20 באפריל 2024 15:28
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרופא הגרמני – סרט עוכר שלווה

הרופא הגרמני – סרט עוכר שלווה

עד ליום בו ראיתי את הסרט הזה, לא קלטתי עד כמה היתה ואולי עדיין קיימת בארגנטינה ודרום אמריקה קהילה גרמנית, חלקה הרב נאצים דור שני ושלישי החיים ממש בטריטוריה גרמנית (נאצית למועד הסרט), ממש מחריד!

הסרט הרופא הגרמני תוצרת ארגנטינה, דובר ספרדית וגרמנית.

הרופא הגרמני

Wakolda

סרטה של לוסיה פואנזו

A film By Lucía Puenzo

זהו סיפור על רופא גרמני, נאצי ידוע, מאלה שברחו לדרום אמריקה אחרי המלחמה כשהם מלאים בכסף ששדדו מהיהודים ומאחרים. בדרום אמריקה בידיעת הממשלות הם הפכו לאזרחים מהשורה, אפילו מכובדים, חלקם שינו את שמם וחלקם לא. "הרופא הגרמני", המבוסס על הספר "ווקולדה" פרי עטה של הבמאית לוסיה פואנזו, שהתייחס גם לסיבות המורכבות בהן פתחה ממשלת ארגנטינה את דלתה לכל כך הרבה נאצים, ואף חוקקה חוק שאפשר להם להשתמש בשמותיהם המקוריים. ערים שלמות כמו למשל ברילוצ'ה, אירחו אותם בזרועות פתוחות. מדוע מאות משפחות הפכו מקורבות לאותם גברים? וכיצד קיבלו הקהילות הגרמניות הסגורות הללו, שהתיישבו בפטגוניה שנים רבות לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, את עליית הנאציזם כשהפך למשהו כל כך מטורף? מעניין גם מה קרה לכל בני הנוער שגדלו בקהילות הללו? כשהתבגרו, הבינו על רקע אילו זוועות הם גדלו. כל הנושאים הללו הניעו את העלילה של "הרופא הגרמני", השילוב בין ההיסטוריה לבין סיפורה של משפחה שאולי חייתה עם אחד הפושעים הגדולים בכל הזמנים, מנגלה.

33

הרופא שבסיפור מתוודע למשפחה מקומית בפטגוניה, משתקע (הכסף!) במלון שהם מנהלים מחדש בברילוצ'ה, ומתחיל "לטפל" בהם. הבת סובלת מבעיות גדילה, האשה בהריון עם תאומים שהיא יולדת. האשה היא ממוצא גרמני והיא שולחת את ילדיה לבית ספר גרמני בו כולם נראים אריים והחינוך של חלקם מהבית הוא נאצי. היא עצמה למדה בבית הספר הזה כשבילדותה חגגו יום הולדת לפיהרר ודגלים נאציים עטורי צלבי קרס התנופפו. לילדה לילית בגלל גובהה אין חברות וחברים וכולם מציקים לה, זה שדה ההזדמנויות של הרופא לעשות בה ניסיונות גדילה שערך לבקר בארגנטינה. לאט לאט נשבים בני המשפחה באישיותו הכריזמטית והנימוסים האלגנטיים שלו, הידע המדעי שלו והכסף שלו, עד שהם מגלים שהם גרים עם אחד הפושעים הגדולים בכל הזמנים. המודל המשפחתי מעורר אצל הרופא את האובססיה שלו לטוהר ודיוק. בעיקר לילית בת ה- 12 שגופה קטן במיוחד לגילה.

כשמודיעים בטלוויזיה על לכידתו של אייכמן, מתחיל להתעורר המנגנון הנאצי המשומן לפעול למילוט שלו, ובדקה האחרונה לפני הגעת סוכני המוסד שמקבלים את המידע מסוכנת מקומית הוא נמלט במטוס לברזיל.

הסרט מתאר תקופה ב-1960, כבר ב- 1959 כולם החלו לגלות מה קרה במלחמת העולם השנייה. אבל יתכן שלא כולם היו מודעים לתפקיד של הרופאים הגרמניים ולמה שהתרחש במחנות ההשמדה והגירוש. אלו דברים שהחלו להתגלות עם המשפטים שנערכו בשנים שאחר כך. הקהילה הגרמנית בברילוצ'ה, הייתה מוכנה לקלוט את הגרמנים שברחו והיו זקוקים לפספורט מזויף, לזהות חדשה, לעבודה חדשה. היו רשתות שהיו מוכנות לעשות את זה וגרמו לאנשים רבים להעלם. וכמובן היו ארגנטינאים רבים שלא היו ממוצא גרמני שידעו פחות או יותר מי היו האנשים הללו. בבית הספר אליו הולכים הילדים בסרט, שהיה בית ספר נאצי במוצהר וגלוי בזמן המלחמה, החלו לאחר המלחמה להסתיר את כל הקשרים הנאציים שלהם. למעשה הפושע הנאצי אריך פריבקה גר בברילוצ'ה עשרות שנים והיה מנהל בית-הספר הזה. כשהוא התגלה והוסגר אנשים רבים בברילוצ'ה אמרו "איזה אדם זקן ונחמד".

