25 באפריל 2024 14:04
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל "דוקאביב גליל" 2013 : בכורות, אירועים ,סדנאות, מפגשים עם יוצרים

פסטיבל דוקאביב גליל 2013

מציין 5 שנים

16-12 בנובמבר 2013

מעלות תרשיחא

  30 סרטים דוקומנטריים, בכורות

מבחר אירועים, מופעים סדנאות ומפגשים עם יוצרים

"המקוללים", בכורה עולמית לסדרה החדשה של חגי לוי ("בטיפול")

מציאות ובדיון מתערבבים בדיוקנאות יוצאי דופן של  הסופר והמשורר פינחס שדה, הפילוסוף משה קרוי, המשוררת יונה וולך והציירת אביבה אורי.

פותחים עם

"חנדה חנדה 4"- סרטו של דוד אופק עבור "קשת" –

זוכה פרס LOL (Laughing Out Loud ) מטעם חבר השופטים דוקאביב 2013  

לראשונה בישראל:

הקרנות ראף קאט – "הצגה ראשונה"

 יוצרים ישראלים מציגים סרטיהם לקהל עוד טרם הושלמה עריכתם הסופית

אבידע ליבני עם "לעשות סרט מכוורת"  שצולם במהלך האיחוד האחרון של הלהקה, תומר היימן עם "מר גאגא" המשרטט את דמותו של אוהד נהרין ועוד

Cloud Filmmaking

יום עיון העוסק ביצירת סרטים באופן שיתופי בעידן הדיגיטלי.

מנחה: טיפני שליין,(Tiffany Shlain) בימאית דוקומנטרית, כותבת, ומייסדת של פרס ה –Webby ליצירה ברשת.

 

"Inside out"– פרויקט אמנות בינלאומי שהתקיים ב 592- אתרים ברחבי העולם -עכשיו גם במעלות – תרשיחא:

 משתתפי הסדנה לקולנוע דוקומנטרי במרכז האמנויות במעלות תרשיחא, צילמו דיוקנאות של נשים מבוגרות- גיבורות שלא תמיד זכו להכרה והן עמוד התווך של הקהילה. הפרויקט מבקש להן קול, וזהות ייחודית.

הכרזות המוגדלות יוצגו ברחבי העיר ובתערוכה במרכז לאמנויות ע"ש אפטר בריר.

"כנפיים"  סדנת קולנוע בהנחיית יעל קיפר ורונן זרצקי

יבול עשיר של סרטים על ומאת תושבי מעלות תרשיחא והסביבה

 

 לילדים נוער וכל המשפחה

סדנת דיבוב לילדים, סדנת פעלולי מצלמה לילדים,

הקרנות בוקר לתלמידים יהודים וערבים, סופ"ש עם טיול + סרט

סיורים מודרכים במעלות בתרשיחא ובמעליא

פסטיבל דוקאביב גליל 2013

12-16 בנובמבר 2013  מעלות תרשיחא

פסטיבל "דוקאביב גליל" יתקיים זו השנה החמישית  במעלות תרשיחא בתאריכים 12-16 בנובמבר 2013. הפסטיבל הוא  יוזמה והפקה של הנהלת פסטיבל "דוקאביב" בשיתוף עם העיר המארחת מעלות תרשיחא ובעידודו של ראש העיר שלמה בוחבוט.

הפסטיבל ימשך חמישה ימים, ולראשונה הוא יגלוש השנה  גם אל הסופ"ש.

ההקרנות יתקיימו בהיכל לתרבות ואמנות הבמה, במתנ"ס גראס ובמרכז לאמנויות וגלריה ע"ש אפטר ברר.

"דוקאביב גליל" מפגיש יוצרים דוקומנטריים עם קהל צופים ההולך וגדל מדי שנה ומציג את הסרטים התעודיים הטובים של השנה, כמו גם הקרנות בכורה של סרטים מן הארץ ומחו"ל שרובם משקפים סיפורים מרתקים שמקורם בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.

 

לדברי סיני אבט המנהל האמנותי של דוקאביב גליל התכנית של הפסטיבל היא "מגוונת ועשירה במיוחד, וכוללת כמה חידושים בולטים. בין היתר אנחנו גאים להציג מסגרת מיוחדת להקרנות של סרטים הנמצאים עדיין בתהליך הפקה. אנחנו מאמינים שהמפגש בין היוצרים לבין הקהל במקרה זה יהיה בעל משמעות מיוחדת  עבור היוצרים האמיצים להם אנו מודים שהעזו להציג את עבודתם במסגרת הזו  ועבור הקהל שזוכה לקבל הצצה נדירה אל העשייה בשלביה השונים”.

