27 באפריל 2024 4:23
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נפילת אימפריית הכסף – סרט מהנה והאם הגונב מגנב פטור?

נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון DSC01900 SB8
נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון DSC01900 SB8

חד גדיא זה לא רק שרשרת אירועים בפסח או בחיים, זה גם שם לבית כלא והשאלה שנשאלת בסרט הזה היא האם הפשע משתלם ובמיוחד אם הגונב מגנב יכול ליהנות.

בסרט הזה יש כמה משולשים של חד גדיא: הגנבים, הפושעים והמשטרה, הבחורה (נערת ליווי יקרה) המתאהב והמאהב לשעבר ומשולש אנשי הפשע, הפורץ הנוכל והעבריינים ועוד. כולם רודפים אחרי כולם כי כשמדובר בסכום של מיליוני דולרים שנעלמים או נשדדים יש על זה הרבה קופצים וודאי כשהכסף שייך לעולם התחתון.

נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון DSC05263 SB7
נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון DSC05263 SB7

פייר-פול הוא אינטלקטואל צעיר עם דוקטורט בפילוסופיה, המתפרנס כשליח. בוקר אחד, בדרכו למסור חבילה, הוא נקלע לזירת פשע של שוד שהסתבך. הוא מוצא עצמו מול שני הרוגים, שקים של מיליוני דולרים המוטלים ללא דורש ודילמה: האם לעזוב את המקום? להזעיק את השוטרים? או אולי לקחת את הכסף ולברוח?

נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון 11_bcalmeau_00055
נפילת אימפריית הכסף באדיבות סרטי נחשון 11_bcalmeau_00055

מה אתם הייתם עושים אם שק של מיליונים היה מונח לפניכם?

ד"ר דורון הרמן, עו"ד שואל ועונה "מה הייתם עושים לו נפלו לידיכם (במקרה, כמובן) מיליון דולר במזומן? לא נחייב אתכם לענות בכנות ונסתפק בתשובה מתוך הסטטיסטיקה: נכון  ל-2010, כ – 8 טריליון דולר (בהערכה שמרנית) של כסף פרטי זרמו לשוקי ההון הגלובליים דרך מקלטי מס למיניהם. קשה מאוד לעקוב אחר מקורו של הכסף הזה וזו למעשה המטרה של בעליו: לצמצם ככל האפשר את האופציה שזהותם תיחשף.

מה מוביל אנשים לשוק הסודי של הכסף? המוטיבציות מגוונות: ארגוני טרור, פושעים המחביאים את סודותיהם, שליטים ונושאי משרה מושחתים, מעלימי מס, בעלי הון ממדינות לא יציבות, מחביאי נכסים בהליכי גירושין ועוד – לכולם מכנה משותף: הרצון להשקיע את כספם באופן אנונימי. את כל אלה מתדלקת תחושת סקפטיות לגבי המדינה והגופים הרשמיים – תחושה שדניס ארקן מיטיב לבטא בסרט דרך גיבוריו.

וכשיש ביקוש – יש גם היצע. המונח המקובל "Offshore" מעלה בדמיון איים רחוקים עם חופים לבנים ועצי קוקוס, אבל סודיות כזו ניתן להשיג גם במרכז אירופה: למשל בשוויץ, באוסטריה ובלוקסמבורג. אפילו בחלק ממדינות ארצות הברית ניתן להקים חברה בע"מ ששמות בעליה אינם נמצאים בשום מרשם ציבורי.

מדינות מנסות להילחם בתופעה מזה שנים רבות, אך רק בשנים האחרונות נחלו הצלחות יחסיות – כשהשכילו לפעול יחד ותוך שיתוף פעולה. עם זאת, הביקוש לאפיקים הסודיים גדול כתמיד וסכומי הכסף הגדולים המעורבים מתמרצים את המשתתפים בשוק הסודי למצוא אפיקים "עוקפי רגולציה".

משחק "החתול והעכבר" בין מדינות לבין מעלימי מס רחוק מלהסתיים והסכומים העצומים שלא ניתן להתחקות אחר מקורם מלמדים שלעת עתה ידן של המדינות על התחתונה."

בכך בעצם הוא רומז במידה מסוימת על הדרך להיפטר "חוקית" מסכום כסף גדול ולא חוקי, אבל מסתבר שזה לא כל כך פשוט אם כי כנראה נפוץ עובדתית.

אנשים חסרי נסיון בעולם הפשע כמו גיבורנו השליח עלולים להתפתות להשתמש בכסף שמונח לרגליהם בלי להבין שמדובר בכסף חם שכל עולם הפשע חם עליו. במקרה שלפנינו ממש נשאלת השאלה אם הגונב מגנב פטור, שכן השוד תוכנן על ידי עבריין ששכר פושעים לשדוד את עצמו, או ליתר דיוק את קופת העולם התחתון שהופקדה אצלו, איך התגלגלו העניינים תצטרכו לראות בסרט. גם מה עשה גיבורנו ה"יורם" התמים עם דוקטורט בפילוסופיה עם הכסף גם זאת תצטרכו לראות, מה עוד שדבר ראשון הוא מזמין לביתו את נערת הליווי ההכי יקרה בעיר ואז מתחיל כל הסיפור….

לצפייה בטריילר https://youtu.be/VT91OpYPzC4

נפילת אימפריית הכסף פוסטר רשמי סרטי נחשון2
נפילת אימפריית הכסף פוסטר רשמי סרטי נחשון2

סרטו החדש והמענג של המאסטר הקנדי, זוכה האוסקר, דניס ארקן ("שיחות מלוכלכות", "שיחות נפש", "אהבה ושרידי אנוש") מציע מבט שנון ונוגע ללב על שליטתו הבלעדית של הכסף בחברה המודרנית, שהלכה ואיבדה את ערכיה לאורך השנים. ארקן מצליח לשלב אלמנטים של מותחן עם דרמה חברתית ושפע של הומור והתוצאה היא חוויה קולנועית ייחודית המתגמלת את צופיה בכל רמה אפשרית.

זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ואלודוליד.

 

 

 

יוצרים

בימוי ותסריט:             דניס ארקן                  Denys Arcand

צילום:                       ואן רויקו                    Van Royko

עריכה:                      ארתור טרנובסקי         Arthur Tarnowski

הפקה:                      דניז רובר                   Denise Robert

 

שחקנים

פייר פול:                   אלכסנדר לאנדרי         Alexandre Landry

סילבן "המוח":            רמי ז'יראר                 Rémy Girard

אספסי/קאמי:             מאריפייה מורן            Maripier Morin

ז'אן קלוד:                  ונסן לקלר                  Vincent Leclerc

קרלה:                       מקסים רוי                  Maxim Roy

פיט ל'בוו:                  לואי מוריסט               Louis Morissette

ג'אמל:                      פטריק עמנואל אביאר   Patrick Émmanuel Abellard

לינדה:                      פלורנס לונגפרה          Florence Longpré

 

 

 

קנדה 2018. צרפתית, תרגום לעברית ולאנגלית. 127 דקות

הפצה בישראל על ידי סרטי נחשון

החל מ – 2 בינואר 2020 בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ

 

 

"אחרי ההתמוטטות מגיעה הנפילה…

כולנו נתינים של האימפריה האמריקאית, המוסר הרקוב של האימפריה האמריקאית החל להשפיע גם עלינו, העוצמה של הכסף היא רק אחד הסימפטומים. האם נוכל למצוא תרופה חזקה דיה כדי להכניע את הנמק?"

                                                                                                                                  

                                                                                                                       דניס ארקן

שתפו את הפוסט!