27 ביולי 2024 5:20
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זמרי קולגיום ת"א עם הסימפונייטה ב"ש בביצוע הרקוויאם של מוצארט

זמרי קולגיום ת"א עם הסימפונייטה ב"ש בביצוע הרקוויאם של מוצארט

הרקוויאם של מוצארט

תפילת אשכבה אלוהית למתים (מיסה פרו דפונקטיס) הכוללת רק ארבעה חלקים  מתוך המיסה המקובלת ללא פרקי הגלוריה והקרדו.

באופן מוזר יצא שמוצארט החל בכתיבה של הרקוויאם חודשים מועטים לפני מותו שלו לפי הזמנה של הרוזן פון ואלזג שטופך אשר רצה להנציח את מותה של אשתו.

אולם הרוזן שילם עבור היצירה ואין איש יודע למה התכוון, יש הסוברים שלצורך האדרת שמו עצמו. כך הוא נהג לעשות לרבות יצירות ממלחינים, להוציא לאור בשמו כאילו הוא חיבר אותן.

מוצארט לא הספיק להשלים את ההלחנה והכתיבה, הוא רשם את הפתיחה (Requiem aeternam) ואת  " הקיריה" או חלקה ואת התפקידים הווקאליים של רוב הפרקים וכמה פרקים לחלק מהכלים. אולם היצירה לא הושלמה. מאחר והתקבל התשלום קונסטנצה רעייתו של מוצארט פנתה לפי המשוער לזיסמאייר להשלמת היצירה באופן שלא יהיו עדויות וסימנים לכך בגוף היצירה. כיום יש עדויות ברורות על פי שני העתקים שהשתמרו אילו מן החלקים שמוצארט כתב את שני הפרקים הראשונים ואילו זיסמאייר את השאר לפי סקיצות שמוצארט השאיר לפני מותו. על אף שזיסמאיר לא התעלה לחבר אלמנטים המשתווים לרמה של מוצארט עדיין  לפנינו יצירה אדירה.

איך שלא יהיה יצאה לנו יצירת מופת גאונית.

 

מנצח: ישי שטקלר

זמרי קולגיום תל-אביב

הסינפונייטה הישראלית באר שבע

סולנים: דניאלה סקורקה (סופרן), ניצן אלון (אלט), רון זילברשטיין (טנור), אלכסיי קנוניקוב (בס).

הפתיחה האדירה של התזמורת והמקהלה היא עצמתית ומרגשת ומהווה חוויה ליטורגית. אם יש אלוהים בשמים המקהלה הזו (קוליגיום) היא השליחים שלו.

לאורך כל היצירה התפעלתי  מקולות המלאכים של הזמרות , הסופרניות במקהלה שהפגינו מקצועיות ודיוק רב. הטנורים והבסים במקהלה  בביצוע מעולה שזה זמן רב לא שמעתי.

מתוך קונצרט אחר

https://www.youtube.com/watch?v=XCLNzcckc6A

 

 

הפתיחה Requiem aeternam בביצוע מקהלה וסופרן

Kyrie בביצוע המקהלה

Sequentia בביצוע מקהלה וזמרים

OffertoriumDomine Jesu Christe מקהלה וסולנים

Sanctus & Benedictus  ביצוע מדהים של המקהלות והסולנים

Agnus Dei  מקהלות בביצוע מדהים

Communio הסיום מקהלות

 

הסולנים כל אחד בתפקידו לחוד או יחד שרו בקולות מרשימים, במיוחד התרשמתי מאוד מזמר הבס אלכסיי קנוניקוב, מזמן לא שמעתי בס עמוק     כזה עוצמתי.

כמובן אין על דניאלה סקורקה שכולנו מכירים ואוהבים.

שמחתי לראשונה, אני חושב, לשמוע את ניצן אלון, זמרת אלט כשרונית בעלת קול נעים ביותר ואת רון זילברשטיין הטנור.

הסינפונייטה הישראלית באר-שבע נוסדה בשנת 1973. שתי מטרות ניצבו לפני התזמורת בעת הקמתה: הבאת מוסיקה בצורה קבועה לבירת הנגב וליישובים סביבה ולשמש מקור תעסוקה לנגנים עולים חדשים שהתיישבו בבאר-שבע.

כבר הרבה שנים שהיא פרצה מהנגב לרחבי הארץ, בספטמבר 2015 , תחת ניצוחו וניהולו המוסיקלי של מאסטרו יוסטוס פרנץ, קיימה הסינפונייטה מסע הופעות מתוקשר בגרמניה, לרגל 50 שנה לכינון יחסים דיפלומטיים בין גרמניה לישראל,

הסינפונייטה רואה כיעד מרכזי בפעילותה את החינוך המוסיקלי של הדור הצעיר ומקיימת סדרות קונצרטים מיוחדים, החל מהגיל הרך דרך בתי הספר היסודיים והתיכוניים ועד לסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון ובמכללות אקדמיות ברחבי הנגב.