 

גליה בדור מנכ"לית "דוקאביב" : "לפני חמש שנים החלה עמותת "דוקאביב" את פעילותה בפריפריה עם פסטיבל "דוקאביב גליל" במעלות תרשיחא . הפסטיבל הגלילי הפך לחלק מן הנוף השנתי של חיי התרבות בגליל ובמקביל גם היה יריית הפתיחה לפעילות ענפה של עמותת דוקאביב  ברחבי הארץ. בשנתיים האחרונות נוסדו במקומות רבים  סדרות קולנוע דוקומנטרי שהן במה נוספת ליוצרים וליצירה הדוקומנטרית בישראל".

 

 

לדברי שלמה בוחבוט ראש העיר מעלות תרשיחא:  " פסטיבל "דוקאביב גליל", שיתקיים במעלות תרשיחא בפעם החמישית הוא נדבך מרכזי בהפיכתה של העיר לבירת התרבות של הגליל. הצלחתו הגדולה של הפסטיבל מוכיחה שישנו קהל רחב של שוחרי תרבות בפריפריה ולו  צורך מפעלי תרבות  איכותיים. בשנים שבהן מתקיים הפסטיבל בעיר אנו רואים התפתחות וצמיחה במספר המשתתפים ובאיכות הסרטים ואני צופה שגם השנה יגיעו צופים רבים לקחת חלק,לצפות ולבקר את מגוון הסרטים שיוקרנו כאן.  אני מאחל ליוצרים ולמשתתפים פסטיבל מהנה ומזמין אותם לטייל בעיר ולשאוף קצת אוויר גלילי"

לצד הקרנות הסרטים בפסטיבל (רשימה ותקצירים מצ"ב כמסמך נפרד) יתקיימו מספר אירועים בולטים שחלקם חדשים במסגרת זו:

 

"המקוללים" סדרה חדשה של חגי לוי ("בטיפול")  משדכת בין בדיון למציאות ומציגה דיוקנאות מרתקים של אנשי תרבות ישראליים שהעזו ללכת נגד הזרם המרכזי. סיפור חייהם הקיצוני והשערורייתי של היוצרים– הסופר והמשורר פנחס שדה, הפילוסוף משה קרוי, המשוררת יונה וולך והציירת אביבה אורי – משמש לבחינת מיתוס האמן, ולבחינת שאלות הנוגעות למחיר שאנחנו מוכנים  או לא מוכנים לשלם עבור האמת היצירתית שלנו. הסדרה בתמיכת ערוץ 8 והקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה.


"הצגה ראשונה"- מסגרת חדשה הציגה סרטים בתהליך עבודה. זוהי הזדמנות עבור היוצרים להיפגש עם הקהל ולקבל ממנו משוב  טרם נשלמה העבודה ועבור הקהל זוהי הזדמנות להציץ לסרט חדש ולתהליך היצירה שלו :תומר הימן יציג את "מר גאגא" העוסק באוהד נהרין, אבידע לבני יציג סרט בהכנה על מסע ההופעות של כוורת, מויש גולדברג עם פרויקט חדש על הסנגוריה הציבורית.


כתת אמן

שתי כיתות אמן יחשפו את תהליך היצירה של סרט דוקומנטרי דרך שיחה עם היוצרים וחשיפת קטעים מהסרט : אייל שגיא ביזאווי יציג את  "סרט ערבית" המתייחס למשבצת השידור המיתולוגית של הערוץ הראשון,ויאיר קידר על אנימציה קולנוע ושירה בפרויקט העברים שהוא יוצר.

Insideout פרויקט אמנות בינלאומי רחב היקף שבו  קבוצות מקומיות מקדמות מטרות חברתיות בעזרת פעולה אמנותית. הפרויקט מעניק לאנשים אפשרות להציג דיוקנאות במרחב הציבורי, להביע עמדה, ולעורר מודעות ציבורית. במעלות תרשיחא עשתה זאת קבוצה של משתתפי הסדנה לקולנוע דוקומנטרי במרכז האמנויות ע"ש "בריר". הם צילמו דיוקנאות של  נשים ותיקות במעלות תרשיחא- רובן בנות למעלה  מ-70. הפרוייקט מתמקד בנשים אלה כגיבורות שלא תמיד זכו להכרה והן עמוד התווך של הקהילה בה הן פעלו, עמלו במשך שנים למען ילדיהן ומשפחותיהן ותמיד נשארו מאחורי הקלעים.  הפרויקט מבקש להן קול, וזהות ייחודית.

