27 ביולי 2024 8:49
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלושת ענקי המחול האמריקנים: טוואלה ת'ארפ, וויליאם פורסיית ומרס קנינגהם‎ בביצוע בלט לורן מננסי

בוטלו המופעים של בלט לורן מננסי צרפת שהיו אמורים להתקיים השבוע

במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

 

בסוף השבוע הודיעה הנהלת בלט לורן מננסי צרפת שהם מבטלים את הביקור המתכונן שלהם בישראל. ארבעת ההופעות שתוכננו החל מיום רביעי ה-16 ליולי במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב , בוטלו.

אנשי לורן המתינו להתפתחויות חיוביות בארץ ולהפסקת הלחימה עד לסוף השבוע . ומשהתברר שאין צפי להפסקת הפעילות הודיעו למפיקי המופע בארץ שהם לא יכולים להגיע להופעות המתוכננות בתל אביב.

 

בלט לורן היו צפויים להעלות בישראל ערב מיוחד המוקדש לשלושת ענקי המחול האמריקאיים. יצירות מחול מיוחדות שנוצרו על יד וילאם פורסיית, מרס קאניגהאם , וטוויליה ת'ארפ. אלא שכאמור לאור המצב בוטלו המופעים .

 

רוכשי הכרטיסים למופע יוכלו להחליפם למופעי מחול בהפקת פנחס פוסטל שיתקיימו במהלך העונה הקרובה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, או לקבל את כספם בחזרה.

 

המופעים אליהם ניתן להמיר את הכרטיס: טרג'די של אוליבייה דובואה, רומיאו ויוליה של בלט ציריך ותיאטרון המחול של הארלם.

 *********************************************************************************************************************************************************************

המופע בוטל

שלושת ענקי המחול האמריקאנים
טוואלה ת'ארפ, וויליאם פורסיית ומרס קנינגהם


שלוש יצירות בביצוע בלט לורן מננסי

חותמים את סדרת המחול במשכן האופרה

החל מן ה- 16 ליולי – ארבע הופעות בלבד.

 

שלוש יצירות של שלושת ענקי המחול האמריקאני, יועלו על בימת בית האופרה בתכנית מרתקת שתחתום את עונת המחול. שלוש יצירות שונות באופיין הכוריאוגרפי והמוסיקלי , יצירות אייקוניות שזכו לתהילת עולם.

בפעם הראשונה על במת האופרה, ירקדו יצירות של הכוריאוגרפית טוואלה ת'ארפ ומרס קנינגהם. וויליאם פורסיית שלהקתו הופיעה מספר פעמים על במה זו, חוזר עם יצירה חדשה.

 

 SOUNDDANCE-4__LaurentPhilippe

SOUNDDANCE-7__LaurentPhilippe

לורן

טוואלה ת'ארפ

אחת מן היוצרות הידועות בעולם. רבים מכירים את עובדתה בסרט "שיער" של מילוש פורמן,שם יצרה את הריקודים וסצנות המחול הבלתי נשכחות. ת'ארפ המשיכה לעבוד עם פורמן בסרטו "אמדאוס" , בו יצרה את סצנות האופרה. בנוסף יצרה את הכוריאוגרפיה עבור מיכאיל ברישניקוב לסרט "לילות לבנים".

אך עיקר עבודתה התמקדה בבימת המחול. כבר כילדה חשפה אותה משפחתה לעולם תרבותי עשיר, היא למדה מחול ונגינה בכלים רבים. הוריה ניהלו קולנוע "דרייב אין" על דרך 66 המפורסמת, שהייתה בסיס לאחת מיצירותיה. ת'ארפ עברה לניו יורק ושם למדה עם גדולי המחול מרתה גרהם, מרס קנינגהם וריצ'אד תומאס והחלה לרקוד בלהקתו של פול טיילור.
ב – 1966 הקימה להקה משלה ויצרה עשרות עבודות לצלילי מוסיקה קלאסית, ג'ז, מוסיקה עכשיות ופופ. ב – 1973 יצרה עבור בלט ג'ופרי יצירה לצלילי המוסיקה של להקת נערי החוף וזו הייתה לאבן דרך בעולם המחול. היצירה הראשונה ששילבה בלט עם מוסיקת פופ.

