27 ביולי 2024 4:16
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרך הנוף והיין בשומרון – פסח 2018

יחצ
יחצ

דרך הנוף והיין בשומרון – פסח 2018

חמישים שנה שהשומרון מיושב על ידי מתיישבים ומתנחלים, בסיור בן כמה שעות ראיתי חבל ארץ מלא התיישבות ובניה ונופים ואתרים על קצה האצבע. הנסיעה לשומרון קלה והכבישים נוחים ושמורים. פסח הוא חג שמאפשר להכיר את חבל הארץ הזה ובאמת שיש מלא מקומות ואטרקציות לבקר. הסיור בו השתתפתי כמקדים לחג התמקד בשני מקומות "המרפסת של המדינה" בפדואל ויקב טורא שברחלים.

??????????

השומרון כמו שאר חבלי הארץ מלא ביקבים, אנחנו חובבי היין פוגשים אותם בתערוכת סומלייה ובשאר מקומות שמחברים את היין לאדם.

השנה אמנם לא לגמתי יין בדוכן של יקב טורא ואחרים בתערוכת סומלייה, אבל ראיתי, צילמתי ואיזכרתי. כמובן שיש עוד יקבים בדרך היין בשומרון כמו יקב גבעות בואך שילה, יקב ארנון ויקב תום וגם הר ברכה ואולי עוד.

על מנת להכיר את האיזור והשומרון אני ממליץ להגיע ל"מרפסת של המדינה" בפדואל. תצפית ונקודת מוצא לטיולים וסיורים רגליים באיזור. לא סתם זה נקרא "המרפסת של המדינה" זו נקודת תצפית אל רוב חלקי הארץ ביום של ראות טובה (הגענו באובך) ניתן לצפות כאן ממודיעין, ראשון לציון אשקלון, תל אביב ועד חיפה. במקום מסלול טיול לדיר קלעה לבקר במבצר השמור היטב, או לדיר סמאו בצד השני, חורבה שהיא חווה חקלאית ביזנטית מהגדולות בשומרון.

20180308_102525A

20180308_110445A

??????????

הערה למרות עשרות אלפי מטיילים שמגיעים לא ראיתי שירותים , בואו עם חיתול. או כדרך הטבע.

מכאן נסענו לרחלים, היישוב רחלים הוא התנחלות שהוקמה ב1991, היה היאחזות וכרגיל כמו בשומרון הפך לישוב מתנחלים\מתיישבים עם השנים, על כל הבעיות הכרוכות בכך.

יקב טורא שהוא יקב בוטיק המייצר כ 100 אלף בקבוקים בשנה נמצא כאן, היקב נחשב לאחד מיקבי הבוטיק הטובים בארץ. יקב "טורא" הינו יקב אחוזה משפחתי ומוקפד (Estate Winery), בין הבודדים הקיימים בישראל. זהו יקב בו בעלי היקב, ארז וורד בן סעדון ארז סיים לימודיו קורס ייננים באונ' תל חי וורד באונ' אריאל, הם גם הבעלים של הכרמים הנמצאים באזור, ומכרמים אלה מגיעים הענבים ליקב.

ורד וארז בן סעדון קרדיט יחצ4

 ??????????

??????????

את הכרמים הם נטעו תוך שהם אוספים פרוטה לפרוטה וחיו חיי מחסור ועבודה קשה, אבל נאחזו בקרקע וברעיון והקימו את הכרם. מאחר ולא נמצאו קונים לענבים מכיוון שהם מ"השטחים" בנו את היקב ב 2003. בשל תנאי האקלים הקיצוניים, תנאי השטח והאדמה הכרמים התגלו ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ, הכרם נמצא על רכס הר בגובה 850 מטר, החשוף לתנאים אופטימליים לגידול ענבי יין משובחים.

 כרמים יקב טורא5

בכרמים גדלים 14 זני הענבים הפופולריים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, שיראז, פטיט ורדו, פינו נואר, שרדונה, סוביניון בלאן, גוורצטרמינר וויוניה, מהם מייצרים ביקב 3 סדרות שניים-עשר סוגים של יין. סדרת הבסיס היא ‘מאונטן ויסטה’ ובה יש את רוב התוצרת של היקב, ובסך הכל שישה יינות: פינו נואר, בלנד אחד, שני לבנים שאחד מהם חצי יבש, רוזה ויין קינוח עדין.

??????????

??????????

 

במקום חוות חביות בהן  ממתין היין להבשלתו.

 

טעמתי כאן קברנה סובניון מעולה 2015 וגיוורצטרמינר 2016  מצוין שני היינות טעמתי בעת ארוחה חלבית כאשר המנות מיוצרות כולל הגבינות באיתמר על ידי רחל צימרמן , הכל אורגני תוצרת עצמית. (הארוחה כללה שכללה לחמים תוצרת עצמית, לחמניות, 4 סוגי גבינות תוצרת עצמית, סלטים שונים, חציל בטחינה, מטבלים, קיש בטטה, קיש עגבניות וקיש חצילים, דג סלמון, והרבה קינוחים טעימים.) גם טעמנו קינוחים – עבודת יד של 'המאפים של שרית'.

 ??????????

??????????

 

ביקב פועל מרכז מבקרים, המכיל עד 55 איש, בו ניתן לסייר, לטעום ממבחר יינות היקב ואף ליהנות מארוחה בשרית/חלבית בתאום מראש, כמו כן ניתן לרכוש במקום את שמן הזית המעולה שמופק בבית בד במקום, ומוצרים נוספים במחירים מיוחדים.

 ??????????

 

יש לציין שמבחוץ היקב עושה בעונה זו פחות רושם מאשר הפנים שלו, מאידך יש חצר מדהימה לאירוח ופיקניקים. בחוה"מ פסח מוזמן הקהל הרחב ליהנות מחוויה מיוחדת לכל המשפחה, הכל ללא תשלום. מרכז המבקרים של יקב טורא פותח דלתותיו בחול המועד פסח ללא תשלום עם מגוון פעילויות לילדים ולהורים: טעימות יין ושמן זית תוצרת יקב טורא ללא תשלום, מפגש עם ורד וארז בן סעדון בעלי היקב שיספרו את סיפור הקמת היקב, הכרת עולם היין על רגל אחת: מהו תהליך ייצור והפקת יינות, אילו יינות מתאימים למאכלי בשר ו/או למנות חלביות?, מהם הזנים השונים של יינות אדומים ולבנים? תהליך הביקבוק והשעם ועוד. לילדים יוקרן סרט מתואם לילדים המסביר מהו תהליך ייצור היין ביקב.

??????????

יקב טורא מבחינתי אכן מיישם את כל מה שיין מסמל עבורי, אדמה, רוח, והאדם.

סמוך ליקב ברחלים נמצא אתר מעין איל אשר יושק במהלך חוה"מ המעיין המשודרג לזכרו של אייל יפרח ז"ל ( אחד משלושת הנערים שנחטפו כשעמדו בטרמפיאדה בצומת גוש עציון בדרך מהישיבה לביתם). המעיין המלאכותי צופה אל עבר הרי השומרון הירוקים ובנוי בצורת אייל, סביבה מטופחת ומאורגנת גם לפיקניקים ומפגשים.

??????????

20180308_132848A

מחפשים עוד סיבות לבקר?

יקב טורא

http://www.turawinery.com/he/

לתיירות שומרון אין אתר פעיל.

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!