הכרזות, יוצגו בגלריה וברחבי העיר במטרה לעוררו דיון ומודעות חדשה לתפקידן של נשים בקהילה. http://www.insideoutproject.net/en))

 Cloud Filmmaking – יום עיון שיוקדש לכלים המסעירים שמעמידה הטכנולוגיה לרשות יוצרי קולנוע. הבמאית, המרצה הכותבת האמריקאית ומייסדת פרס ה-Webby ליצירה ברשת, טיפני שליין (Tiffany Shlain) – תציג את Cloud Filmmaking -השיטה שפיתחה ליצירה קולנועית שיתופית  במסגרתה בעזרתה יוצרים רבים מרחבי העולם משתפים ביניהם פעולה. משתתפי הסדנה  יוזמנו להיות חלק מיצירה כזו הלכה למעשה. חלקו השני של יום העיון יוקדש לתוצרים המוגמרים ולאלטרנטיבות ההפצה העצמית העומדות לרשות אנשי הקולנוע בעידן הדיגיטלי.

"כנפיים" סדנת קולנוע שתתקיים במרכז לאמנויות ע"ש אפטר בריר  בהנחיית היוצרים יעל קיפר זרצקי ורונן זרצקי, ותציג עשרה סרטים דוקומנטריים חדשים ומקוריים, שיוצריהם בני מעלות תרשיחא והסביבה ועלילתם מתייחסת למקום.

בנוסף  במהלך שעות הבוקר בפסטיבל  יתקיימו הקרנות משותפות לתלמידי בתי הספר היהודים והערבים במעלות תרשיחא, סדנאות בתחומי יצירה קולנועיים שונים כמו: בסדנת פעלולים בה ישתתפו הילדים בצילומי סרטון  ויתנסו במעבר דרך קירות, היעלמות, צמיחה והתכווצות, סדנת דיבוב שתתקיים בשיתוף עם אולפני אלרום ובה אף  יבחר משתתף לדבב סרט אמיתי . בסופ"ש יתקיימו  טיולים מודרכים כמו  טיול בהדרכת אמנון גופר במרכזו  מעלות תרשיחא וסיפוריה או סיור  סיור בכנסיות והסמטאות  של מעליא ותרשיחא על הטעמים, המאכלים והריחות המיוחדים שלהן..


16-12 בנובמבר 2013 – מעלות תרשיחא

סרטים ואירועים בפסטיבל "דוקאביב גליל " 2013

איך עושים סרט על כוורת

במסגרת – הצגה שניה – הקרנות של סרטים במצב ראף קאט

כשהם בני יותר משישים החליטו חברי להקת כוורת שהם חייבים לעלות לבמה בפעם האחרונה. זה החל בשתי הופעות בבריכת הסולטן והפך לסיבוב פרידה מרגש לעיני יותר מ-100,000 צופים.

הבמאי אבידע ליבני תיעד את חברי הלהקה ביחד ולחוד, ובימים אלה הוא יושב בחדר העריכה ועובד על סרט תיעודי. במפגש הוא יקרין קטעים מתוך הסרט, ישתף בלבטיו – ואולי יקבל גם איזה טיפ טוב מאחד הצופים.

הפקה: סומיוקו וטלית הפקות

צלם ראשי: עודד קירמה

עורך: בועז ליאון

תסריט ובימוי: אבידע ליבני

ערוץ: יס דוקו

אנימציה, ספרות וקולנוע
כיתת אמן עם הבמאי יאיר קידר.

איך ניתן לחבר בין שירה, אנימציה וקולנוע? בין שלוש אמנויות שונות ביצירה אחת? בסרטיו שבמיזם “העברים״ יצא יאיר קדר למסע חיפוש שבו הוא מנסה לבחון כיצד ניתן לגשר בין טקסט לתמונה וליצור שפה טיפוגרפית, אנימטיבית וקולנועית דרך שלושה מעצבים ושלושה משוררים – יונה וולך, לאה גולדברג וחיים נחמן ביאליק. במהלך הסדנה יחשוף קדר את תהליך החיפוש ואת העבודות שנבחרו והעבודות שנפסלו, יחלוק את הדילמות שמלוות את התהליך ויראה קטעים מתוך סרטו העתידי על חיים נחמן ביאליק.

בלאקפיש
ארצות הברית 2013, 83 דקות

מותחן דוקומנטרי מצמרר המספר את סיפורו של טיליקום, לווייתן אורקה מאולף, שבמשך שנים היה מהאטרקציות הבולטות של פארק שעשועים אך לפתע תקף את מאמניו. מה הוביל את הלווייתן הענקי לסטות משגרת האימונים וההופעות שלו? שורה של ראיונות מרגשים וחומרי ארכיון נדירים מספרים כיצד דוחקת תעשיית הפארקים הימיים את חיות הבר המופלאות אל מעבר לקצה.

