19 במרץ 2024 6:29

סוסיתא על עלייתה ונפילתה של תעשיית הרכב הישראלית.

סוסיתא

הסיפור המפתיע (ויש שיאמרו – הצפוי) על עלייתה ונפילתה של תעשיית הרכב הישראלית.

יום רביעי, 14.4, בשעה 21:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

פסטיבל חיפה 2020

סוסיתא זה לא רק אוטו מפיברגלס. סוסיתא היא גם סמל ישראלי שמוּכּר בכל בית. אך מה שלא ידוע הוא הסיפור האמיתי שטרם סופר על קורותיה של המכונית המיתולוגית.

הסוסיתא הראשונה יוצרה ב-1958. מאחורי הפרוייקט עמד יצחק שובינסקי, סוחר חיפני שעד אז עסק ביבוא לקרדה, ביצים וטבק מטורקיה. הוא נכנס לשותפות עם תעשיין ישראלי אחר, לדיסלאב שנלר, ויחדיו הקימו את מפעל אוטוקרס בחיפה. שובינסקי פנה לחברת הרכב הבריטית רילאיינט, ובשיתוף מהנדסים ישראלים פותח האבטיפוס, שהורכב מפיברגלס. ההתחלה היתה מבטיחה, הממשלה נתנה גיבוי לתעשיית הרכב הצעירה, והסוסיתא הפכה ללהיט בישראל, למרות טענות רבות על בטיחות הרכב, ועל  אורות ובלמים  שלא תמיד עבדו.

עם ההצלחה, באה התרחבות החברה, ומפעל חדש נבנה כדי לספק את הביקוש. אלא שאז, החלו לרחף מעל ראשו של שובינסקי חשדות כלכליים ופליליים. איך זה נגמר? בסוף, כולם יודעים.

הבמאי אבי וייסבלאי ("הטקס", "הרצח: תעלומת ארלוזורוב") חוזר אל סיפורו של שובינסקי ומכונית הפיברגלס שלו, ששיגעה מדינה שלמה, ניסתה לכבוש את העולם, אך אז התנגשה חזיתית במציאות הישראלית.

התיעוד הנדיר מאפשר הצצה אל מאחורי הקלעים של תעשיית המכוניות בישראל ומציג סיפור מצחיק/עצוב על חלום שנעלם.

בימוי, תסריט, עריכה והפקה: אבי וייסבלאי | צילום: רותם ירון | מוזיקה: עמית פוזננסקי | עיצוב פסקול: ארז עיני שביט | אנימציה: זיק לב | עיצוב: אדרבא | אפקטים ויזואליים: דני כהן

הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה (65 דק', ישראל, 2020)

שתפו את הפוסט!