19 באפריל 2024 12:27
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ננדו במוזיאון העיצוב חולון

 

20160606_110205_001

בכורה עולמית לתערוכה רחבת היקף של

הסטודיו היפני המצליח ננדו nendo,

המדורג בין חמשת המובילים בעולם

7/6/16 – 30/10/16

מוזיאון העיצוב חולון מציג בבכורה עולמית תערוכת רטרוספקטיבה ראשונה של סטודיו ננדו – סטודיו העיצוב היפני הנודע. את הסטודיו מוביל המעצב אוקי סאטו, הנחשב לאחד הכישרונות המבריקים בדור המעצבים הבינלאומי הנוכחי. סאטו, שהקים את הסטודיו לפני 14 שנה בהיותו בן 25 בלבד (!), הוכתר לאחרונה בתואר "מעצב השנה" הן של Wallpaper* Magazine והן של Elle Décor.

 

20160606_111536

nendo_the_space_in_between_portrait03_takumi_ota
nendo_the_space_in_between_portrait03_takumi_ota

 

סטודיו ננדו הוא אחד מחמשת המעצבים הטובים בעולם, תפיסת עולם המושפעת מהדת הבודהיסטית בה האדם הוא חלק קטן מהעולם ובה הוא רואה את העולם דרך החושים שלו. יופי שברירי של הרגע החולף זה המסר היפני. התמקדות בפרטים קטנים המהווים תהליך הגורם למביט ביצירות השתאות והשתהות. לעצור, להביט, ולחשוב. המצגים גורמים למתבונן להתנתק מהווה לכמה רגעים להביט ולהרגיש את פרטי הפרטים לחוש את המרקם ( למרות שאסור לגעת).

האם באמת ניתן לייצר חפצים שיביאו לחוויה חושית חדשה? הבנה חדשה, ללמוד משהו חדש על עצמנו תוך העונג שבשימוש החושים? נראה שסטודיו ננדו התמודדו בתערוכה זו ובמיצגים עם השאלות הללו ועם הסטנדרטים היפניים הנוקשים.

 ??????????

??????????

התערוכה שנוצרה במיוחד עבור חללי מוזיאון העיצוב חולון, הינה הזדמנות יוצאת דופן להכיר מקרוב את תפיסת עולמו העיצובית של סטודיו ננדו, המסמלת את העיצוב היפני העכשווי: שילוב חדשני של עושר יצירתי שאינו נגמר, הומור, תשומת לב לפרטים ובחירה מדויקת של חומרים וטכנולוגיות ייצור לצד מינימליזם, דייקנות והקפדה יתרה.

כל אחת מבין 76 העבודות השונות המוצגות בתערוכה, שנבחרו בקפידה מתוך שפע של יצירות מופת שעיצב סאטו, מתחילת הקריירה שלו ועד היום, מעידה על יכולתו הבלתי נדלית של הסטודיו לעצב פעם אחר פעם מוצרים מבריקים, יצירתיים ומתוחכמים. העיצובים של ננדו וסאטו בראשם, בין אם מדובר בנעליים, בשוקולד, בבקבוקי בושם, או בריהוט, ובין אם זהו עיצוב תערוכות לחללים מסחריים, נוגעים במשמעות העמוקה של המושג "עיצוב" וביכולתו להשפיע על חייהם של האנשים.

במיוחד לתערוכה יצר סטודיו ננדו פרויקט חדש בחשיפה בינלאומית בשיתוף חברות אבן קיסר וגלאס איטליה : בּצֵל (2016) . העבודה שתמוקם ברחבת הכניסה למוזיאון, עוצבה כך שאור השמש לוקח בה חלק פעיל ויוצר אפקט אופטי ייחודי. השילוב בין משטחי אבן קיסר הייחודיים, מקולקציית ה- Supernatural הפופולארית של החברה, לזכוכית דקה מתוצרת גלאס איטליה שיוצרה ונצבעה במיוחד עבור העבודה יוצר אשליה של קוביית אבן הנחצית על ידי זכוכית. זאת, תודות לקרני השמש הישראלית ואופן פיזורו של האור.

??????????

לצד עבודה חדשה זו, יוצג במתחם המוזיאון, המיצב "גן האבן" שעוצב על ידי ננדו בשיתוף אבן קיסר והוצג בשנת 2013 בשבוע העיצוב במילאנו. ההצבה המחודשת של המיצב  במיוחד לתערוכה מבטיחה התייחסות ייחודית למבנה האייקוני של המוזיאון. המיצב יכלול 150 משטחים דמויי שולחן, המעוצבים בצורת אבנים, מיוצרים בשבעה גדלים ותשעה צבעי אבנים שונים. המשטחים דמויי השולחן נתמכים על מוטות מתכת פשוטים, ומעוגנים במקומם הודות לחלקים חופפים ביניהם המבטלים את הצורך באמצעי עיגון וחיזוק. התוצאה היא אשליה של נוף מרחף בהשראת גן סלעים יפני מסורתי.

 

בין העבודות שמוצגות בתערוכה:

סדרה של 20 בקבוקונים המכילים גשם. ננדו בחרו להתעסק בריבוי הניואנסים של המילה גשם ביפנית, שבה קיימות עשרות מילים לגשם, בהתאם לתנאי מזג האוויר ולשעה. בהצגת 20 סוגים של גשם קיוו לבטא את מערכת היחסים הייחודית של התרבות היפנית עם הטבע.