בלעדי גורקי
בריטניה 2011, 80 דקות, אנגלית ואיטלקית, תרגום לעברית ולאנגלית

תעלומת התאבדותו של הצייר המוערך ארשיל גורקי, פליט ארמני שהיה מחלוצי האקספרסיוניזם המופשט בשנות ה-40 בניו יורק, עומדת במרכז סרטה של נכדתו. גורקי התחתן עם צעירה אמריקאית אמידה, סבתה של הבמאית, ונולדו להם שתי בנות. לאחר מספר שנים של חיים בוהמיים מלהיבים בסצנה האמנותית של מנהטן, הנישואים נקלעו למשבר. הבמאית חוזרת אל הציורים הנפלאים, הזיכרונות המודחקים והמקומות שבהם הכל התרחש, ומעמתת את אמה וסבתה עם דמותו המסתורית של גורקי והתאבדותו הטראומטית. לצד הצגת עבודתו הפורה וחייו הטרגיים של אמן גדול, הסרט מתעד ברגישות את המשפחה שחיה עד היום תחת צלו.

בן דוד רחוק
ארצות הברית 2012, 78 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

מסע קולנועי פואטי של הבמאי אלן ברלינר אל נבכי זכרונו הנמוג של קרוב משפחתו אדווין הוניג, מי שהיה משורר פורה ומתרגם מפורסם של שירה בספרדית ופורטוגזית, ועתה מתמודד עם פגעי מחלת האלצהיימר. ברלינר נודע בסרטיו הייחודיים העוסקים בדמויות ממשפחתו ומשלבים שלל חומרי ארכיון בטכניקות עריכה מסוגננות ומעוררות מחשבה. בסרטו האחרון, שזכה בפרס הגדול בפסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הבינלאומי באמסטרדם, הוא מציג דיוקן נוגה אך שנון של ה"מנטור" המשפחתי שלו. האסוציאציות החמקמקות של הוניג, בשילוב עם ההדבקות והחיתוכים העשירים של ברלינר, מרכיבים יחדיו גרסה קולנועית למסתרי הזיכרון.

המיית היונה
ישראל 2013, 52 דקות, עברית וערבית, תרגום לעברית ולאנגלית

הדיל היא מורה ערבייה צעירה וכריזמטית, המלמדת בבית ספר יסודי בהוד השרון. הסרט עוקב אחר הדיל במשך שנת לימודים אחת בבית הספר ובחייה הפרטיים. עצם המפגש האישי בינה לבין התלמידים והצוות מאפשר לשני הצדדים הצצה מיוחדת ושונה לתרבותו של האחר, מפריך דעות קדומות ומפוגג פחדים מושרשים. עם זאת, מכורח המציאות הישראלית המורכבת, מפגש זה בין שתי התרבויות יוצר גם התנגשויות ומתחים, שלעתים מביאים את הדיל לנקודת שבירה. בפן האישי, בהיותה מוסלמית דתייה בת 27, מופעל על הדיל לחץ כבד להינשא בשנה הקרובה.

בימוי ותסריט: גנית אילוז
הפקה: אסנת הנדלסמן-קרן, טליה קלינהנדלר
חברת הפקה: פאי סרטים
עריכה: שרה סלומון
צילום: רואי רוט
פסקול: אביב אלדמע
מוזיקה: אופיר לייבוביץ'

החלוצות
ישראל 2013, 50 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

לפני מאה שנה הגיעו הנה החלוצות כדי לבנות עולם חדש ולהגשים את חלום יצירת האישה החדשה, אישה שתשווה בעצמאותה לגברים. כמה עשרות מהן היו ממקימות עין חרוד. הן כתבו על עצמן ועל עולמן: הן נאבקו על שוויון עם הגברים, הן מחו על ששתקו והושתקו, הן נאבקו בכבליו של העולם המסורתי ממנו באו, ובפרשנות הגברים לעולם שיצרו. הן חיו בתשוקה גדולה וחוו כישלונות רבים וכואבים. לבסוף הן ויתרו על מאבק השחרור שלהן כנשים על מנת להיאבק על החלום המשותף להם ולגברים, החלום הלאומי. "החלוצות" מספר את חייהן הסוערים דרך היומנים שכתבו, ואלה שופכים אור חדש על חומרים ארכיוניים מהתקופה.

