19 באפריל 2024 5:17
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תערוכת " ספר הספרים " מוזיאון ארצות המקרא ירושלים

בילדותי הייתי מרותק לספר " התנ"ך כהיסטוריה " בתקופה זו דיין ממצאים ארכאולוגים היו זמינים לכל מי שהסתובב בחולות בת-ים והסביבה כמו בכל הארץ, ומאד ריתק אותי הקשר בין ממצאים ארכאולוגים לתקופות השונות בתנ"ך

מתי נכתב התנ"ך לראשונה? מהם הממצאים הארכאולוגים מכל התקופות ומארצות המוזכרות במקרא, מהן תולדות התפתחות התנ"ך? מתי החל חיבור בין התנ"ך לברית החדשה? אלו מעט מהשאלות שאני יכול לשאול את עצמי שהמענה להן נמצא בירושלים "במוזיאון ארצות המקרא"

כעת לראשונה בישראל תוצג במוזאון ארצות המקרא תערוכה הפורשת 2,000 שנה של הספר החשוב בעולם – התנ"ך

" … כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם." (ישעיה ב, ג)

 

התערוכה 'ספר הספרים' סוקרת את התפתחות התנ"ך והברית החדשה. בתערוכה יוצגו מוצגים שמעולם לא נראו בארץ החל ממגילות מימי בית שני מהעדויות הקדומות ביותר לתנ"ך, כתבי יד מרהיבים מימי הביניים וביניהם התנ"ך של הנרי השמיני, תרגום השבעים (תרגום התנ"ך ליוונית מתקופת שלטונו של תלמי במצרים), ספרי תנ"ך בין הראשונים שהודפסו בהם תנ"ך גוטנברג, התנ"ך המודפס הראשון, וספרים בני המאה ה-19. התערוכה עוקבת אחר נתיבי הפצת התנ"ך בתרבויות העולם, בד בבד עם התפשטותן של הנצרות והיהדות מארץ ישראל לרחבי העולם כולו.

אמנדה וייס, מנכ"ל המוזאון: "אני נרגשת להזמין אתכם לתערוכה ראשונה מסוגה בארץ, ספר הספרים. מעולם לא נאצרה בישראל תערוכה העוסקת בספר התנ"ך במלואו, ובקשר בין היהדות לנצרות. בתערוכה נראה מוצגים נדירים שייראו לראשונה בישראל, מהמגילות דרך כתבי יד ועד ספרי תנ"ך מודפסים, דרכם נספר את סיפור התפתחות הטקסט התנ"כי ממנו צמחה הברית החדשה. הצטרפו אלינו לביקור משמעותי על הספר הנמכר ביותר בעולם ועל התפשטותו."

השתתפתי בסיור מקדים לתקשורת בתערוכה הנדירה הזו, הקדמתי והצצתי לתערוכה הקבועה במוזיאון ארצות המקרא, תשמעו כל מי שמחובר לא רק לתנ"ך או לארכאולוגיה אלא לעצם קיומנו פה בארץ ישראל חייב לדעתי לבקר בתערוכה.

'http://www.youtube.com/watch?v=L3DfgALGHRc

מוזאון ארצות המקרא ירושלים הוא המוזאון היחיד בעולם המציג את התפתחות הציוויליזציה מנקודת מבט מקראית. האוסף כולל עתיקות ופריטים יקרי ערך מהתקופה הפרהיסטורית ועד לתקופת המשנה והתלמוד.

במוזאון מוצג אחד מאוספי העתיקות והארכיאולוגיה החשובים בעולם של ממצאים מהמזרח הקרוב הקדום. שכיות חמדה, פסלים, תכשיטים נדירים, פסיפסים וכלי חרס מספרים את סיפורם של הארצות והעמים הנזכרים בתנ"ך, דוגמת הבבלים, הפרסים והמצרים. מהממצאים אפשר ללמוד על חשיבותן של כנען, יהודה וישראל ששכנו על צומת דרכים מרכזי של העולם העתיק, ועל יחסי הגומלין בין עם ישראל ועמי האזור. לצד תצוגת הקבע, מוצגות במוזאון תערוכות מתחלפות בנושאים הקשורים למזרח הקדום ולעולם העתיק, ביניהן תפארת יוון וחדר ציורי קיר רומיים.

מוזאון ארצות המקרא ירושלים הוקם בשנת 1992 על ידי ד"ר אלי בורובסקי ז"ל ורעייתו בתיה.
חזונו של אלי היה להפוך את המוזאון למרכז בינלאומי בו יגיעו בני כל הדתות ללמוד על ההיסטוריה, הערכים והמוסר המוצגים בתנ"ך ומהווים מורשת ליהדות ולנצרות.