 

זה ידוע שמנגלה חי בארגנטינה 4-5 שנים. שמו אפילו הופיע בספר הטלפונים, הייתה לו חברה לייצור תרופות, הוא הסתובב ברחבי המדינה ללא בעיה. כשאייכמן נתפס על ידי המוסד, הוא נעלם והתגלה בפרגוואי שישה חודשים לאחר מכן. הסרט מתרכז באותם שישה חודשים כשעקבותיו נעלמו לזמן מה. יש שטוענים שהוא היה בברילו'צה באותה עת. סיפור המשפחה שהוא מתגורר בביתה הוא בחלקו בדוי. אבל הסיפור בהחלט יכול היה לקרות גם במציאות. נורה אלדוק המרגלת הישראלית, היא דמות שהייתה קיימת במציאות ומבוססת על אישה שגופתה נמצאה כמה ימים לאחר עזיבתו של מנגלה את ברילוצ'ה. יש אומרים שהיא הייתה מתנדבת של המוסד, אחרים אומרים שהיא הייתה באזור לשבוע של סקי ושמותה היה תאונה. אבל אנשים משגרירות ישראל באו לחפש את הגופה ,לקחו כל מיני מסמכים ותייקו את האירוע.

בליהוק לדמותו של מנגלה נמצא שחקן שיכול לדבר ספרדית שוטפת וכן גרמנית ושיהיה לו מראה המזכיר את מנגלה באותו גיל פחות או יותר. אצל אלכס ברנדמוהל מצאו את כל מה שחיפשו. הוא מדבר גרמנית מושלמת, הוא יכול היה לעשות את המבטא של מנגלה מן האזור שהוא הגיע מגרמניה והוא מדבר ספרדית מצוין, הוא עבד על העלמת המבטא הספרדי שלו ומדבר במבטא ארגנטינאי וכמובן הוא גם מאד דומה למנגלה פיזית. אם תשימו תמונה של האחד ליד השני התוצאה היא מפחידה.

הליהוק של לילית נמשך 8 חודשים, נבחנו המון ילדות, זה תפקיד מרכזי מאד משום שהילדה מופיעה כמעט בכל סצינה.

22

11

לגבי נטליה אוריירו , חיפשו שחקנית גרמניה או שחקנית ארגנטינאית שתוכל לדבר גרמנית. נבחרה נטליה מהסרט 'ילדות במנובה', נשאלה אם היא תוכל ללמוד לדבר גרמנית, אפילו בצורה פונטית. במשך חודשיים היא לקחה שיעורים בגרמנית מדי יום. היא זמרת והיא מדברת רוסית מושלמת. היא עשתה את זה, היא למדה.

יש משהו בפטגוניה, היא נראית כאילו היא האין-סוף. ארגנטינה היא כל כך גדולה במיוחד עבור אירופאים. יש מרחקים כל כך גדולים כדי להגיע מעיר אחת לשנייה. יש משהו מרתק בניסיון להעביר את הגודל והעוצמה של המדינה אל המסך. וזה מה שקורה בסצינות הראשונות.

מנגלה לא נתפס מעולם.

תחושה קשה מאוד מלווה את הצופה, האם החיה הנאצית שוב תרים ראש בדרום אמריקה? לא נראה שהשלטונות עושים משהו למנוע זאת.

אין בסרט הזה אף מלה על היהודים מלבד האיזכור בתפיסתו של אייכמן, ולמי שלא קלט עד הסוף מיהו הרופא הגרמני, בסוף מגלים לך. כל אחד יכול לנחש זאת מהתחלה. מנגלה אחרי שנמלט לברזיל המשיך במעשיו הנפשעים עד שמת (בטביעה, גרסת השלטונות).

סרט חובה!

תסריט ובימוי: לוסיה פואנזו, Lucía Puenzo

מבוסס על הנובלה "ווקולדה" פרי עטה.

צילום: ניקולס פואנזו

עריכה: הוגו פרימרו

עיצוב: מרסלו צ'בס

הפקה: לוסיה פואנזו

 

שחקנים

מנגלה: אלכס ברנדמהול Alex Brendemuhl

אווה: נטליה אוריירו Natalia Oreiro

אנזו: דייגו פרטי Diego Peretti

נורה אלדוק: אלנה רוג'ר Elena Roger

קלאוס: גיירמו פניג

אחות: אנה פאולס

תומאס: אלן דייסיץ

ובתפקיד לילית בפעם הראשונה בקולנוע : פלורנסיה באדו Florencia Bado

זוכה 10 פרסי האקדמיה הארגנטינאית לקולנוע ובהם הסרט הטוב ביותר, הבימאית הטובה ביותר, שחקן, שחקן ושחקנית משנה ותגלית השנה

ארגנטינה 2013 , ספרדית וגרמנית תרגום לעברית ואנגלית.

החל מ 17/7/2014 בסינמטק ת"א ורחבי הארץ

שתפו את הפוסט!