20 באפריל 2024 11:38
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

" מעבר לקשת" עונת הקונצרטים החדשה של רביעיית כרמל

עונת הקונצרטים החדשה של רביעיית כרמל –

מעבר לקשת – ברחבי הארץ

רביעיית כרמל, מההרכבים הקאמריים המובילים של ישראל, זוכת תחרויות האביב, מציגה עונה חדשה ומרתקת של קונצרטים מוסברים, מלווים בקטעי משחק, קריאה, שירה ועוד: בירושלים, חיפה, תל אביב וזכרון יעקב וגם סדרה באנגלית (פרטים בהמשך).

 

צילום סטנלי ווטרמן

הרביעייה מנגנת בדיוק, בלהט ובמיקוד… הביצוע היה מעוצב ונלהב, עם אופי תוסס ולוהט שקשה היה לעמוד בפניו." (ניו יורק טיימז)

"רביעיית כרמל ניחנה באיכות מיוחדת שכמוה לא רואים הרבה על הבמות כאן"
(נעם בן זאב, הארץ 2012)

סדרת הקונצרטים המונחים “מעבר לקשת” מבקשת להעשיר את חווית ההאזנה באמצעות חשיפת עולמן הרבגוני של היצירות במגוון אמצעי מולטימדיה. מנחה הסדרה וויולן ההרכב,יואל גרינברג, הוא מרצה באוניברסיטת בר-אילן, שלמד באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת פרינסטון בארה”ב, וזכה במגוון מלגות יוקרתיות, בכללן מלגת פולברייט. חברות הרביעייה רחל רינגלשטיין, ליאה רייחלין ותמי ווטרמן – אשר בנוסף על הכשרתן המוסיקלית הן בוגרות סדנאות תיאטרון בניסן נתיב, בבית צבי ובתיאטרון “בימתיים” -מעשירות את דברי ההסבר בקטעי תיאטרון, דוגמאות ספרותיות ועוד. יחד, הארבעה יוצרים חוויה עשירת תוכן המוגשת באופן חי ובלתי אמצעי, ובאווירה בלתי מעונבת.

 

קונצרט מס' 1

קשת של צבעים

 

 

בטהובן – רביעיית כלי קשת במי במול מז'ור אופ. 74 "הנבל"

ראוול – רביעיית כלי קשת בפה מז'ור

הצליל האחיד וההומוגני הוא מהתכונות היפות ביותר של רביעיית כלי הקשת, אך הוא מציב גם אתגר – כיצד אפשר להרחיב את עולם הצליל של ההרכב? בטהובן שאף להוסיף עוצמה תזמורתית בכדי להרחיב את ההבעה הדרמטית של הרביעייה. לעומתו, ראוול, בדומה לציירים האימפרסיוניסטים, השתמש בגוונים עדינים כדי ליצור קליידוסקופ מוסיקלי עדין ומשכר.

חיפה ■ מוזיאון טיקוטין ■ חמישי ■ 17.10.13 ■ 20:00

ת"א ■ הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה ■ שישי ■ 18.10.13 ■ 11:30

ירושלים עברית ■ משכנות שאננים ■ שלישי ■ 22.10.13 ■ 20:00

ירושלים אנגלית ■ משכנות שאננים ■ רביעי ■ 23.10.13 ■ 20:00

זכרון יעקב ■ מוזיאון העלייה הראשונה ■ רביעי ■ 30.10.13 ■ 20:30

 

קונצרט מס' 2

באך אני נזכר 

 

אורחים מיוחדים: צמד הפסנתרנים סילבר-גרבורג

באך – קונצ'רטו כפול לשני פסנתרים בדו מינור (גרסת המלחין לקונצ'רטו הכפול לשני כינורות)

שומאן – חמישיית פסנתר במי במול מז'ור אופ. 44

באך הביא את מוסיקת הבארוק לשיא, אך גם לסיכום. לאחר מותו, הפך באך לנציגו המובהק של העבר, והמוסיקה שלו נחשבה למיושנת. בתקופה הרומנטית התגלה באך מחדש, והפך למקור השראה כמעט מיסטי עבור מלחיני התקופה, בהם בטהובן, מנדלסון, ושומאן, שחמישיית הפסנתר המהוללת שלו שופעת השפעות של גדול מלחיני הבארוק.