התזמורת מקפידה על קידום יצירה מקורית מאת יוצרים ישראלים. על כך זכתה התזמורת בפרס מטעם המועצה לתרבות ואמנות בשנת 1995 (עבור ביצוע תזמורתי מצטיין של מוסיקה ישראלית) וכן בפרס "הצילינדר הנודד" של "אמנות לעם" לשנת1998 ( עבור הפצת המוסיקה ביישובי הפריפריה.

מייסד התזמורת הוא נסים אלשיך, מאסטרו אבי אוסטרובסקי כיהן כמנצח הראשי ומנהלה המוסיקלי הראשון ולאחריו מאסטרו מנדי רודן (ז"ל), חתן פרס ישראל, שמונצח בתזמורת כמנצח הכבוד שלה. מאסטרו ניר קברטי מכהן כמנצח ראשי ומנהל מוסיקלי, החל מעונת הקונצרטים 2018/19 . מנכ"לית התזמורת היא קלאודיה צובל.

בקונצרט זה המנצח היה ישי שטקלר, ישי שטקלר הוא המנצח הראשי של אנסמבל זמרי קולגיום תל אביב.

האנסמבל הוקם בשנת 1997 על ידי המנצח אבנר איתי. האנסמבל פעיל בשירת א-קאפלה ובשיתופי פעולה עם תזמורות שונות, תוך שימת דגש על ביצוע מוסיקה ישראלית ויהודית לצד מיטב הרפרטואר הקלאסי.

זמרי האנסמבל, מוסיקאים בעלי הכשרה קולית מקצועית ובעלי ניסיון רב בשירת מקהלה, מופיעים במיטב אולמות הקונצרטים ובפסטיבלים בארץ ובאירופה, וכן בשידורים חיים והקלטות עבור קול המוסיקה. לאחר פרישתו של אבנר איתי עבדה המקהלה עם המנצח ברק טל, ומאז 2014 היא תחת ניהולו וניצוחו של ישי שטקלר.

זמרי קולגיום תל אביב מופיעים באופן שוטף עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית הישראלית, סינפונייטה באר שבע ואנמסבל בארוקדה. ההרכב השתתף בפסטיבלים המובילים ברחבי הארץ, וביניהם ישראל, פסטיבל אבו גוש, כפר בלום והפסטיבל למוזיקה ליטורגית בנצרת  ובשידורים חיים והקלטות עבור קול המוזיקה.

 

דניאלה סְקוֹרְקָה סופרן, למדה בקונסרבטוריון בכרמיאל, שירְתה בצה"ל כמוזיקאית מצטיינת והשלימה תואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. אחרי תקופת חברות ב"מיתר אופרה סטודיו", נפתחה לפניה קריירה סולנית. היא הופיעה בין היתר עם הפילהרמונית הישראלית בניצוח מהטה, הקאמרטה הישראלית ירושלים בניצוח, בירון סימפונט רעננה בניצוח זֶבָּה, וההרכבים הצרפתיים "האמנויות הפורחות" בניצוח כריסטי ו"הכשרונות הליריים" בניצוח רוּסֶה. על בימת האופרה הייתה בֶּלִינְדָה בדידו ואניאס של פרסל, אאורידיצ'ה באורפאוס של טלמן, פֶנִיס בארמיד של לוּלי, דִיאָן באַקְטֵאוֹן של שרפנטייה, סוזנה בנישואי פיגארו, צֶרְלִינָה בדון ג'ובאני ודֶסְפִּינָה בכך עושות כולן של מוצרט ורחל/רבקה באמהות של זֶבָּה. עוד הופיעה במשיח ובדיקסיט דומינוס של הנדל, בסטאבט מאטר של פרגולזי, בארבעה מוטטים גדולים של מוֹנְדוֹנְוִיל, ברקוויאם ובמיסה בדו מינור של מוצרט ובבכיאנס ברזילרס של וילה-לובוס. סקורקה זכתה בפרס הראשון ע"ש מיכל אורן ובפרס על ביצוע מצטיין ליצירה ישראלית בתחרויות האביב של קרן התרבות אמריקה-ישראל ובמקום השלישי בתחרות לשירת בארוק ע"ש צ'סטי באינסברוק.

 

ניצן אלון, אלט  למדה באקדמיה למוסיקה בירושלים ובאקדמיה למוסיקה בלייפציג, גרמניה. זוכת מלגת "חבס" למוסיקאים צעירים מבטיחים, זוכת מלגת IVAI וזוכת המקום השלישי בתחרות הלידר (2010-2011) ע"ש צ'ארלס שניידר. הופיעה כסולנית בקונצרטים בארץ ובחו"ל, עם תזמורות רבות וביניהן הפילהרמונית הישראלית, תזמורת ראשון לציון, התזמורת הסימפונית ירושלים ועוד. הרפרטואר של אלון כולל את תפקידי סולו ביצירות מוסיקה קלאסיות ובהפקות אופרה שונות. בין השנים 2013-2015 הייתה חברה ב"מיתר" אופרה סטודיו של האופרה הישראלית.

הרפרטואר שלה כולל יצירות ליטוריות ואחרות כמו: סולו במגניפיקוט של באך, משיח של הנדל, אליהו של מנדלסון, מיסה חגיגית קטנה של באך ועוד. אני שמעתי אותה שרה בהרכב של האנסמבל הקולי הישראלי בתפקיד מצו סופרן.

