19 באפריל 2024 4:31
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסימפונית הישראלית ראשון לציון ברומיאו ויוליה, מפצח האגוזים וקרן הדר בשירה

 

קונצרט מספר 4 של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוחו של פרדריק שאזלן

ובתוספת ממתקים משירתה של הסופרן קרן הדר היה למגדנייה ערבה לאוזן.

אין ספק שהקונצרט הזה שנוספו לו קטעי שירה של הזמרת קרן הדר היה נפלא וממש עינג אותנו.

 

על התזמורת הסימפונית הישראלית ניצח פרדריק שאזלן מנהלה המוסיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים. יליד פריז, צרפת ובעל רקע עשיר במוסיקה.

שאזלן הוא מנצח, פסנתרן מלחין וסופר, איש רב אשכולות שקיבל את חינוכו המוסיקאלי בבקוסרווטוריון של פריז, ולאחר מכן במוצארטאום בזלצבורג. היה עוזרו של דניאל ברנבויום.

שימש כמנהל המוסיקלי של האופרה סנטה פה.ניצח על תזמורות מובילות בעולם בוינה, ברלין,רומה, ונציה, סקוטלנד ועוד. לאחרונה ניצח על סדרת קונצרטים בטוקיו.ניצח על תזמורת בלוס אנג'לס,ובפסטיבל מסארטה באיטליה ועוד.

חיבר יצירות תזמורתיות ואופרות כול את מחול הדיווה בסרט האלמנט החמישי. חיבר את הסוויטה האידית שאגאל ועוד.

 

בתכנית:

הפתיחה פנטסיה מתוך רומיאו ויוליה של צ'ייקובסקי

יצירתו שלל שאזלן אנקת גבהים מתוכה נוגנו ווקאליזה, אריה של קאתי הצעירה , אריית השיגעון, והאהובה המתה. כן נוגנה אריה של קלרימונד בביצוע בכורה.

השירה : זמרת הסופרן קרן הדר המפתיעה.

לצערי אין לי הקלטות.

תוכלו להאזין להקלטות שונות ביו טיוב תחת השם " קרן הדר "

 

מחולות  שיר לכת ופתיחה זעירה מתוך מפצח האגוזים של צ'ייקובסקי סוויטה אופ 71a

שירה של קרן הדר מתוך ינטל  מאת מישל לגראן ובתזמור דורון טויסטר הצ'לן המעולה של התזמורת. : הושמעו השירים Papa can you hear me' ו A piece of sky

שני שירים בצרפתית בביצוע קרו הדר מאת נורברט גלנצברג : הסחרחרה שלי ופדאם פאדם.

ועוד מוסיקה אידית מאת נורברט גלנצברג בביצוע של התזמורת.

קרן הדר, זמרת סופרן למדה אופרה בברלין באמצעות מלגה שהעניק לה דניאל ברנבוים, היא בוגרת בית צבי, שרה את תפקיד כרמן עם הסימפונית חיפה בניצוח נעם שריף משתתפת בקונצרטים של הסימפונית הישראלית ראשון לציון, הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית חיפה, ועוד. הופיעה עם תזמורות שונות בחו"ל כמו הפילהרמונית של ןסטצ'סטר ניו יורק, הסימפונית ברלין, והסימפונית ברלין. הוציאה כ ארבעה תקליטורים כמו " מוסיקת לילה זעירה" " שחורה אני ונאווה" ועוד.

 

על  הפתיחה פנטסיה " רומיאו ויוליה" של צ'ייקובסקי ניתן לומר שהיא מתחילה בנגינה מלנכולית משהו, הממשיכה ומעוררת דרמטיות. מורגש המתח בין הנושא – היריבות בין המשפחות, האהבה והתשוקה. הוויולה והקרן וגם הנבל מגישים צלילים כבבואה לאהבה הנרקמת והנגינה הולכת ומתעצמת ומבליטה את הנושאים לקראת הסיום. הקונצרט מוקדש לנושא האהבה שכולנו יודעים את סופה המר.