ירושלים עברית ■ משכנות שאננים ■ שלישי ■ 7.1.14 ■ 20:00

ירושלים אנגלית ■ משכנות שאננים ■ רביעי ■ 8.1.14 ■ 20:00

חיפה ■ מוזיאון טיקוטין ■ חמישי ■ 9.1.14 ■ 20:00

ת"א ■ הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה ■ שישי ■ 10.1.14 ■ 11:30

 

קונצרט מס' 3

ובחרת בחיים

 

מנדלסון – רביעיית כלי קשת בלה מינור אופ. 13

בן-חיים – רביעיית כלי קשת מס' 1 אופ. 21

קונצרט מיוחד לרגל השקת תקליטור של רביעיית כרמל הכולל יצירות מאת בן-חיים

מעורבותם של יהודים בהלחנת מוסיקה קלאסית משקפת ומגדירה את יחסם אל החברה הסובבת. האם המלחין רוצה "ללכת בדרכי הגויים", ולחקות את סגנונם? או שמא הוא מעוניין לצקת למוסיקה שלו תוכן יהודי מקורי? מנדלסון ובן חיים מציגים גישות הפוכות בשתי יצירות מופלאות וסוחפות.

ירושלים עברית ■ משכנות שאננים ■ שלישי ■ 4.3.14 ■ 20:00

ירושלים אנגלית ■ משכנות שאננים ■ רביעי  ■5.3.14 ■ 20:00

חיפה ■ מוזיאון טיקוטין ■ חמישי ■ 6.3.14 ■ 20:00

ת"א ■ הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה ■ שישי ■ 7.3.14 ■ 11:30

זכרון יעקב ■ מוזיאון העלייה הראשונה ■ רביעי ■ 26.3.14 ■ 20:30

קונצרט מס' 4

בין שני עולמות

 

אורח מיוחד: הצ'לן הלל צרי

שוברט – חמישיית כלי קשת בדו מז'ור ד. 956

 

בדומה ליצירות מאוחרות אחרות של שוברט, ובדומה למלחין עצמו באותן שנים, החמישייה האדירה של שוברט כאילו תלויה על בלימה בין אופטימות לפסימיות, בין שמימיות לארציות,

ובמיוחד בין חיים למוות. תכנית סיום העונה תרד לעומק הליבה של היצירה, תוך בחינת השימוש שנעשה בה בסרטים, בספרים ובמחזות.

ירושלים עברית ■ משכנות שאננים ■ שלישי ■ 24.6.14 ■ 20:00

ירושלים אנגלית ■ משכנות שאננים ■ רביעי ■ 25.6.14 ■ 20:00

חיפה ■ מוזיאון טיקוטין ■ חמישי ■ 26.6.14 ■ 20:00

ת"א ■ הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה ■ שישי ■ 27.6.14 ■ 11:30

זכרון יעקב ■ מוזיאון העלייה הראשונה ■ רביעי ■ 2.7.14 ■ 20:30

 


תל אביב

הקונסרבטוריון הישראלי ע"ש לין ותד אריסון ■ רח' לואי מרשל 25 ■ 03-5466228

חיפה

אולם ע"ש רפאל אנג'ל, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית ■ שד' הנשיא 89 ■ 04-8383554

ירושלים

מרכז למוסיקה ירושלים, משכנות שאננים ■ 02-6241041

זכרון יעקב

מוזיאון העלייה הראשונה ■ רח' הנדיב 2 ■ 04-6297000

 

