28 במרץ 2024 14:51
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוצרט בהיכל האמנויות ראשון לציון

בעיקר מוצרט

 

בעיקר מוצרט נקרא קונצרט מס' 3 של התזמורת הסימפונית ראשון לציון. וכעת אחרי ששמענו אותו , לי כמאזין העיקר היה הילה בג'יו, זמרת סופראן מעולה.

הקונצרט החל ביצירה סימפוניה מס/ 41 בדו מז'ור ק 551 " יופיטר " של מוצארט. זו בעצם הסימפוניה מהאחרונות שמוצרט כתב ולא ידוע אם נוגנה בחייו,כלל.

יופיטר הוא שם שהוצמד ליצירה ולא על ידי מוצרט.

 היצירה מתחילה בפרק אלגרו ויוואצ'ה מלודי, הנפתח בתזמור חגיגי נעים מאוד לאוזן. לאחר הפתיחה של הכינורות מגיע תור כלי הנשיפה כמו האבוב לכלי נשיפה אחרים להצטרף להרמוניה.

לאחר הפתיחה הנעימה יגיע קטע סוער והנושא שילווה אותנו לאורך היצירה.

הפרק השני האנדנטה קנטבילה הוא פרק איטי, עגמומי,אולם לירי ועשיר בצלילים של כלי המיתר ולקראת הסיום מצטרפים כלי הנשיפה .

הפרק השלישי המינואט – אלגרטו ( טריו), חגיגי, ומשמח את המאזין שאינו יכול להמנע מלהצטרף בתנועות כאלו או אחרות לנגינה. הפרק מעורר במאזין תמונות של נשפים מלכותיים בארמונות וינה של המאה 18 רק חסרים רקדנים קלאסיים בבגדים מצועצעים.כאן בטריו כבר מוצרט מניח את אבני הדרך והנושא לפרק האחרון.

הפרק האחרון המולטו אלגרו מהיר ונמרץ, הכינורות משמיעות קטע שקט והתזמורת מצטרפת בכל העוצמה. יש כאן עבודה נפלאה של האבובים והחלילים בנוסף לכלי המיתר והנשיפה. יש ביצירה זו בפרק הסיום מוטיבים מתוחכמים ייחודיים שמוצרט שכבר היה בשל ידע לבנות ולהלחין. הכל מתחבר לפוגה עשירה המושמעת בסיום העצמתי הנפלא.

ניצח על הקונצרט המנצח הצעיר המוכשר דויד גריילסאמר שהצליח מאוד בניו יורק והיה למוסקאי הצעיר המוצלח של שנת 2008 ומאז זכה להכרה בינלאומית וזינק להצלחות נוספות ושל תפקידים בניהול מוסיקאלי של תזמורות אותן הצעיד לפסטיבלים וקונצרטים יוקרתיים.

הופיע עם מגוון תזמורות בעולם כמו, סן פרנציסקו, המבורג, זלצבורג, ועוד, הוא גם פסנתרן מוכשר וניגן ברסיטלים בטוקיו ובניו יורק שם הופיע בפסטיבל " בעיקר מוצרט".

המשך הקונצרט הסב לנו הנאה צרופה. הזמרת הילה בג'יו המופיעה באופרה הישראלית, הופיעה בקונצרטים בניו יורק לונדון וברחבי העולם ועם תזמורת בארץ לרבות הפילהרמונית הישראלית עם מיטב המנצחים.באופרה מילאה ושרה תפקידים כמו ג'ילדה בריגולטו,  פמינה בחליל הקסם, רוזינה בספר מסביליה ועוד.

הילה בג'יו הגישה כמה שירים מהרפרטואר שלה החורג מהאריות האופריות הידועות כך שהקהל ייהנה מאווירה יותר קלילה מתוך רצון שלה להעניק לקהל שירים שהם מעין מצעד להיטים בעלי ערך אמנותי המהווים מקור להנאה לקהל ואכן התשואות הרבות מאשרות זאת.

הילה הגישה ושרה בליווי התזמורת את הנערות מקדיז של לאו דליב. שיר המוליך את המאזין

למחוזות ספרד והבולרו

את שפתיים מתנשקות בלהט מתוך ג'ודיתה של פרנץ להאר אופרטה ארופאית ואריה מאוד מפורסמת מתוכה.

שיר מתוך הקוסם מארץ עוץ של הרולד ארלן. ואת השיר זהרי והיי שמחה מתוך קנדיד של ליאונרד רובינשטיין.ן שיר שהוא פנינה מתוך מחזמר אופראי.

בקיצור זו החגיגה האמיתית

לאחר הפסקה נוגנה היצירה לונטאנו של המלחין המודרני ג'רג' ליגטי. ליגטי חשב  שמוסיקה צריכה להיות שונה, בת זמננו אותה חיבר בשנת 1967. לא בכדי היה צורך למנצח להסביר את היצירה טרם השמעתה. זו יצירה שלדעתי קשה להאזנה ולהבנה למי שמורגל למוסיקה קלאסית או מודרנית. כאן ליגטי ניסה לפרק את הצלילים למשהו אימפרסיוניסטי אוונגרדי חדש, עם קשר מסויים לעבר, תוך פירוק הצלילים והדגשת הביצוע והצליל של הכלים. לי כמאזין הצליל החדש הזה היה זר וצורם.

היצירה האחרונה הקונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס 24 בדו מינור ק .491 כאן בניגוד ליצירה הראשונה אין שמחה.צלילים קודרים נעימים מחד, ומשעממים מאידך. יש האומרים שמוצרט כלל לא חשב על הנאת הקהל כשכתב אות הקונצ'רטו. ואכן הקהל הוינאי של אותם הזמנים לא התחבר ואהד את היצירה ( חשבתי שרק אני ). מה שכן הוא שפסנתרנים כמו דויד גריילסאמר שהיה סולן בקונצרט זה, ואחרים אולי הצליחו לתת אלתורים וביצועים מחמיאים יותר בני זמננו ליצירה מאשר בימיו של מוצרט. על כל פנים ליצירה זו יש השפעות על יצירות אחרות של מוצרט ואולי בכלל הייתה מעין שיח עצמי שלו ולמידת צלילים.

הפרק הראשון אלגרו, אוניסוני, כאשר באסים והמיתרים עולים לאט, לאט בסולם הצלילים. דווקא התזמורת כאן היא שמאגדת את הצלילים שאנחנו אוהבים לשמוע.

הפרק השני, לרגטו, הוא מענג ונעים יותר אולי בזכות כלי הנשיפה המצטרפים לביצוע.

הפרק השלישי האלגרטו מכיל וריאציות שונות המציגות את הנושא באפן שונה בחלקו אולי דמוי שיר לכת או מחול. אולם הסיום מחזיר אותנו לעגמומיות שפתחה וליוותה את היצירה.

 

שתפו את הפוסט!