בימוי: מיכל אביעד
הפקה: עדנה קוברסקי ואלינור קוברסקי
חברת הפקה: עדן הפקות, בקופרודוקציה עם ארכיון הסרטים היהודיים ע"ש סטיבן שפילברג של האוניברסיטה העברית וההסתדרות הציונית העולמית
תסריט: ערה לפיד ומיכל אביעד
עריכה: ארז לאופר
צילום: ארכיון
תחקיר: תמר כץ ומיכל אביעד
פסקול: אביב אלדמע
מוזיקה: יונתן בר גיורא
חנדה חנדה 4
ישראל 2013, 58 דקות, עברית, אנגלית ובוכרית, תרגום לעברית ולאנגלית

רונן ואורית יחד כבר שלוש שנים. שניהם ממשפחות בוכריות מכובדות. רונן לומד בסטודיו למשחק "ניסן נתיב" והוא גם כוכב בתיאטרון "חנדה חנדה" – להיט בעדה הבוכרית בארץ ובעולם.
אצל הבוכרים נשמרת עד היום מסורת קשוחה לפיה מקובל להתחתן לאחר תקופת היכרות קצרה, אך רונן ואורית מורדים במשפחותיהם ומסרבים להתחתן. אפילו העובדה שהם משתדלים לשמור על "כבודה" של אורית במשפחה, לא מספיקה להוריה שדורשים פרידה או חתונה. אהבתם מוצאת את עצמה לכודה בקונפליקט שבין מסורת למודרניות.

בימוי: דוד אופק, נטע שושני
הפקה: לי ירדני, אבירם בוכריס
חברת הפקה: מאי טי וי
תסריט: נטע שושני, הילה אייזקס
עריכה: עודד טבק
צילום: איתי רזיאל
פסקול: עמי אופיר

הילדה והים
ישראל 2013, 60 דקות

לי קורזיץ, גולשת הרוח הישראלית – שזכתה בתור אלופת העולם ב-2003 2011, 2012 ו-2013 – היא לא רק הספורטאית הישראלית המעוטרת ביותר, היא גם אישיות מפתיעה ומעוררת והשראה. הסרט מתלווה אליה לקראת המשחקים האולימפיים בלונדון ומשרטט דיוקן אינטימי ומרגש של ספורטאית חדורת אמביציה שעל אף מאבקה במחלת דם הכרוכה בכאבים בלתי פוסקים איננה מוותרת.

בימוי: עמיר יניב
הפקה: דן שיראי

מר גאגא

במסגרת הצגה ראשונה – הקרנות של סרטים במצב ראף קאט.

במשך יותר מחמש שנים מלווה הבמאי תומר הימן את אוהד נהרין, הכוריאוגרף והמנהל האמנותי של להקת בת שבע. מטרתו היא ליצור סרט שיכניס את הקהל לסוד השמור ביותר של האמן – תהליך היצירה.
במסע דוקומנטרי שעובר בין יפן, ארה"ב, שבדיה, הולנד וישראל מתועד נהרין כפי שלא תועד מעולם: בחדרי החזרות, באולמות המופעים, בשיעורי גאגא (שפת הגוף אשר פיתח) ובביתו הפרטי.
הגרסה הזמנית של הסרט "מר גאגא" מאפשרת לצופים לחוש מקרוב את אחד האמנים הישראלים המצליחים והמשפיעים ביותר בעולם. זוהי הזמנה לחוות באופן אינטימי לא רק את תהליך היווצרותן של יצירות מחול חדשות אלא גם את תהליך היווצרותו של סרט דוקומנטרי חדש.

המקוללים – סדרה חדשה של חגי לוי

סדרה המשדכת בין בידון למציאות ומציגה את סיפור חייהם הקיצוני והשערורייתי של הסופר והמשורר פנחס שדה, הפילוסוף משה קרוי, המשוררת יונה וולך והציירת אביבה אורי – קבוצה של   דמויות איקוניות בתרבות הישראלית, שחיו את האמת שלהם עד הקצה.

הם מרדו בזעם, בבוז, במצב הדברים התרבותי, ושאפו ליצור אלטרנטיבה אוונגרדית; חייהם היו פראיים, מטושטשי גבולות, שערורייתיים; הם ויתרו –מרצון או מכורח –  על משפחה תקינה, על רכוש, על עתיד, על בריאות ונוחות.

פיעמה בהם תחושת שליחות ומהפכנות, אך הם היו גם  , נרקיסיסטיים, הרסניים לעצמם ולסביבתם, ולפיכך – טראגיים. כולם נגעו בטירוף ובמיסטיקה והפכו למעין גורואים, וכולם חצו ברגע כלשהו גבולות מוסריים ברורים – והוקעו.



