19 באפריל 2024 5:38
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל העוּד הבינלאומי ירושלים 2014

במסגרת חגיגות 30 שנים לפעילותו של בית הקונפדרציה בירושלים, יתקיים בסימן מיוחד פסטיבל העוּד הבינלאומי בירושלים 2014 . הפסטיבל, שיחגוג השנה 15 שנים להיווסדו, הנו גולת הכותרת של הפעילות השנתית של בית הקונפדרציה, המהווה מזה שנים מקום מפגש ייחודי בין תרבויות ומסורות בליבה של בירת ישראל.

הפסטיבל

חוגג 15 שנים של שיאים ישראליים ובינלאומיים

 

בהפקת בית הקונפדרציה בירושלים ובניהולו האמנותי של אפי בניה

6.11.14 – 15.11.14

פתיחה חגיגית:

קורין אלאל שרה קהלת

נעילה חגיגית:

הזמרת היוונייה הגדולה סאווינה ינאטו, מהבולטות והנועזות בדור העכשווי של זמרות יוון

בביקור בכורה בישראל

ה"אגדה האזרית" -גוצ'אג אסקרוב – נסיך המוגאם האזרי הקלאסי

בביקור בכורה בישראל

נגן העוד המרוקאי מוחמד אהדאף – חוד החנית של מוזיקת העוד באירופה וצפון אפריקה

בביקור בכורה בישראל

שם טוב לוי והרב דוד מנחם במופע המוקדש לשירתו של הרמח"ל

(רבי משה חיים לוצאטו), מהדמויות המסתוריות והמרתקות בהיסטוריה של יהדות אירופה

הזמרת רחלה – כוכבת ישראלית בבחריין ודובאי – במופע המוקדש למוסיקת החליג'י של חצי האי ערב והמפרץ הערבי

"פיוטי ג'אז" – ערב המפגיש פיוטים טורקיים מסורתיים, שירה כורדית וג'אז עכשווי עם הדס פל ירדן, יניב עובדיה וטריו מקס דוהלמן מברלין

חוגגים 15 לפסטיבל במחווה ל"גדולי הנילוס":

מופע חגיגי בניהולו המוסיקלי של תייסיר אליאס ובהשתתפות נבחרת החלומות של הזמרים הערביים הישראלים

 

 

פסטיבל העוד הבינלאומי יתקיים בתאריכים 6.11.14 – 15.11.14 באולמות תיאטרון ירושלים, בית שמואל, צוללת צהובה ולאו מודל בז'ראר בכר.

כמו במהדורות קודמות של הפסטיבל, גם השנה בית הקונפדרציה ומנהלו האמנותי, אפי בניה, מציגים פנים חדשות ומגוונות של השתקפות המוסיקה הערבית הגדולה בתרבויות מוסיקליות שכנות ורחוקות במזרח התיכון וסביב אגן הים התיכון.

אפי בניה: "דווקא בתקופה זו חשוב להדגיש באמצעות המוסיקה את המאחד, הדומה והמשותף שבין התרבויות הדרות יחד באזורנו, ואת החיבור הייחודי כל כך בין ישן וחדש. הפסטיבל חרט על דגלו לטפח יצירות מקוריות ישראליות המציגות פרשנות עכשווית לשירה העתיקה. אנו פותחים את הפסטיבל מדי שנה עם הופעות מיוחדות כמו ברי סחרוף ואתי אנקרי בעבר במופעים שהוקדשו לשירת ימי הביניים, והשנה תפתח קורין אלאל את הפסטיבל במופע מרתק וסוחף המציג את פרשנותה שלה לקהלת, אחד הספרים האהובים ביותר על הציבור הישראלי, שלא זכה לעיבוד עכשווי בעבר.

מזה 15 שנים, מאז נוסד הפסטיבל, הוא מצליח למשוך אליו יוצרים מגוונים המייצגים שורשים תרבותיים שונים ובמקביל הולך וגדל הקהל שלו. עובדה זו מוכיחה כי רבים הם האנשים הכמהים לדיאלוג תרבותי שהוא גשר שהוכיח עצמו כאפשרי."

בשנתו ה-15 יציג הפסטיבל שלוש הפקות בינלאומיות בהופעות בכורה בישראל:

גוצ'אג אסקרוב האזרבייג'ני, מהדגולים באמני המוגאם, יגיע למופע חד פעמי בישראל.

אמנות המוגאם הוכרה בשנת 2003 על ידי אונסקו כ – "יצירת מופת בתחום המורשת התרבותית הרוחנית של האנושות" והיא מייצגת סגנון מוסיקה המתאפיין בעוצמה רגשית ותחכום, אשר למרות ארכאיות השפה המוסיקלית והטקסטים הפואטיים הקדומים הוא בעל כוח משיכה אוניברסלי ועכשווי.

