27 ביולי 2024 4:31
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט גאלה אופרה עם הסימפונית ראשון לציון

 

אולי זה חגיגות ה 25 שנה לתזמורת הסימפונית ראשון לציון, או אולי מסיבת סיום השנה, אבל קונצרט גאלה כזה עוד לא היה.

סוף סוף זכינו במאסטרו דן אטינגר שניצח על הקונצרט, אני שישבתי ממש מקדימה עקבתי מרותק לכל התנעות שלו, אין דברים כאלה, שפת הגוף שלו אינה זהה לאף מאסטרו. ממש תענוג.

דן אטינגר הוא המנהל המוסיקלי של ה תזמורת הסימפונית ראשון לציון, והוא נודד הרבה בעולם מנצח על תזמורות מהטובות בעולם, כמו הממלכתית בברלין, כמנצח הבית ובמטרופוליטן ניו יורק, קובנט גארדן בלונדון ועוד. בעבודתו הוא מנצח על התזמורת של האופרה במנהיים שם פגש את הזמרת מצו סופרן עדנה פרוחניק, אני מניח שאף אחת לא יכולה לסרב לשרביט הקסמים של המנצח והיא הגיע לארץ לסבב הופעות. זאת ועוד הוא הצליח לשכנע את הזמרת מישל קריידר מגדולות זמרות הסופרן בדורנו. ועם שתי זמרות כאלו ועוד טנור בעל שם עולמי קאמן צ'אנב מה עוד אפשר לבקש בערב כזה של גאלה אופרה.

מישל קריידר בוגרת האוניברסיטה של איובה מצטיינת המטרופוליטן זוכת הפרס הראשון בתחרות פאוורוטי ותחרות הגראן פרי הבינלאומית, נחשבת לאחת מזמרות הסופרן החשובות בעולם בן ימינו ומופיעה בבתי האופרה הגדולים בעולם. מגוון רב של תפקידים ראשיים באופרות הכי ידועות תחת שרביטם של מנצחים בעלי שם עולמי. כאן בקונצרט הגאלה היא ממש נתנה משחק מעולה כאילו היא על במת האופרה ולא על הבמה של הסימפונית ראשון לציון בהיכל התרבות. התנועה, הבעות הפנים בנוסף לשירה הן משהו שלא יחזור לכאן .ממש מתנה מהמאסטרו לסיום העונה ה 25 לקהל.

עדנה פרוחניק זמרת מצו סופרן בוגרת מצטיינת של האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין. זוכת הפרס הראשון באקדמיה למוסיקה נמנית מ 2009 עם זמרי האופרה במנהיים גרמניה. שרה במגוון רב של תפקידים  בין היתר תפקיד ראשי בכרמן. שרה עם רוב התזמורות בישראל,  והופיעה ברסיטלים באירופה, יפן, וצפון אמריקה. בארץ גם שרה באופרה בניצוח אש פיש, דוויד שטרן, ומנדי רודן ז"ל שהיה המנצח והמנהל המוסיקאלי על התזמורת הסימפונית ראשון לציון.

הטנור קאמן צ'אנב הוא יליד בולגריה, טנור מעולה בעל קול  והופעה מרשימה. למד בקונסרבטוריון בסופיה. שר במגוון תפקידים ראשיים ביצירות אופרה מהידועות שיש כמו , דון קרלו, טורנדוט, אאידה, טוסקה ועוד. מופיע בקביעות באופרה הממלכתית בוינה ובתי אופרה רבים אחרים.

התכנית הייתה מאוד מגוונת עשירה, פשוט אוסף נדיר ומענג את האוזן והעין

ג'וזפה ורדי:

מתוך אאידה, האופרה ה 25 שכתב המלחין לרגל פתיחת תעלת סואץ. אמנם בסופו של דבר לא שרו אותה שם אבל.. בדיוק לפני 142 שנה ב 24.12.1871  התקיימה הבכורה בקהיר.

