25 באפריל 2024 23:11
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל טאלין תל אביב- גראנד פינאלה – הרמוניה אוניברסלית

פסטיבל טאלין תל אביב,, חיבר בין עולמות, ארצות ואנשים במשך כשבוע ימים עם כ ששה מופעים שונים כאשר אדם אחד, אנדרס מוסטונן מחבר ביניהם, לא לבד אבל הוא הרוח שמנפחת את המפרשים בספינה הנורדית שמחברת בין אסטוניה לישראל.

זה לא פוסט סיכום שכן ראיתי רק שני מופעים, " כח הג'אז" ו" הרמוניה אוניברסלית" וכן גם פגשתי את מוסטונן טרם פתיחת הפסטיבל, ואני לא יכול לשכוח את המילים שלו " אני באתי בשביל לתת לא בשביל לקבל" ואתם יודעים, הוא נותן את כל הנשמה.

הרמוניה אוניברסלית זה מופע שאינו בר חלוף, מי שצפה והאזין קיבל מטען כזה של אהבה, של מוסיקה שמחברת תרבויות , מוסיקה שנוצרת מהשרה של שתי תרבויות כל כך שונות, האסטונית, הישראלית, היהודית עם תפוצותיה, משהו שמצביע בבירור שמוסיקה יכולה לחבר לבבות ועולמות .

אני לא יודע אם להגדיר את אנדרס מוסטונן כדמות קוסמופוליטית, כזו שמחברת בין העולמות אבל הוא כזה. ועל הבמה הוא שובר את כל הכלים.

נכון הוא איש מיוחד, הוא לא פורמליסט ואל תצפו ממנו כמנצח דגול או כנר  וירטואוז להיות בקוביה שאתם בונים לתפקידים כאלו, אנדרס מוסטונן הוא ( כמו כל אחד מאיתנו לא?) דגם יחיד ומיוחד.

המופע הזה – הרמוניה אוניברסלית כלל את הזמרת אתי בן זקן שמחוברת כבר הרבה זמן למוסטונן, אבל היא בזכות עצמה והייחודיות שלה כזמרת נשמה יהודית ששרה את כל המגוון של שירה יהודית ועוד. כשהיא שרה בטורקית או  בלאדינו אתה לא צריך להבין את המילים הם חודרות לעור הברווז שלך ומשם לנשמה. היא באמת יוצרת רב תחומית וההופעה שלה בערב זה, זה כמו כפפה, לא היית מוצא מישהי יותר מתאימה.

את העיבודים לשיריה של אתי בן זקן כתב איתן שטיינברג בן זוגה לחיים וגם לדואט בשיר האסטוני וכמובן לדואט הבו-זמני ביידיש וביהודית-ספרדית. איתן שטיינברג למד קומפוזיציה באקדמיה ע"ש רובין בירושלים, יש לו דיפלומה מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה,  דוקטורט,  והוא פרופ' מן מניין במחלקה למוזיקה באוניברסיטת חיפה, ישראל.   בין הפרסים האחרונים שלו: פרס אקו"ם  ופרס ראש הממשלה. היצירות שלו מנוגנות על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים, והקאמרטה הישראלית ירושלים.  שיתוף הפעולה שלו עם אשתו אתי בן- הזקן הניבה יצירות רבות שנכתבו לקול ולמנעד המיוחד שלה. כאן על הבמה היא חדרה ללבבות של כולם בקולה ובשירתה.

לצדו של אנדרס מוסטונן במופע אדיר זה הופיעו חברי ההרכב אנסמבל הורטוס מוזיקוס שבאו מאסטוניה, האנסמבל הוותיק ביותר למוסיקה אסטונית עתיקה הפעיל באירופה, התמחו במוסיקת בארוק ומוסיקת ימי הביניים ועוד.

 

חברי ארט ג'אז שהופיעו גם במופע " כח הג'אז "  גם הם עתירי כישרונות ויכולת מוסיקלית

להם חברו על הבמה המוסיקאים: מיכאל מלצר, חליליות, אורית מסר צ'לו, עודד שוב גיטרה, ואמנון יואל כלי הקשה

כמו כן חייבים לציין את טולה קאן שמנגנת בכלי עתיק, מסורתי באסטוניה ובמדינות  הבאלטיות, הקאנל , כלי נגינה מיתרים שלדעתי מפיק צלילים מיוחדים בין נבל לגיטרה.

אז בואו נשים את כולם על במה אחת ונתחיל בחגיגה

מה מחבר יותר בין העולמות

או  זמר אסטוני שר באידיש ואתי בן זקן  בלאדינו?

או שכל ההרכב הזה שר שיר סליחות

ככה נשמעת מוסיקה אסטונית

ואלו הצלילים של טולה קאן על הקנאל

 

ואיך העולמות מתחברים בקולות של אתי בן זקן  לבין הורטוס מוזיקוס

אתי בן זקן כפי שאמרתי יכולה לגרום לך לעור ברווז בשירת אקפלה בטורקית

ואיך היא עושה שמח בשירת הלאדינו שלה

או בשיר עברי שהיא  אומרת שהוא שיר אהבה ולא שיר ילדים

ואם חשבתם שרק היא עושה שמח

והנה בכל כח הג'אז עושים שמייח

ואם לא היה מספיק שמח

אז בבקשה

שתפו את הפוסט!