24 באפריל 2024 16:33
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תערוכת סאונד במוזיאון העיצוב חולון

 

20170628_110519A

 

סאונד

איך אנחנו מרגישים צלילים? האם אפשר לגעת במוזיקה?

תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה המזמינה את המבקרים לקחת חלק פעיל – לשמוע, לראות ולהרגיש סאונד

ארכיטקטורה של סאונד. צילום שי בן אפריים
ארכיטקטורה של סאונד. צילום שי בן אפריים

הערב 29.6.2017 נפתחה בסאונד כובש תערוכת "סאונד" במוזיאון העיצוב בחולון.

התערוכה מבקשת להציג באמצעות סאונד, כיצד נוצרים חלל, מרחב וחוויה, ולהראות שסאונד הוא רכיב משמעותי ומרכזי שמעוצב ומעצב חברה ותרבות. אף על פי שעולם העיצוב מזוהה עם מרכיבים פיזיים וחזותיים כמו חומר, צבעוניות וטקסטורה, דווקא סאונד, שנתפס כאלמנט מופשט, הוא אחד מחומרי הגלם המרכזיים העומדים לרשותו של המעצב.

 ??????????

??????????

מדובר בתערוכה רב חושית אינטראקטיבית התערוכה מתפרשת על פני כל גלריות המוזיאון ומחוצה לו וגם המבנה האיקוני, בעיצובו של רון ארד, הופך למבנה מוסיקלי משתנה.

במיוחד עבור התערוכה נבנה ועוצב חלל ייחודי, המשמש כמיצב אקוסטי-דינמי בשיתוף הקהל ומעביר חוויית שמע רב חושית שבה אפשר לא רק להאזין אלא גם להרגיש סאונד

המבקרים יוכלו לממש את הפוטנציאל המוסיקלי באובייקטים מגוונים כמו: חולצה, כוס ואפילו בננה

מדובר בתערוכה המתחלקת לשתי הקומות, בקומה העליונה מוצגים מתוך אוסף איטלקי.

לראות סאונד בודקת את הקשר בין סאונד לאובייקט באמצעות עשרות אובייקטים איקוניים של מערכות שמע החל משנות ה-60 ועד לעיצובים חדשניים ביותר. את התערוכה המקורית אצרו דומיטילה דרדי ואליזבת'ה פיזו מהקרן הבינלאומית למוסיקה באיטליה (IMF) והיא מוצגת לראשונה במסגרת מוזיאלית. דרך האובייקטים אפשר לראות כיצד התפתחות הטכנולוגיה האלחוטית השפיעה על עבודתם של מעצבים והובילה לשינוי משמעותי בהגדרת החפצים, באופן השימוש בהם ובתפיסה העיצובית.

??????????

??????????

20170628_105604

20170628_110323A

ההצגה של אובייקטים איקוניים כמו Phonosuper, רדיו-פטיפון של דיטר ראמס מ-1960, לצד עבודות של מעצבים עכשוויים כמו רמקול MUO האלחוטי של רוס לאבגרוב, מדגימה לא רק שינוי בעבודת המעצב כי אם גם שינוי בהרגלים ובדפוסי האזנה – כלומר, מעבר מימים של האזנה משותפת סביב רדיו – רהיט מעוצב נייח ומרכזי בכל סלון, להאזנה אישית, באמצעות מכשירים קטנים וניידים.

התערוכה כוללת גם פרויקטים אינטראקטיביים שהופכים את המבקרים מצרכני סאונד ליצרני סאונד: Lego MusicשלEsteban Cardona & Benson Rongיאפשר למבקרים ליצור סאונד דרך משחק עם אבני הלגו האייקוניות, ואילו באמצעות Ototo של יורי סוזוקי יוכלו המבקרים לממש את הפוטנציאל המוסיקלי הטמון בכל אובייקט – חולצה, כוס ואפילו בננה.