ב – 1976 יצרה עובר מיכאיל ברישניקוב את when push comes to shove''

ששילבה בין מוסיקת רגטיים לסימפוניה של הנדל.

להקת הבלט אותה ניהל ברישניקוב, 'האמריקן בלט תיאטר', העלתה 20 יצירות שלה.
עוד יצרה עבור בלט האופרה של פריז, הבלט המלכותי, ניו יורק סיטי בלט, בלט בוסטון ועוד…

בשנת 2000 , הקימה מחדש את להקתה, שסיירה בכל העולם.

עם הלהקה הזו פיתחה את המופע על פי שיריו של בילי ג'ואל, שהיה להצלחת ענק בברודווי.

ת'ארפ הרבתה לעבוד בברודווי. שיתוף הפעולה שלה עם המוסיקאי דייויד ביירן, הוליד את היצירה 'הגלגל של קתרין' שהועלתה בברודווי, בנוסף העלתה גרסה ל'שיר אשיר בגשם', מופע על פי שירי בוב דילן, מופע לפי שירי סינטרה, ועוד…

 

 

 

In the upper room

מופע שיצרה טוואלה ת'ארפ לפי מוסיקה של פיליפ גלאס ללהקת המחול שלה. את התלבושות ליצירה עיצבה האופנאית נורמה קמלי. ת'ארפ הזמינה אצל המלחין החשוב, פיליפ גלאס, מוסיקה חדשה. הכוריאוגרפיה חושפת במופע זה, אוצר תנועתי עשיר הלוקח השראתו ממגוון עולמות התנועה והפעלת הגוף: אגרוף, סטפס, יוגה, ובלט, הנארגים אחד בשני. הרקדנים מתמודדים עם צעדים קשים, תנועה מורכבת ועם כוריאוגרפיה מאתגרת הדורשת מיומנות רבה. הרקדנים באים ונעלמים מתחת למסך התאורה המיוחד שיצרה ג'ניפר טיפטון. העבודה הפכה ליצירה מרכזית ברפטואר של להקות ברחבי העולם.

 

 

וויליאם פורסיית

הכוריאוגרף האמריקאי ידוע בעיקר בעבודתו עם הלהקות איתן עבד באירופה 'בלט פרנקפורט' – אותו ניהל בין השנים 1984 ועד -2004, ובלהקת פורסיית אותה הקים בשנת 2005. פורסיית החל את חייו המקצועיים ב'ג'ופרי בלט', ובעקבות אשתו באותו זמן הצטרף לבלט שטוטגרט. בהשראת מנהלת הלהקה באותה עת, מרסייה היידה, החל ליצור עבודות ללהקה. פורסיית התמנה לכוריאוגרף בית והחל ליצור עבור להקות מחול ברחבי העולם. ב- 1984 מונה למנהל בלט פרקנפורט, משרה אותה החזיק יותר מ-20 שנה. לאחר סגירת הלהקה הקים את להקת בלט פורסיית, הנתמכת על ידי כמה גופים וערים בגרמניה ופועלת בדרזדן ובפרנקפורט.

במקביל יצר מייצבי אומנות שונים. מייצביו הוצגו במוזיאון הלובר בביאנלה של ונציה, ובמקומות רבים נוספים.

 

הלהקה תרקוד דואט מיוחד אותו יצר ווילאם פורסיית 'The vile parody of address '

לצלילי היצירה 'הפסנתר המושווה' מאת יוהן סבסטיאן באך.

 

מרס קנינגהם

אגדת מחול אמריקאנית שהלך לעולמו בשנת 2009.

למעלה מחמישים שנה היה קנינגהם היוצר המוביל במחול האמריקאי המודרני. יצירתו בולטת בשיתוף הפעולה שלו עם יוצרים מתחומי אמנות אחרים, בהם המלחינים ג'ון קייג' ודויד טיודור וכן האמנים רוברט ראושנברג ובורס נאון, המעצב רומאיו ג'ילי ועוד. ליצירות אותן יצר עם יוצרים אלה הייתה השפעה עצומה על עולם האמנות האונגרי מעבר להשפעתן על עולם המחול.

כרקדן, מורה, כוריאוגרף ומנהיג להקת המחול של מרס קנינגהם הייתה לו השפעה עמוקה על עולם המחול המודרני. רקדנים רבים שלמדו אצלו הקימו להקות משלהם.