המקוללים – אביבה אורי
2013, 53 דקות

אל הציור של אורי מגיע חגי בעקבות רשמיה של יונה וולך מהציירת הנחשבת עד היום לאמא של הציור הישראלי המודרני, ואולי לאחת האמניות הפלסטיות החשובות של המאה ה- 20 בקנה מידה בינלאומי. לאחר מותו של בעלה, הצייר דוד הנדלר, נחשף חגי למערכת היחסים המורכבת של אורי עם בתה המוסתרת ולמחיר הכבד מכל שמשלמים צאצאיהם של המקוללים על הטוטאליות של הוריהם.

המקוללים – יונה וולך
ישראל 2013, 56 דקות

בתחילת שנות השבעים, כשהעז עוד לכתוב שירים למחברת, נפגש חגי למפגש חד פעמי עם המשוררת הנערצת יונה וולך, כדי לקבל את חוות דעתה על שירתו. כעת, בשנות השמונים הוא שב אליה כשהיא בשיא תהילתה אך גם בשיא של מחלתה הממארת וזוכה ללוות אותה בימיה האחרונים בבית החולים כשהיא כבר מפויסת עם העולם ומאוהבת בגבר צעיר אשר לראשונה גורם לה לכתוב שיר אהבה אמיתי.

בימוי: חגי לוי במאי שותף: יונתן גורפינקל
הפקה: מפיק ראשי: לירן עצמור מפיקים: חגי לוי, אורית זמיר ויואב רועה,, מפיק בפועל: דוד בצר, שלי בן שחר
תסריט: מיכל ויניק
עריכה: טלי הלטר

 המקוללים – משה קרוי
ישראל 2013, 55 דקות

בעקבות מלחמת יום הכיפורים גם חגי מוצא עצמו נסחף אחר הפילוסופיה המסעירה של משה קרוי, האגואיסט הרציונלי. הוא נוהה אחריו עד אוסטרליה כדי להבין את המהפך הדראמטי בתיאוריה שלו, הנדמה למעין חזרה בתשובה של הפילוסוף הייחודי והמבריק הזה. סיפור חייו הקיצוני של קרוי משתרג בסיפור חייו של המראיין חגי, כאשר קרוי שב לארץ, בפעם האחרונה לשאת את צוואתו לבני האור ולהזהיר את העולם מפני בני החושך.

המקוללים – פנחס שדה
ישראל 2013, 60 דקות

פנחס שדה- בפרק הראשון בסדרה חגי, צעיר בקיבוץ דתי, מקבל לידיו מצלמה ומתחיל לצלם. לאחר שהוא קורא את החיים כמשל הוא מחליט לאזור אומץ ולהפגש עם פנחס שדה. דפיקה אחת בדלת פותחת מערכת יחסים המתפרשת על כמעט 20 שנה, במהלכן יתעד חגי את שדה במהלך הרומנים שלו עם הנשים הצעירות שהקיפו אותו כל חייו, ברגעי השיא והשפל, בהתמודדות עם שאלות של חיים, מוות וכתיבה. במהלך שנים אלו יחליט חגי להקדיש סדרה לדמויות החיות על קצה החיים ובראשן שדה, אשר עד לרגעיו האחרונים המשיך לכתוב את נבכי נפשו ללא פשרות, גם כאשר מצא עצמו ללא אהובתו חי בסגפנות מוחלטת ובבדידות.

בימוי: חגי לוי במאי שותף: יונתן גורפינקל
הפקה: מפיק ראשי: לירן עצמור, מפיקים: חגי לוי, אורית זמיר ויואב רועה, מפיק בפועל: דוד בצר, שלי בן שחר
תסריט: מיכל וייס
עריכה: טלי הלטר
צילום: שרק דה מאיו

המתחזה
בריטניה 2012, 91 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

סיפורו הלא ייאמן של גבר צרפתי צעיר, המתחזה לנער בן 16 מטקסס שנעלם שלוש שנים קודם לכן. למרות אי התאמה בפרטים המזהים, מצהירים בני המשפחה האמריקאית כי בנם האבוד חזר. אך ככל שנחשפים הפרטים כן מתגברים החשדות והסיפור הולך ונעשה מסתורי יותר. לצד הסיפור האמיתי והמצמרר שעומד בבסיסו, הסרט משתמש בכל אמצעי אפשרי כדי להכניס את הצופים לעומקה של התעלומה: הוא מראיין את המתחזה עצמו כדי לגלות כיצד הצליח להערים על הרשויות ומדוע; הוא מראיין את בני המשפחה בניסיון להבין כיצד יכלו לחשוב שזהו אכן בנם; ולכל אלו הוא מצרף שלל חומרי ארכיון ושחזורים דרמטיים מהוקצעים שהופכים את העלילה לחוויה קולנועית מסעירה.

