25 באפריל 2024 15:46
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סומלייה 2019 בציר משובח

 20190129_133658AA

המסורת של תערוכת סומלייה התקיימה בהיכל התרבות וזו השנה ה 16 לקיומה. חגיגה גדולה של יקבים, ייננים, מסעדנים וחובבי יין. השנה אני רוצה לומר הבציר היה משובח מתמיד.

90 יקבים היו ומתוכם 65 יקבים ישראלים יקבי בוטיק ואימפריות של יין

אי אפשר ללגום ולטעום 90 יקבים והיין היה כל כך טעים ומעולה שאי אפשר "לירוק" את היין ( אפילו שבאתי באוטובוס)

 

אז התחלתי בשנין בלאן של יקב סוסון ים, חגיגה של טעמים היין קיבל גוף וארומות בתשעת החושים בהם שהה בחבית עץ. היין הזה מאפיין את הגישה של זאב דוניה הנון קונפורמיסטי המגדל את הכרמים אורגניים. האיש נלחם באדמה וגידל את הזן הזה   התסיס אותו בחביות עץ ובאמת יצר יין שמביא אושר וחיוך, פתיחה נהדרת לתערוכה. ממליץ לטעום פיור אם ממוסקט טהור…

DSCN2739A

DSCN2742

המשכתי ולגמתי שני יינות אדומים ביקב טורא בו כבר ביקרתי, טעמתי מהקברנה מרלו ומהמרלו יין פירות בעל נוכחות.

DSCN2741A

20190129_140606A

יקב טורא הוא יקב אחוזה הנמצא ביישוב רחלים שבשומרון. בעלי היקב, ארז וורד בן סעדון, הם גם הבעלים של הכרמים הנמצאים באזור, ומכרמים אלה מגיעים הענבים ליקב. היקב שהוקם בשנת 2003, ומהבציר הראשון יצרו 1200 בקבוקים, גדל בהתמדה ועד לבציר 2017 הגיע היקב לייצור של כ – 100,000 בקבוקים בשנה. כרמי היין נטועים החל משנת 1997, ביישוב ברכה. הכרמים התגלו ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ, הם נהנים מטרואר ייחודי ונדיר ומתנאי גידול אולטימטיביים. תנאים אלו נובעים ממיקומו של הכרם על הר בגובה 850 מטר, החשוף לרוח המערבית. הערפל השורה על הכרם עד שעות הבוקר המאוחרות ומזג האוויר במקום (16 מעלות בלילות הקיץ עם לחות של 98%, ומינוס 4 מעלות בחורף ולפעמים גם שלגים) חברו יחד עם אדמת הטרה-רוסה הסלעית ומעניקים לענבים איכות יוצאת דופן שהפכה לשם דבר באזור וברחבי הארץ. זהו מיקום אופטימלי לגידול ענבי יין משובחים, מרוכזים ואיכותיים. כל מגוון יינות היקב מאוזנים, בעלי טעם וארומה ייחודיים ובכך מבטאים את השילוב הנכון בין תנאי גידול מצוינים.

ביקב גבעות לגמתי שרדונה בשביל המצב רוח והטעם, המשכתי עם מצדה – קברנה מרלו ופטי ורדו ו גם טעמתי קברנה פרנק יין עגול אבל האפיצות גבוהה.

DSCN2744A

20190129_140550A

20190129_140544

המצדה מתאפיין בצבע אדום-סגול עמוק, בארומה של פטל שחור ודמדמניות חמוצות, המשולבות בחינניות בשוקולד כהה, אגוזיות ומינרליות אדמתית. בפה מתקבל יין עשיר ומורכב המשלב גוף מלא ומרוכז בעל חומציות רעננה ומאוזנת וטאנינים בנויים היטב, המותיר טעם שיורי ארוך של מוקה ומנטה.

יקב גבעות שוכן בגבעת הראל אשר בלב השומרון, על מצוקי נחל שילה, כ-800 מ' מעל פני הים, באזור הררי בעל מסורת עתיקת יומין של גידול כרמים.