מאז פתיחתו מהווה המוזאון מרכז תרבותי וחינוכי. במוזאון מתקיימות הרצאות שבועיות, קורסים, תכניות ייחודיות לתלמידי בתי"ס וגנים ופעילויות למבוגרים ופעילויות מגוונות לכל המשפחה.

כעת אני מזמין אתכם להגיע לתערוכה חדשה, נדירה, מרתקת שיש לנו חלון הזדמנויות קצר להציץ בה טרם תנדוד לוותיקן ומשם לארצות הברית

ספר הספרים

תערוכה חדשה בשיתוף Verbum Domini 

23 באוקטובר 2013 – 24 במאי 2014

'http://www.youtube.com/watch?v=-HJOTKkjO-M

מוזאון ארצות המקרא מתכבד להציג את התערוכה ספר הספרים. החל מתקופת הבית השני, זמן כתיבתן של מגילות ים המלח וימי לידתה של הדת הנוצרית, דרך ימי הביניים, המצאת הדפוס ועד לימינו אנו, סוקרת התערוכה את התפתחותו של התנ"ך לצד התפשטותן של היהדות והנצרות מארץ ישראל לרחבי העולם כולו

 בתערוכה יוצגו טקסטים תנ"כיים מהחשובים בעולם, בהם תרגום השבעים – התרגום הראשון של התנ"ך ליוונית, כתבי יד המוקדמים ביותר של הברית החדשה, כתבי יד מאויירים ומרהיבים, קטעים נדירים מגניזת קהיר ודפים מקוריים מתנ"ך גוטנברג, התנ"ך המודפס הראשון. התערוכה תעקוב אחר התפתחות הטקסט התנ"כי, השורשים היהודיים של הנצרות והתפשטות המונותיאיזם.

 

התנ"ך, הנושא עבור רבים את דבר האל, נחשב ליצירה הספרותית הגדולה ביותר שידעה האנושות.   בהיותו מקור השראה לערכי מוסר וחוק, ידע וחוכמה, חסד, רחמים ואהבה, התנ"ך הנו כוח מתמיד אשר במשך למעלה מאלפיים שנה משפיע על האנושות ותורם לעיצובה. לצד כל אלה, פעמים רבות בהיסטוריה האנושית היווה התנ"ך עילה למלחמות עקובות מדם ולא אחת נגרם בשמו סבל רב. התנ"ך, המהווה את הבסיס התיאולוגי של היהדות והנצרות, הנו הספר המתורגם והנדפס ביותר בהיסטוריה האנושית ולא בכדי זכה לכינוי "ספר הספרים".

המייחד תערוכה זו הא החיבור וההצגה של התנ"ך בכפיפה אחת עם הברית החדשה, תערוכה המאזנת את שתי הדתות ומציגה לכל אורכה את ההתפתחות של כתיבת כתבי קודש תנכיים ונוצרים בהתאם לתקופות ולארצות בהן נמצאו ונאספו הממצאים.

זוג "עצי חיים" לספר תורה ועליהם הכתובת "נתנאל בן הרב ר' לוי טרבו(ט)"

עץ

פיימונטה, איטליה

1450 בקירוב

יד לספר תורה
כסף, זכוכית
מרוקו
המאה התשע עשרה
ספר תורה
כתב יד; דיו על גוויל
צפון אפריקה
המאה השבע עשרה
Septuagint manuscript (Greek translation of the Hebrew Bible), OBVERSE – Psalms 68:28 – 70:4, REVERSE – Psalms 70:4-18
Ink on papyrus
Pabau, Egypt
Ca. 150
Green Collection, OKC
Portae Lucis of Paolo Riccio, a free Latin translation of the Kabbalistic treatise Sha'arei Ora of Joseph Gikatilla. Depicted is first printed image of the Kabbalistic Sefirot.
Print on paper
Augsburg, Germany
1516
Gross Family Collection
Illuminated Esther Scroll
Manuscript; Ink and pigment on parchment
Ferrara, Italy
1615?
Photography: Ardon Bar-Hama

מגילת אסתר מאוירת

כתב יד; דיו ופיגמנט על קלף

פרארה, איטליה

1615

Old Testament, Luther's translation into German
Print on paper, leather binding
Wittenberg, Germany
1525
Green Collection OKC

 

מידע על מוזיאון ניתן למצוא באתר המוזיאון

התערוכה תפתח 23 באוקטובר 2013 ותיסגר  24 במאי 2014

שתפו את הפוסט!