אסקרוב הוא הבולט בקבוצה מצומצמת של אמני מוגאם הפועלים בזירה הבינלאומית. נכון להיום הוא הזמר האזרבייג'ני היחיד שהופיע בקונצרטים של ה-BBC Promenade וברויאל אלברט הול הנודע בלונדון (2013).

קולו העשיר והיפה והופעתו המחשמלת הושוו לאלה של גדול זמרי הקוואלי הפקיסטנים- נוסרת פתח עלי חאן. הוא מכונה על ידי העיתונות המערבית "אגדה אזרית", "נסיך המוגאם האזרי הקלאסי", ו – "אחד מן הזמרים הטובים ביותר בעולם". הוא זכה לביקורות על ידי מגזינים נחשבים רבים באירופה:

"אסקרוב הפך בהדרגה לאחד מן האמנים האזרבייג'נים המכובדים ביותר. קולו העשיר והמלודי משקף את הרגשות שמעבירה המוסיקה בצורה יפהפיה….אלבום יפהפה לזמר פנטסטי."

קולו העשיר מגיע עד לטווח של כמעט שלוש אוקטבות: http://www.folkworld.de/46/e/cds4

(מוצ"ש, 8.11.2014, 21:00, רבקה קראון תיאטרון ירושלים)

הפסטיבל יינעל עם סאווינה ינאטו, מהבולטות והנועזות בזמרות הדור העכשווי של יוון .

סאווינה ינאטו 2   קרדיטצילום מרית קיטוהארג'ו

במופע "אביב בסלוניקי". תשיר ינאטו עיבודים חדשים לשירים עממיים מסורתיים ,יהודיים-ספרדיים מסלוניקי, מהבלקן, מאגן הים התיכון והמזרח התיכון ועד לאסיה התיכונה. כל השירים מבוצעים בליווי כלים אקוסטיים שמקורם באזור הים התיכון ובשפתם המקורית. (סאוינה ינאטו ואנסמבל "אביב בסלוניקי" (יוון), מוצ"ש, 15.11.14, 21:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים).

לראשונה בתולדותיו, יציג הפסטיבל את מסורת נגינת העוד המרוקאית-אנדלוסית עם האורח הבינלאומי נגן העוד המרוקאי מוחמד אהדאף הנחשב לחוד החנית של מוזיקת העוד באירופה וצפון אפריקה.

אהדאף היה במרוקו הסולן הראשי בתזמורת של המלחין האנדלוסי מוחמד בן לארבי טמסמני ושל התזמורת האנדלוסית המלכותית של מרוקו. בשנת 2010 עבר לאמסטרדם וייסד את הרביעייה שלו שחבריה הם: פסנתרן הג'אז הישראלי אבישי דרש, נגן הבאס הגרמני-צרפתי סטפן ריידל ונגן כלי ההקשה האיטלקי פרנצ'סקו בונג'יורנו. הרביעייה זכתה במקום הראשון בפסטיבל העוד הבינלאומי בטאטואן ב-2011 והופיעה ברחבי העולם. המופע הוא חלק מסיבוב הופעות לקידום אלבומה השני של הרביעייה "Spoken Soul" . (יום רביעי, 12.11.14, 20:30, בית שמואל)

מוחמד אהדאף  קרדיט צילום אלברט מנן

בהמשך למפעל החלוצי של הפסטיבל, החושף את השורשים המשותפים של הפיוטים היהודיים עם הסולמות והמקצבים של המוסיקה הערבית, יתקיימו השנה שני מופעים מיוחדים:

היוצרת והזמרת קורין אלאל תפתח את הפסטיבל עם: "עבדים על סוסים, ושרים הולכים על הארץ", מסע פיוטי-מוסיקלי אל תקופתו של שלמה המלך, הוא קהלת. אלאל הולכת אחרי מילותיו של קהלת ומוצאת ומבינה את המנגינה הטמונה בהן. אמירותיו "הבל הבלים, הכל הבל", "אין חדש תחת השמש", המתפרשות בדרך כלל כבעלות משמעות שלילית, משתקפות בעיניה באור חיובי: "הן דווקא מאירות את חשכת הקיום האנושי, מלמדות מהי אהבת חיים אמיתית ונוטעות את ההבנה שכדאי לחיות את הרגע ולהיות הרגע הזה". במופע תלווה את קורין לראשונה שרון בן עזר (פוליאנה פרנק) על המחשב. עוד לוקחים חלק במופע: אורן לץ גיטרה בס | אילן קורן סקסופון | יואל בן שמחון עוד  ומיכאל גוטליב: פסנתר. קורין אלאל גיטרה שירה. (יום חמישי 6.11.14, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)

ילום-איתמר-כהן-יוקי
ילום-איתמר-כהן-יוקי

שם טוב לוי והרב דוד מנחם יציגו מופע המוקדש לשירתו של המקובל רבי משה חיים לוצאטו, (הרמח"ל,1747-1707) – מהדמויות המסתוריות והמרתקות בהיסטוריה של יהדות אירופה.