 

רון זילברשטיין, טנור החל את דרכו המוסיקלית כנגן טרומבון וניגן ג'אז. יליד 1990, בוגר האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים והתכנית המשותפת של האקדמיה עם "מיתר" אופרה סטודיו בכיתתם של הגב' אפרת בן-נון, מר ג'פרי פרנסיס וד"ר עידו אריאל. מופיע כסולן עם כמה מהתזמורות הבכירות בישראל כמו התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית חיפה, אנסמבל סולני תל-אביב ועוד,ועם תזמורות בין-לאומיות כמו הפילהרמונית של הייסטינגז ואנסמבל אורקסטרה מלונדון. הופיע בין השאר בתפקידים אופראים כמו טאמינו בחליל הקסם ואידמנטה באידומנאו  (מוצרט), אניאס בדידו ואניאס (פרסל), אורונטה באלצ'ינה (הנדל), גורו במאדאם באטרפליי (פוצ'יני), רון  היה סולן בתפקיד ראשי  ביהודה המכבי של הנדל. טנור במגניפיקוט של באך. ועוד תפקידים כמו גם מיסה קטנה וחגיגית של רוסיני.

רון הוא זוכה מלגת קרן התרבות אמריקה-ישראל לשנים 2012-2019.

אלכסיי קנוניקוב, בס-בריטון נולד ב-1972 ברוסיה. לאחר עלייתו ארצה בשנת 1992 המשיך בלימודי זמרה בהדרכת ביביאנה גולדנטל באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים והשתלם בשעורים פרטיים ובכיתות-אמן אצל תמרה קאזאשווילי, לובה קזארנובסקיה, מרק אוסוולד, ביל וודרוף, פטה בורצ'ולדזה ועוד. השתתף בקונצרטי גאלה של כיתות-אמן של מטרופוליטן אופרה בניו יורק, בהם ביצע מיצירות מוצרט, מהלר, ורדי ורחמנינוב. הופיע בישראל בערים שונות בקונצרטים בהם שר אריות מתוך אופרות מאת ורדי, בריטן, פוצ'יני, מוצרט, ראחמנינוב, דוניצטי ועוד, שירים ורומנסות רבים. קנוניקוב הופיע בפסטיבלים של אבו גוש, בהם ביצע אריות מתוך "דון ג`ובאני" (מוצרט), "פליאצ`י" (לאונקאבאלו), "כרמן" (ביזה), "ג`אני סקיקי" (פוצ`יני), "ריגולטו" (ורדי) ועוד. מרבה לשיר מיסות ואורטוריות. שר פרויקטים עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. משנת 2005 סולן של האופרה הישראלית החדשה. במהלך הקריירה שלו הופיע תחת ניצוחם של מנצחים רבים ובינהים אשר פיש, ולדימיר יורובסקי, פרידריך שזלן, זובין מטהא, חנה צור, רון זרחי, עמוס טלמון, מרקו זמבלי, אלכס וסרמן, אביב רון, מיכאל שני, סרגיי סטדלר, דניאל עינבל, ישי שטקלר.   השתתף בפסטיבלים של אבו גוש שם שר אריות ידועות.  מרבה לשיר מיסות ואורטוריות. משמש סולן של האופרה הישראלית.

אלכסיי קנוניקוב הוא זוכה מלגת קרן התרבות אמריקה-ישראל לשנים 2002-03 והוזמן לשיר בפסטיבל זמרי האופרה הישראלית.

ישי שטקלר  מנצח

כיהן כמנצח הבית ומנצח המקהלה באופרה הישראלית במשך עשר עונות, במהלכן ניצח על יותר משלושים הפקות אופרה ביניהן: יבגני אונייגין, לה בוהם, כרמן, פאוסט, היהודיה, נורמה ורבות אחרות. בשנים האחרונות ניצח על הפקות הענק של האופרה הישראלית, נבוקו, טוסקה, לה טרוויאטה ומאדאם באטרפליי בפארק הירקון בתל אביב ובבריכת הסולטן בירושלים לעיני עשרות אלפי צופים בשידורים ישירים ברדיו ובטלוויזיה. ניצח על כל התזמורות החשובות בארץ, ביניהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת הקאמרית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, סימפונט רעננה והסינפונייטה הישראלית באר שבע.

שטקלר מנצח בבתי אופרה גדולים בעולם וכן מנצח על תזמורות סימפוניות בצרפת, איטליה, ספרד, גרמניה, ברזיל, רומניה וקוריאה הדרומית. הקלטת האופרה ״לה ג'וקונדה״ מאת אמילקארה פונקיילי, בניצוחו, יצאה בחברת Brilliant Classics ברחבי העולם

משנת 2014 שטקלר הוא גם מנהלו המוזיקלי ומנצחו הראשי של אנסמבל זמרי קולגיום תל אביב. כמו כן, הוא משמש עוזר מנצח באופרה הלאומית של פריז.

 

 

שתפו את הפוסט!