25 באפריל 2024 15:25
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"פסטיבל המשוררים" ה-17 במטולה

שירה 2014

 פסטיבל המשוררים ה-17

במטולה

"יש לי במה בראש"

יום הולדת 90 לטוביה ריבנר

חתן פרס ישראל לשירה העברית

מופעים מוסיקליים של:

נורית גלרון ושם טוב לוי

אירועים מיוחדים בעקבות:

85 שנים להולדתו של פנחס שדה

55 שנים לפרסום מאמרו של נתן זך:

 "הרהורים על שירת אלתרמן

70 שנה למותו של דוד פוגל


"יש לי במה בראש"

רוני סומק וחברי להקת "רוני וודו" במופע ייחודי המשלב בין שירה ותיאטרון


"מדרשיר" – מדרשים על עולמו  שיריים ייחודיים:

דמות המשורר בספר איוב, שירתה פורצת הגבולות של המשוררת האיראנית המודרנית פרוע' פרח'זאד,

ההשראה – אויבה הגדול של השירה


סדרת מפגשי  דו – עט: שני משוררים בשיחה אינטימית על שירה


הענקת פרס "טבע" לשירה  בסך 20,000 ₪ – למשורר/ת בתחילת הדרך


"לילה לבן": מרתון סרטים על שירה

ועוד

הכניסה למופעים, למעט שני מופעי מוסיקה: ללא תשלום

שבועות, 3 – 5 ביוני 2014

במטולה


פסטיבל המשוררים במטולה, הפסטיבל הגדול והחשוב מסוגו בארץ, יתקיים זו השנה ה- 17 במהלך חג השבועות בתאריכים 3 – 5 ביוני 2014.

הפסטיבל מתקיים בהפקה וניהול של בית הקונפדרציה ומנהלו אפי בניה ובתמיכת משרד התרבות, קרן ברכה, מפעל הפיס, הרשות לפיתוח הגליל, המועצה המקומית מטולה, חברת "טבע" ורשות השידור.

מנהלו האמנותי של הפסטיבל, זו השנה השלישית, הוא המשורר, המתרגם וחוקר הספרות  ד"ר אורי הולנדר.

אירועי הפסטיבל במטולה-שהפך לאבן שואבת שנתית לאלפי שוחרי שירה ומבקרים מרחבי הארץ, יתקיימו באולמות ובבתי הקפה המיוחדים של המושבה מטולה ויכללו אירועים שבמרכזם שירה ומשוררים ישראלים, מופעי מוסיקה, ערבי מחווה למשוררים, חגיגת הענקת פרס "טבע" לשירה, ומפגשים רב תחומיים.

הכניסה לרוב אירועי הפסטיבל היא ללא תשלום (למעט המופעים של נורית גלרון ושם טוב לוי).

 

על הפסטיבל בשנה זו אומר אורי הולנדר המנהל האמנותי: "מעמידה במרכזה את השיחה – בין המשוררים לבין עצמם ובין המשוררים לקהלם. אלה שלושה ימים של איכות ללא פשרות; איכות שאינה שכיחה בנוסף התרבות הישראלית העכשווית."

שני מופעים מוסיקליים מרכזיים יתקיימו בפסטיבל: מופע אנפלאגד של הזמרת נורית גלרון שיתקיים בערב הראשון של הפסטיבל. המופע כולל עיבודים חדשים ומרתקים מכל התקופות. כמו כן, יתקיים מופע של שם טוב לוי והאנסמבל החם והצבעוני שלו, במופע מיוחד של מיטב שירי המשוררים שהלחין לוי במהלך השנים: לאה גולדברג, ביאליק, אלתרמן ,דליה רביקוביץ', יונתן רטוש, דוד פוגל, יהודה הלוי,  אבן עזרא, קוואפיס, יהונתן גפן ומיכה שיטרית.

את הפסטיבל יפתח ערב המוקדש למשורר והסופר העברי דוד פוגל במלאת 70 שנה למותו. פוגל, אשר בשנה החולפת התגלה רומן גנוז שלו, נחשב לאחד המשוררים העבריים המרכזיים של המאה ה20. על השאלה האם ניתן לשייך את יצירתו של פוגל למסורת מובהקת בספרות העברית או שמא היה סופר ומשורר "תלוש", נידח ומעורר מחלוקת ישוחחו: מירון ח' איזקסון, גילית חומסקי ונדב ליניאל . (3.6, מלון ארזים).

השנה פותח הפסטיבל במסורת חדשה "מדרשיר"- מדרשים על עולמות שיריים ייחודיים שלא מרבים לדבר בהם. במסגרת זו ייהנו באי הפסטיבל משלושה "מדרשירים":  הרצאתו של פרופ' אד גרינשטיין "על דמות המשורר בספר איוב", (3.6. בית שלום) ההרצאה :"מטהראן לתל-אביב: שירתה פורצת הגבולות של פרוע' פרח'זאד" של המתרגמת והחוקרת סיון בלסלב המציגה את עולמה של פרח'זאד, המשוררת האיראנית המודרנית, בהקשר פוליטי (3.6 ספריית מטולה) והרצאתו של המשורר והמתרגם דורי מנור: "לבעוט במוזה מכל המדרגות" שתעסוק במיתוס ההשראה והצגתו כאויבה הגדול של השירה (5.6, ספריית מטולה).

