29 במרץ 2024 3:07
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גיברלטר חגיגת קולות ומחול פלמנקו ועד שירה מהמגרב

??????????

מעל במת האופרה הישראלית הופיעו תזמורת ירושלים מזרח מערב עם המנצח האנרגטי המוכשר, תום כהן. עם זמר הפלמנקו יהודה שוויקי ועם הזמר הפייטן הישראלי- הבינלאומי בנימין בוזגלו. כאשר מרכז הבמה אירח את המלכות של הפלמנקו בישראלשתי רקדניות הפלמנקו הבכירות בארץ שהעמידו דור שלם של רקדניות, שרון שגיא וקרן פסח. שרון וקרן שילבו כוחות במיוחד עבור הפקת המקור הזו ויצרו כוריאוגרפיות משותפות לקטעי דואו וסולו שעלו בביצוע בכורה אולי חד פעמי מרהיב מאין כמוהו.

יהודה שוויקי
יהודה שוויקי
בנימין בוזגלו
בנימין בוזגלו
שרון שגיא וקרן פסח
שרון שגיא וקרן פסח

פתח את הקונצרט הפייטן והזמר בנימין בוזגלו אשר נולד בצרפת ועלה בילדותו לישראל. גדל על  מוסיקה יהודית, מרוקאית ופלמנקו והושפע מחיים לוק, סאלים הללי וסמי אל מגריבי. בוזגלו מופיע ברחבי העולם בהרכבים מגוונים המשלבים תרבות יהודית וערבית. הוא מחייה ומחדש מוסיקה מסורתית של יהודי מרוקו ושל חבל אנדלוסיה, ומרחיב את הרפרטואר שלו לסגנונות לבנונים, אלג'יראים, טוניסאים ועוד. בוזגלו פועל לקירוב לבבות באמצעות המוסיקה, ומופיע עם מוסיקאים מוסלמים מרחבי העולם בפסטיבלים רבים במדינות שונות, בהן מדריד, ארצות הברית, צרפת, דובאי ובפרט מרוקו . והוא אכן הצליח לקרב את הצופים למוסיקה, התרבות והשירה של המגרב, השירה האנדלוסית  מהנשמה.

??????????

??????????

תזמורת ירושלים מזרח ומערב (לשעבר האנדלוסית ירושלים)  אשר הייתה במרכז המופע וליוותה, מפיקה ומבצעת בשפה מוסיקלית חדשה תוכניות מוסיקליות מתרבויות אגן הים-התיכון וסביבותיו. מקאמיים ומקצבים מזרחיים פוגשים הרמוניה מערבית  וביחד יוצרים תמהיל  הכי ישראלי שיש, וחוגגים את גיוון הקולות, התרבויות והסגנונות המוסיקליים העשיר.

??????????

תום כהן
תום כהן

??????????

??????????

??????????

בתזמורת חברים נגנים מהטובים בעולם בכלי נגינה מסורתיים, אתניים וערביים קלאסיים, לצד חטיבת כלי קשת, כלי הקשה וכלי נשיפה, המאפשרים ביצוע יצירות מורכבות, החל מקלאסיקה מצרית, דרך פלמנקו ספרדי, מוסיקה יוונית, עיראקית, תורכית ועד למוסיקה מן המגרב ברמת ביצוע ודיוק גבוהים ביותר ובשילוב עיבודים חדשניים.

החיבור של הזמר יהודה שוויקי למופע, שוויקי דמות מובילה בשירת הפלמנקו בישראל ובספרד. בעוד שסצנת מחול הפלמנקו משופעת בבתי ספר ורקדניות ורקדנים הרי ששוויקי מייצג את שירת הפלמנקו הגברית האותנטית הנחשבת לחלק חשוב ומשמעותי באמנות הפלמנקו שבלעדיו חוויית הפלמנקו אינה שלמה.

??????????

??????????

