29 במרץ 2024 10:43
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רביע – להקת מחול אורלי פורטל בהופעה בסוזן דלל

צלם- אייל הירש

פסטיבל מחולוהט הולך ומסתיים, כבכל שנה כל הופעה מפתיעה אותך מביאה גוונים חדשים, מחול,

רקדנים או רקדניות או להקות מחול. והמבחר כה גדול ומגוון שקשה להחליט.

השנה חזינו במופע פלמנקו נטורל והמופע השני " רביע " עם להקת המחול אורלי פורטל.

שתי הבחירות היו מאוד מוצלחות, ( ביחס למה?) מגוונות, מהנות, אולם המחול רביע היה שונה מכל מה שראינו עד היום. שונה במוסיקה, בנושא בסגנון הריקוד, משהו שלנו כצרכני תרבות ומחול היה שונה מכל מה שצפינו ולטובה.

צילום יחצ אייל הירש

היצירה הזו " רביע " שמשמעותו אביב מבוססת על כמה נושאים, בראש ובראשונה על המשוררת מהמאה השמינית: רביע אל אדוויה שעל שמה רחוב בהר הזיתים. לקברה מייחסים גם שמות אחרים כמו חולדה הנביאה או יש האומרים הנזירה פלגיה. המייחד אותה זו האמונה העיוורת באלוהים וההתמסרות אליו.

או כפי שהיא אמרה " אלוהים, אני עובדת אותך לא מפחד הגיהינום או מפחד האש שלך ולא מתוך רצון להיכנס לגן העדן שלך, אלא מתוך אהבתי לך "

עוד מוטיב בא לידי ביטוי במופע הוא המוסיקה, במיוחד בקטע הראשון, המוסיקה הפרסית המבוססת על השירים של ג'לאל- א- דין הממזג את הריקוד בצורה מופלאה. והשני הוא פס קול של שירו של פריד אל אטרש המובא בחלק השלישי לשירו האביב הזה – Addi rabi

בחלק הראשון, " רומי" אל רומי היה אחד מגדולי המשוררים באותה התקופה של המאה ה 13, זו יצירה לאהבה , מעבר למוזיקה של ג'לאל א דין , מוסיקה פרסית, הביגוד של הרקדניות העוטה אותם בשכבות של מניפות המתנוססות בעת הריקוד כשמתחתן מי יודע כמה שכבות ביגוד ומכנס ריקוד מזרחי , חשיבות רבה יש לביגוד זה בעת הריקוד כיוון שיש  כאן מין חתירה לתנועה של יחסים בין הנסתר לגלוי, או התאמה לאמרה של המשורר " נאהבים לא נפגשים לבסוף אי שם הם אחד בשני לאורך כל הדרך".

שפת התנועה של הרקדניות מעבירה מסרים לצופים על טקסים דרווישים המסתובבים סביב אל האהבה משלבים ידיים וקדים תוך תנועה. מדהים.

את פס הקול ניתן לשמוע כאן

בהמשך לחלק הראשון עוד קטע ריקוד " קאטלו טלו " טקס לשימור האהבה . במקור זהו ריקוד של גברים, כאן רקדו אותו נשים. המקור הוא טקס מוסלמי אינדונזי המכנס את הרקדנים למעגל  בו הרקדניות מנגנות במעין מצלתיים- קסטניטאס החיבור הזה בין המעגל והרקדנית עם הצלילים והמוסיקה יוצר הרמוניה מיוחדת ומעניינת. טקס רוחני מיוחד.

הקטע השני הדהים אותי, לא קראתי את התוכניה אולם מיד זיהיתי שמדובר בפריד אל אטרש בשיר שלו אביב .ADDI RABI שתי רקדניות, אורלי פורטל ושלומית יוסף שלטו על כל שריר – ירכיים בטן וענטזו שם בצורה שהייתה מתחרה בכל רקדנית בטן אולם בצורה אסטטית ובביגוד מתאים. הריקוד הוא דואט לשתי נשים הרוקדות אהבה וגעגוע, וחשוב לומר שהמסר בריקוד עובר לקהל המריע, יחד עם קולו של פריד  והריקוד הקהל מקבל, חוויה חושנית אודיו ויזואלית שכמותה טרם ראינו על הבמה. יש לנו כאן מופע ריקוד בטן מצרי קלאסי בעיבוד מודרני עם חיבור מדהים אישה- רקדנית – זמר- קהל.

קטע המדגים את הלהקה

כוריאוגרפיה: אורלי פורטל
עיצוב תלבושות: רקפת לוי
עיצוב תאורה: תמר אור
רקדניות: שלומית יוסף, מאיה ביתן, אלה גרינבאום, עדי אלרון, ענבל עמר, יעל מבור, רוני שחר, ליאת יפרח, אורלי פורטל.
צילום סטילס: אייל הירש

האתר של הלהקה

http://www.portaldance.com/v?page=1

שתפו את הפוסט!