הוא זכה לכמה מן האותות והפרסים היוקרתיים ביותר המוענקים בעולם האמנות. ספרים רבים נכתבו על יצירתו וכך גם סרטים ותערוכות הוצגו על ידי הלהקות הבולטות בעולם.

 

(לכל הרוכש זוג כרטיסים במחיר מלא, יוענק ספרו החדש של רוג'ר קופלנד: "מרס קנינגהם. במודרניזציה של המחול המודרני" )

 

 

Soundace

את היצירה יצר קנינגהם אחרי שחזר מתשעה שבועות של עבודה בבלט בית האופרה של פריז. בניגוד לנוקשות של רקדני הבלט הקלאסי רצה קנינגהם ליצור כוריאוגרפיה לקטע מהיר ומלא חיים. תנועות הרגליים והגוף בעבודה היו מורכבות ביותר, הכניסות והיציאות נעשו מפתח דמוי אוהל במרכז הבמה. המוסיקה של דייויד טיודור מספק ליוויי אנרגטי .

 

ווילאם פורסיית :

"…הרקדנים נעים במוסיקה של באך…המגיעה לשיאה בדואט סבוך וממורכז של תשוקה"
wordpress.com

 

מרס קנינגהם:

"יצירה מדהימה של קניניגהם, וירטואוזית ומקורית "
le nouvel observateur

 

טוואלה ת'ארפ

כוריאוגרפית הסרט שיער

"מסע מלהיב דרך פלאים פיזיים ומורכבויות ניגודיות"
סוזאן רווטר  
city arts

 

 

בלט לורן הוקמה בשנת 1968 . והיא פועלת בננסי צרפת. היום הלהקה היא להקת בלט אבל גם פועלת במסגרת "המרכז הכוריאוגרפי הלאומי "CCN .זהו מרכז כוריאוגרפי, המשמש כר ליצרה עכשווית. המנהל האמנתי הנוכחי פיטר יעקובסון מצליח לגשר בין כלהסגנונות. הלהקה מעלה ברפרטואר שלה יצירות מקוריות, בצד כמחצית רפטואר של יצירות ותיקות. בין היצירות ברפרטואר הלהקה: עבודת מאת מרתה גרהאם, וויליאם פורסיית, עמנואל גת הישראלי, מתילד מונייה , ג'ואלי בובייה ורגי עובדיה, לה ריבו ועוד. בלהקה 28 רקדנים.

זהו ביקור שני של הלהקה בישראל, שהתארחה במסגרת עונת המחול של היכל האמנויות
בהרצליה.

מנהלה האמנותי של בלט לורן הפועלת בננסי, צרפת, הוא פיטר יעקובסן השוודי. יעקובסון למד בבלט הלאומי בשבדיה, בסנט פטרסבורג ואצל מרס קנינגהם. היה סולן בלהקת הבלט המלכותי סדלרס וולס ורקד בניו יורק בלהקת המחול של טוואלה ת'ארפ, ניהל את הבלט המלכותי השוודי מספר שנים ומכהן כשלוש שנים כמנהל האמנותי של בלט לורן.

במסגרת עבדותו בלהקה, מרבה להעלות פיטר יעקובסון יצירות של כוריאוגרפיים אמריקאיים רבים, בצד יצירות של כוריאוגרפים צרפתיים, ויצירות מוזמנות עבור הלהקה.

זאת מתוך הרצון לחשוף את הקהל הצרפתי והקהל העולמי לכוריאוגרפים איתם עבד ויצר במסעותיו בעולם. הערב המיוחד שיוצג בישראל חושף גוונים ייחודיים של עולם המחול האמריקאי.

 

 

בלט לורן – ננסי

שלשות ענקי המחול האמריקאיים

תוכנית מיוחדת עם עבודות מאת טווילה ת'ארק, וויליאם פורסיית' ומרס קאניגהאם.

מופע הסיום של עונת המחול בבית האופרה בתל אביב

16-19 ליולי – ארבע הופעות בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

 

 

 

מחירי כרטיסים: 149-299

 

לרכישת כרטיסים:
האופרה הישראלית – 03-6927777  
http://tickets.israel-opera.co.il/
בימות – 6226*
http://www.bimot.co.il/
איוונטים – 9066*
http://www.eventim.co.il/
בראבו – 3221*
http://kupatbravo.co.il/

שתפו את הפוסט!