20160606_110232

לוח שחמט מזכוכית הרקורט שכליו משמשים ככוסות שתייה. תוך שהם משתמשים בקריסטל שהושק בשנת 1841 על ידי החברה הצרפתית המיתולוגית באקרה ונותנים לו פרשנות עיצובית חדשנית, קושרים ננדו בין חווית השתייה המשותפת למשחק שחמט.

מטריה בעלת חיים משל עצמה – מטרייה שהידית שלה לא רק מייצבת אותה בעת השימוש, אלא מאפשרת לה לעמוד באופן עצמאי כשהופכים אותה על הידית, להיתלות משולחנות, ולהישאר מושענת על קיר כשהיא אינה בשימוש.

stay-brella 1- image credit to Akihiro Yoshida

שוקולד – גורמים רבים קובעים את טעמו הסופי של השוקולד בהם: ארץ המוצא של הקקאו, סוג הקקאו, אחוז הקקאו, והטכניקות השונות בהן משתמש השוקולטייר. ננדו יצרו קונספט חדש לשוקולד המבוסס על צורתו ועל מרקמיו הייחודים כאלמנטים הנותנים לשוקולד את טעמיו השונים. לכל אחד מתשעת סוגי השוקולד שם שלקוח ישירות מביטוי יפני המשמש לתיאור מרקם.

20160606_110915

כיסא הולך ונעלם – רגליו של הכיסא נראות כאילו הן נעלמות והכיסא עומד על ענן או בתוך ערפל. המשענת והמושב של הכיסא עשויים עץ, ורגלי הכיסא, שעשויות מאקריליק שקוף, נצבעו באופן מיוחד על ידי אומנים מקצועיים כך שנראה כאילו סיבי העץ אט-אט מתמוססים ונעלמים.

fadeout-chair- image credit to Masayuki Hayashi
fadeout-chair- image credit to Masayuki Hayashi

קערות רוטטות – קולקציית קערות העשויה סיליקון. כשנוגעים בהן הקערות משנות צורה כמו נוזל וממשיכות במשך כמה רגעים בתגובה לכוח החיצוני.

20160606_111607

סרגל של ניגודים – סרגל אקריליק שקוף שצבע הסימון על גביו נע בין לבן לשחור, ומקל על השימוש בסרגל על גבי משטחים כהים ובהירים כאחד.

קובייה – מתקן מלבני לאחסון עיתונים שנראה כאילו הוא עומד על פינה אחת. בשונה מקופסה רגילה שיש לה רק מכסה אחד, הוא נפתח לשלושה כיוונים ומחולק לשלושה חללים פנימיים משלימים. המתקן עומד בזווית, כך שניתן בקלות להכניס ולהוציא עיתונים, והוא מספק תמיכה טובה גם לעיתונים ומגזינים דקים.

אוקי סאטו, נולד בטורונטו, קנדה בשנת 1977. בשנת 2002 לאחר ביקור מעורר השראה שערך עם תום לימודיו ביריד הרהיטים הבינלאומי במילאנו, הקים את סטודיו ננדו. מאז הקמתו הפך הסטודיו לאחת מחברות העיצוב המצליחות ביותר בעולם, המשתף פעולה, בין היתר, עם מגוון רחב של מותגים נחשבים ובולטים בהם: קפליני, מורוסו, טוד'ס, לואי ויטון, הרמס, באקרה, קאמפר, פומה, סטארבאקס, וקוקה קולה.

 ??????????

אוצרת התערוכה, מריה כריסטינה דידרו מציינת כי "התערוכה מתמקדת בחלל היחיד שבו סאטו אינו יכול להתערב ושעליו הוא מצליח בכל זאת להשפיע באופן משמעותי: החלל שבין לבין. זהו החלל שאינו חלק מהמוצר המעוצב, אותו אזור פעולה מחושב בקפדנות שנותר לאור ולאוויר. מושגים אלה הופכים את התפיסה העיצובית של ננדו לאחת התפיסות המעניינות ומעוררות המחשבה ביותר בעולם העיצוב העכשווי. עוד מציינת דידרו כי "התערוכה מחולקת ל6 חלקים המוקדשים כל אחד למימד אחר של אזור הפעולה שבין לבין: החלל שבין תהליכים מאפשר לצוות המעצבים לשלב בין תהליכי ייצור שונים תוך עבודה על אותו מוצר; החלל שבין מרקמים מציע גישה חדשנית לעיצוב משטחים, מעטפות, ודוגמאות; החלל שבין גבולות נחצה או נמחץ שוב ושוב בשלל דרכים מתוחכמות; החלל שבין אובייקטים כולל גם את בדיקת החלל ש"בינינו" ל"ביניהם"; החלל שבין מערכות יחסים – אחד המושגים הפואטיים ביותר שאוקי סאטו מציע לנו, קשור קשר עמוק לעולם הרגש, החלל שבין החושים הוא המקור היחידי המאפשר לנו ליצור מערכת יחסים עם הדברים הסובבים אותנו בחיי היומיום שלנו."

מתוך התערוכה

 

שתפו את הפוסט!