שוויקי שנולד בבאר שבע החל ללמוד לנגן בגיטרת פלמנקו בגיל  15 אז נשבה בקיסמה של המוסיקה "אותה נושמים וחיים האנדלוסים עוד ברחם אמם".

ב-2003 נסע לספרד לעיר האנדלוסית חרס דה לה פרונטרה, כדי להשתתף בסדנת גיטרה, שם התוודע לצד הווקאלי של הפלמנקו. הוא נרשם ללימודי נגינה ושירה באקדמיה לאמנות הפלמנקו בסוויליה והשתלב בקהילת הפלמנקו המקומית במסגרתה הופיע כשהוא שר ומנגן על במות המוקדשות לפלמנקו .

שני האייקונים האלו בוזגלו ושוויקי הפגינו נוכחות וכישרון על הבמה עד שנעתקה נשמתי, הליווי של התזמורת ושל נגן גיטרה פיטי קרילו שהגיע מספרד במיוחד היו מרגשים ווירטואוזיים, לא כל יום יוצא לשמוע שני ענקים כאלו על במה אחת ועוד על במת בית האופרה הישראלית. וכאלו לא די בשני בווירטואוזים האלו שתי הרקדניות שרון שגיא וקרן פסח הדהימו את הקהל שהריע בתשואות. , שרון שגיא מגיעה מפלמנקו נטורל אותו היא מנהלת, היא ילידת ירושלים, אשר חייתה 14 שנים בספרד שם פיתחה קריירה מקצועית והופיעה ולימדה בספרד וברחבי העולם.
מאז חזרתה לארץ יסדה [יחד עם עיריית ירושלים] את המרכז לאמנות הפלמנקו " דואנדה" אשר גדל והתפתח למרכז לאמנות הפלמנקו – flamenco  natural בו מתנהלים זה לצד זה בית ספר לפלמנקו ולהקה מקצועית, המופיעה למעלה מעשור ברחבי הארץ עם רפרטואר מופעים עשיר ומגוון. בניהולה האמנותי של שרון.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

קרן פסח באה מלהקת הפלמנקו 'רמנגאר',  אשר הוקמה בשנת 2006 על ידי צמד הרקדנים קרן ואבנר פסח ובניהולם האמנותי. ייחודה של להקת רמנגאר הוא בסגנונה האנרגטי והווירטואוזי לצד רמת ביצוע גבוהה ביותר ובהתמחות אמניה בסגנון ה- FLAMENCO PURO.  מופעי הלהקה מלווים במוסיקה חיה בלבד וכל מופע הינו חגיגת פלמנקו אמיתית המשולבת לעיתים באלתורים מלאי קסם.

שתי הדיוות של הפלמנקו על במה אחת זה לא עניין של יום, יום. כעת נחבר את כל התמהיל של הבמה עם המנצח המוכשר והאנרגטי עם הנגנים הכל כך מוכשרים אחד אחד מהתזמורת ירושלים מזרח ומערב, ושני הזמרים הווירטואוזים ותקבלו חגיגת צלילים אנדלוסיים בין המגרב לספרד, שירה במרוקאית, באלג'יראית עם יצירות מאת אגדות הפלמנקו פאקו דה לוסיה, קאמארון דה לה איסלה, דוקנדה וטומטיטו, לצד יוצרים ענקיים מן המגרב שהשפעות הפלמנקו ניכרות ביצירתם כמו סאלים הללי ולילי בוניש. והשירה הספרדית של שוויקי והליווי של פיטי קרילו (Fyty Carrilo) וירטואוז הגיטרה הספרדי וקיבלנו משהו שעוד לא היה כאן.

??????????

??????????

 

המופע הינו חלק מסדרת מזרח מערב המשותפת לאופרה הישראלית ולתזמורת ירושלים "מזרח מערב" בניהולו המוסיקלי של  תום כהן .

 ??????????

??????????

??????????

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!