהנה עד שהיא הפכה לאחת היצירות הספרדיות הניצבות בחזית המחול של המאה 20 – קלאסיקה של מחול בן זמננו.

סוויטה פלמינקה היא מבחינתי הקלאסיקה המעולה ביותר של ריקודי פלמנקו שבן אנוש יכול היה לזכות בצפיה, ואני זכיתי.

אנטוניו גדאס שהקים את הלהקה החל לגבש את היצירות שלו עם הרקדנים מ1963 חמש נים לאחר מכן " סוויטה פלמינקה" מהווה יצירה הכוללת שמונה ריקודי פלמנקו מסורתיים המגישים לצופה פרשנות מפתיעה של האסטטיקה של מחול הפלמנקו וכוללת קטעי סולו, דואטים וריקודים קבוצתיים. אמש הקהל לא נתן ללהקה לרדת מהבמה וקשה לספור את מספר ההדרנים המגוונים שכלו גם קטעי שירה מדהימים.

 

אין ספק שהאנטוניו גדאס שנפטר ביולי 2004 הותיר אחריו להקה שממשיכה את המורשת שלו ומהווה אוצר לאומי ספרדי ועוד אליפות.

ראיתי שיש עדיין מופעים אולי לא בתל אביב אבל מאידך לא תצטרכו לנסוע לספרד…

26/2/11 כרמן בחיפה
28/2/11, יום שני , שעה 20:30 – היכל התרבות תל-אביב.
1/3/11, יום שלישי , שעה 20:30 – בנייני האומה , ירושלים ("חתונת הדמים" ו "סוויטה פלמינקה"(.

שתפו את הפוסט!