סופרוומן
ישראל 2012, 80 דקות, עברית ורוסית, תרגום לעברית ולאנגלית

חייהן של חמש קופאיות, חברות למשמרת, בסופרמרקט בתל אביב. הסרט עוקב אחריהן במהלך שנתיים ומתעד את מערכות היחסים ביניהן: את המאבק היומיומי על הישרדות ופרנסה; האהבות והסודות שמתגלים בהפסקת הסיגריה; התמיכה ההדדית, הסולידריות וההתמודדות עם קשיי החיים.

בימוי, הפקה ותסריט: יעל קיפר, רונן זרצקי
עריכה: תור בן מיור
צילום: אביגיל שפרבר, צילום נוסף: רונן זרצקי
מוזיקה: אייל שכטר, מני ברזילי

סיפורי צ'לו
לוקסמבורג 2013, 75 דקות, אנגלית, סינית, צרפתית, גרמנית ואיטלקית, תרגום לעברית ולאנגלית

ארבע דמויות שהצ'לו נכנס ללבן לוקחות את הצופים למסע מוזיקלי בעקבות כלי הנגינה שצורתו, ממדיו ומגוון צליליו הם האנושיים ביותר. בתו של נגן צ'לו מתארת כיצד חיפשה במשך עשור אחר הכלי הגנוב של אביה שבור הלב; בעל מלאכה מיומן חושף את תהליך הבנייה המדוקדק של הכלי, ומתאר את כל דקויות הצליל שנובעות מבחירת העץ, גילופו ומשיכתו בלק; סוליסט בינלאומי מדגים את טווח הביטוי הרחב של הצ'לו, ומתוודה שאינו יכול לחיות זמן רב בלי לנגן בו; מומחה מסביר את שיטות הזיהוי של כלים עתיקים, והקושי של בעליהם השיכורים מאהבה להכיר באיכויותיהם האובייקטיביות. הסיפורים האנושיים, בתוספת עבודת מצלמה וסאונד שחושפת את הפרטים המוזיקליים הקטנים, מרכיבים יחדיו מחווה קולנועית לצ'לו.

סיפורים שאנו מספרים
קנדה 2012, 108 דקות

הבמאית והשחקנית שרה פולי מגלה כי האמת היא מושג חמקמק התלוי במי שמספר אותה.
פולי מתפקדת כבמאית-בלשית המתחקה אחר הסודות השמורים של משפחתה והשקרים שנועדו להסתיר אותם. היא מראיינת, שלא לומר חוקרת, את כל המעורבים. לכל אחד גרסה משלו למיתולוגיה המשפחתית המפותלת והמדהימה. על אותן השאלות, היא זוכה לתשובות כנות מאוד אך גם סותרות להפליא. הסרט חושף את הפרדוקסים המאפיינים את מוסד המשפחה – צירוף בלתי אפשרי של חמימות וכאב, מורכבות ואהבה. זהו סרט אישי מאוד, על האופן בו סיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו מעצבים את מי שאנחנו.

סרט ערבית

כיתת אמן עם הבמאי איל שיגא ביזאוי

מי לא זוכר את הסרט הערבי של יום שישי אחה"צ? יהודים, ערבים, מזרחים, אשכנזים, קיבוצניקים ועירוניים – כמעט לכל בית בישראל של שנות ה-70 וה-80 היה טקס משלו של צפייה בסרט הערבי. אבל… מה בעצם עמד מאחורי תופעת ההתמכרות לסרט של האויב???

רוקדים ביפו
ארצות הברית / ישראל 2013, 87 דקות, עברית ואנגלית, תרגום לעברית ולאנגלית

פייר דוליין יוצא להגשים את חלומו כאשר הוא מביא את "כיתות רוקדות", הארגון שהקים בארצות הברית, לעיר הולדתו יפו, ומלמד ילדים יהודים וערבים בני 11 לרקוד, להתחרות ולכבד זה את זה. הסרט עוקב אחר סיפורם המורכב של שלושה ילדים המתמודדים עם סוגיות הנוגעות לזהות ובעיות הנובעות מדעות קדומות וגזענות, כל זאת תוך כדי ריקוד עם מי שנתפס כאויב שלהם.
הסרט מתלווה אל הילדים, שתוכניתו של פייר משנה את חייהם תוך ארבעה חודשים ומאששת את אמונתו כי ריקוד יכול לגשר על שנאה ויכול להניע צעדים ראשונים של שינוי אמיתי.

