27 ביולי 2024 5:13
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ישראל יוצאת לפנסיה" תערוכה חדשה במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון

תערוכה חדשה במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון

"ישראל יוצאת לפנסיה"

התערוכה מציגה את העבודות המשתתפות

בתחרות הדו-שנתית לקריקטורות לא פוליטיות

ע"ש פרידל שטרן ז"ל

לצד התערוכה של עבודות התחרות, יוצגו עבודותיה של שטרן

המשקפות את נקודת המבט המצוירת שלה לזקנה:

פורטרטים עצמיים מרגשים משנותיה האחרונות של שטרן,

ו"סדרת יערות הכרמל" – סדרת איורים משנות ה-80-70 של המאה העשרים, המציגה אנשים זקנים בפעילות יום יומית דוממת

 

 

כמו כן, תוצג מחווה מצוירת של המאייר ואמן האנימציה יוחנן לקיצביץ' לזוגיות מתבגרת, אותה קיבץ בספר "כלוב הזהב"


ערב פתיחת התערוכה, 11.3.2014, הוא גם ערב הצבעת הקהל לעבודה "חביבת הקהל", ובמסגרתו יוכרזו הזוכים בתחרות

 

במעמד הטקס, יעניק ראש העיר מוטי ששון, את פרס עפרון הזהב לשנת 2014, לאוצר הוותיק, העיתונאי ואיש התקשורת דן פתיר

אוצר אורח : ערן ליטוין

פתיחה: 11/3/14 – נעילה 21/6/14

השנה עתידה לחגוג מדינת ישראל, 66 שנים לתקומתה. ישראל כבר אינה מדינה צעירה הלוחמת בחזית ונאבקת על קיומה, היא עברה את שנות השלושים והארבעים עם התברגנותה. עכשיו לקראת גיל הפנסיה, מציגה התערוכה "ישראל יוצאת לפנסיה" את דמותה של המדינה ואת דמותם של הפנסיונרים החיים בה.

"ישראל יוצאת לפנסיה" היא תערוכה חדשה שתיפתח במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון בין 11.3 – 21.6 השנה.

בתערוכה שלושה פרקים:

  1. קריקטורות פרי התחרות הדו-שנתית השנייה לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן ז"ל, בנושא שהוא כותרת התערוכה כולה "ישראל יוצאת לפנסיה".
  2. קריקטורות של פרידל שטרן מתוך האוסף שהורישה למוזיאון, הנחשפות לעיני הציבור בפעם הראשונה, ומביאות זווית אישית על חייה כאישה יוצרת מבוגרת.
  3. המאייר יוחנן לקיצביץ' וספרו "כלוב הזהב" (2006), המאיר בצורה רגישה את החיים לאחר היציאה לפנסיה. נושאי איוריו של לקיצביץ' לקוחים מחיי היום-יום של בני זוג החיים יחד עשרות שנים, התחרות ביניהם, השמחה לאיד, התנשאות של האחד והפגיעה באחר.

על התחרות "ישראל יוצאת לפנסיה": על פי צוואתה של הקריקטוריסטית הישראלית פרידל שטרן, הוקמה  לפני מותה קרן על שמה וייעודה קיום תחרות קריקטורות לא פוליטיות המשקפות את הווי החיים בארץ.  המוזיאון מקיים זו הפעם השנייה את התחרות לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן ז"ל – בהתאם לצוואתה. תחרות זו, המתייחסת לקריקטורות שאינן פוליטיות, מתקיימת פעם בשנתיים ונושאת פרסים למקצוענים וחובבנים:

פרס למקום הראשון בקטגוריית המקצוענים הינו 21,000 ₪

ופרס למקום הראשון בקטגורית החובבים הינו  9,000 ₪.

עבודותיה של פרידל, אשר הורישה את האוסף העצום שהיה ברשותה לארכיון המוזיאון יוצגו גם הם בהזדמנות זו. פרידל זכורה כמאיירת וקריקטוריסטית שנונה ומצחיקה, אשר הצליחה "לתפוס" סיטואציות אנושיות מחיי היום-יום ובאופטימיות המזוהה איתה כל כך, ידעה למצוא את החיוך בכל אחת מן הסיטואציות. בתערוכה זו יוצגו עבודות שחושפות לראשונה את הצד הנוגה של פרידל. סדרת איורים שעשתה בשנות השבעים והשמונים של המאה שעברה בביקורה ביערות הכרמל בהם ניתן לראות אנשים מבוגרים, בפעילות יום יומית דוממת. בנוסף, יוצגו פורטרטים של פרידל אותם ציירה בשנותיה האחרונות וכמי שעסקה בדימוי העצמי הנשי לאורך שנותיה כמאיירת, אינה חוששת להראות את סימני הזמן כפי שמשתקפים במראה.