בערבו הראשון של הפסטיבל יוענק גם פרס "טבע" לשירה בסך 20,000 ₪, למשורר/ת בתחילת דרכם, בתמיכתה האדיבה של חברת "טבע". (3.6, בית הראשונים).

במרכז הפסטיבל בשנה זו: מחווה מיוחדת לחתן פרס ישראל לשירה העברית- המשורר פרופ' טוביה ריבנר, במלאת לו 90 שנה. באירוע ישתתפו המשוררים רוני סומק, מירון ח' איזקסון, יקיר בן משה , רחל בק, גילית חומסקי , נדב ליניאל . (5.6, בית ראשונים) . טוביה ריבנר מי שנחשב לאחד מחשובי המשוררים העבריים, נולד בסלובקיה למשפחה יהודית דוברת גרמנית ועלה לארץ בשנת 1941. בנוסף להיותו משורר חשוב, ריבנר הינו מורה, מתרגם, עורך וצלם וכן פרופסור אמירטוס לספרות באוניברסיטת חיפה.  לאורך השנים זכה ריבנר בפרסים על שירתו בהם: פרס ראש הממשלה למשוררים עבריים, פרס ישראל לשירה, פרס אנה פרנק, פרס אקו"ם, פרס דרמשטאט מטעם הקרן לספות גרמנית בעיר פאול שלאן, פרס קרן קונרד אדנאואר לספרות ועוד.

במלאת 85 להולדתו של המשורר פנחס שדה, יקיים הפסטיבל מפגש מיוחד על יצירתו, על יומניו ושירים מן העיזבון שלו שטרם פורסמו. במפגש בהנחיית בני ציפר ישתתפו: אילת נגב, מי-טל נדלר, יהודה קורן ובנימין שבילי (4.6, בית הראשונים).

55 שנה חלפו מאז פורסם מאמרו המכונן של נתן זך "הרהורים על שירת אלתרמן". מפגש מיוחד שכותרתו "המוזיקה של המהפכה"- יעסוק בהשפעתו העצומה של מאמר זה על השירה העברית מזמן כתיבתו ועד ימינו, במוזיקה של השירה ובחיבתה של השירה העברית למהפכות ססגוניות. בהשתתפות:דורי מנור, אגי משעול, שרון אס ובני ציפר. (4.6, בית הראשונים) .

משוררים רבים קשרו וחיברו בין שירה לתיאטרון .המופע  "יש לי במה בראש" יעסוק בקשר שבין שני עולמות יצירה אלה וביוצרים שתרמו להם: ניסים אלוני, יורם לוי פורת, חנוך לוין, דוד לוין ואחרים. משתתפים: רוני סומק, אורי הולנדר וחברי להקת "רוני וודו". (4.6, בית ראשונים)

מפגשי "דו – עט"  כבר הפכו למסורת בפסטיבל. באמצעות מפגש ושיחה אישית בין שני משוררים שנימים של יצירה, מחשבה והוויה מחברים ביניהם, נחשפות לקהל דמויותיהם המלאות של המשוררים שמאחורי השירים. צמדי המשוררים שיפגשו ב"דו-עט" יהיו שרון אס ונדב ליניאל (4.6 ספרית מטולה), יקיר בן משה וענת שרון – בלייס (4.6, מועדון "הקליק", אלסקה אין),

מפגשים נוספים שיתקיימו במסגרת הפסטיבל:

"קומביין החלומות" בהנחיית ענת שרון- בלייס ובו שלוש שיחות על לידת השיר והגעגוע אליו בהשתתפות יפתח אלוני, יובל פז ושרי שביט. (3.6,  מועדון "הקליק" אלסקה אין), שיחה בין דרור פרל ודנה אמיר -משוררים שהם גם פסיכולוגים על השירה כתיאטרון של הנפש. (4.6 ספריית מטולה), שיחה מול קהל בין המשוררים אגי משעול וישראל אלירז, אירוע נוקטורנים לילי בהנחיית מי-טל נדלר ובהשתתפות משוררי הפסטיבל והקהל (4.6, מועדון "הקליק" אלסקה אין) ומפגש מיוחד עם הסופר והמשורר בנימין שבילי.

אירועים נוספים : "לילה לבן" ובו מרתון סרטים על שירה (4.6), ושחריות מוסיקליות מדי יום בבית הראשונים – בביצוע תלמידי הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב.

ובאווירת חג השבועות יתקיימו במסגרת הפסטיבל- תהלוכת חג הביכורים המסורתית במושבה מטולה ותיקון שבועות בהנחייתו של מירון ח' איזקסון (ספרייה 3.6).

שירה 2014

שבועות

  3-5 ביוני 2014

הכניסה למופעים ללא תשלום, למעט:

נורית גלרון – 110 ש"ח מחיר מלא

שם טוב לוי – 110 ש"ח מחיר מלא

רכישת כרטיסים באמצעות  "ברק כרטיסים" 04-8377777

www.barak-tickets.co.il

שתפו את הפוסט!