רביעיית כרמל

רחל רינגלשטיין-כינור, ליאה רייחלין-כינור,

דר. יואל גרינברג-ויולה, תמי ווטרמן-צ'לו

צילום בישקו

רביעיית כרמל נוסדה בשנת 1999 והיא מההרכבים הקאמרים הותיקים, הבולטים והרבגוניים בארץ. הרביעייה זכתה בפרסים ומלגות, בכללן פרס ראשון בתחרות הבינלאומית לרביעיות מיתרים "פראג וינה בודפשט", ברייכנאו, אוסטריה, ותחרויות האביב 2004 בתחום המוסיקה הקאמרית ובתחום ביצוע מוסיקה ישראלית. רביעיית כרמל הופיעה בקונצרטים ברחבי הארץ, אירופה וארה"ב, בכלל זה קונצרט באולם קארנגי, היא משתתפת קבועה בסדרות מרכזיות למוסיקה קאמרית בארץ ובפסטיבלים יוקרתיים בכללם הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים, "קול המוסיקה הקאמרית בגליל העליון" ועוד, וזכתה בהם לשבחי המבקרים והקהל. רביעיית כרמל שודרה בתחנות רדיו בארץ ובעולם בכללן "כל המוסיקה", תחנות השידור האמריקאיות WQXR ו-WOSU ותחנות שידור בקנדה ואוסטריה.

רביעיית כרמל מסורה לחינוך מוסיקלי ולהרחבת קהל המאזינים של המוסיקה הקאמרית ברחבי הארץ. בשנת 2007 ייסדה הרביעייה את סדרת הקונצרטים המונחים "מעבר לקשת" המבקשת להעשיר את חוויית ההאזנה באמצעות העמדת היצירות המושמעות בתוך הקשר תרבותי רחב יותר. הסדרה מונחית על ידי ויולן הרביעייה, ד"ר יואל גרינברג, שלמד מוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת פרינסטון, ארה"ב, ומכהן כמרצה בחוג למוסיקה באוניברסיטת בר-אילן. חברות הרביעייה רחל רינגלשטיין, ליאה רייחלין ותמי ווטרמן, אשר בנוסף על פעילותן המוסיקלית הן בוגרות סדנאות תיאטרון בניסן נתיב, בית צבי ו"בימתיים", מעשירות את קטעי ההסבר בקטעי תיאטרון, דוגמאות ספרותיות ועוד. ביקורות הקהל והתקשורת לסדרה זו היו נלהבות ללא יוצא מן הכלל. הסדרה מתקיימת בארבעה מוקדים ברחבי הארץ. הסדרה מועברת גם בשפה האנגלית, והיא הוצגה בקונצרטים באנגליה ובארה"ב.

רביעיית כרמל מבקשת גם להרחיב את הרפרטואר הנוכחי באמצעות הזמנת יצירות חדשות וחשיפה של יצירות מופת נשכחות. במסגרת זו הזמינה וביצעה הרביעייה בכורות של רביעיות מאת כרמל רז, יחזקאל בראון, רחל גלעין ועמוס אלקנה. בשנת 2011 חשפה הרביעייה חמישיית כלי קשת נשכחת מאת פאול בן-חיים. חמישייה זו, שלא בוצעה מאז שנות ה-1920 (אז זכתה לביקורות נלהבות), היא יצירה שאפתנית וחשובה, שחשיפתה מוסיפה נדבך חשוב בהבנת המוסיקה של בן-חיים. רביעיית כרמל מסורה גם לפעילות קהילתית, והעבירה קונצרטים מונחים מיוחדים לכבדי שמיעה וכן קונצרטים בבתי ספר ברחבי הארץ. הרביעייה למדה אצל מיטב המורים, בכללם חיים טאוב, חברי רביעיית המיתרים "אלבן ברג", וולטר לוין )רביעיית לה סאל(, אילן גרוניך ואבי אברמוביץ' וכן השתלמה אצל חברי הרביעיות אמדאוס, האגן, ברטוק וינאצ'ק. רביעיית כרמל שיתפה פעולה עם אמנים ידועי שם כגון הכנרים גדעון קרמר וניקולאי זניידר, הויולנית טביאה צימרמן הפסנתרנים איאן פאונטיין ופנינה זלצמן ז"ל, הגיטריסט עמנואל סגרה והחזן אלברטו מזרחי.

שתפו את הפוסט!