פרידל שטרן, נולדה בלייפציג שבגרמניה בשנת 1916 ועלתה ארצה בשנת 1936. בימי מלחמת העולם השנייה נמנתה עם מתנדבי היישוב לצבא הבריטי. היא הייתה אחת מחלוצי הקריקטוריסטים שפעלו. אישה יחידה בין קריקטוריסטים רבים שפעלה החל משנות הארבעים של המאה הקודמת. מתחילת שנות ה-50 הייתה פעילה כקריקטוריסטית בעיתונים מובילים כ"דבר", "דבר השבוע" "לאשה" ו"במחנה". איירה ספרים ועבדה כמורה שהעמידה דורות של תלמידים בבית הספר לאמנות בצלאל. שטרן חתמה על הקריקטורות שלה בכינוי "פרידל", ובציור של מעין כוכב, (בגרמנית – "שטרן").

שטרן התמקדה בקריקטורות העוסקות בנושאים חברתיים, ובתיאורים הומוריסטיים של חיי היום יום. הקו הגרפי שלה היה דינמי וציוריה שפעו אופטימיות, משולבת באירוניה עצמית. במהלך הקריירה שלה נמנעה מעיסוק בנושאים פוליטיים. הקריקטורות של פרידל עוסקות בעיקר בסוגיות חברתיות ובין- אישיות.

במסגרת התערוכה, יוחד  קיר לעבודותיו של המאייר יוחנן לקיצביץ' הלקוחות מתוך ספרו "כלוב הזהב" – אוסף מרהיב של מצבים ורגעים מעולמם של הפנסיונרים.

לקיצביץ' מספר על העבודות:

"הרעיון לסדרת ציורים של זוג מבוגרים היושבים זה מול זה בכורסה היו ליומן חיים של בני גיל הזהב החיים בכלוב הזהב. הציורים מתארים את החיים בזוגיות מתמשכת ואת היחסים בין בני הזוג. ציירתי אותם באהדה ובחיוך, לפעמים בעצב ובסרקזם, אבל תמיד באהבה, כמו בציור האחרון בסדרה שכותרתו  "בסוף האהבה מנצחת".

לקיצביץ', יליד יוגוסלביה, הינו בוגר המחזור הראשון ביחידה לאנימציה בבצלאל. . מיד אחרי לימודיו הצטרף כאנימטור, גראפיקאי, מעצב ותפאורן לטלוויזיה הישראלית שהייתה אז בתחילת דרכה ועבד בה עבד עד לשנת –  2005 במשך 33 שנים. העבודות הראשונות היו בעיקר יצירת "פתיחים " מצוירים עבור תוכניות שונות. אחת העבודות המזוהות עם לקיצביץ' יותר מכל היא התכנית "ניקוי ראש" שהייתה התכנית הסאטירית הראשונה בטלביזיה הישראלית. בין השנים 1974-1977,

בנוסף לעבודתו בטלוויזיה הישראלית פרסם קריקטורות בעיתונים "מעריב", "חדשות", "מוניטין" ו"קול ירושלים". אייר ספרי ילדים רבים, ויצר את הדמות "שוש" שהפכה למותג של חברת "עלית".

פרס עיפרון הזהב לשנת 2014 מוענק לדן פתיר:

פרס עיפרון הזהב מוענק מידי שנה על ידי המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון, לבכירי הקריקטוריסטים על מפעל חייהם בתחום הקריקטורה. השנה, יוענק הפרס לאוצר הקריקטורות הוותיק והעיתונאי הבכיר דן פתיר, למרות שאינו קריקטוריסט, על תרומתו לעולם הקריקטורה הישראלי. פתיר נחשב למומחה בכיר בתחום הקריקטורה הישראלית ולאורך השנים אצר 19 תערוכות בארץ ובחו"ל. פתיר עמד בראש ועדת ההיגוי לפתיחת המוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון, דאג להעברת ארכיונים רבים של מאיירים וכן יזם וליווה את העברת האוסף החשוב של יעקב הורביץ ז"ל המכיל גזרי קריקטורה מן העיתונות היומית בין השנים 1964-1995, לארכיון המוזיאון.

ההכרזה על הזוכים בתחרות תתקיים בערב פתיחת התערוכה

 

יום שלישי, 11 במרץ 2014 מהשעה 18:00

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס

רחוב חיים ויצמן 61, חולון.

 

מחיר כניסה ליחיד: 15 ₪

סטודנטים, חיילים ואזרחים ותיקים: 10 ש"ח
ילדים עד גיל 5: חינם

 

www.cartoon.org.il

טלפון 03-6521849,

המוזיאון פתוח:

ימים ב' ,ד' ,ו' : 10:00 – 13:00

ימים ג', ה': 17:00 – 20:00

יום שבת: 10:00 – 15:00

שתפו את הפוסט!