29 במרץ 2024 8:00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תן למילים חוגגים יום הולדת 70 ליהושע סובול

 

 

"התקרב אל מה שמרתיע אותך, התבונן במקומות ובבני אדם שלא נעים להסתכל עליהם. הקשב לדיבורם של בני-אדם בשמחתם, בעצבונם ברוגזם ובצערם, זכור והרגש את כל אלה והבא אל מרכז הבמה" (י. סובול, 2005)

יהושע סובול, משורר, מחזאי, סופר חוגג יום הולדת 70, ומה היה יותר טבעי מלחגוג לו במידטק חולון המקום שמארח כל חודש את החבורה המוכשרת " תן למילים " עם בנו יהלי סובול ושאר החבורה ואורחים מקורבים: נטע סובול, שחר אבן צור, אפרת בן- צור, גדליה בסר, עדי גילת, קרני פוסטל, ערן צור, אסף רוט, שלומי שבן ודורון תבורי.

יהושע סובול - אורן עזריאל

גדל בתל מונד כתב כ15 ספרים חלקם מחזותיו, הוא עצמו התפעל לראות את רשימת המחזות שכתב כ 40 מחזות ויותר, ביניהם בהחלט ראויים לציון: יהושע סובול מחזאי, סופר ופובליציסט ישראלי, מהבולטים והמשפיעים בעולם התיאטרון הישראלי ואף בחו"ל מרבה לעסוק במחזותיו בסוגיות פוליטיות וחברתיות הקשורות להוויה הישראלית ,לרוב מנקודת מבט ביקורתית הנסמכת על אידיאולוגיה שמאלנית-הומניסטית.מראשית דרכו הסתמן כיוצר בעל תודעה חברתית מפותחת כשמחזותיו תיארו את ההוויה הישראלית בהתייחסות לנרטיב הציוני והמיתוסים והאתוסים הנגזרים ממנו. לצד העיסוק במציאות הישראלית, הרבה סובול להתמודד במחזותיו עם נושא השואה כשהבולט בהם, "גטו" שזכה להצלחה רבה בישראל ובחו"ל. בין מחזותיו המפורסמים: "סטטוס קוו ואדיס" (1973), "ליל הכלולות" (1978), "נפש יהודי" (1982), "פלסטינאית" (1985), "סינדרום ירושלים" (1987), "סולו" (1991), "כפר" (1996), "אלמה" (1999), "נשף מסכות" (2001), "עד ראייה" (2003). בשנת 2000 הוציא לאור רומן ראשון, "שתיקה", ובשנת 2005 פירסם רומן נוסף בשם "ויסקי זה בסדר". " ליל העשרים" , "הביתה הביתה" , ועוד, ועוד..

אלון ספן, מנכ"ל מתחם מדיטק חולון – תרבות יוצר ויוזם הסדרה:
"מרגש אותנו כיוזמי הסדרה לראות כיצד משתתפי הסדרה הנציחו את העושר הספרותי והשירה הקיימים באמצעות הלחנה ועיבודים מוסיקליים. באירוע שיתקיים בסימן 70 מחזות לסובול, יתוודע הקהל למילים והמחשבות שמאחורי הטקסטים שכתב סובול במחזותיו, ספריו ושיריו משולבים בלחנים חדשים ובהגשה ייחודית למופע זה".

 

במהלך השנים הולחנו יותר מ-200 שירים מקוריים במיוחד עבור סדרת המופעים. האנסמבל הקבוע המשתתף כולל את: שלומי שבן, אפרת בן צור, יהלי סובול, אפרת גוש, ערן צור, קרני פוסטל, אסף רוט וכן אמנים ואנשי רוח משתנים ממופע למופע ובהם נסים קלדרון, דרור קרן, דניאל סלומון, אלון אבוטבול, ששון גבאי, קארין אופיר, ועוד.

המופע החל בשיר " אצלנו בכפר טונדרא " בביצוע ערן צור ביצוע מרשים ביותר, ואגב גם בסיום השיר " ילדים זה שמחה"

יהושוע סובול נודע בשל הרגישות החברתית שלו וחיצי הביקורת שלו נודעים. כאן על הבמה הוא קיבל שבחים על עבודתו מגדליה בסר שציין כי החברה היא האבן השואבת והמקור ליצירה של סובול " החברה במת ענק"

המופע עצמו מתחיל במעין תיפוף וחיפוש בערמת צעצועים או כלים על ידי אסף רוט כאילו מדמיין את חיפוש האדם בעברו.

DSCN2447AZ

DSCN2510AA

DSCN2473A

DSCN2482A

DSCN2462AZ

מתוך דבריו של סובול " אני מנסה לתפוס את התקופה באמצעות טיפוסים אנושיים שמשקפים את הזמן שבו הם חיים, את התקופה שבה הם חיים. זה אתגר עצום למצוא את הדמויות האלה שכשאני מתבונן בהן אני אומר לעצמי, 'היי, אני מכיר אנשים כאלה'"

הנה דברים שנשא במופע

ושיר שהוא שר

 

 

"התפקיד של התיאטרון הוא לפקוח עיניים ולגרום לך לחשוב, לא להטיף" ( י. סובול)

אפשר לכתוב ספר על האיש הזה…. כאן שמענו שירים, קטעי מחזה והגות וברכות.

סדרת המופעים "תן למלים לעשות בך" מתקיימת במדיטק חולון החל משנת 2007. כל מופע מהווה אנתולוגיה בימתית חיה על נושא מיוחד או עוסק בסופר/ת ומשורר/ת.

שתפו את הפוסט!