ביאליק כינה את הרמח"ל: "ה'מזוזה' בשער הכבוד של היכל היצירה העברית". הרמח"ל הותיר אחריו למעלה ממאה ספרים, פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקבלה והיה משורר מבריק ובעל השכלה כללית רחבה. למרות היותו שנוי במחלוקת בחייו הוא הפך לאחת מהדמויות המשפיעות ביותר ביהדות בעת החדשה.

לוי ומנחם בחרו למקם את יצירתו של הרמח"ל כחלק מהתרבות הישראלית, בהשתמשם במגוון יצירתו: שירה, מחזות , פרקי תהילים שכתב וקטעי הגות שבמרכזם המסר שלו אודות "אחדות ההפכים". ("הבחור מפאדובה": הרמח"ל , יום שני, 10.11.14, 20:30, בית שמואל)

הפקות מיוחדות נוספות של הפסטיבל יציגו את מיטב היוצרים המקומיים:

הזמרת הישראלית רחלה חוזרת לפסטיבל עם המופע "רסלת חוב" – "מסר של אהבה" המבוסס על אלבומה החדש המוקדש למוסיקת החליג'י של חצי האי ערב . רחלה, שהיא כוכבת מפורסמת בחצי האי ערב, הקליטה את אלבומה זה בדובאי עם מיטב המוסיקאים המקומיים ובלונדון. שירי האלבום והמופע נכתבו על ידי גדולי המשוררים בממלכה הסעודית ועל ידי רחלה ועיסוקם המרכזי הוא באהבה.

(יום שלישי, 11.11.14, 20:30, ז'ראר בכר, אולם לאו מודל).

במופע "ג'אז פיוט" יפגשו על הבמה היוצרת והמבצעת הדס פל ירדן המתמחה בפיוטים טורקיים מסורתיים, המוסיקאי יניב עובדיה המתמחה בשירים כורדיים מסורתיים וטריו הג'אז הגרמני של מקס דוהלמן, המשלב אלתורי ג'אז עכשוויים עם הלחנת מוסיקה לסרטים, תיאטרון, סיפורי התנ"ך ותפילות יהודיות. זהו מפגש מוסיקלי נדיר המשלב את השירה היהודית מטורקיה ומכורדיסטן והספונטניות של אלתורי הג'אז המודרני. פרויקט זה החל כמופע משותף בברלין ב-2012  והתגבש לכדי יצירת אלבום שהוקלט בברלין השנה ויושק בבכורה עולמית בפסטיבל.

(יום ראשון, 9.11.14, 21:30, צוללת צהובה)

בסימן יום הולדת 15 לפסטיבל יתקיים המופע "גדולי הנילוס" בניהולו המוסיקלי של נגן העוד והכינור תייסיר אליאס. הפעם, לראשונה בסדרת המחוות שיצר הפסטיבל לגדולי הזמר הערבי, תוקדש הבמה לכל המוסיקאים הגדולים של מצרים במאה העשרים: עבד אלווהאב, אום כולת'ום, פריד אל-אטרש, לילה מוראד, אסמהאן ועבד אלחלים חאפז, שעיצבו והטביעו חותמם על דמותה של המוסיקה הערבית האמנותית בעידן החדש. לכבוד המופע הרכיב תייסיר אליאס את נבחרת החלומות של זמרים מהשורה הראשונה בארץ שיבצעו את השירים ובהם: הסולנים וויולט סלאמה ואבי כהן ומקהלת "אל-בעת'" משפרעם.

(יום חמישי, 13.11.14, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)

 

הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות, עיריית ירושלים – האגף לתרבות, קרן ברכה, הקרן לירושלים, משרד החוץ – האגף לקשרי תרבות ומדע.

 

 

מחירי המופעים בפסטיבל מ-80 ש"ח ועד 150 ש"ח

למידע נוסף ולרכישת כרטיסים חפשו את "בית הקונפדרציה" בפייסבוק

 

קישור לדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/conhouseisrael

 

www.confederationhouse.org

טל': 02-6245206 שלוחה 4

שתפו את הפוסט!