24 באפריל 2024 23:39
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט מס 6 מחול החרבות בראשון לציון

איזה קונצרט אדיר! לא רק ספרטקוס של חצ'טוריאן אלא גם מחול החרבות, חגיגה מוסיקלית אדירה.

רובן גזריאן, מנצח

איגור צ'טוייב, פסנתרן
גיא פלץ, בס


פרמונט
– " נבוכדנצר בלוז"  מילים של רוני סומק – בכורה
פרוקופייב – קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס' 3 בדו מז'ור אופ' 26
חצ'טוריאן –  גאינה , סוויטה
חצ'טוריאן – סוויטה מתוך  הבלט ספרטקוס

התזמורת הסימפונית ראשון לציון

המנצח  גזריאן יליד טיביליסי בגיאורגיה גדל ולמד בארמניה, כבר בגיל 12 היה סולן בתזמורת קאמרית לאומית בארמניה. המשיך לימודים בגרמניה. סיים לימודים בהצטיינות      ב-1992 ובהמשך החל לנצח. משמש כמנצח ראשי של התזמורת הקאמרית וירטנברג בגרמניה. נועז מחד ואצילי בתנועותיו על הבמה, והוא מצליח להעביר לא רק לתזמורת אלא גם לקהל שמאחור את הקצב ומהלך הקונצרט.

נבוכדנצר בלוז יצירה של מלחין ישראלי, חיים פרמונט, מילים רוני סומק, סולן זמר הבס גיא פלץ. יצירה שמעניקה נחת לאוהבי מוסיקה קלסית כיוון שהיא מוסיקלית ומלודית ולא אוסף צלילים מודרניים רעשנים. זו בכורה  בהזמנת התזמורת הסימפונית ראשל"צ לציון 20 שנה להולדת ורדי, ולכן היא גם מכונה " נבוקו בלוז". השירה היא מעין דרמה קומית , היא בעברית והמילים מדהימות.

לדוגמא:

אֲנִי  גּ'וּזֶפֶּה  וֶרְדִּי רָאִיתִי בְּיַלְדוּתִי
אֶת אִמִּי טוֹוָה חוּטִים.
מֵהֶם אַחֲרֵי שָׁנִים תָּפַרְתִּי אֶת בִּגְדֵי הַמְּלוּכָה
לִנְבוּכַדְנֶצַּר,
וְאֶת הַשְּׂמָלוֹת שֶׁכִּסּוּ תְּשׁוּקָה
בַּגּוּף שֶׁל אֲבִיגַיִל וּפְנִינָה.
מֵהַחוּטִים שֶׁהִתְגַּלְגְּלוּ עַל הָרִצְפָּה
אָרַגְתִּי שַׂקִּים שֶׁכִּסּוּ אֶת הַצַּלָּקוֹת
בְּגוּפִי וּבְגוּף הָעֲבָדִים.

הנה סרטון יו טיוב המלחין והמשורר מדברם על היצירה

היצירה , קונצ'רטו מס 3 של פרוקופייב מלודית ונעימה ויחד עם כל ה" מודרניות" שלה לפרקים וה"רעש" לפרקים היא ממש אחד הקונצ'רטו מהיפים שנכתבו באותה העת ואולי        בכל יצירותיו של פרוקופייב.

הפסנתרן איגור צ'טייב, נמרץ , וירטואוז שכבש את הקהל בישראל ואת הקהל בראשון לציון. מנגן את היצירה בע"פ ללא תווים, מרשים. צ'טייב יליד אוקראינה צעיר זוכי פרס רובינשטיין,

התרשמתי מאוד מהחלק השני של הקונצ'רטו בו יש כניסה איטית ושקטה של חליל הצד והבסון והחלק השלישי האלגרו נון טרופו הנמרץ והמעולה.. התזמורת הסימפונית של ראשון לציון הייתה הפעם במיטבה.

מי מאיתנו (המבוגרים) אינו זוכר לטובה את הסדרה " קו אונידין"?  מאז השתרשה היצירה ספרטקוס בתת מודע שלנו. זו יצירה לבלט, יצירה שמענגת את הקהל וכבוד למנצח ולתזמורת.

מחול החרבות  זו באמת מתנה לחובבי מוזיקה, יצירה שהוזמנה מהמלחין לפאר את החברה הסובייטית החדשה. גם זו יצירה לבלט, תעמולה סובייטית או לא אנו זכינו ביצירה אלמותית מעולה.

ואם לא הבנתם את דרך בחירת היצירות בערב זה אז בבקשה: חצ'טוריאן נולד בטביליסי גאורגיה למשפחה ארמנית. הבנתם מי מנהל את העניינים ? המנצח!

חגיגה מוסיקלית משמחת לבבות.

שתפו את הפוסט!