29 במרץ 2024 17:50
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פוליה בביצוע הבארוקדה, השיגעון העצום של המוסיקה הבארוקית

 

פוליה היא אוסף יצירות המהוות את הקונצרט המהנה הזה המתאר את השיגעון והטירוף בביצוע הבארוקדה – קולקטיב הבארוק הישראלי.

???????????????????????????????

הקונצרט הזה היה ממש אדיר, אוסף נדיר, שמח ברובו, מיוחד בהרכב ובכלים ועבורי אפילו שינה את הגישה שלי למוסיקת בארוק. ואם כבר מדברים על טירוף הרי האקסטזה שאוחזת באנדרס מוסטונן בביצוע האחרון של קנטטת האיכרים של באך ממש סחפה את הקהל יחד איתו. זה לא חדש שהמנצח ונגן הכינור והמוסיקאי אנדרס מוסטונן הוא האנטיטזה למנצחים בחליפה ועניבה, האיש הזה שבא אלינו מאסטוניה (פסטיבל טאלין תל אביב) יודע לתת הופעה על הבמה שאיש לא ישכח.

???????????????????????????????

 

???????????????????????????????

הקונצרט נפתח באוסף שירים אנגליים של דניאל פרסל והנרי פרסל בני אותה משפחה שהיה ממש שירי טירוף אנגלים. מוסטונן מנצח תוך נגינה כאילו באופן בלתי רשמי וההרכב עם זמרת הסופרן יעלה אביטל ביצע עם הכלים המיוחדים את אוסף השירים באופן יוצא מהכלל.

העיבודים המוסיקאליים והתיזמור נערכו על ידי עמית טיפנברון אשר גם ניגן על ויולה דה גמבה. הכלים המיוחדים בקונצרט היו צמד המנדולינות של דואו 16 המיתרים, הנבל הבארוקי האיטלקי (שרה ריידי שהגיעה במיוחד מבריטניה ונתנה ביצוע סולו מדהים בנוסף לליווי שלה) והתיאורבו כלי פריטה עם לאוטה ארוכה מחוברת למעין עוד עם תוספת מיתרים עם צליל מיוחד ועמוק. ובכלל כל נגן וכל כלי היה ממש מיוחד וביחד קיבלנו הרמוניה של צלילים שלא שומעים בקונצרטים "מרובעים".

???????????????????????????????

???????????????????????????????

התכנית:

דניאלפרסל

(1717-1664)

אוברטורההנרי פרסל

(1695-1659)

בס המטורפת – שיר טירוףדניאלפרסל

(1717-1664)

אייר איטי – שאקוןהנרי פרסל

(1695-1659)

מוזיקה לזמן-מה (מתוך אדיפוס)דניאלפרסל

(1717-1664)

אייר

 כ- 16 דק'גיאורג פרידריך הנדל

(1759-1685)

קונצ'רטו לנבל בסי במול מז'ור, רי"ה 294

כ- 12 דק'

 

אנדנטה אלגרו

לרגטו

אלגרו מודרטו

אנונימי (ספרד)

מארטה

רודריגו מרטינס

כ- 7 דק'

מארן מארה

(1728-1656)

הפוליה הספרדית

(עיבוד לתזמורת – עמית טיפנברון)

כ- 10 דק

 אנטוניו ויוולדי

(1741-1678)

קונצ'רטו לשתי מנדולינות בסול מז'ור רי"ו 532

כ- 11 דק

 

אלגרו

אנדנטה

אלגרושירים איטלקיים מהבארוק המוקדם

 

טרקוויניו מרולה (1665-1595) – מטורף האדם

 

קלאודיו מונטוורדי (1643-1567) –

אבוי, אני נופל

 

וינצ'נצו קלסטאני (1589-אחרי 1617) –

עלמה שכולה יופי

כ- 10 דקארכאנג'לו קורלי

(1713-1653)

לה פוליה לכינור סולו ולבסו-קונטינואו

כ- 12 דקיוהאן סבסטיאן באך

(1750-1685)

מתוך קנטטת האיכרים, רי"ב 212

סינפוניה

יש לנו בעל בית חדש

כך נהלל כולנו

נלך נא בעקבות הצליל

כ- 8 דק

 

בארוקדה היא תזמורת המונה 12 חברים, כולם בוגרי אקדמיות למוזיקה מהמובילות בעולם ובעלי גישה רעננה וייחודית לקונצרטים ולמוזיקה קלאסית בכללותה. התזמורת נוסדה      ב-2007 כאשר חבריה המייסדים ביקשו ליצור משהו שונה בנוף המוזיקלי. התזמורת מנוהלת באופן שוויוני ומשותף לכלל החברים בה, והנגינה מתבצעת על כלים תקופתיים שנבנו על ידי הנגנים עצמם.

 

היו לנו כאן גיטרות מיוחדות, גיטרה בארוק מהמאה ה-16 או ה-18 כזו שניגנו בה לנסיכות. מנדולינות איטלקיות נאפוליטניות שהדהימו בקונצ'רטו לשתי מנדולינות – ויולדי ביצוע קיצבי מעולה, היה לי שמח.וירטואזים.

וריאציות פוליה – קורלי ומארן מארה עיבוד שבא מאיזור ספרד ומורגשת השפעה צוענית על המלחין. היצירה עברה תזמור מחדש לויולה דה גמבה. איזו מלודיה מקסימה.

 

על הזמרת: יעלה אביטן בוגרת ובעלת תואר שני למוסיקה מהאקדמיה למוסיקה ע"ש רובין והאקדמיה למוסיקה במיינץ. הופיעה בקונצרטים ורסיטלים ופסטיבלים ברחבי העולם ועוד. יש המון תיאטרליות ומשחקי הבעת פנים ושפת גוף בהופעה שלה כמו גם הכניסה והיציאה שלה מהבמה וההתייחסות שלה לנגנים.

 

וכפי שציינתי לסיום קנטטת האיכרים של באך – מוסיקה מטריפה, מצחיקה ומשעשעת של באך הגדול והרציני (בדרך-כלל). הקנטטה נכתבה לחגיגות יום הולדתו של הנסיך קרל היינריך פון דיסקאו, ששמו גם נזכר בסוף היצירה, ובה איכר אלמוני צוחק יחד עם אשתו על מנגנון גביית המיסים, ובסופו של דבר מהלל את דיסקאו. חלקים מהיצירה כתובים בדיאלקט סקסוני, המדגיש את הסלנג הכפרי של האיכרים. ביצוע אדיר של מוסטונן.

???????????????????????????????

המלצתי, לא להחמיץ.

 

שתפו את הפוסט!