השילוב המוצלח בין טרואר ייחודי, המאפשר גפנים איכותיות, לבין טכנולוגיה מתקדמת, מסייע ליקב לממש את חזונו לייצריינות איכותיים בעלי אופי וטעם ייחודי.

ואז הגעתי לקבל קצת נחת, יקב שאטו גולן עם גשם ורוד ענבי גרנש שמיצו את הקליפות של הסירה ( 5%) תססו 3 חודשים אחרי בציר של סוף אוגוסט והבקבוק שלגמתי הוא בן חודש. צבעו כתמתם-אפרסקי המעורר תשוקה, הארומה שלו פרחונית וטעמו בעל רמיזה לחמיצות רעננה, העוטפים את החך בנעימות מעקצצת שאין דומה לה. זהו יין יחיד מסוגו.

20190129_1404A58

DSCN2749A

לגמתי גם קברנה מחלקה נבחרת בכרם אליעד – הציון מצוין אחד הטובים. אליעד הנו יין מבוסס קברנה סוביניון, הנבחר מחלקות יחידות, המנסה בכל שנה מחדש ללכוד את ביטויו הייחודי והטהור ביותר של זן זה באותו בציר. אליעד הנו בלנד של 97% קברנה סוביניון 2% מרלו, ו-1% פטי ורדו שנבצרו ידנית בכרם שאטו גולן. יין עגול ומאוזן! הידד

1848 זה שם היקב שאני מעריך מאוד היין הוא מסע בזמן לשנת 1848 עת החסיד אברהם גלינא הקים את היקב בירושלים. מאז כל יין מסומן בדור המסוים המציין את התיישנות היין.

DSCN2756A

כאן המשכתי את המסורת של טעימת הקברנה פרנק שלהם שזכה במדלית זהב גם כאן הציון מצוין

היין הוא 85% קברנה פרנק

8% קברנה סובניון

7% פטיט ורדו

ליין טעמים המזכירים אגוז קלוי, שוקולד, פלפל שחור וטבק, מה שמעניק לו סיומת עוקצנית משהו.

DSCN2754Z

על הכרם: ענבי הקברנה פרנק נבצרו מכרם כוכב השחר אשר במורדות המזרחיות של הרי ירושלים בגובה של כ- 600 מטר. אדמת הכרם מסוג "טרה רוסה" עם אבני בזלת הינה קרקע מנוקזת שמפתחת את השורשים ומעצימה את כוחם של הגפנים. לכרם חשיפה טובה לאור המאפשרת הבשלה איכותית ומלאה בשילוב לילות קרירים התורמים לריכוז טעמים בענבים.

על עשיית היין: הענבים שהגיעו ליקב בשעות הבוקר המוקדמות והקרירות הועברו מה"crusher" ישירות אל מכלי תסיסה מנירוסטה מקוררים. לאחר השרייה של שלושה ימים למיצוי עדין של הטעמים המצויים בקליפות הענבים התירוש הותסס בטמפרטורה של 23-25 מע"צ על מנת לשמר את אופי הקברנה פרנק. לאחר תום התסיסה המלולקטית היין התיישן בחביות צרפתיות ואמריקאית למשך 14 חודשים שבסיומו התקבל יין אופייני לזן, מתובל, עוצמתי ומרשים.

לגמתי גם ברברה שלא יגידו שאני שמרן , יין אדום רובי מרוכז ועמוק עם רמזים של שזיף, פטל שחור, דובדבן בהיר, תות עץ, כוכבי אניס ונגיעות עץ קלוי .היין בעל גוף מלא ומורכב עם סיומת פירותית פריכה ורעננה. היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 12 חודשים שבסיומו התקבל יין ייחודי, פירותי, ורך. אישית למרות הסיומת המתוקה והנעימה העפיצות לא התאימה לחיכי.

הלכתי להתרענן בשאטו רמו, היקב ממושב חוסן, יקב בוטיק כשר בהשגחת הבד"צ מייצר בשיטה עתיקה יינות מיוחדים ענבים מצפון רמת הגולן ומרום הגליל עם פיקוח צמוד עד לבציר חביות עץ צרפתיות. התחלתי עם גיוורץ לריענון , אהבתי.