היצרות שנוגנו ושרו:

חזור מנצח – מישל קריידר

אאידה השמימית –  קאמן צ'אנב

 

שקט אאידה באה – מישל קריידר ועדנה פרוחניק

מרש הניצחון –  התזמורת הסימפונית ראשון לציון

ארנאני – מישל קריידר

ארנאני היא האופרה החמישית שהמלחין כתב על פי מחזה של ויקטור הוגו. הקטע ששרה הזמרת הוא התפקיד של אלווירה שמבקשת " ארנני, ארנני, קח אותי מכאן" זאת על ניסיונות החיזור שהיא מתעבת  מארוסה הקשיש.

כוחו של גורל, האופרה ה25 של ורדי, על פי מחזה של אנחל פדרו רמירז. הפתיחה לאופרה היא אחת הפתיחות הידועות והאהובות על הקהל.. האריה: שלווה, שלווה, ששרה מישל קריידר היא אחת האריות היאוש הידועות ברפרטואר הסופרן ומישל כאמור שיחקה את התפקיד  מעולה בנוסף לשירתה.

פתיחה – התזמורת הסימפונית ראשון לציון

שלווה, שלווה – מישל קריידר

דון קרלו האופרה ה23 של המלחין, אבולי, פילגש המלך מקלת את יופייה טרם היא נשלחת למנזר לגלות. אריה גדולה ומעולה.

ארור יופיי- עדנה פרוחניק

אותלו האופרה שלפני האחרונה, על פי שקספיר אותו המלחין אהב. בדואט אני נחשפים למשחקה האדיר של מישל ולשירה הנפלאה של הצמד.

עכשיו כשהלילה שקט – מישל קריידר וקאמן צ'אנב דואט

ג'אקומו פוצ'יני כתב את מאדם בטרפליי כאופרה השישית שלו על פי מחזה שראה והושפע מהצלילים מהמזרח הרחוק.בדואט הפרחי הידוע צ'ו צ'ו סאן והמשרתת שלה סוזוקי מפזרות פרחי דובדובן בדרכו של פינקרטון לו היא נשאה בגיל 15 נישואים שהתגלו לה כלא אמיתיים, משב פינקרטון לביתו בלווית אישתו האמיתית היא צ'ו צ'ו סאן- בטרפליי תבצע חרקירי.

מדאם בטרפליי

נערי את עץ הדובדבן – דואט הפרחים מישל קריידר ועדנה פרוחניק

טורנדוט, האופרה החרונה של פוצ'יני עלילה המתרחשת בפקינג  ( הבלתי גמורה ) , האריה איש לא ישן מהמפורסמות באריות ואחת המהנות ביותר והפופולריות ביותר. הביצוע – בונבוניירה.

איש   לא ישן – קאמן צ'אנב

פרנצ'סקו צי'לאה  מתוך האופרה " אדריאנה לקוברר"  שירה ומשחק ראויים לציון של מישל קריידר.

איני אלא שפחה כנועה – מישל קריידר

פייטרו מסקאני מתוך האופרה המוצלחת והמפורסמת קוולריה רוסטיקנה. האריה אותה שרה עדנה פרוחניק היא ארית מפתח ביצירה בה סנטוצה מספרת לקהל את העלילה בה איבדה את המאהב שלה ואת כבודה.

הרי את יודעת – עדנה פרוחניק

ג'אקומו פוצ'יני שהלחין את טוסקה האופרה הפופולרית ביותר שלו והדואט של האוהבים מריו וטוסקה הושר בדואט מדהים שזכה לתשואות. חשדותיה של טוסקה שיש למריו אהובה אחרת מקבלת ביטוי מצוין על הבמה. במיוחד הבקשה מהצייר שיחליף את צבע העיניים של מריה בה המאהבת המרקיזה שימשה מודל.

מריו מריו מריו – מישל קריידר וקאמן צ'אנב

פייטרו מסקאני

מתוך קוולריה רוסטיקנה – אינטרמצו – התזמורת הסימפונית ראשון לציון

ג'אקומו פוצ'יני  מתוך מדאם בטרפליי

דואט האהבה מישל קריידר וקאמן צ'אנב בו מאדם בטרפליי חושפת את אהבתה  לפינקרטון נחשב לאחד היפים בתולדות האופרה.

תשואות!

שתפו את הפוסט!