לטעמי המנצח היה מאוד טכני אבל מדויק מאד, כל תנועה שלו ידעת איזה כלי או כלים יצטרפו.

בסך הכל ביצוע מעולה.

 תזכורת ליצירה…

על האריה של קאת'י  ווקאליזה מתוך האופרה אנקת גבהים אותה הלחין המנצח עצמו פרדריק שאזלן בשיתוף פעולה עם הסופרת האמריקנית פ.ה. פישר., ניתן לומר שמצער אותי שהקלטה  של הביצוע הפנטסטי של קרן הדר בסופרן ממש מדהים, מדובר במוסיקה מעולה המתמקדת ברומן הגוטי הידוע " אנקת גבהים" פרקים ושיירים מתוך היצירה נוגנו ובוצעו באופרות ואולמות שונים בעולם וזכו להצלחה. אנחנו זכינו לניצוחו של מלחין היצירה ולהאזנה לקטע " La Morte Aoureuse " בבכורה היה מדהים  אם כי לדעתי קרן הפגינה כישורי שירה מיחדים ברמה בינ"ל בביצוע של " אריית השיגעון ".

 

שני שירים מתוך ינטל היו אחת הסוכריות שהוגשו לנו על מגש של כסף. הביצוע של קרן הדר מעולה ומרגש. מישל לגראן המלחין של יצירות שונות עבד עם רבים מיוצרי הקולנוע הלחין את היצירה ינטל על פי ספרו של יצחק בשביס זינגר, בשיתוף פעולה עם הזמרת ברברה סטרייסנד שהייתה הבימאית והזמרת של הסרט. השירה הוקדשה על ידי קרן הדר לדמות של ינטל כמי שמאמינה שיש לה זכות להתפלל ולעסוק בתורה בימים אלו שלנו של הדרת נשים. היה מרגש!

השירים שבוצעו הם:

Papa can you hear me

A piece of sky

 

על מפצח האגוזים והמחולות שנוגנו לספר, זה כמו לדבר על נוסטלגיה של הקלאסיקה הראשונה ששמענו והאזנו בשקיקה בגיל הנעורים ובשעורי המוסיקה בבית הספר. יצירה לבלט שככל שצ'יקובסקי התעמק בהלחנתה הוא התלהב יותר. צייקובסקי הלחין חלק ניכר מהיצירה לצ'לסטה, כלי  מקלדת הדומה לפסנתר, לא נראה לי שמעתי צ'לסטה בקונצרט. אולם הצלילים המלהיבים של נגינת התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון  זו הייתה המגדנייה שכתבתי.

תאזינו בעצמכם.

 https://www.youtube.com/watch?v=bWIkQw_QJKs

נוגנו:

פתיחה זעירה

שיר לכת

מחול פיית שזיף הסוכר

מחול רוסי Trepak

מחול ערבי

מחול סיני

מחול קני הסוכר

ולס הפרחים

עונג צרוף

 קרן הדר הוסיפה ועינגה אותנו בשירים מאת נורברט גלנצברג בצרפתית

Mon manege a moi

והשיר הידוע פדאם פאדם

סוויטה אידית כללה נגינת שירים מיצירתו של גלנצברג המבוססת על סיפורים ששמע בילדותו ועל ציורים של מארק שאגאל. נוגנו כתשעה ניגונים חלקם שמחים חלקם נוגים יותר  כמו " פוגרום וקדיש" או ההפך " ריקוד מצווה" שהיה שמח ומעולה.

מה שיותר שימח אותי ואולי זו הרגשה שלי פרטית היא שהמנצח שבתחילת הקונצרט ( רומיאו ויוליה) היה לדעתי מאוד טכני, כאן הוא היה יתר ממתלהב וממש חי את השירים.

שתפו את הפוסט!