DSCN2760ADSCN2761A

לגמתי פריז'ה 2017 בלנד מזני ענבים מחבל הרון בצרפת, הנטועים בפקיעין שבגליל. השילוב בין הטרואר ההררי והאקלים הים תיכוני לבין זנים ייחודיים אלו מביאים ליצירת הרמוניה ססגונית של ניחוחות פריחת אביב וטעמי פירות טרופים. 50% גראנש בלאן 40% רוסאן ו10% מרסאן. לימון בהיר בצבע עם אף ארומטי ,פרחוני ועם אשכולית לבן ורמז עדין של אננס. מדליה.

עברתי לקברנה סוביניון רזרב 2014- 100% ענבי קברנה סוביניון. מעולה.

בקומת הביניים ראיתי אנשים נחמדים מה שמעיד על יין שעושים באהבה. יקב הרצברג ממושב סתריה ליד רחובות. מייצרים בין 7000 ל 10,000 בקבוק בשנה, הטרואר בשדה ליד הבית ומכרם ליקב בשיטות אורגניות. הם מגדלים קברנה, מרלו, מלבק ולאחרונה שנה שיראז.

DSCN2763A

20190129_144146A

לגמתי בלנד וילאז' מענבי קברנה מרלו ומלבק ( איך לא ) כולם תססו ביחד בלי לחכות להבשלת הקברנה. 14 חודש בחבית יין פירותי וחומצי קצת אבל נעים, דווקא הקברנה ריזרב לא הרשים אותי כאן הבלנד הוא ממסך של חביות בהן הותססו הענבים בנפרד.

ואז הגעתי ליקב נעמן מי שמייצר את הקברנה פרנק הכי טוב שיש, פשוט מדליה! 5 כוכבים . אבל שתי מדליות לקברנה מרלו שלו. היקב נמצא ברמות נפתלי ושווה ביקור.

20190129_144211A

DSCN2765A

ואז הגעתי ליקב סיקוריה מרמת הגולן מהיישוב כנף, עמי מלניקוב איש היי טק הקים יקב עם יין משובח. לגמתי סירה 2015 , ציון לשבח!! – אלון 2014 יין זה מיוצר מ- 75% ענבי סירה ו25% ענבי מרלו. מקור הענבים הוא מכרמי היקב בתל פארס

DSCN2768A

DSCN2770A

אחריו לגמתי קברנה 2013 יין זה מיוצר מענבי קברנה סוביניון בלבד. מקור הענבים הוא מכרמי היקב בתל פארס. טעמו עדין אני חושב שטעמתי גם קברנה 2012 שהיה מעולה פלוס

יקב סקוריה הוא יקב בוטיק הממוקם במושב כנף על הכביש העולה מצומת מעלה גמלא לגולן.
היקב נוסד ב- 2008, והחל דרכו בייצור כמויות קטנות של יין לצריכה עצמית. כיום היקב מייצר כ- 4000 בקבוקים בשנה מזן קברנה סוביניון וסירה. ענבי היקב מגיעים מהכרם הממוקם בתל פארס.

יקב צפרירים, שייקה ולורי עושים פלאות בזן הענבים זינדנפל, זהו חיבור נפלא בין אנשים מעניינים שמחברים את האדמה, האדם והגפן ליין נפלא. היקב פעיל מ 2005 הוא נמצא במושב צפרירים בחבל עדולם שבמטה יהודה. הכרמים שלהם נמצאים באיזור עמק האלה ופארק בריטניה. האדמה היא גירית והאקלים משתנה בין חום הקיץ לקור החורף והלילות הקרים בכל עונות השנה. אבל האנשים האלו שפגשתי שם, לורי ושייקה מחוברים למקורות שלנו שנמצאים על פני האדמה או מסתתרים מתחתיה: ארכיאולוגיה זה העיסוק של שייקה. ולורי היא מעצבת על פי רוח זו את הבקבוקים וגם נותנת שמות ליינות. לורי לא ספק היא אחת הייניות המעניינות שפגשתי.