בימוי, תסריט ותחקיר: הילה מדליה
הפקה: דיאן נאבטוף, נטע צוובנר-זייברט, הילה מדליה
חברת הפקה: טיארה בלו, נואו הפקות בעמ, ווריאר פואטס
עריכה: פיליפ שיין, בוב אייזנהראט
צילום: דניאל קדם

רקדנית, עמוד וסרט
ישראל 2013, 55 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

בשנים האחרונות זוכה הריקוד על עמוד, שהחל את דרכו במועדוני חשפנות, להכרה כספורט וכתחום אומנות של ממש, כמו גם ככלי להעצמה לנשים רבות ברחבי העולם. הבמאי ישרי הלפרן מתעד את נטע לי לוי, בעלת הסטודיו הראשון בישראל לריקוד על עמוד, במסעה לתואר באליפות אירופה, ומציג בפנינו דיוקן מרתק ועכשווי של רקדנית ואמנית, כנה וסוערת, שמאתגרת גם את העולם שממנו באה וגם את העולם שהיא חלק ממנו כיום. גיבורה שמראה לנו שבתחילת המאה ה-21 אישה בלבוש מינימלי ועקבים יכולה להיות עשויה בדיוק מאותם חומרים שמהם עשויים אלופים.

בימוי, הפקה, צילום ותחקיר: ישרי הלפרן
חברת הפקה: הלפרן סרטים
תסריט: ישרי הלפרן, גואל אלקסיס, מיכל צוויבוים
עריכה: ישרי הלפרן, מיכל צווינבוים

שוגר מן
שוודיה / בריטניה 2012, 82 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

רודריגז, מוזיקאי מקסיקני-אמריקאי שהוציא שני אלבומים כושלים בתחילת שנות ה-70, הפך ללא ידיעתו לכוכב ענק בדרום אפריקה. שני מעריצים דרום אפריקאים מחליטים לברר מה עלה בגורלו, ומגלים סיפור אמיתי המתעלה על כל בדיון. בסצנת הרוק של דרום אפריקה נחשב רודריגז ליוצר גדול כמו בוב דילן, ושם הוא השפיע על דור שלם. הסרט משחזר את הנסיבות המדהימות שאפשרו לאדם אחד להיות כוכב-על ופועל בניין באותו הזמן, אך לא באותו מקום. במקביל למסע החיפוש והגילוי ההדרגתי של פרטים ביוגרפיים מפתיעים, פסקול הסרט חושף את צופיו לשירים הנפלאים והשכוחים של רודריגז. מעבר לסיפור מסקרן על מקריותם של האלמוניות והפרסום, "שוגר מן" הוא גם הדגמה חיה של כוחה של המוזיקה לנוע ליבשות רחוקות, ולבסוף לשוב על עקבותיה.

שכונה
ישראל 2013, 68 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

ספסל קטן בקרבת ביתן הוא מקום המפגש היומי של ארבע נשים שעלו מתימן לפני למעלה משישים שנה ומתגוררות בשכונה צנועה בפאתי הוד השרון. חיי הנשים מתנהלים על פי הקודים והערכים של העולם הישן. הספסל הוא המקום שבו הן מרשות לעצמן להיפתח, להשתחרר מהכעסים שאגרו ומתחושות התסכול, וכן המקום שבו הן מצחיקות ומחזקות זו את זו. הסרט מאפשר לנו להיכנס עם הנשים לעולם שמכיל נתינה בלתי פוסקת, סולידריות ונדיבות, אך גם תסכולים ואכזבות מאי מימוש עצמי – תחושת החמצה שהולכת ונאגרת בהן אל מול עולם שמשתנה כנגד עיניהן בעוד שהן אינן חלק ממנו.

בימוי, הפקה ותסריט: אילן יגודה
חברת הפקה: אילן יגודה הפקות
עריכה: הדרה אורן
צילום: דני ברנע, אמנון חורי

תיקים מהסנגוריה הציבורית
2013, 60 דקות

במסגרת "הצגה ראשונה" – סרטים במצב ראף קאט

הסדרה “תיקים מהסנגוריה הציבורית" מתעדת את הצד הפחות מוכר של ההליך הפלילי, זה של הנאשמים ועורכי דינם. היא עוקבת אחר הנאשמים – אותם אנשים המעוררים בנו לרוב פחד ורתיעה – ומתבוננת מקרוב בנפשם ובחייהם. באופן דומה נחשפת גם עבודתם היומיומית של מי שנקראים לא פעם “פרקליטיו של השטן”. זהו תיעוד ראשון של המתרחש במסדרונות הסנגוריה הציבורית, הגוף המנהל את רוב התיקים הפליליים במדינה ומבטיח הגנה גם לאלו שאין ידם משגת ייצוג משפטי בשכר.

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!