עוד יוצגו פלטפורמות מוסיקליות המיועדות לבעלי צרכים מיוחדים: צמד הרמקולים MISS שעיצבה שרונה מרלין מיועד למשתמשים בעלי קשיי שמיעה. הרמקולים מתרגמים קולות למרקמים ויזואליים וויברציות ברצפה, המורגשות באמצעות כפות הרגליים. הפלטפורמה המוזיקלית הטיפולית "סנכרון" בעיצוב קנת טיי עוזרת להורים ולילדים אוטיסטיים לפתח ערוץ תקשורת באמצעות אימפרוביזציה מוזיקלית.

חלק זה של התערוכה נהנה מתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב ושגרירות איטליה בישראל; פורום התרבות האוסטרי תל אביב ושגרירות אוסטריה בישראל.

 20170628_110357A

בקומה התחתונה ספה עגולה ורמקולים היקפיים כאשר בתקרה מצג אורקולי המאפשר תחושות אינטראקטיביות של הצופה המשתתף כפעיל בהאזנה לצלילים היקפיים.

סאונד. מוזיאון העיצוב חולון. צילום שי בן אפרים (4)
סאונד. מוזיאון העיצוב חולון. צילום שי בן אפרים (4)

להרגיש סאונד (Sense of Sound)נבנה כמיצב מקורי ואינטראקטיבי שיצרו ענת ספרן ולילך שטיאט במיוחד עבור חלל גלריית ד"ר שולמית כצמן (הגלריה התחתונה). המיצב מורכב משתי מערכות רמקולים ב-16 ערוצים, האחת היקפית והשנייה מוטמעת בגבעה המרכזית. המבקרים מוזמנים לחוות את הסאונד ואת התצוגה החזותית שלו בישיבה ובשכיבה על הגבעה שתתפוס כמעט את כל חלל הגלריה. האמנים: רופרט הובר, גיורי פוליטי, דני מאיר, אלון פרץ, אילן גרין, אוהד פישוף, גלעד כהנא והאחיות לוז יצרו עבודות סאונד מקוריות המותאמות למיצב, שיתורגמו בתערוכה לייצוגים חזותיים המושפעים מתנועת המבקרים בחלל בזמן אמת.

ארכיטקטורה של סאונד/סאונד של ארכיטקטורה – מבנה מוזיאון העיצוב חולון האיקוני בעיצובו של רון ארד, שזכה לשבחים וסיקור רב ברחבי העולם, הופך במהלך חודשי התערוכה למבנה מוסיקלי. כ-100 רמקולים שהוצמדו למבנה באמצעות מגנטים ישמיעו צלילים ב-16 ערוצים תוך התייחסות לצורה, לחומר ולסביבה בה נמצא המוזיאון. את המיצב יצרו ענת ספרן ולילך שטיאט בשיתוף רופרט הוברט, גיורי פוליטי, דני מאיר ואלון פרץ. המיצב ישתנה בהתאמה לשעות היום והמבקרים יוכלו ליצור צלילים שיתווספו לקולות שיופקו מהמבנה.

שני המיצבים מתאפשרים בזכות הסיוע של חברת מוראל

חברת רמקולי מוראל (Morel) היא מותג ויצרן בוטיק מהמובילים בעיצוב, טכנולוגיה וייצור רמקולים למערכות אודיו ביתי ורכב משנת 1975, ונותנת חסות לתערוכה. למוראל מוניטין רב שנים בתעשיית המוסיקה הבינלאומית ומוצריה משווקים במעל 60 מדינות בעולם.

29/6/17 – 28/10/17

מוזיאון העיצוב חולון

רחוב פנחס איילון 8, חולון

שעות פתיחת המוזיאון:

ימים ב' ו-ד': 16:00-10:00

ימים ג' ה' ושבת: 18:00-10:00

יום ו': 14:00-10:00

יום א': סגור

 

 

שתפו את הפוסט!