DSCN2778A

DSCN2774A

סדרת הזינפנדל שלהם מורכבת מענבי זינפנדל עם מעט פטיט סירה מקור הזינפנדל באיטליה, שם הוא מכונה "פרימיטיבו". החלקה הקטנה של ענבי זינפנדל בעמק האלה מניבה פרי עשיר ומטובל במיוחד, ואנחנו רואים עד כמה שמתאים לו לגדול באיזור שלנו. היין יושן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. ליין הזה הענקתי את הציון המצוין ביותר בתערוכה!!! קלאסי

ביקב וורטמן האורגני מהרי הכרמל לגמתי קיריניאן 2013 זנים:קריניאן 80%, מרלו 12%, סירה 8%. יקב וורטמן הוא יקב בוטיק שצמח מתוך אהבה גדולה. אהבה לטבע, אהבה לכרמל וכמובן אהבה ליין. היקב שוכן על רכס הר הכרמל, כשלמרגלותיו משתרע וואדי עטור בצמחייה ירוקה ואל מולו משתקפים מימיו הכחולים של הים התיכון. היקב פועל בשיטות מסורתיות ידניות. היין עגול גוף מלא טעים מאוד

DSCN2779A

DSCN2780A

ביקב יפו לגמתי וטעמתי אימאז' בלנד של 80% שיראז, 10% קברנה, ו 10% קברנה פרנק. בהחלט יין טוב.

DSCN2790Z

יקב הרי גליל זה כבר בקטגוריה של הקומה השלישית עם התעשייה! קומה שאני פחות אוהב. לגמתי סירה יין עוצמתי בצבע סגול עז, עם ניחוחות פירות יער, אדמה וניל ורמז לעץ אלון. אזור גידול: הרי הגליל העליון. הרכב זני: 100% סירהתהליך הייצור:היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.  היין הזה פשוט מצוין פלוס ברמה הכי גבוהה

DSCN2798A

DSCN2800A

ממליץ לכם לבקר במרכז המבקרים מקום נעים מאוד מעניק תחושת חמימות ביתית מחד ואקסקלוסיבית מאידך, המרפסת ממנה ניתן להשקיף להר מירון מצד אחד ולעמדת תצפית לבנונית מצד שני כאשר בטווח המטעים של יראון ( בעיקר קיווי) מעניק תחושה של מרכז תיירותי המתחבר לסביבה בצורה המשתלבת בהרמוניה עם הנוף.

"יקב הרי גליל" ממוקם בתוך ואדי, ובכך ניצלו הארכיטקטים את הפרשי הגובה והטופוגרפיה של האזור לשימוש תהליך ייצור היין. אולם הייצור בנוי מאלומיניום גלי מוכסף, קורות ועמודי פלדה ומוקף בזכוכית שקופה מצדו המזרחי לגובה הקירות, מהם נשקף הנוף והגשרים ליקב.

יקבי ירושלים הציגו מבחר יינות טעמתי פטיטסירה / פטיורדו  2017  יין עגול גוף מלא אפיצות גבוהה לחך שלי.

בנוסף טעמתי פינו נואר פטי ורדו היין התיישן 10 חודשים עם עץ אלון צרפתי. יין מצוין

DSCN2803A
DSCN2805A

יקב היוצר אנשים בדרך כלל לא יודעים, שכל יקב מתאפיין באיש, האדם שמאחורי היצירה הזו שנקראת יין – היינן. והיינן של יקב היוצר הוא פיליפ ליכטנשטין, יינן צרפתי מהמוערכים בארץ שעלה לישראל עם החלום לייצר יין איכותי. היקב מאמין שיין הוא יצירת אומנות והיינן הוא זה שיוצר אותה.

DSCN2824A

מכאן בא המותג "היוצר". יקב היוצר הוא יקב בוטיק, הוא אמנם מייצר כ 350- 400 אלף בקבוקים בשנה אולם התהליכים הייחודים לו והאומנות שביצירת היין נותנת לו מעמד של בוטיק.

