25 באפריל 2024 22:56
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תערוכת יאווי קוסאמה רטרוספקטיבה מוזיאון ת"א לאמנות בחסות מפעל הפיס

תערוכת יאווי קוסאמה רטרוספקטיבה מוזיאון ת"א לאמנות בחסות מפעל הפיס

מפעל הפיס במחווה לאנשים הפעילים באתר "מוטקה" לאוכלוסייה בגיל הזהב אפשר הצצה בהזמנה לתערוכה המדהימה והמיוחדת, יוצאת הדופן של יאווי קוסאמה במוזיאון תל אביב לאמנות.

התערוכה שדורגה כאחת מעשר התערוכות החשובות והגדולות בעולם לשנת 2021, במסגרת שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין-גרופיוס-באו בברלין, ממוסדות האמנות המובילים באירופה הגיע כבר בקיץ למוזיאון תל אביב  דבר שהביא ל "אזלו הכרטיסים" כל יום כל שעה המוזיאון התמלא במאות אנשים, והנה אחרי שחיכינוו מפעל הפיס אפשר לנו כפעילים באתר מוטקה להגיע ולהתרשם.

התערוכה לא קלה לאנשים מבוגרים אחת כמה וכמה עם מוגבלויות ונכות, התורים לכל מיצג ארוכים ופה ושם יש מדרגות ולמצגי הצצה יש מדרגות ללא מעקה מה שלא איפשר לי אישית להציץ. וכן בחלק מהמקומות עקפתי תורים וגם נכנסתי לתאים מהיציאה בהסכמת הסדרנים,  אבל המאמץ שווה וזה העיקר. תודה.

המוזיאון ומפעל הפיס ולנו כפעילים במוטקה זו הזדמנות להכיר את האומנית השנויה במחלוקת שעברה דרך ייסורים ארוכה עד שזכתה להכרה והצלחה בעודה בחייה שלא כמו אמנים גדולים אחרים.

יצירות האמנות של האמנית היפנית, יאיוי קוסמה, כל כך צבעוניות ומלאות חיים עד שקשה להאמין שהן נולדו מתוך צלקות. בגיל 90 היא עדיין יוצרת, בסטודיו שבבית החולים לחולי נפש, ואוספת נקודה לנקודה כדי ליצור שביל אל האינסוף, "המקום היחיד שיש בו תקווה".

https://www.youtube.com/watch?v=xNNNHZO6a5c

יאיוֹי קוּסאמה (נולדה 1929, מצוּמוֹטוֹ, יפן) היא מהחשובות באמנים בני זמננו. תערוכת רטרוספקטיבה זו היא תערוכתה הגדולה הראשונה בישראל ומאגדת עבודות שנוצרו במשך כשמונים שנה. התערוכה סוקרת בהרחבה את פועלה האמנותי עד כה ומתחקה אחר עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים וכלה במיצבים האופפים את הצופה מכל עבר.

כאשר מלאו לה 19, עברה לקיוטו כדי ללמוד את סגנון הציור המסורתי ניהוֺנֽגָא בבית הספר העירוני לאמנות ולאומנות. בהמשך התמחתה בסגנון יוֺגַא — ציור יפני בסגנון מערבי, המקושר למודרניזציה המואצת ביפן באותה עת. בשלהי שנות החמישים עברה לארה"ב בעידודה של הציירת האמריקנית ג'ורג'יה אוקיף, שעמה התכתבה, ובשנות השישים החלה לזכות בהכרה גוברת בארה"ב ובאירופה. עבודותיה הוצגו במקביל בגלריות בניו־יורק, באמסטרדם, בהאג, באסן, במילאנו, ברוטרדם ובוונציה.

בקריירה הארוכה שלה יצרה קוסאמה במגוון רחב של תחומים, בהם ציור, קולאז', פיסול, וידיאו, מיצג, מיצב, אופנה, ספרות ומוזיקה. בין השאר, היא מרבה ליצור סביבות שאופפות את הצופה, בהן "חדרי אינסוף" מחופי מראות ומיצבים גדולי ממדים — את שני האחרונים שבהם יצרה במיוחד עבור התערוכה הנוכחית — המבקשים להעניק לצופה חוויה רב־חושית סוחפת ומהפנטת. המאפיין של רוב העבודות שלה הוא הנקודות ורצף סימנים בלתי סופי בשאיפה להגיע לממד אינסופי. דגמים אובססיביים של נקודות ורשתות מכסים משטחים בתבנית חזרתית אינסופית, ומראות מייצרות חללים מסחררים המשכפלים את מבטנו. קוסאמה מטשטשת את הגבול בין האדם לבין העולם הסובב אותו, בשאיפה להתרחבות ולהתפשטות עד אין קץ.

התערוכה מאורגנת על ידי גרופיוס־באו, ברלין, בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות ומפעל הפיס. התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתו הנדיבה של מפעל הפיס

בתערוכה 4 חדרי אינסוף: 2 חדרי הצצה ו־2 חדרים שיש להיכנס אליהם. לכל מבקר תיאורטי מקצים 30 שניות לשהייה בחדר ולצילום בפועל אין מי שמאיץ באנשים להתקדם ולתת צ'אנס לאחרים.

יש חדרים בהם תחושת האין סוף יוצרת בעיה של חוסר התמצאות ושיווי משקל במרחב, זו גדולתה של האומנית.

יש כשש אולמות ומצגים בהתאם לתקופות ולנושאים השונים בעבודתה.

רשתות אין סוף אולם מאירהוף קומה ראשונה מהכניסה משם מתחילה התערוכה

רוחות הדלעות אולם מרכוס קומה 0

טיפוס הנקודות  בגן הפסלים ( כנראה פיספסתי)

זר של אהבה  קומה 2-

גנו של נרקיס 2-

אורו האינסופי של היקום  קומה 1 מול היציאה לנכים

 

כמה צילומים להמחשה:

 

 

כרטיסים?

https://tickets.tamuseum.org.il/

 

 

 

שתפו את הפוסט!