גם אנשים לא יודעים שזה יקב ארזה לשעבר והוא כנראה כבל לא בוטיק אבל גם לא תעשיה. . יקב "היוצר" מציע יין פרימיום שיושן בחביות עץ במשך שנה עד שנתיים (בהתאם לסדרה) לרשתות השיווק כחלק מתפיסה כוללת להנגיש יין איכותי לקהל הרחב. על פי ההערכה מחירו של היין יהיה נמוך משמעותית מיין באיכות מקבילה הנמכר בחנויות המתמחות ביין.

לגמתי כאן GSM שהה 24 חודש בחבית. מופק משלושה חלקות, העליונה נטוע גרנאש, האמצעית במורבדר והתחתונה בסירה בכרם בוטיק בעין דור.
שילוב זנים הנפוץ בעמק הרון שבצרפת. השילוב המופלא בין הרכות של הגרנאש, לעושר של הסירה ולארומות הפרחוניות של המורוודר. יוצר יין בעל טביעת אצבע ייחודית, גוף עגול, עדין עם מרקם קטיפתי וארומות תות שדה ופטל. אהבתי

וגם את הארגמן יין קטיפתי עם חספוס עדין, עשוי מזן ייחודי ומעניין – שילוב יוצא דופן בין הקרניאן הצרפתי והסוזאו הפורטוגלי. ליין צבע ארגמני עמוק, גוף רך וארומה עשירה בטעמים וניחוחות ייחודים. מכיל 13.1% כהל. זה היה יין פירותי צבע עז סיומת מתקתקה, אהבתי.

וגם לגמתי סירה 2012 מהסדרה ליריקה, יין חם ועוצמתי בצבע אדום ארגמני עמוק, בעל ארומות וניל, קינמון ותותי בר עם גוף חזק אך מלטף. הזן פופולרי בצרפת ומתאים מאוד לשמש ולאקלים בישראל.; היין הזה זכה לקבל ממני – מצוין, תכינו לליל הסדר, היין כשר

יקב לוריא זה כמו תמונה של חקלאות גלילית הוא שוכן למרגלות הר מירון , מי שלא עבר בכרמים כדאי לו. לגמתי כאן לריענון מהאדומים רוסאן לבן – לוריא רוסאן הופק מ- % 100 ענבי רוסאן הגדלים ברום של 840 מטר במבנה קרקע ייחודי המשלב בזלת, גיר וטרה רוסה יחד למרגלות הר מירון שבגליל העליון. היין יוצר מהמיץ  הניגר מן הענב בזמן הפרדתו מהשדרות וללא כל מעיכה, מתקבל מיץ ארומאטי ורענן יותר שלאחר מכן תוסס בטמ"פ קרה ומבוקרת במיכל נירוסטה. לוריא רוסאן, כאופי האדמה והכרם בעל מינרליות עשירה ומרגיש כפסיפס של ניחוחות פירותיים ופרחוניים. בעל צבע לימוני בהיר, גוף היין מלא, עשיר בטעמי הדרים, דבש ואגסים. חגיה היין הזה גם מקבל ציון מצויין

DSCN2831A

20190129_154821A

20190129_154828A

מישהו המליץ על הרוסו, ככה כתבתי בשנת 2012 על היין: "היין הבא הוא הרוסו 2012 יין עם עתיד גדול אולם לדעתי מעט צעיר ( 2010) זה בלנד של סנג'ובזה קברנה סובניון וברברה. היין התיישן שנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתי. הוא בעל ניחוח מדהים וטעמים פירותיים עשירים" הנבואה התגשמה , היין הזה רק בשבילו היה כדאי לבוא לתערוכה !!! מדליה.

לוריא רוסו מיוצא על בסיס זנים איטלקיים 70% (סנג'ובזה ברברה) עם השלמה מהזנים המובחרים בכל שנת בציר. היין כמאפיינים המינרלים של אדמת הכרם (גליל עליון, מושב ספסופה), בעל בוקה עמוק, עשיר ועגול ומרגיש כפסיפס של טעמים וניחוחות פירותיים, הוא מתיישן כשנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתיות ומבוקבק ללא סינון.

את התערוכה ארגן וערך עם הצוות שלו סטודיו בן עמי שגם לו מגיעה השנה מדליה

כבוד מיוחד לגבינות של משק יעקבס שאין שני להן בארץ.

DSCN2810A

DSCN2812A

גם לגמתי עם הגבינות יין לבן מצוין מיקב מכפר הרואה

היקבים שהשתתפו השנה

יקבים ישראלים:
יקבי כרמל, יקב רמת הגולן, יקב הרי גליל, יקב רקנאטי, Jerusalem Winery, יקב תשבי, יקבי ירושלים, שאטו גולן, יתיר, פלדשטיין, טורא, אלכסנדר, קובננט, סוסון ים, עמק האלה, גבעות, לוריא, מדבר, יפו, אסף, בזלת הגולן, גוש עציון, כישור, היוצר, 1848, אשקר, נוה ירק, וורטמן, גיתו, קלו דה טמפל, דרימיה, שאטו רמו, אורטל, שטרן, רמות נפתלי, הרצברג, נעמן, סקוריה, בית אל, גת שומרון, בן נון, שירן, אפק, צפרירים. מתחם חווית היין הישראלית: מרגלית, בר מאור, קפסוטו, גרוס. מתחם צור סוכנויות: פסגות, שילה, עמק יזראל. מתחם יורוסטנדרט: מונטיפיורי, רימון. מתחם אוצרות יין: אחת, תום, שריג, בקוש, מילס, צוובנר, מטרה, עמוס, א.בופה (מבעבע), אדם, ויינר'ס, בהט.

DSCN2801Z

DSCN2825Z

DSCN2826Z

DSCN2783Z

DSCN2784Z

DSCN2786Z

DSCN2796Z

DSCN2797Z

DSCN2762Z

DSCN2767

DSCN2773

DSCN2776Z

20190129_152138Z

20190129_154816Z

20190129_154840Z

20190129_140511Z

היבואנים הבאים הציגו עשרות מותגי יין מהעולם:
שקד, IBBL, יורוסטנדרט, בורגון קראון, צור סוכנויות, צ'ילינסקי (איטליה), סטוצינר (ספרד), ימה וקדמה (יפן), אבי בן (איטליה), גרין & קו (ארה"ב), אוקטבה שיווק (איטליה), אלירה (רומניה), מזון סרלה (צרפת), גראפ'ס (איטליה).

מתחמי מזון:
מחלבת יעקובס, גבינות מן האדמה, מחלבת הנוקד, דלי דלישס (קורנביף ופסטרמה), שמן זית אליעד, שמן זית סבא חביב.

אורחים מחו"ל שהציגו בתערוכה:

איטליה:
Elena Ciurletti הבעלים של Orion Wines המייצרים יין ברחבי איטליה עם דגש על אזור פוליה
Alesandro Mishlon היינן של קבוצת Orion Wines
Selm Shehab מנהל היצוא של קבוצת Fantini שמייצרת יין ברחבי איטליה עם דגש על אברוצו.
Deniss Verdecia היינן הראשי של קבוצת Fantini
Lorenzo Marolo ממזקקת הגראפה Marolo
Martina Pasquero ממזקקת הגראפה Marolo
Francesco הבעלים של יקב Cordano מטוסקנה.
Jacoppo Poli הבעלים של מזקקת Poli

ספרד:
Arno Lisoir שגריר יקב Sierra Cantabria מריוחה.
Leticia Perez בעלים של יקב Ontanon מריוחה.
Dr Moses Cohen הבעלים של יקב Elvi מפריורט.

צרפת:
David Perez הבעלים של יקב Maisom Sarela מלנגדוק.
וגם היינן של יקב Maisom Sarela מלנגדוק.

יפן:
Yuji Fuki מנהל השיווק של יצרנית הסאקה Tamanohikari

רומניה:
Marc Dworkin היינן של יקב Crama
Joseph Benhamou היינן של יקב Crama

 

 

שתפו את הפוסט!